2022-02-07, 14:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det är inte samma sak som att "kroppen tror att vaccinet är ett virus" och det är inte heller samma sak att man blir sjuk. Det kan tyckas vara fånigt att märka på ord på det här sättet men det är det enda sättet att få er att förstå skillnaden mellan orsak och verkan, korrelation och kausalitet, symptom och sjukdom.
Lika bra att ge upp!
Du kommer aldrig att lyckas förklara skillnaden mellan att vara sjuk i covid och få reaktioner av vaccinet så att alla förstår.
Citera
2022-02-07, 15:09
Medlem
Kikade på intensivvårdsregistret (IVA) och noterade en ny trend senaste veckan.

Andel vaccinerade: ca 50% (ca 40% ”fullständigt”)
Andel ovaccinerade: ca 35%
Andel från riskgrupperna: ca 80%
Andel ovaccinerade utan riskfaktor: ca 5%

Ja vad tycker ni? Är det av yttersta vikt att alla utanför riskgrupperna vaccinerar sig?

Dessutom ser vi samma utveckling i Israel där ca 80% av allvarligt sjuka är vaccinerade.

https://www.israelnationalnews.com/news/321674

Ska vi fortsätta slösa bort miljoner sprutor och miljarder skattekronor på att försöka minska de där 5%? Eller ska vi satsa på bättre vård åt riskgrupperna?
Citera
2022-02-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.expressen.se/nyheter/smittan-fortsatter-oka-sa-ar-laget-dar-du-bor/?fbclid=IwAR1a7WBX390VGNFCuhVQV5DzRx-UpCBox5ai_9q4Gc7QgRY7rNXTNoE0yMs

Smittan fortsätter öka

Snart kosläpp

Ok. Så nu skall vi diskutera hur smittan var för två veckor sedan?
Det säger ju väldigt mycket om hur det ser ut idag..
Citera
2022-02-07, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Att ha ihjäl dom istället är förstås mer civiliserat.

Du menar på allvar att det är civiliserat att neka sina medborgare att komma hem bara för att man hade otur med att en pandemi startade när man var iväg?

Tur att sådana as som dig inte bestämmer här..
Du är säkert välkommen till kina och kan avnjuta deras ”frihet”
Citera
2022-02-07, 15:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Fattar du hur hjärndöd denna kommentar är?

Ingen reaktion skulle uppstå i kroppen om man INTE injicerade vaccinet.

Om du blir infekterad av viruset jo. Vilket är en ganska överhängande risk, gissningsvis betydligt mer än 70% risk med omicron om du inte är vaccinerad.
Citera
2022-02-07, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344

Ja vad tycker ni? Är det av yttersta vikt att alla utanför riskgrupperna vaccinerar sig?

Dessutom ser vi samma utveckling i Israel där ca 80% av allvarligt sjuka är vaccinerade.

Ska vi fortsätta slösa bort miljoner sprutor och miljarder skattekronor på att försöka minska de där 5%? Eller ska vi satsa på bättre vård åt riskgrupperna?

Du är så rolig.

Du inser att en vasaloppsåkande supertränad 65-åring tillhör riskgrupp va?
Jag har inte orkat räkna på det, men min gissning är att ca 50% av befolkningen är riskgrupp enligt SIRs kriterier.
Du försöker få det att låta som att det handlar om en liten klick i samhället..
Citera
2022-02-07, 15:37
Medlem
Citat:

Kalla mig naiv, men man kan ju bli allvarligt drabbad av Covid men ändå inte behöva IVA, så kan vaccinen förhindra/förmildra det så kan det väl vara värt det?
Citera
2022-02-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om du blir infekterad av viruset jo. Vilket är en ganska överhängande risk, gissningsvis betydligt mer än 70% risk med omicron om du inte är vaccinerad.

Ah, fast nu var det inte det vi började prata om.
Du borde bara ha gett upp och erkänt att du hade fel, men du valde att skifta fokus istället.
Citera
2022-02-07, 15:52
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
Sorry grabben! men så är min syn på det hela, jag tror du är rädd för riskerna med livet, kanske är du som ska se över ditt mående?

Inte ett dugg rädd för livet, pysen. Och jag tycker personligen alltså inte att man ska behålla restriktionerna, en del varnar för att IVA kommer att klappa ihop men håller såklart tummarna för att det inte blir så.

Men det är sant att jag tycker antivaxxare är ett jävla pack. Det gör de flesta. Det ska man inte säga för det bekräftar bara deras självbild att de är utvalda sanningssägare med insikter som majoriteten inte har.
Det äckligaste är synen på gnällig vårdpersonal. Och så alla absurda påstående som att vaccinet är ett gift medan viruset bara lägger sig på ytan.

Men: håller såklart tummarna för att omikron på allvar visar sig vara en mild mutation och inte följs av värre mutationer.
För hela samhällets skull så att säga. Men det skulle ju vara rätt skönt om antivaxxare åkte på långtidscovid.
Citera
2022-02-07, 15:54
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du är så rolig.

Du inser att en vasaloppsåkande supertränad 65-åring tillhör riskgrupp va?
Jag har inte orkat räkna på det, men min gissning är att ca 50% av befolkningen är riskgrupp enligt SIRs kriterier.
Du försöker få det att låta som att det handlar om en liten klick i samhället..

Supertränade 30-åringar kan också vara riskgrupp. Det är jävligt olika hur man drabbas. Ska bli intressant att se vad de kommer fram till om blodgrupper och liknande.
Citera
2022-02-07, 15:57
Medlem
Citat:

Hur många blir dessa 5% i faktiskt antal?
Skulle vara intressant att veta mer om dom då jag trodde Omicron var i stort sett ofarligt för folk utanför riskgrupperna.
Citera
2022-02-07, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
PCR-testningen ska väl avslutas så då kommer smittspridningen minska (officiellt)

Vilket är en helt korrekt bedömning. Det finns absolut noll anledning att testa folk (som inte befinner sig inom sjukvården) under denna omicronvåg. Släng resurserna på sjukvårdsanställda så folk får tillbaka kollegorna snabbare. Jag tycker nästan det ska vara ett krav att vara anställd inom vården, eller riskgrupp (SÄBO, inlagd på sjukhus etc) för att ens få ta ett PCR test. Enda anledningen till att fortsätta testa den breda massan hade varit om ett positivt PCR test (man tagit själv) fördes in i en statistik och som sedermera ger ett giltigt immunitetsbevis. Men så fungerar det inte i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in