Citat:
Ursprungligen postat av
Zabriskie.Point
Skulle det inte varit bättre om det visade sig att det gick att vara drogfri utan den fotboja som LARO faktiskt är? Synd att inte fler av er provat utan, känner jag rent spontant.
Citat:
Ursprungligen postat av
RetardedHaT
Håller med dig helt, att folk inte ens testat fara på behandling är skrämmande.
Jag kan bara tala för mig själv när det gäller att bedöma huruvida det "går" eller inte går att vara drogfri utan LARO, och i mitt fall kan jag säga att det kanske hade gått om jag hade haft en riktig järnmotivation att klara det, men sannolikheten att jag hade fallit tillbaka till varorna hade varit mycket stor.
Jag vet inte vad ni försökt med innan ni kom med i programmet. Jag har genomgått
en vistelse på behandlingshem. Utöver det har jag genomfört
två medicinska avgiftningar inneliggande, då jag velat sluta med heroinet och fått sub i nedtrappningsschema. Dessa åtgärder ledde dock inte till drogfrihet för mig, efter ena avgiftningen tog jag en fix
samma dag som jag skrevs ut från sjukhuset, efter den andra lyckades jag hålla mig drogfri i lite mer än en vecka. När jag så bestämde mig för LARO sökte jag och kom in i samband med att jag satt på behandlingshem, och påbörjade inställningen medan behandlingshemsvistelsen ännu pågick.
Jag vet inte exakt hur vanligt det är att folk får LARO utan att ha varit på behandlingshem innan, jag vet bara att det förekommer, och att det inte längre är ett absolut krav att man ska ha försökt med så kallad "drogfri behandling" innan man beviljas LARO. Och som jag skrev tidigare tycker jag att det är bra. Visserligen har jag ingenting emot att man försöker bli drogfri med hjälp av en behandlingshemsvistelse, men statistiken visar tydligt att de som lyckas bli fria från ett opiatmissbruk är i klar minoritet jämfört med dem som inte blir det. Och då är det ju bra om samhället kan spara lite pengar, och inte slänga ut stora belopp på en massa behandligshemsvistelser och andra åtgärder som kanske inte ens hjälper i slutändan.