2022-02-04, 10:39
Medlem
Castafiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Kan ju tilläggas att man också säkrat en kula från en dörr i den brända bilen. Denna kula kommer från mordvapnet med sannolikheten av +2.

Han pekas väl ut av flera vittnen som var på plats.
Citera
2022-02-04, 12:08
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castafiore
Han pekas väl ut av flera vittnen som var på plats.

Jodå. Mitt svar avsåg förekomsten av teknisk bevisning och då är det naturligtvis centralt att:

1. Ha ett mordvapen
2. Med stor sannolikhet koppla ihop det med den brända bilen

En bil som chauffören dokumenterats framföra regelbundet innan mordet, som tillhör en nära anhörig och som han mordnatten vittnats använda för att hämta en andra bil, vilken sen i sin tur hittas fylld med av honom DNA-märkta attiraljer.

Vittnen är viktiga men tycker inte hela åtalet vilar på dom.
Citera
2022-02-04, 21:24
Medlem
Undrar om inte Salehs vittnesmål kommer köras över relativt enkelt, haschrökande kriminella blattar är ju inget som går att lita på
Citera
2022-02-04, 23:00
Medlem
Citat:
Jodå. Mitt svar avsåg förekomsten av teknisk bevisning och då är det naturligtvis centralt att:

1. Ha ett mordvapen
2. Med stor sannolikhet koppla ihop det med den brända bilen

En bil som chauffören dokumenterats framföra regelbundet innan mordet, som tillhör en nära anhörig och som han mordnatten vittnats använda för att hämta en andra bil, vilken sen i sin tur hittas fylld med av honom DNA-märkta attiraljer.

Vittnen är viktiga men tycker inte hela åtalet vilar på dom.

Jo, lite så ändå. Att en kula satt i en bil som kan kopplas till SV betyder inte automatiskt att han är inblandad. Det är vittnena som kopplar honom till bilen den natten. Att en kula satt i bilen innebär bara att bilen var på platsen för mordet och bevisar inte i sig vem som var skytten eller chauffören. Utan vittnen. Så lik förb*nnat hänger allt på vittnen.

Men nu har vi vittnen. Är du 100 % säker på att det inte var Ali eller Saleh som sköt? Om B säger att det var S (eller A) som sköt medan han bara avväpnade honom, sprang till bilen och sedan dumpade pistolen när han insåg att han inte borde ha den med sig? Att de brände bilen i panik av rädsla för att bli inblandade?

Om B säger att A uppmanade S att skjuta henne, ”den j*vla horan” (som var skyldig A pengar)?

Enligt min uppfattning är det är helt och hållet trovärdigheten hos vittnena som avgör. Själv litar jag inte ett smack på vare sig S eller A. Finns nog möjligheter för en skicklig advokat att ställa rimligt tvivel. Säker är jag inte, men jag tror ändå till syvende och sist att B blir fälld. Men om han är skyldig, f*n vet.
Citera
2022-02-05, 09:39
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

Jo, lite så ändå. Att en kula satt i en bil som kan kopplas till SV betyder inte automatiskt att han är inblandad. Det är vittnena som kopplar honom till bilen den natten. Att en kula satt i bilen innebär bara att bilen var på platsen för mordet och bevisar inte i sig vem som var skytten eller chauffören. Utan vittnen. Så lik förb*nnat hänger allt på vittnen.

Men nu har vi vittnen. Är du 100 % säker på att det inte var Ali eller Saleh som sköt? Om B säger att det var S (eller A) som sköt medan han bara avväpnade honom, sprang till bilen och sedan dumpade pistolen när han insåg att han inte borde ha den med sig? Att de brände bilen i panik av rädsla för att bli inblandade?

Om B säger att A uppmanade S att skjuta henne, ”den j*vla horan” (som var skyldig A pengar)?

Enligt min uppfattning är det är helt och hållet trovärdigheten hos vittnena som avgör. Själv litar jag inte ett smack på vare sig S eller A. Finns nog möjligheter för en skicklig advokat att ställa rimligt tvivel. Säker är jag inte, men jag tror ändå till syvende och sist att B blir fälld. Men om han är skyldig, f*n vet.

Lyckligtvis är det inte längre en fungerande försvarsstrategi att målskamrater skyller på varandra. Pedagogiskt beskrivet på domarbloggen:

Citat:
När flera personer har hjälpts åt med att utföra ett brott kan alla straffas som gärningsmän. Flera personer kan vara gärningsmän samtidigt även om inte alla, och kanske inte ens någon av dem, självständigt uppfyller hela brottsbeskrivningen i en straffbestämmelse. Det förutsätter dock att det de gör tillsammans innebär att brottsbeskrivningen är uppfylld.

För att någon ska kunna dömas som medgärningsman krävs i regel att personen deltar i det brottsliga handlandet, åtminstone mer perifert, och att agerandet utgör ett led i en gemensam brottsplan. Det krävs inte att varje medverkande känner till de närmare detaljerna i brottsplanen. Om genomförandet av ett planerat brott innefattar en arbetsfördelning mellan de medverkande kan de alltså alla dömas som gärningsmän. Högsta domstolen har som exempel nämnt att en person som håller vakt vid en inbrottsstöld kan vara att betrakta som gärningsman.

https://www.domarbloggen.se/hur-straffas-olika-personer-som-tillsammans-ar-delaktiga-i-ett-brott/

Självklart försvagas varje enskilt bevis om de utvärderas separat. Kulan skulle ju exempelvis hypotetiskt kunnat hamna i bildörren vid något annat tillfälle. Det rimliga är dock att åklagaren för resonemanget att domstolen gör en sammantagen bedömning. Vittnesmålen blir en del i denna, men de olika påståenden S gör stöds i teknisk bevisning, dokumentation, tidslinje, motivbild, kommunikation samt andra av varandra oberoende vittnesmål.
Citera
2022-02-05, 13:34
Medlem
Citat:
Lyckligtvis är det inte längre en fungerande försvarsstrategi att målskamrater skyller på varandra. Pedagogiskt beskrivet på domarbloggen:

Självklart försvagas varje enskilt bevis om de utvärderas separat. Kulan skulle ju exempelvis hypotetiskt kunnat hamna i bildörren vid något annat tillfälle. Det rimliga är dock att åklagaren för resonemanget att domstolen gör en sammantagen bedömning. Vittnesmålen blir en del i denna, men de olika påståenden S gör stöds i teknisk bevisning, dokumentation, tidslinje, motivbild, kommunikation samt andra av varandra oberoende vittnesmål.

I det här fallet var det två grupper som träffades. Den ena gruppen har åtalats men inte den andra. Om den åtalade gruppen säger att det i själva verket var en person ur den andra gruppen som sköt så kan det bli stökigt. Men vi får väl se.
Citera
2022-02-05, 17:52
Medlem
Hoppas bananen åker dit på livstid, Skjuta en tjej i ansiktet det är bara för mycket, Även om hon inte var guds bästa barn själv så borde det finnas gränser även hos livstilskriminella!!
Citera
2022-02-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo900hk
Hoppas bananen åker dit på livstid, Skjuta en tjej i ansiktet det är bara för mycket, Även om hon inte var guds bästa barn själv så borde det finnas gränser även hos livstilskriminella!!
Ta mig fan det bästa jag läst på länge så jävla sant det du säger 🤬
Citera
2022-02-06, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av volvo900hk

Håller med dig fullständigt 👌
Citera
2022-02-07, 14:54
Medlem
När jag försöker öppna FUP står det typ att "oops deleted". Är det bara för mig det är så?
Citera
2022-02-07, 17:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vilketjavlasvammel
När jag försöker öppna FUP står det typ att "oops deleted". Är det bara för mig det är så?

Nej, det är samma för mig också
Citera
2022-02-07, 19:37
Medlem
Buttholesurfers avatar
Spara på hårddisken, inte bara läsa online...
Blir de inte dömda så ansluter jag mig till the filthy few för plågsam avrättning... one by one... AMEN...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in