2022-11-22, 01:30
Medlem
Tack!
Citera
2022-11-22, 18:14
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whynota69
Letar efter ett ord som beskriver att krångla till en mening, ordbajsa, använda onödigt svåra ord istället för att bara skriva vad man menar.

Om du vill bli riktigt fancy, kolla dessa ord:
anadiplosi, anafor, bombasm, hopning, hyperbol, perifras, plattityd, pleonasm, polysyndes, tautologi

Ur Svara på remiss – Om remisser av betänkanden och andra förslag från Regeringskansliet, s.6

https://www.regeringen.se/rapporter/2021/09/svara-pa-remiss/
Skriv rakt på sak och konkret. Det är bra om läsaren slipper försöka översätta vaga och abstrakta uttryckssätt. Menar man att ”mer personal behövs”, bör man skriva det och inte att "det föreligger ett avsevärt behov av en förstärkning av den personella resursmängden".
Citera
2022-11-22, 18:16
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det fetade: menar du snarare underförstått? Nej, det är väl den vanliga tolkningen, om satsen yttras med normal-/lågton på låter! Med tryckstarkt låter antyder den närmast att du försöker simulera vrede!

Javisst var det det jag menade, ett bättre ord där.
Citera
2022-11-22, 20:17
Medlem
Lustig text på text-tv

Vet inte om det enbart är syftningsfel eller utrymme för dubbltolkning i.
Citat:
....anklagad för att ha tafsat på 2 män på fyllan.
Det skulle kunna tolkats som att 2 män var på fyllan och blev tafsade på.
Bara texten i sig är märklig för att vara text-tv, det borde väl stått anklagats för att i berusat tillstånd ha tafsat på två män?
https://imgur.com/a/5EbLgoc
Citera
2022-11-22, 21:31
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har en fråga som gnagt mig och min kompis i flera år nu. Vi har sagt att vi kommer dö utan att få veta. Frågan är inte viktig alls. Men har blivit en fix idé.

Det finns en internetkänd meny som troligen kommer från en turistort. De har översatt den till "svenska" och satt dit en finsk flagga.

https://pbs.twimg.com/media/DRayZMnWAAAcT_Q.jpg

Vi har lyckats översätta det mesta till svenska, men dessa går vi bet på.

Grillad pannenvben
Tagine hack-kött
Vangfisk
Petenfisk

Tacksam för alla idéer.
Citera
2022-11-22, 22:13
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har en fråga som gnagt mig och min kompis i flera år nu. Vi har sagt att vi kommer dö utan att få veta. Frågan är inte viktig alls. Men har blivit en fix idé.

Det finns en internetkänd meny som troligen kommer från en turistort. De har översatt den till "svenska" och satt dit en finsk flagga.

Grillad pannenvben
Tagine hack-kött
Vangfisk
Petenfisk

Tacksam för alla idéer.
Mycket intressant! Första steget borde vara att luska ut vilket språk skribenterna talar till vardags, och vilket språk de försökt översätta från, om de två inte är samma.
Citera
2022-11-22, 22:16
Medlem
stektkycklings avatar
Grillkorv
Köttfärssås
Lutfisk
Fiskpinne
Citera
2022-11-22, 22:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Mycket intressant! Första steget borde vara att luska ut vilket språk skribenterna talar till vardags, och vilket språk de försökt översätta från, om de två inte är samma.

Hade inte googlat alla märkte jag. Har mest koncentrerat mig på fiskarne.

Tagine verkar vara en nordafrikansk gryta. Det talas ganska många språk där, arabiska, engelska, spanska och franska.
Citera
2022-11-22, 22:44
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Nej, arg beskriver hurdan hon låter. Vi skiljer på du låter för jävlig och du låter för jävligt. Det finns några verb som kan konstrueras med adjektiv som bestämningar till subjektet, bl.a. låta, verka, se ut och spela.
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Är det alltså fel att här tolka det som ett uteslutet "du låter som om du är arg"?

Läs vad NoggerChoc skrev igen. Vissa verb kan följas av ett adjektiv i svenskan. Det är egentligen inte konstigare än att verb med objekt kan följas av ett adjektiv: Du gör mig arg.

Om man inkluderar reflexiva verb blir det kanske ännu tydligare: Hon känner sig arg. Man kan även tänka sig lite mer okonventionella konstruktioner som "Hon svälter sig arg (inför konfrontationen)".

Gör du samma tolkning som du undrar om med alla verb kan det bli riktigt absurt. Betänk verbet [l]att vara[/l]:
Du är som om du är arg.
Citera
2022-11-22, 23:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadgorvinukorvi
Vet inte om det enbart är syftningsfel eller utrymme för dubbltolkning i.
Det skulle kunna tolkats som att 2 män var på fyllan och blev tafsade på.
Bara texten i sig är märklig för att vara text-tv, det borde väl stått anklagats för att i berusat tillstånd ha tafsat på två män?
https://imgur.com/a/5EbLgoc

Nu står det ju har blivit anklagad och kan ses som en konstruktion med supinum i aktiv form till tempus perfekt. Alltså det har skett i förfluten tid, men handlingen (det som rör själva anklagelsen) är inte avslutad. Däremot är det oklart om det var Pincher som var berusad, de två männen eller alla tre.

Det är, som ofta när det gäller SVT Text, mycket övrigt att önska vad det gäller hur de hanterar språket.
Citera
2022-11-22, 23:56
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Grillad pannenvben
Tagine hack-kött
Vangfisk
Petenfisk

Tacksam för alla idéer.

"Petenfisk" skulle kunna vara S:t Petersfisk. Jag vet inte hur vanlig den är som matfisk i olika delar av världen. Och "tagine" som finns på flera ställen i menyn skulle kunna betyda gryta, i vilket fall "Tagine hack-kött" skulle kunna vara köttfärssås, som stektkyckling föreslog.
Citera
2022-11-23, 00:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
"Petenfisk" skulle kunna vara S:t Petersfisk. Jag vet inte hur vanlig den är som matfisk i olika delar av världen. Och "tagine" som finns på flera ställen i menyn skulle kunna betyda gryta, i vilket fall "Tagine hack-kött" skulle kunna vara köttfärssås, som stektkyckling föreslog.

Jag tror du har rätt. De har förväxlat R med N innan. Så de menade kanske att skriva Peterfisk. Och det är tydligen en matfisk. Sedan finns det en su vangfisk. Men det är väldigt dyr. Så jag tror inte de menar den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in