2022-02-09, 21:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men jag förstår ännu mindre varför i hela fridens namn han skulle känna sig förväxlad redan på brottsplatsen...

Skulle Engström stå som vittne o höra folk prata om blå Täckjacka o sen plötsligt känna sig förväxlad!??

Men säger han att han förväxlas med mördaren, eller att någon som inte såg mordet uppgav ett signalement som stämde in på honom själv?

Ponera att Lisbet sa till SE att mördaren hade blå jacka, och att SE hörde ett vittne som kom efter mordet uppgav ett halt annat signalement som stämde på honom själv. Är det då konstigt?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-02-09 kl. 21:03.
Citera
2022-02-09, 21:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
2mars ??

Engström tror han är förväxlad långt innan dess

Jo, men informationen som gick in i tidningen och intervjun är väl från den 1:a mars?

Att producera allt som skulle in i tidningen och trycka den tog som bekant sin lilla tid, 1986.
Citera
2022-02-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, grått är inte beige under perfekta förhållanden. Men nu var det kväll och kanske ljus från en gatlykta eller ett skyltfönster. Är det under sådana förhållanden så stor skillnad mellan grått och beige? Kan inte "beige" för övrigt vara en beskrivning av något åt det ljusare hållet, till skillnad från blått och svart?

Kom att tänka på det när ALG beskrev hans keps som följande: "Vidare hade han en beige eller brunfärgad huvudbonad med öronlappar som knäpps över huvudet."

SE beskrev sina byxor som "mellangrå". Men skulle denne stilgud låta sin keps bryta alltför mycket mot byxornas färg? Kort sagt: Om en på jobbet eventuellt uppfattade ett beige plagg, varför skulle inte LP kunna göra det?

Redan i din argumentering lämnar du utrymme för olika färger men ändå, sådär lite mästrande, så skall det vara ett kategoriskt bevis för att det var SE Lisbeth såg komma emot sig.

Då borde Lisbeth se Stig komma fram till Olof Palme och se honom delta i upplivningsförsöken.

Men det säger inte Lisbeth utan säger att han var avgörande inför Lisbeths påkallande av hjälp. Dvs det var inte Stig hon såg om man skall ta fasta på hennes ord.
Citera
2022-02-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men säger han att han förväxlas med mördaren, eller att någon som inte såg mordet uppgav ett signalement som stämde in på honom själv?

Ponera att Lisbet sa till SE att mördaren hade blå jacka, och att SE hörde ett vittne som kom efter mordet uppgav ett halt annat signalement som stämde på honom själv. Är det då konstigt?

Varför skulle signalement på hans klädstil plötsligt börja dyka upp om inte GM haft det ?

Sen även om det dyker upp andra signalement än det som Engström hörde av Lisbeth så skulle då Engström börja känna sig förväxlad!??
Citera
2022-02-09, 21:12
Medlem
Citat:
Jo, men informationen som gick in i tidningen och intervjun är väl från den 1:a mars?

Att producera allt som skulle in i tidningen och trycka den tog som bekant sin lilla tid, 1986.

Redan den 1mars så börjar det alltså strömma in vittnesuppgifter som börjar stämma överens på Engström?

Undra varför, eftersom GM hade helt andra kläder...haha
Citera
2022-02-09, 21:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Redan i din argumentering lämnar du utrymme för olika färger men ändå, sådär lite mästrande, så skall det vara ett kategoriskt bevis för att det var SE Lisbeth såg komma emot sig.

Då borde Lisbeth se Stig komma fram till Olof Palme och se honom delta i upplivningsförsöken.

Men det säger inte Lisbeth utan säger att han var avgörande inför Lisbeths påkallande av hjälp. Dvs det var inte Stig hon såg om man skall ta fasta på hennes ord.

Kan tänka mig att LP var förvirrad och att ett chocktillstånd började sätta in. Ungefär som när man kör omkull, skadar sig och världen snurrar. Men vad vet jag ... ren spekulation som vanligt.

Är inte inläst på LP så det du tar upp är högintressant. Uppfattade LP någon av de andra runt omkring:

Till exempel HJ, KJ, AH, SG, AB, JÅS, LL och senare JA?

Så det finns mer på mannen i beige. Är det i samma dokument som du nyss hänvisade till?

På tal om färger: Kul att du gästar denna tråd. Du lär ha svart bälte i det här.
Citera
2022-02-09, 21:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Redan den 1mars så börjar det alltså strömma in vittnesuppgifter som börjar stämma överens på Engström?

Japp. Skulle inte du tycka det var lite svettigt om du hade befunnit dig där oskyldig?

Plus att han ville hjälpa till genom att ta bort det signalementet?
Citera
2022-02-09, 21:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Varför skulle signalement på hans klädstil plötsligt börja dyka upp om inte GM haft det ?

Sen även om det dyker upp andra signalement än det som Engström hörde av Lisbeth så skulle då Engström börja känna sig förväxlad!??

Varför de skulle dyka upp är väl ointressant, mörk rock dyker ju uppenbarligen upp. Hade mördaren blå jacka så har ju folk sett siluetten och naturligt fått det till mörk rock.

Dagen efter. Mardrömmar, höra på morgonen att polisen inte har en susning om vem mördaren är, två olika signalement varav det ena stämmer på honom.
Citera
2022-02-09, 21:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Det dyker också upp många vittnesmål om blå jacka. Varför om GM hade andra kläder? Se det från båda håll
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-02-09 kl. 21:19.
Citera
2022-02-09, 21:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Men jag förstår ännu mindre varför i hela fridens namn han skulle känna sig förväxlad redan på brottsplatsen...

Skulle Engström stå som vittne o höra folk prata om blå Täckjacka o sen plötsligt känna sig förväxlad!??

Om det är detta du tror, så förstår jag att du är förvirrad.
Du får läsa hans uppgifter på nytt.

(Det är ju först nu efter i förhören vi ser vad vittnena sa/uppfattade, något som SE så klart inte haft tillgång till)
Citera
2022-02-09, 21:29
Medlem
Citat:
Kan tänka mig att LP var förvirrad och att ett chocktillstånd började sätta in. Ungefär som när man kör omkull, skadar sig och världen snurrar. Men vad vet jag ... ren spekulation som vanligt.

Är inte inläst på LP så det du tar upp är högintressant. Uppfattade LP någon av de andra runt omkring:

Till exempel HJ, KJ, AH, SG, AB, JÅS, LL och senare JA?

Så det finns mer på mannen i beige. Är det i samma dokument som du nyss hänvisade till?

På tal om färger: Kul att du gästar denna tråd. Du lär ha svart bälte i det här.

Delvis i samma dokument men också i Vittnesförhör i TR och HR.

Här finns flera av LP:s förhör men inte alla.

https://wpu.nu/wiki/Lisbeth_Palme

Huvudsakligen tar PU upp i sina sammanfattningar LP:s iakttagelser av GM. Jag har inte kommit så långt i förhörsanalyserna ännu så jag har inget svar på vilka hon såg och inte såg enligt PU:s sammanfattningar.

Min uppfattning är att PU friserar förhören så att de skall stämma in på den ensamme gärningsmannen som förföljer LOP från Grand till fots och det stämmer inte överens med Lisbeths observation av mannen i beige.

Var kom han ifrån?

Vad gjorde han där?

Vart tog han vägen?

Och varför har han inte gett sig tillkänna?

Det hade väl varit enkelt för Stig att säga; Det var jag. Alibit fixat och klart.
Senast redigerad av Utredaren 2022-02-09 kl. 21:33.
Citera
2022-02-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Om det är detta du tror, så förstår jag att du är förvirrad.
Du får läsa hans uppgifter på nytt.

(Det är ju först nu efter i förhören vi ser vad vittnena sa/uppfattade, något som SE så klart inte haft tillgång till)

Försåvitt det inte är en konspiration med PU-poliser inblandade som använder sig av Stig Engström för att sprida förvirring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in