2022-02-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Vafan snackar du om?

Vi pratade om feber efter vaccinationen?
Som är en vanlig reaktion av ett aktiverad immunförsvar?
Du börjar blanda in annat nu för att du inser att du är helt ute och cyklar.

Fattar du hur hjärndöd denna kommentar är?

Ingen reaktion skulle uppstå i kroppen om man INTE injicerade vaccinet.

Herregud människa..
Den reaktionen är ju vitsen med vaccinet; Att trigga igång det specifika immunförsvaret mot antigenen som vaccinet innehåller.
Citera
2022-02-07, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Svara på frågan istället. Tror du att personer som är allergiska mot covidvaccinet bara är allergiska mot covidvaccinet och inte andra vaccin?

För det första så är man allergisk mot olika allergener.
Finns dessa i covidvaccinet eller andra vaccin så kan det framkalla en allergisk reaktion.

Jag förstår inte vad du försöker komma fram till? 🧐
Citera
2022-02-07, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Den reaktionen är ju vitsen med vaccinet; Att trigga igång det specifika immunförsvaret mot antigenen som vaccinet innehåller.

Ja, och det är därför jag skrev att det är en vanlig reaktion av ett aktiverad immunförsvar?
Citera
2022-02-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ja, och det är därför jag skrev att det är en vanlig reaktion av ett aktiverad immunförsvar?
Ja?
Citera
2022-02-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Regeringens plan för vaccinering de närmaste åren.

Det kommer aldrig att ta slut om Richard Bergström får som han vill.

https://www.regeringen.se/49005d/contentassets/ae23593fe1004c4fbf1701e43af811bc/tillgang-till-vaccin-mot-covid-19-s-202007.pdf?fbclid=IwAR2qJTGcBlmtfWfdx3MbTnixQIoHRZ FJPGmYK1CeYTjJ NQ38oRL5dw_3iqE

Viruset var ju inte farligt i förrgår. Vi kan ju inte vaccinera oss bara för att de styrande har bokat vaccin i flera år framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Kikade på intensivvårdsregistret (IVA) och noterade en ny trend senaste veckan.

Andel vaccinerade: ca 50% (ca 40% ”fullständigt”)
Andel ovaccinerade: ca 35%
Andel från riskgrupperna: ca 80%
Andel ovaccinerade utan riskfaktor: ca 5%

Ja vad tycker ni? Är det av yttersta vikt att alla utanför riskgrupperna vaccinerar sig?

Dessutom ser vi samma utveckling i Israel där ca 80% av allvarligt sjuka är vaccinerade.

https://www.israelnationalnews.com/news/321674

Ska vi fortsätta slösa bort miljoner sprutor och miljarder skattekronor på att försöka minska de där 5%? Eller ska vi satsa på bättre vård åt riskgrupperna?

Vaccinet var bara ett sätt att värna riskgrupperna, många vaccinerade inser det först nu.
Citera
2022-02-07, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Fortfarande försumbara siffror jämfört med andra sjukdomar och hälsoproblem. Bortkastade pengar.

Mja, kanske, ser i statistiken från Socialstyrelsen att av de som fått slutenvård pga Covid sen Omikronvågen startade så är 85,2% av dem ovaccinerade. Har såklart ingen aning om kostnaden för dessa vårddygn, men känns som det hade varit mer kostnadseffektivt om de vaccinerat sig och då kanske besparat en plats i slutenvården.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/
Citera
2022-02-07, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Inte ett dugg rädd för livet, pysen. Och jag tycker personligen alltså inte att man ska behålla restriktionerna, en del varnar för att IVA kommer att klappa ihop men håller såklart tummarna för att det inte blir så.

Men det är sant att jag tycker antivaxxare är ett jävla pack. Det gör de flesta. Det ska man inte säga för det bekräftar bara deras självbild att de är utvalda sanningssägare med insikter som majoriteten inte har.
Det äckligaste är synen på gnällig vårdpersonal. Och så alla absurda påstående som att vaccinet är ett gift medan viruset bara lägger sig på ytan.

Men: håller såklart tummarna för att omikron på allvar visar sig vara en mild mutation och inte följs av värre mutationer.
För hela samhällets skull så att säga. Men det skulle ju vara rätt skönt om antivaxxare åkte på långtidscovid.
utan att vara otrevlig men du måste ha varit med om något i barndomen? Så där kan du inte resonera, möjligt att du häver ur dig det på ett annonymt forum för att verka lite stöddig och tuff.. Ok jag viftar bort att du är för diskriminering och vill folk illa och tar det inte på allvar alls.

JA! det är en jävla gnäll på vårdpesonalen och det har det alltid varit! varför har man inte gjort någon? Deras fackförbund är så otroligt värdelösa så det inte är sant. Sedan vill inte sverige har vårt överhuvutaget , detta har man ju sett när vårdresurser stadig sjunkit under många år.

exakt vad är en "antivaxxare"?
Citera
2022-02-07, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nu blir det knappast några utanför vården som testas efter onsdag.

Men berätta gärna hur du tycker vi ska följa om smittspridningen ökar eller minskar?
Vi vet ännu heller inte hur länge naturlig immunitet av Omicron funkar.

Nu när vi släpper smittspridningen lös från och med onsdag har vi inte en susning var det går.
Dessutom kommer många gå till jobbet fast de inte mår helt bra. Regeln med 5 dagar tas också bort från och med onsdag. Rätt intressant tid vi har framför oss. Jag hoppas verkligen det går bra. Vill slippa den här skiten nu.

någon form av immunitet får du uppenbarligen, jag hade covid för ett tag sedan, efter detta insjuknade min flickvän jag har än idag inte fått nå symtom detta var över 10dagar sedan hon insjuknade , hon insjuknade 10 dagar efter mig.
Citera
2022-02-07, 17:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
någon form av immunitet får du uppenbarligen, jag hade covid för ett tag sedan, efter detta insjuknade min flickvän jag har än idag inte fått nå symtom detta var över 10dagar sedan hon insjuknade , hon insjuknade 10 dagar efter mig.
Jo det är jag med på men hur länge?
Immunitet verkar man få som bevisligen även slog ut Delta.

Alltså räcker det 3 månader eller kanske 6 månader?
Än vet vi inte men troligen blir det inte för evigt.
Det otrevliga vore om det tar slut så snabbt som antikroppar från 2 doser av vaccinet. Alltså att efter 5-6 månader är det skyddet mot symptomatisk sjukdom rätt så lågt. Är det typ 6 månader så kan vi se fram emot en ny eländig höst/vinter.
Citera
2022-02-07, 17:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
För det första så är man allergisk mot olika allergener.
Finns dessa i covidvaccinet eller andra vaccin så kan det framkalla en allergisk reaktion.

Jag förstår inte vad du försöker komma fram till? 🧐

Så du tror på riktigt att personerna som är allergiska mot covidvaccinet inte är allergiska mot andra vacciner? D.v.s de kände inte till att de var allergiska när de blev erbjudna sprutan?
Citera
2022-02-07, 17:37
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod

Vet du att man ska avstå från sex i hundra dagar när man fått corona och inte är vaccinerad. Men ni kunde väl inte låta bli, det är då det sprider sig.
Citera
2022-02-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo det är jag med på men hur länge?
Immunitet verkar man få som bevisligen även slog ut Delta.

Alltså räcker det 3 månader eller kanske 6 månader?
Än vet vi inte men troligen blir det inte för evigt.
Det otrevliga vore om det tar slut så snabbt som antikroppar från 2 doser av vaccinet. Alltså att efter 5-6 månader är det skyddet mot symptomatisk sjukdom rätt så lågt. Är det typ 6 månader så kan vi se fram emot en ny eländig höst/vinter.

vet faktiskt inte hur länge man brukar vara immun mot influensaliknande sjukdomar, men visst borde det vara 6 månader, låter iaf rimligt, fast det kanske är mer inviduellt?

jag är iaf helt inställd på att hela cirkusen drar igång i höst igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in