Citat:
Ursprungligen postat av
WONGnr1
Ingen fara alls. Att hjärnan styr kalorierna har forskning visat och att de flesta kroppar vill vara normalviktiga. Kroppens setpoint går att googla om man vill läsa mer om det. Ingen räknade väl dina eller dina föräldrars kalorier när du var liten eller ungdom om du förstår vad jag menar. Fettman idag är pga av vissa orsaker. Nu var det mest ett råd från mig till TS och jag tycker det kändes onödigt att gå in mer specifikt om inte TS ställer frågan själv.
Ingen av oss går runt och påminner oss om att äta. Denna funktion sätts ur funktion delvis av skräpmat och jag gissar att det är det du syftar på. Dock väger TS 72kg så han äter kanske inte skräpmat. En PT får ställa frågor och ta fram verkligheten.
Jag tycker det pratades om "lean bulk" redan för flera år sedan, dvs att träna och försöka hålla en noll-tolerans mot att lägga på sig fett. Körde själv bulk och deff i över 10 år för det var det spåret jag blev inledd på. Idag känner jag en PT och vet bättre hur jag ska träna och äta och är förvånad över min tidigare okunnighet och hur svårt det var att släppa på det tänket jag hade.
Ett pass är inte alltid bortkastat om man äter för lite kalorier. Man kan skaffa sig de kunskaperna att bli starkare även med färre kalorier än man behöver.
Om man nu skulle må dåligt så löser man det i samråd med någon som vet vad den pratar om.
När det gäller nybörjare så visar man bara det som de behöver kunna. De brukar nöja sig med det då de är ute efter resultat. Inte lära sig latinska namn och dylikt. De brukar fråga om sådant de vill veta. Alla är ju olika.

Får ursäkta för sent svar. Ungen har varit sjuk och massor annat för mig.
Jag tycker inte att du har fel i det du skriver i ditt svar, men...
I fuffe89 situation så löser det förmodligen inte att låta hjärnan sköta resten, då borde den redan ha gjort det. Min åsikt är att fuffe89 behöver eventuellt räkna ett tag för att se hur mycket kcal och macros han faktiskt får I sig och sedan öka lite och se vad som händer.
De som är underviktiga eller underviktiga behöver förmodligen se sin situation objektivt och ändra vanor.
Men håller med om att en nybörjare nödvändigtvis inte nördar in sig i detaljer som du säger. Är ofta mer kontraproduktivt. Och håller med om att man att det inte är hela världen att man äter för lite en dag.
Men det är relativt bra att starta med att lära sig kalorier och lära sig var sin balans är till en början, så man har en grund att bygga vidare på.
Jag tycker om man bara undrar vad man ska göra för att gå upp i vikt är det en bra start att lära sig för att börja bli kontinuerlig och skapa en bra rutin.
Jag personligen tycker inte att det är fel att bulka/deffa men under förutsättningen att det inte är åt det extrema. Men det blir lätt så för många om man blir tillsagd "mer kalorier lika med mer muskler".
Så tycker inte att det är fel i det du säger. Sen så är alla olika och har olika mål, värderingar och bakgrunder, som du nämner.