2022-02-05, 05:03
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Någon hågad som kan förklara ordet Suiogothicum för mig och resten av den intresserade allmänheten?

Som i Glossarium suiogothicum? Det är ett nylatinskt sammansatt adjektiv av suiones, svear, och gothi, götar, där -icum är adjektivändelsen i neutrum singular som kongruerar med glossarium. Ordagrant är det en 'svea-götisk ordbok', alltså en ordbok över svear och götars språk, d.v.s. vad vi idag kallar fornsvenska.
Citera
2022-02-08, 09:33
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Ordet kukkarusell

Jag har börjat se och höra ordet "kukkarusell" användas alltmer på senare tid, både här på forumet men även i andra sammanhang (forum, sociala medier et.c.)

Som jag förstått det så betyder det främst yngre kvinnors benägenhet att "ligga runt" innan de stadgar sig med en partner.

Nu undrar jag hur gammalt detta uttryck är? När hörde/läste du det första gången? Går det att hitta ursprungskällan till det? Är det ett bra uttryck i dina ögon?

Själv hörde jag det för första gången nämnas i Flashback Forever-podden får något halvår sedan men nu senaste veckorna tycker jag det börjar dyka upp lite överallt. Jag tycker det är ett ganska bra uttryck som är rätt belysande om än något skabröst.

Allt väl,
JS
Citera
2022-02-08, 09:39
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Jag har börjat se och höra ordet "kukkarusell" användas alltmer på senare tid, både här på forumet men även i andra sammanhang (forum, sociala medier et.c.)

Som jag förstått det så betyder det främst yngre kvinnors benägenhet att "ligga runt" innan de stadgar sig med en partner.

Nu undrar jag hur gammalt detta uttryck är? När hörde/läste du det första gången? Går det att hitta ursprungskällan till det? Är det ett bra uttryck i dina ögon?

Själv hörde jag det för första gången nämnas i Flashback Forever-podden får något halvår sedan men nu senaste veckorna tycker jag det börjar dyka upp lite överallt. Jag tycker det är ett ganska bra uttryck som är rätt belysande om än något skabröst.

Allt väl,
JS

Det är en direktöversättning av "cock carousel" som använts inom den amerikanska "manosfär-rörelsen" i säkert över tio år.

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=cock%20carousel
Citera
2022-02-08, 09:58
Medlem
Rostie används mer på t.ex 4chan som används för att beskriva en tjej som åkt kukkarusell, som senare i livet vill stadga sig, men som p.g.a detta har en svårighet att få monogama förhållanden att hålla.
Citera
2022-02-08, 13:48
Moderator
Kyrpators avatar
Hur allmänt spritt och använt är ordet "modal" i betydelsen "dialogruta"? Jag är inte i första hand ute efter svar från experter på datorer och programmering, utan från mer normala datoranvändare. Är ordet gångbart i en text riktad till lekmän på området?
Citera
2022-02-08, 15:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Hur allmänt spritt och använt är ordet "modal" i betydelsen "dialogruta"? Jag är inte i första hand ute efter svar från experter på datorer och programmering, utan från mer normala datoranvändare. Är ordet gångbart i en text riktad till lekmän på området?

Jag har aldrig ens hört ordet användas i den betydelsen. Så mitt svar blir ett rungande "nej".
Citera
2022-02-08, 16:34
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:

Är en normal datoranvändare med ett visst intresse för språk. Det enda ”modal” jag känner till är ”Modala hjälpverb”.
Citera
2022-02-08, 17:02
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Modal är för mig något som har med kyrkotonarterna att göra, t ex eonisk eller mixolydisk i motsats till dur- eller molltonarter. Skulle aldrig förknippa det med en banal ruta.
Citera
2022-02-08, 19:51
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Modal är för mig något som har med kyrkotonarterna att göra, t ex eonisk eller mixolydisk i motsats till dur- eller molltonarter. Skulle aldrig förknippa det med en banal ruta.

En ruta är väl inte banalare än sitt innehåll. Vad är det som säger att en enkel modal inte kan ha mixolydiskt content?
Citera
2022-02-08, 19:52
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har aldrig ens hört ordet användas i den betydelsen. Så mitt svar blir ett rungande "nej".

Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Är en normal datoranvändare med ett visst intresse för språk. Det enda ”modal” jag känner till är ”Modala hjälpverb”.

Citat:

Tack för svar. Det statistiska underlaget är knappt, men jag tror att vi lutar åt att "modal" som substantiv inte är så gångbart utanför en snäv krets.
Citera
2022-02-08, 20:42
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
En ruta är väl inte banalare än sitt innehåll. Vad är det som säger att en enkel modal inte kan ha mixolydiskt content?

Jag är nog för begränsad för att ana vidden av allt som kan rymmas i en dialogruta.
Vad är ”ens” en dialogruta?
Citera
2022-02-08, 20:50
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Jag är nog för begränsad för att ana vidden av allt som kan rymmas i en dialogruta.
Vad är ”ens” en dialogruta?

Det är den där irriterande rutan som poppar upp när du är ute på nätet eller jobbar med något i din dator och som innehåller information du inte har bett om, eller kräver att du svarar på frågor innan du kan fortsätta med det du egentligen ville göra. Det kallas tydligen "dialogruta" även när det handlar om envägskommunikation där du bara behöver bekräfta att du har sett rutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in