2022-02-09, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag ser ytterst sällan filmer som är gjorda efter 1970.
Wow, du har satt gränsen ett årtionde hårdare än mig, jag njuter fortfarande av mycket från 80-talet undantaget det värsta Hollywood-tramset som Top Gun. Ser om eller upptäcker någon enstaka 90tals-rulle då och då, men där går gränsen. 1910-80 är min guldgruva.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Grejjen är att jag gillar att se film och serier som är välgjorda. Bra foto, att man ser den är snyggt filmad med dyr kamera, snyggt klippta m.m, alltså inte känns billigt som det mesta indie gör.
Så filmer och serier var inte välgjorda på 80-talet eller innan dess? Kamerorna var billiga, klippningen var ful, fotot var dåligt, och filmerna var inte snyggt filmade? Man skulle omvänt kunna säga att det enda som tillkommit eller utvecklats efter 80-talet är ljudet och CGI, på vilket sätt nu det skulle göra en film bättre. Snarare handlar det ju om att lura tittaren genom filmupplevelsen att filmen är bättre än vad den egentligen är med hjälp av massa onödigt tekniskt mumbojumbo.

Med tanke på att du beskriver ditt filmintresse som väldigt ytligt, okunnigt, fördomsfullt och teknikfixerat, så kan du nog likaväl lägga ner det.

Men alltid fascinerande med ännu ett nyregistrerat konto som startar femtioelfte tråden där den beklagar sig över allt som är woke. Börjar bli lite väl genomskinligt.

Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Allra mest less har jag blivit på alla små tunna tjejer som spöar vältränade män.

Det var friskt att se ibland för 20 år sedan, men nu finns inte en actionfilm utan dom och det gör filmerna så jävla overkliga.
På det temat är faktiskt Hong Kong-action från exempelvis Shaw Brothers intressanta föregångare, redan på 60-talet fanns i dom kvinnliga hjältar som spöade skiten ur männen med bättre kung fu, och även gamlingar som spöade dom yngre, minst ett årtionde innan Pam Grier och Ripley blev kvinnliga actionhjältar, och Clintan blivit gråhårig. Som bonus så är det grymt snyggt foto i dom flesta Shaw-filmer, fantastiska ljudeffekter och totalt befriat från ljussättningsutmanande inslag.

Edit: Stavfel.
Senast redigerad av pumahunter 2022-02-09 kl. 09:27.
Citera
2022-02-09, 09:09
Medlem
Du väljer vad du vill se eller?
Citera
2022-02-09, 09:12
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Det skulle vara lite kul om det var konsekvent. Tänk er följande t.ex:

Joel Kinnaman spelar Muhammed Ali
Nicolas Cage spelar Martin Luther
Hitler kan spelas av Morgan Freeman
I filmen om svarta pantrarna är en tredjedel av medlemmarna asiater
I nyinspelningen av borta med vinden är hälften av plantagearbetarna vita
Jeanne d'arc kan spelas av The Rock
Tom Sawyer kan spelas av Sonequa Martin-Green, Huckleberry Finn kan spelas av Peter Dinklage
Och i en film om Rwanda-konflikten ser jag fram emot några inkvoterade vita barnsoldater

Jag har inget emot att den sterotypiska manliga vita hjälten får lite konkurrens men som det ser ut nu i filmer från Hollywood så verkar allt helt snurrigt.

Ja, men där är det tvärtom så att det blir ett ramaskri om en vit (eller någon som inte är tillräckligt svart) spelar en svart person. Då kallas det för blackfacing. Det har t.om gått så långt att Zoe Saldana kände sig tvingad att be om ursäkt för att ha spelat Nina Simone, bara för att blidka pöbeln. Och då är hon ändå mulatt.
Citera
2022-02-09, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Det skulle vara lite kul om det var konsekvent. Tänk er följande t.ex:

Joel Kinnaman spelar Muhammed Ali
Nicolas Cage spelar Martin Luther
Hitler kan spelas av Morgan Freeman
I filmen om svarta pantrarna är en tredjedel av medlemmarna asiater
I nyinspelningen av borta med vinden är hälften av plantagearbetarna vita
Jeanne d'arc kan spelas av The Rock
Tom Sawyer kan spelas av Sonequa Martin-Green, Huckleberry Finn kan spelas av Peter Dinklage
Och i en film om Rwanda-konflikten ser jag fram emot några inkvoterade vita barnsoldater

Jag har inget emot att den sterotypiska manliga vita hjälten får lite konkurrens men som det ser ut nu i filmer från Hollywood så verkar allt helt snurrigt.

Håller med. Hade varit sjukt intressant att se Morgan Freeman tolka Hitler! Roller som är helt oväntade för skådespelaren, som gör sitt bästa för att tolka och gestalta. Detta är fan ingen dum tanke och någonting som borde uppmuntras mer, bryt mönster och kom med någonting nytt! En påkostad rulle med bra foto, handling, dialog med Morgan som Hitler - jag hade definitivt sett den filmen.
Citera
2022-02-09, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ja, men där är det tvärtom så att det blir ett ramaskri om en vit (eller någon som inte är tillräckligt svart) spelar en svart person. Då kallas det för blackfacing. Det har t.om gått så långt att Zoe Saldana kände sig tvingad att be om ursäkt för att ha spelat Nina Simone, bara för att blidka pöbeln. Och då är hon ändå mulatt.

Åh fyfan då får mig att tänka på tropic thinder 🙂 classic.
https://youtu.be/X6WHBO_Qc-Q

Skulle aldrig kunna göras idag.. ändå känns de som igår den gjordes nästan..
Citera
2022-02-09, 09:18
Medlem
hydrols avatar
Citat:
ts

Vad tycker och tänker ni?

Riktigt tråkig utveckling enligt mig.

Nej lägg inte ner ditt filmintresse men komplettera det med att läsa böcker. Läs "the terminal list" böckerna innan Hollywood sätter tänderna i dom och skratta åt hur PK dom gjorde sin tolkning av verken. Osv.

Böcker är relativt opåverkade av detta än så länge, finns guldkorn fortfarande.
Citera
2022-02-09, 09:24
Avslutad
Det finns massor gamla filmer som du kan se istället.

Kolla på detta klipp och finn inspiration
Why I mostly just watch old movies & TV shows
https://youtu.be/lSSW_XeR0ug
Citera
2022-02-09, 09:29
Medlem
WatchItNows avatar
TS är ologiskt. Det existerar ingen vara som mer än film är beroende av att tillfredsställa sina kunder. Om woke är inne så blir det många wokefilmer. Om woke är ute bli det inga wokefilmer.

Kan finnas enstaka undantag som när Filminstitutet påtvingar 50% kvinnliga regissörer, de gör alltid samma film om sin familj. Men detta fungerar bara i korta perioder och sedan är pengarna slut.

Woke som i senaste Disney-filmen är rimligen förödande för Disney. Jag vägrar tro att människor är så dumma att de betalar 150 kr och sedan sitter där "det här är nog en bra film". utan de slutar gå på Disney och där försvann den inkomsten och företags-iden som fungerat sedan 1927.
Citera
2022-02-09, 09:42
Medlem
Ja, jag tycker du ska lägga ner filmintresset. Efter 30 år är det dags att lyfta ändan ur soffan, stänga ner TVn och göra något annat.

Du har uppenbarligen kollat på så mycket film och serier att du nu sett allt. Nu vill du ha helt nyproducerat, Hollywood-standard, engelskspråkigt - som är på precis det sättet du vill ha det. Endast vita män ska vara hjältar. Alla andra grupper ska synas lite eller får vara med om de framställas i dåliga dager. Koreanskt är av någon anledning det enda som är acceptabelt utom Hollywood, men inte ens att upptäcka ett helt nytt (jag gissar att du "upptäckte" Sydkorea ungefär samtidigt som Netflix släppte Squid game?) lands filmkultur duger åt dig - du är fortfarande irriterad. Kan det vara så att det är du, och inte "woke", som är problemet?
Senast redigerad av thelivingrose 2022-02-09 kl. 09:44.
Citera
2022-02-09, 09:44
Medlem
Lägg ner de så vi slipper offerkoftor som dig. Många av oss vill inte se låg kvalité med Arnold, Van Damme och annat trash. Det finns uppenbarligen en marknad eftersom många vill se 'woke' (dvs. verkligheten). Film blir bara bättre och bättre. Det kallas utveckling. Sådana som du kallar vi 'boomers'.
Citera
2022-02-09, 09:45
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Känns som varenda rulle som kommer ut på sistone har någon slags woke. Iallafall från västvärlden och främst USA då. Detsamma kan väl sägas om tvserier. Tex bubblaren Sydkorea är väl ett land som fortfarande gör fantastisk film och intressanta serier utan woke-skiten.

Det är alltid vita som är de onda och det är synd om de svarta, eller så är de svarta hjältarna. Alla tidigare kända vita karaktärer/hjältar osv är nu svarta, tex Bond. Alla färgade är i alla lägen heliga varelser. Pussande bögar, transor, feminism, taniga tjejer som spöar specialtränade muskelberg till män. Var det inte nästa stålmannen som skulle vara bög/transa eller? Vita är rasister och referenser till bommulsplantagen. I medeltidens europa springer det runt kolsvarta negrer i rustning... You know the drill.

Det känns ju nästan som det håller på att komma till en gräns nu då man funderar på om man ska lägga ner sitt film/serieintresse eller inte. För film har man ju alltid gillat i 30 år plus nu. Känns ju jävligt trist. Jag tycker såklart det är viktigt i sig att folk ska representeras korrekt m.m, men att numera mer eller mindre varje jävla gång behöva få det upptryckt i sitt ansikte? Är det "korrekt" att kolsvarta afrikaner springer runt i rustning i medeltidens Europa? Att konstant bli påtvingad woke? Jag som vanlig heteroman ska väl tex inte behöva känna mig som en sämre människa för jag inte tycker om att se bögar kyssas och i värsta fall sätta på varandra i röven hela tiden, när jag bara vill slappna av efter jobbet med en film eller en serie?

Vad tycker och tänker ni?

Riktigt tråkig utveckling enligt mig.
Kan rekommendera dig att börja titta på anime, finns något för alla och uppenbart politiska budskap är rätt sällsynta och västerländsk woke har jag inte stött på alls. Mushoku Tensei är ett riktigt mästerverk med en huvudkaraktär som den genomsnittliga flashbackaren troligen kan relatera med.
Senast redigerad av Smugumin 2022-02-09 kl. 09:47.
Citera
2022-02-09, 09:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Vad är det som säger att historieskrivningen innan wokehysterien var korrekt? Finns en hel del skit som är vinklat av de som hade råd med penna.
Så är det givetvis. Men det var inte så löjligt övertydligt som de senaste 10-15 åren.

Tidigare försökte man smyga in små budskap här & där. Idag är det hela ren propaganda som knapphändigt är maskerat som underhållning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in