Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Jämförelsen är motiverad. Myndigheterna gav själva ut en gratisskrift för några år sedan där det betonade hur relativt oskyldigt den tidens förföljelse inleddes. Slutskedet var bara kronan på verket, men mycket gjordes för att bereda väg för det som inte verkade lika allvarligt innan man sett vad det ledde till. Kom ihåg att allt motiverade av den tidens bejublade medicinska vetenskap. Själva poängen är att man inte ska blunda för och strunta i de inledande tendenserna, inte ens när de ges en meficinskt/vetenskaplig motivering, för eländet utvecklas ett steg i taget.
Vaccinpasset är steg ett, absurt för att det inte tog hänsyn till genomgången infektion och negativt test. Massor av kritik har riktats mot det, bl a från en grupp jurister, publicerat som seriös debattartikel i dagens juridik.
Hur sjutton kan du försvara det sexuddiga vaccinpasset? Det verkar ju inte ha haft någon vidare effekt på smittspridningen eftersom det bara uppmuntrade vaccinerade att umgås mer i smittspridande sammanhang. Och, som sagt, juridiskt och konstitutionell ytterst problematiskt.
Visst, men är inte längre något problem i Sverige och i de flesta europeiska länder.
Allvarligt: Hävdar du att det skulle kunna sluta med KZ läger och förintelse av vaccinmotståndarna? Ja, jag känner till lägren som Australien, hade. Ja jag tycker att det är lika absurt som tycker att det är. Ja, jag tycker att politikerna i Osterreiiiich agerar sinnesjuk och att Kanada borde lägga av med sanktionerna, nu!
Men liiiite mer problematisk, för demokratin är sådana saker som att oppositionspartiet i USA tycker det är helt ok att storma kongressen och försöka hänga landets vicepresident, bara för att han, vägrade, att lyda en president som försökte ogilltigförklara ett legitimt valresultat!
Och, ja, med dagens kunskap borde man inte ha infört vaccinpassen, utan nöjt sig med att bara uppmuntra till vaccinering. Men i början med omikron så var allting så oklart. Så sent som den 2 februari kunde inte regeringen, helt, utesluta att uppöppnandet av Sverige skulle ske i morgon. "Såvida det inte sker något radikal med dödstalen", som de uttryckte sig. Och, ja, dödstalen är ganska höga, men nu
vet vi att de kommer att ha sjunkit rejält inom några veckor, (till maximalt influensa nivå).