2022-02-10, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troybecker
Og det synes jeg er synd. Ikke at det er et forums jobb å løse denne gåten, og jeg er like frustrert som dere over at media og politiet trikser mer enn de informerer, men hva om …

Ja, hva med at TH var den viktigste oppdragsgiveren for en falsk bortføring som ville se ut som en kidnapping. Og kanskje ende med drap ....

Ja, hvem vet ...
Citera
2022-02-10, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Var mistankegrunnlaget mot RU i forkant av "Frank" nok til å ta ut en siktelse i seg selv?
Eller baserer siktelsen seg også på funn gjort i UC-operasjonen?

Hadde politiet fått lov til å iverksette operasjon "Frank", uten å ha et solid mistankegrunnlag mot RU?

RUs søk etter informasjon om Monero i tiden før kidnappingen, møtene med hovedmistenkte, og at han nektet for at Monero var tema med TH, vil nok være nok til siktelsen.

Grunnen til at operasjon "Frank" blir omtalt i VG nå, er nok for å legge press på personer RU var i kontakt med i tiden under operasjonen.
Citera
2022-02-10, 11:45
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Hadde politiet fått lov til å iverksette operasjon "Frank", uten å ha et solid mistankegrunnlag mot RU?

RUs søk etter informasjon om Monero i tiden før kidnappingen, møtene med hovedmistenkte, og at han nektet for at Monero var tema med TH, vil nok være nok til siktelsen.

Ja, har de nok til å kunne benytte såkalte tvangsmidler har de vel også nok til å sikte.
Spørsmålet er om de kanskje satt på mer info om RU enn vi er kjent med.

Citat:
Grunnen til at operasjon "Frank" blir omtalt i VG nå, er nok for å legge press på personer RU var i kontakt med i tiden under operasjonen.

For alt vi vet kan de ha gjort flere lignende operasjoner, eller eventuelt hatt flere agenter
i sving i samme tidsrom. For å overvåke andre mulige aktører i saken. Vanskelig å si.
Citera
2022-02-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coysman
Hele greia virker rett og slett amatørmessig, og kanskje også katastrofalt når man hører på Elden i dagens krimpodd. Undercoveragenter har nemlig ikke lov til å oppfordre til kriminalitet når de jobber.

Og som du sier. Omdette er VG som har formulert klønete eller ikke vet vi jo ikke. Men ta en kriminell jobb ogsåkanskje få en andel av et overskudd???

RU fikk lagt til siktelsen medvirkning til grov frihetsberøvelse. Og da skal politiet vite at hun er drept i Sloraveien. Nei, noen iformerer oss feil her.

Hvis det hele virket amatørmessig hvorfor har ikke saken blitt løst da?
Citera
2022-02-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ja, har de nok til å kunne benytte såkalte tvangsmidler har de vel også nok til å sikte.
Spørsmålet er om de kanskje satt på mer info om RU enn vi er kjent med.

Ja, det er mulig. Jeg tror også at kanskje forsvareren og RU hadde fått vite om operasjon "Frank", dersom grunnlaget for siktelsen ble gjort under denne operasjonen, men det er mulig jeg tar feil.

Citat:
For alt vi vet kan de ha gjort flere lignende operasjoner, eller eventuelt hatt flere agenter
i sving i samme tidsrom. For å overvåke andre mulige aktører i saken. Vanskelig å si.

De har nok gjort det.
Citera
2022-02-10, 12:30
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ja, det er mulig. Jeg tror kanskje forsvareren og RU hadde fått vite om operasjon "Frank", dersom grunnlaget for siktelsen ble gjort under denne operasjonen, men det er mulig jeg tar feil.

Ja, de hadde nok grunnlag for siktelse i utgangspunktet, men ønsket vel å få understøttet
dette grunnlaget gjennom operasjonen. Noe det kanskje ikke gjorde.

Citat:
De har nok gjort det.

Men mot hvem, det er spørsmålet. Andre slike operasjoner bør uansett være avsluttet nå, siden
det nok ville gjøre eventuelle andre aktører særdeles mistenksomme når de nå ser hva slags
midler de tok i bruk overfor RU.
Citera
2022-02-10, 12:35
Medlem
Citat:

Men mot hvem, det er spørsmålet. Andre slike operasjoner bør uansett være avsluttet nå, siden
det nok ville gjøre eventuelle andre aktører særdeles mistenksomme når de nå ser hva slags
midler de tok i bruk overfor RU.

Offentliggjøring av operasjon "Frank" mener jeg tyder på at de har noe lignende på gang nå, og ønsker å se hvordan disse personene reagerer når de får vite at politet sitter med bevis på kontakten de har hatt med RU.
Citera
2022-02-10, 12:52
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Offentliggjøring av operasjon "Frank" mener jeg tyder på at de har noe lignende på gang nå, og ønsker å se hvordan disse personene reagerer når de får vite at politet sitter med bevis på kontakten de har hatt med RU.

Vel, men det er vanskelig å vite hva kretsen rundt RU har visst om dette opplegget.
Hvor store krav kunne "Frank" stille uten at det vakte mistenksomhet. Det må jo ha
vært en risiko for at RU ville forhøre seg med noen for å vurdere situasjonen og få
synspunkter om det var noe fishy. Da er det fort gjort at ryktet går, og at en eller
annen legger sammen to og to, slik at operasjonen kanskje er forgjeves, og enda
verre, at de risikerer å skremme vekk den eller dem de ønsker å overvåke.

Vi vet at kjæresten hans sov i leiligheten natten før TH ble pågrepet. Han hadde jo
forbud mot å ha besøk der, noe jeg tenker både er for at operasjonen ikke skulle
bli avslørt, men kanskje også fordi de bare hadde hjemmel til å overvåke RU.
Kan vel bli vanskelig å bruke f.eks. kameraopptak som bevisførsel hvis det
gjøres opptak av personer de ikke har hjemmel til å overvåke. Som f.eks. kjæresten.
Citera
2022-02-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hvis det hele virket amatørmessig hvorfor har ikke saken blitt løst da?

Politiets arbeid. Politiet...
Citera
2022-02-10, 13:12
Medlem
Citat:
Vel, men det er vanskelig å vite hva kretsen rundt RU har visst om dette opplegget.
Hvor store krav kunne "Frank" stille uten at det vakte mistenksomhet. Det må jo ha
vært en risiko for at RU ville forhøre seg med noen for å vurdere situasjonen og få
synspunkter om det var noe fishy. Da er det fort gjort at ryktet går, og at en eller
annen legger sammen to og to, slik at operasjonen kanskje er forgjeves, og enda
verre, at de risikerer å skremme vekk den eller dem de ønsker å overvåke.

Vi vet at kjæresten hans sov i leiligheten natten før TH ble pågrepet. Han hadde jo
forbud mot å ha besøk der, noe jeg tenker både er for at operasjonen ikke skulle
bli avslørt, men kanskje også fordi de bare hadde hjemmel til å overvåke RU.
Kan vel bli vanskelig å bruke f.eks. kameraopptak som bevisførsel hvis det
gjøres opptak av personer de ikke har hjemmel til å overvåke. Som f.eks. kjæresten.

Nå tenkte ikke jeg akkurat på dette opplegget til "Frank", men RU kan f.eks. ha mottatt en beskjed fra noen da TH ble pågrepet. Og at personen som sendte denne meldingen, nå får vite at politiet vet om dette.
Citera
2022-02-10, 13:12
Medlem
Citat:

ja, og politiet har aktivt gått til VG for å fortelle denne historien, det er neppe noe VG først fanget opp ved tips, f.eks.

Så helt klart at politiet har ett eller flere klare formål med dette
Citera
2022-02-10, 13:15
Medlem
Citat:
Nå tenkte ikke jeg akkurat på dette opplegget til "Frank", men RU kan f.eks. ha mottatt en beskjed fra noen da TH ble pågrepet. Og at personen som sendte denne meldingen, nå får vite at politiet vet om dette.

Hvis RU har modtaget noget, har vedkommende nok tidligere fået besked fra RU om, at han mener sig udsat for en fake under-cover aktion, som han må have skønt efter Frank bare pludselig forsvandt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in