Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-07, 12:06
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Välkomna till en härligt röd måndag.
Veckan framför oss ser ovanligt röd ut

Färgblind?
Citera
2022-02-08, 11:11
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det är bara din subjektiva uppfattning att det råder andra förutsättningar nu. Verkligheten är att folk alltid anser att det är speciell osäkerhet "just nu". Skalar man bort sådana subjektiva uppfattningar så har man historiskt data kvar vilket visar vad som vanligen sker efter räntehöjningar.

Som sagt vilken inverkan en räntehöjning har är beronde av hur marknadsläget ser ut överlag.

Idag finns redan en svag inverstingsvilja på börsen. De är väll ingen som tror att den ökar om de sker räntehöjning?
Citera
2022-02-08, 11:14
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Som sagt vilken inverkan en räntehöjning har är beronde av hur marknadsläget ser ut överlag.

Idag finns redan en svag inverstingsvilja på börsen. De är väll ingen som tror att den ökar om de sker räntehöjning?

Det skulle du säkert sagt vid de flesta tidigare tillfällena också då räntan har höjts. Det är en extremt vanlig uppfattning att det är "extra oroande just nu", så har folk nästan alltid tyckt under alla tidpunkter.
Citera
2022-02-08, 12:14
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Det skulle du säkert sagt vid de flesta tidigare tillfällena också då räntan har höjts. Det är en extremt vanlig uppfattning att det är "extra oroande just nu", så har folk nästan alltid tyckt under alla tidpunkter.

De skulle jag inte eftersom ränthöjningar i allmänhet sker när inverstrings viljan är hög.

Problemet är när ränthöjning sker när investeringsviljan redan är låg.

Och de bör vara uppenbart att de förnärvande råder ett sådant läge.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-02-08 kl. 12:17.
Citera
2022-02-08, 12:16
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
En räntehöjning från nästan noll kommer att slå hårt mot många privatpersoners konsumtion. På samma sätt som höjda elpriser tar pengar som kunde gått till en ny iphone så kommer räntehöjningar att minska konsumtionen ännu mer. Tillkommer sedan ripple-effekter i hela samhället, när alla företag måste betala lite mer för sina lån och nästan hela världen är lånefinansierad.

Jag fick min postnord-faktura idag. postnord höjer alla företagsfrakter med nästan 10% för 2022. En ganska chockerande höjning när räntan är 1%. Absolut alla fraktar något så denna kostnadsökning slår brett i hela samhället. För min egen del så höjer jag inte priset så min vinstmarginal sjunker och min konsumtion under 2022 likaså.

Höjda elpriser driver dessutom på infaltionen.

Allting slår emot svaga privatpersoner.

Om man däremot har råd att köpa en elbil så får man både subventioner och extremt billig drift jämfört med disel och bensin. Har man blivit rik på börsuppgången sitter man kanske dessutom på an fastighet som just nu ökar i värdet och vad betyder lite inflation när man 3 dubblat sina pengar på börsen de senaste åren. Andra sitter med med sjunkande aktier och pengar på banken som minskar i värde samt skyhöga utgifter för el, benis och basvaror.

Opportunismen är också slående.

Ta en sådan sak som att Avanza och många andra banker erbjuder lån med befintliga innehav som säkerhet. Om de skulle bli en betydande negång på aktiemarknaden kan banken alltså kompensera för egna nedgångar med hjälp av att lägga beslag på låntagares pengar.

Ett annat mer traditionellt uppläg skulle ju annars vara att bankerna erbjuder en försäkring till sina kunder inte att kunderna försäkrar banken!

Och vad är de som gör att lånet som vissa kan tjäna pengar på ens tillhandahålls? De är naturligvis pågrund av de faktum att banken vet att lånet är bra för dom eftersom dom kan utnytja mindre bemedlade kunder vid behov.

Och de blir ännu värre. Är man smart har man tillexemple för länge sedan insett att inkasso bolagen kommer gå som tåget de närmsta åren och kan slå mynt på andras olycka. De skulle inte förvåna mej om Avanza ha ett betydande innehav i bland annat Intrum.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-02-08 kl. 12:36.
Citera
2022-02-08, 12:37
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
De skulle jag inte eftersom ränthöjningar i allmänhet sker när inverstrings viljan är hög.

Problemet är när ränthöjning sker när investeringsviljan redan är låg.

Och de bör vara uppenbart att de förnärvande råder ett sådant läge.

Att "investeringsviljan redan är låg" är bara din subjektiva uppfattning om nuläget, om vi frågar dig ett par år efter nästa räntehöjning kommer du säkert se på den tiden som du ser på de tidigare perioderna när räntan har höjts.
Citera
2022-02-08, 12:39
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Att "investeringsviljan redan är låg" är bara din subjektiva uppfattning om nuläget, om vi frågar dig ett par år efter nästa räntehöjning kommer du säkert se på den tiden som du ser på de tidigare perioderna när räntan har höjts.

Investeringsviljan är låg de kan du se på börskurserna.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-02-08 kl. 12:42.
Citera
2022-02-08, 12:46
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Investeringsviljan är låg de kan du se på börskurserna.

Jaså det tycker du, kan du konkretisera hur du ser det?
Är kurserna för låga?
Citera
2022-02-08, 12:54
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Jaså det tycker du, kan du konkretisera hur du ser det?
Är kurserna för låga?

Jag är säker på att din kompis (och många med honom) gjort en bra observation som inte alls är ovidkommande.

Men detta är den abslolut mest mest grundläggande principen som aktemarkanden följer. Och de vet du om. Således:

Om de finns en övervikt på sälj sidan så är investrings viljan låg då sjunker värdet på en aktie. Och om de finns en övervikt på köp sidan så är investringsviljan hög och ökar värdet på en aktie.

De hela går naturligvis att skala upp till hela börsen (Nu kan man naturligvis arguemntera för att inveterings viljan varken är hög eller låg i nuläget).
Citera
2022-02-08, 12:58
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Jag är säker på att din kompis (och många med honom) gjort en bra observation som inte alls är ovidkommande.

Men detta är den abslolut mest mest grundläggande principen som aktemarkanden följer. Och de vet du om. Således:

Om de finns en övervikt på sälj sidan så är investrings viljan låg då sjunker värdet på en aktie. Och om de finns en övervikt på köp sidan så är investringsviljan hög och ökar värdet på en aktie.

De hela går naturligvis att skala upp till hela börsen (Nu kan man naturligvis arguemntera för att inveterings viljan varken är hög eller låg i nuläget).

Du känner till att det alltid finns en köpare och en säljare av varje aktie som säljs va?

Kan du kvantifiera denna "övervikt" som du känner att du ser?
Citera
2022-02-08, 18:21
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Underbart röd tisdag idag, vittrar ytterligare ett mysigt börsras imorgon.

För er som har förlorat mycket pengar på börsen den senaste månaden rekommenderar jag denna tråd:
(FB) Spelberoende/ Spelmissbruk ( Officiell )

Det finns mycket psykologisk hjälp att få, men första steget är att erkänna att du har ett problem.
Citera
2022-02-08, 19:37
Medlem
MrLevaLivets avatar
Oj vad jag vill korta Peloton nu, vilken pump, men det finns inget sådant instrument på min handelsplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in