Citat:
Ursprungligen postat av
regndroppen
Åh fan inklusive jag då. Vad är skillnaden på Wingback och ytterback? Enligt Google var det samma sak.
Kör man wingbacks så har man tre mittbackar, och wingbackarna blir då nått mellanting mellan yttermittfältare och ytterback. Beroende då på om wingbacken har sin styrka i offensiven eller defensiven så kan det bli en väldig skillnad. En offensiv wingback kan mycket väl vara mer offensiv än en vanlig yttermittfältare om man kör ett gammalt klassisk rakt mittfält (som väl knappt existerar längre).
Citat:
Ursprungligen postat av
OvissFramtid
Har avhandlats tidigare, han gjorde fler matcher som ytterback i Groningen när klubbar som Milan och Manchester City visade intresse så du kanske ska vara försiktig med att kalla andra för puckon? Han är möjligtvis snäppet efter Augustinsson men med tanke på sin ålder så är han före M. Olsson och Bengtsson i potential.
Så länge folk påstår att wingback är samma sak som ytterback i diverse olika tvärsäkra påståenden så kommer jag fortsätta kalla dom för puckon. Det är helt ok att inte riktigt ha full koll på skillnaden, som regndroppen ovan, men om man inte har koll, så ska man låta bli att komma med tvärsäkra uttalanden.
Det kan säkert stämma att han spelade en del ytterback också, men varenda gång folk här i tråden började tjata om hur fantastisk han varit i en match så visade det sig att han hade spelat wingback. Ibland till och med yttermittfältare. Inklusive dom gångerna det på någon slumpmässig statistiksida hade stått att han spelade ytterback.
EDIT: Före dom i potential, det kan jag absolut köpa, men det betyder inte att han är bättre som ytterback i ett svenskt landslag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalikamar
Enligt transfermarkt.com så spelade han 13 matcher som vänsterback i ett gammalt hederligt 442 och 9 matcher som "wingback" i ett 352-system samt några matcher som västerytter när han var i Groningen.
I Lille har han också oftast spelat vänsterback i en fyrbackslinje däribland alla matcher han startat.
Se svaret till OvissFramtid, kanske transfermarkt var en av dom där slumpmässiga statistiksidorna.