2022-02-07, 22:18
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Järnrörsfilmen om av och med Dum Dummare.
SD på stan?
Citera
2022-02-07, 22:21
Medlem
Farbaute666s avatar
På 80-talet sa man "Spagge", i sydvästra Skåne i alla fall. Bagge tänker jag på norrmän, Blatte har väl funnits länge.
Citera
2022-02-07, 22:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag tror jag hörde "Babbeluring" många år innan jag hörde någon säga "Babbe". Så det kanske bara är en förkortning?
Fast i Skåne har "Blatte" alltid varit det förhärskande uttrycket. Den danska motsvarigheten "Perker" verkar dock aldrig ha tagit sig över till Skåne.
Citera
2022-02-07, 22:25
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror jag hörde "Babbeluring" många år innan jag hörde någon säga "Babbe". Så det kanske bara är en förkortning?
Fast i Skåne har "Blatte" alltid varit det förhärskande uttrycket. Den danska motsvarigheten "Perker" verkar dock aldrig ha tagit sig över till Skåne.
Kommer ordet "Babbeluring" från Skåne tror du? Har nog aldrig hört det i GBG, dock ofta här på forat.
Citera
2022-02-07, 22:27
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
På 80-talet sa man "Spagge", i sydvästra Skåne i alla fall. Bagge tänker jag på norrmän, Blatte har väl funnits länge.
Fast Spagge trodde jag betydde italienare pga av likheten med "spaghetti"?
Citera
2022-02-07, 22:28
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Fast Spagge trodde jag betydde italienare pga av likheten med "spaghetti"?
Jo, men nu drällde ju inte exempelvis Lund eller Malmö av italienare :-) De slog sig oftare ner i Västerås, Trollhättan eller där industriarbetare kunde få jobb.
Citera
2022-02-07, 22:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Kommer ordet "Babbeluring" från Skåne tror du? Har nog aldrig hört det i GBG, dock ofta här på forat.
Jag har bara hört det säga av skåningar. Jag har bott bland annat i Göteborg & Stockholm & där har jag nog aldrig hört det sägas.
Citera
2022-02-07, 22:33
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Jag har bara hört det säga av skåningar. Jag har bott bland annat i Göteborg & Stockholm & där har jag nog aldrig hört det sägas.
När var första gången du hörde nån säga "Babbeluring"? Nere i Skåne alltså.
Citera
2022-02-07, 22:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
När var första gången du hörde nån säga "Babbeluring"? Nere i Skåne alltså.
Minst 20 år sedan.
Citera
2022-02-07, 22:38
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Minst 20 år sedan.
Fast jag hörde några riktiga rasisttyper säga "Babbe" i GBG i slutet av 90-talet - man frågar sig då om ordet verkligen är en förkortning av skånska "Babbeluring"..?

Hoppas folk från hela landet kommer svara så att vi kan reda ut detta viktiga spörsmål...
Citera
2022-02-07, 22:38
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Jag har trott att "babbe" kommer från "baba", pappa på arabiska, alltså ett ord som hämtats från "babbarna" själva.
Citera
2022-02-07, 22:39
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Jag har trott att "babbe" kommer från "baba", pappa på arabiska, alltså ett ord som hämtats från "babbarna" själva.
Ja, kanske. Har inte en aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in