2022-02-08, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamboom666
Ansökte om laro för 12 mån,fick då komma på utredning men fick avslag, skrivit i tråden tidigare. Hur motiverade ni att ni behövde vara med Laro? Känner att mitt liv håller på att gå åt helvete. Har byggt upp mycket senaste åren men nu börjar en hel del rasa som körkortet ryker då läkaren anmälde mig då utredningen pågick, svårt och få tag i bup, blir abstinent och väldigt sjuk,tar mig inte till arbete eller sköter vardagssysslor, anhöriga blir oroliga. Gjorde ansökan för ett år sedan,är det värt och göra igen?

Vad var deras motivering till att du inte skulle få laro?
Citera
2022-02-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Vad var deras motivering till att du inte skulle få laro?
För att jag inte haft inneliggande avgiftning förstod jag det som.
Citera
2022-02-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Dom flesta kliniker har en avstängningstid där du inte kan ansöka igen, tror många har olika tidsramar.
Hur kan man blir avstäng när man inte ens är med i Laro?
Citera
2022-02-09, 21:00
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:

Du bör börja med att åka på behandlingshem. LARO är den absolut sista utvägen.
Citera
2022-02-09, 21:55
Medlem
Citat:
Hur kan man blir avstäng när man inte ens är med i Laro?
Du får x antal månader där dom inte godtar att du ansöker igen om det var så svårt att förstå, sen så tidigare person sa så är LARO den absolut sista vägen ut, inget du vill vara fast i.
Citera
2022-02-11, 16:36
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point

Varför ska hon slösa bort en massa tid på behandlingshem om det ändå inte kommer att fungera? Det är bara en massa pengar som socialen får kasta i sjön om någon inte är motiverad. LARO däremot är en väldigt billig lösning rent samhällsekonomiskt. Och vem angår det egentligen förutom den det gäller om han/hon går på narkotikaklassade läkemedel för resten av livet (eventuellt)? Bättre det än att folk ska ränna omkring och snatta/begå inbrott/råna folk för att få pengar till sina fixar.

Den här inställningen att LARO ska vara "absolut sista utvägen" håller lyckligtvis på att luckras upp mer och mer. Många mottagningar tar idag emot folk även om de inte varit på behandlingshem först, även om det dock ses som önskvärt att man försökt med det först, så är det inte ett absolut krav.
Citera
2022-02-11, 16:43
Medlem
Veniconess avatar
Citat:

Men du har ju tidigare skrivit att du genomgått avgiftning i "öppenvård" så att säga. Men det hjälpte alltså inte, utan du började med subben igen?

Det kan vara så att den mottagning du ansökt hos av någon anledning bestämt sig för att inte ta in dig. Det behöver inte vara rationellt, det räcker med att den ansvariga läkaren anser att du inte är tillräckligt "nere i skiten". Sannolikt kommer det inte bli någon annan bedömning om du ansöker där igen. Därför tycker jag att du bör försöka med en annan mottagning.
Citera
2022-02-12, 21:38
Avstängd
Citat:

Det där är bara korkat😂😂 av samtliga (iaf ett dussin) jag känner som går på LARO har 2 varit på behandlingshem.
Fler av oss har fått inneliggande avgiftning på en beroende mottagning på sjukhus/psyk men inte varit på behandlingshem.
Citera
2022-02-12, 22:19
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Det där är bara korkat😂😂 av samtliga (iaf ett dussin) jag känner som går på LARO har 2 varit på behandlingshem.
Fler av oss har fått inneliggande avgiftning på en beroende mottagning på sjukhus/psyk men inte varit på behandlingshem.

Skulle det inte varit bättre om det visade sig att det gick att vara drogfri utan den fotboja som LARO faktiskt är? Synd att inte fler av er provat utan, känner jag rent spontant.
Citera
2022-02-12, 22:36
Medlem
Citat:
Skulle det inte varit bättre om det visade sig att det gick att vara drogfri utan den fotboja som LARO faktiskt är? Synd att inte fler av er provat utan, känner jag rent spontant.
Håller med dig helt, att folk inte ens testat fara på behandling är skrämmande.
Citera
2022-02-13, 02:00
Medlem
Veniconess avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Håller med dig helt, att folk inte ens testat fara på behandling är skrämmande.

Jag kan bara tala för mig själv när det gäller att bedöma huruvida det "går" eller inte går att vara drogfri utan LARO, och i mitt fall kan jag säga att det kanske hade gått om jag hade haft en riktig järnmotivation att klara det, men sannolikheten att jag hade fallit tillbaka till varorna hade varit mycket stor.

Jag vet inte vad ni försökt med innan ni kom med i programmet. Jag har genomgått en vistelse på behandlingshem. Utöver det har jag genomfört två medicinska avgiftningar inneliggande, då jag velat sluta med heroinet och fått sub i nedtrappningsschema. Dessa åtgärder ledde dock inte till drogfrihet för mig, efter ena avgiftningen tog jag en fix samma dag som jag skrevs ut från sjukhuset, efter den andra lyckades jag hålla mig drogfri i lite mer än en vecka. När jag så bestämde mig för LARO sökte jag och kom in i samband med att jag satt på behandlingshem, och påbörjade inställningen medan behandlingshemsvistelsen ännu pågick.

Jag vet inte exakt hur vanligt det är att folk får LARO utan att ha varit på behandlingshem innan, jag vet bara att det förekommer, och att det inte längre är ett absolut krav att man ska ha försökt med så kallad "drogfri behandling" innan man beviljas LARO. Och som jag skrev tidigare tycker jag att det är bra. Visserligen har jag ingenting emot att man försöker bli drogfri med hjälp av en behandlingshemsvistelse, men statistiken visar tydligt att de som lyckas bli fria från ett opiatmissbruk är i klar minoritet jämfört med dem som inte blir det. Och då är det ju bra om samhället kan spara lite pengar, och inte slänga ut stora belopp på en massa behandligshemsvistelser och andra åtgärder som kanske inte ens hjälper i slutändan.
Citera
2022-02-13, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Jag kan bara tala för mig själv när det gäller att bedöma huruvida det "går" eller inte går att vara drogfri utan LARO, och i mitt fall kan jag säga att det kanske hade gått om jag hade haft en riktig järnmotivation att klara det, men sannolikheten att jag hade fallit tillbaka till varorna hade varit mycket stor.

Jag vet inte vad ni försökt med innan ni kom med i programmet. Jag har genomgått en vistelse på behandlingshem. Utöver det har jag genomfört två medicinska avgiftningar inneliggande, då jag velat sluta med heroinet och fått sub i nedtrappningsschema. Dessa åtgärder ledde dock inte till drogfrihet för mig, efter ena avgiftningen tog jag en fix samma dag som jag skrevs ut från sjukhuset, efter den andra lyckades jag hålla mig drogfri i lite mer än en vecka. När jag så bestämde mig för LARO sökte jag och kom in i samband med att jag satt på behandlingshem, och påbörjade inställningen medan behandlingshemsvistelsen ännu pågick.

Jag vet inte exakt hur vanligt det är att folk får LARO utan att ha varit på behandlingshem innan, jag vet bara att det förekommer, och att det inte längre är ett absolut krav att man ska ha försökt med så kallad "drogfri behandling" innan man beviljas LARO. Och som jag skrev tidigare tycker jag att det är bra. Visserligen har jag ingenting emot att man försöker bli drogfri med hjälp av en behandlingshemsvistelse, men statistiken visar tydligt att de som lyckas bli fria från ett opiatmissbruk är i klar minoritet jämfört med dem som inte blir det. Och då är det ju bra om samhället kan spara lite pengar, och inte slänga ut stora belopp på en massa behandligshemsvistelser och andra åtgärder som kanske inte ens hjälper i slutändan.
För mig var det två behandlingshem ā 6+månader med några medicinska avgiftningar sen så blev det LARO, slutade LARO och for på en till behandling så nu lever jag väl i princip drogfri förutom den dosen oxy jag har för min ryggskada.

Förövrigt så har jag 100% säkert skattat mer än vad jag kostat i Sverige så det är inget du behöver vara orolig över!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in