2022-02-07, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stianm
Og nå sier Lars Ångstrøm at slike mekaniske skader ikke eksisterer på denne frontplaten i visiret, han sier at det kun eksisterer spor av detonasjon mao. !
Dette er jo en sensasjonell erklæring fordi at det med letthet vil kunne verifiseres av andre kilder, så langt har det ikke stått frem noen som motsier Ångstrøm angående denne påstanden, og det har heller ikke stått frem noen som motsier at denne frontplaten er blitt utsatt for detonasjoner, noe som Ångstrøm har fått Norske NTNU til å legge frem bevis for!
Dette er jo i høyeste grad frustrerende etter min mening, man kan definitivt ta Ångstrøm med en klype salt, men NTNU har ingen mangel på troverdighet hva metallurgi angår!
Prof. IW:s rapport är inte publicerad ännu och vid pressträffen i höstas sa hon inte att det fanns bevis för detonationer så när har hon lagt fram bevis på att bottenplattan utsatts för detonationer?
Citera
2022-02-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Prof. IW:s rapport är inte publicerad ännu och vid pressträffen i höstas sa hon inte att det fanns bevis för detonationer så när har hon lagt fram bevis på att bottenplattan utsatts för detonationer?
Jeg så denne presse konferansen og trekker nøyaktig motsatt konklusjon av det du gjør angående Westmanns uttalelser hva detonasjoner angår!
Citera
2022-02-07, 13:52
Medlem
Citat:
Jeg så denne presse konferansen og trekker nøyaktig motsatt konklusjon av det du gjør angående Westmanns uttalelser hva detonasjoner angår!
På pressträffen var IW noga med att påpeka att hon inte kunde säga exakt vad som orsakade värmeförändringarna och ville inte spekulera utan sa att hon måste göra fler undersökningar.

Jag frågade inte vilken slutsats du drar utan jag undrade om IW lagt fram bevis för detonation trots att rapporten inte är publicerad ännu.

FE/LÅ säger att bogvisiret mest troligt sprängts loss på havsbotten. På frågor via mail har IW bland annat skrivit att hon bedömer det som att värmepåverkade zonerna inte kan ha uppstått när visiret befann sig på havsbotten, men hade undersökningar kvar att göra.
Citera
2022-02-07, 15:44
Medlem
Citat:
På pressträffen var IW noga med att påpeka att hon inte kunde säga exakt vad som orsakade värmeförändringarna och ville inte spekulera utan sa att hon måste göra fler undersökningar.

Jag frågade inte vilken slutsats du drar utan jag undrade om IW lagt fram bevis för detonation trots att rapporten inte är publicerad ännu.

FE/LÅ säger att bogvisiret mest troligt sprängts loss på havsbotten. På frågor via mail har IW bland annat skrivit att hon bedömer det som att värmepåverkade zonerna inte kan ha uppstått när visiret befann sig på havsbotten, men hade undersökningar kvar att göra.

IW snakker om maling som er presset inn i stålet, det er også snakk om stål som virker å ha mistet
godstykkelse uten at det finnes noen mekanisk forklaring eller spor etter dette.
Det LÅ antyder at visiret skulle ha blitt sprengt løs på havbunnen er å betrakte som tull, hvorfor skulle man sprenge løs noe som allerede var løst, uansett om at visiret skulle ha ligget på siden av Estonia så vil dette bety at forpeaksplaten i visiret allerede med stor margin var fjernet, eller var langt i fra forpeaksdekket på Estonia med flere meter, helt uaktuelt mao!
Citera
2022-02-07, 16:09
Medlem
Citat:
IW snakker om maling som er presset inn i stålet, det er også snakk om stål som virker å ha mistet
godstykkelse uten at det finnes noen mekanisk forklaring eller spor etter dette.
Hon säger också att de värmepåverkade zonerna varit över 850 grader varma i flera minuter. Jag tvivlar på att det är möjligt vid en hypotetisk sprängning när Estonia befann sig ute till havs eftersom bottenplattan stod helt under vatten inuti bogvisiret.

Även om du anser att IW presenterade bevis på sprängning vid presskonferensen i höstas så är det din personliga tolkning och inte något IW uttryckligen fastslog.
Ingenstans hävdar IW att hon har bevis på att en sprängning skett. Tvärtom är hon mycket tydlig med att hon behöver göra fler undersökningar innan hon kan dra någon slutsats och den slutsatsen kommer i hennes rapport.

Citat:
Det LÅ antyder at visiret skulle ha blitt sprengt løs på havbunnen er å betrakte som tull, hvorfor skulle man sprenge løs noe som allerede var løst, uansett om at visiret skulle ha ligget på siden av Estonia så vil dette bety at forpeaksplaten i visiret allerede med stor margin var fjernet, eller var langt i fra forpeaksdekket på Estonia med flere meter, helt uaktuelt mao!
Ja, LÅ:s antydningar, påståenden och hypoteser går oftast inte ihop.
Citera
2022-02-07, 16:15
Medlem
Citat:
Hon säger också att de värmepåverkade zonerna varit över 850 grader varma i flera minuter. Jag tvivlar på att det är möjligt vid en hypotetisk sprängning när Estonia befann sig ute till havs eftersom bottenplattan stod helt under vatten inuti bogvisiret.

Även om du anser att IW presenterade bevis på sprängning vid presskonferensen i höstas så är det din personliga tolkning och inte något IW uttryckligen fastslog.
Ingenstans hävdar IW att hon har bevis på att en sprängning skett. Tvärtom är hon mycket tydlig med att hon behöver göra fler undersökningar innan hon kan dra någon slutsats och den slutsatsen kommer i hennes rapport.

Ja, LÅ:s antydningar, påståenden och hypoteser går oftast inte ihop.

Jeg sier ikke at det IW sier er sannhet, men det må gjøres og det skal angivelig gjøres flere metallurgiske undersøkelser av stålet i denne frontplaten, forpeaksdekket på Estonia og i hullene på styrbordssiden, dette er bra!!
Citera
2022-02-07, 16:27
Medlem
Citat:
Jeg sier ikke at det IW sier er sannhet, men det må gjøres og det skal angivelig gjøres flere metallurgiske undersøkelser av stålet i denne frontplaten, forpeaksdekket på Estonia og i hullene på styrbordssiden, dette er bra!!
Först får vi invänta IW:s rapport och se vad hon faktiskt säger.
Citera
2022-02-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ja håper også på at flere testinstitusjoner kommer på banen med parallele undersøkelser!
Citera
2022-02-10, 17:58
Medlem
Citat:

Lars Ångstrøm med nye funn!
https://www.youtube.com/watch?v=DbPKUD08TRQ&ab_channel=FokusEstonia
Citera
2022-02-10, 18:55
Medlem
Citat:

Jag såg precis videon. Jag undrar vad det kan vara för något. Men om det nu skulle vara något som hade med Estonias förlisning att göra och som skulle döljas, varför har man då låtit FE få tag i filmmaterialet?

Det framgår heller inte vart föremålet ligger men jag tror att FE vet det, men väljer att inte berätta.
Citera
2022-02-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Jag såg precis videon. Jag undrar vad det kan vara för något. Men om det nu skulle vara något som hade med Estonias förlisning att göra och som skulle döljas, varför har man då låtit FE få tag i filmmaterialet?

Det framgår heller inte vart föremålet ligger men jag tror att FE vet det, men väljer att inte berätta.
Det här är så typiskt FE! Att hävda att saker är hemliga trots att de nyttjat offentlighetsprincipen för att få tillgång till informationen.

Det är förmodligen en del av den ”fantastiska super-ubåten” som farbror_barbro sarkastisk nämnde tidigare.
Citera
2022-02-10, 19:06
Medlem
Citat:
Tack!

Citat LÅ: - "Stålplåten som omgärdar torpedöppningarna i en ubåt"

Spontant går tankarna till någon form av fönster på en båts överbyggnad
Någon som har bra bilder på MOB-båten?
(Fast jag tror inte den har såna fönster)

Förutom allt material som offentliggjorts via haverikommissionen kartläggningar under året har Fokus Estonia fått möjlighet att undersöka och fotografera bogvisiret, fått utlämnat de bortskurna delarna från visirbotten för egna undersökningar/professor i metallurgi och nu alltså fått tillgång till alla(?) tidigare inte visade originalfilmer som finns förvarade på en svensk myndighet.
Tycker "myndigheterna" känns väldigt transparenta och tillmötesgående mot Fokus Estonia för att sitta på en mörk hemlighet..

Hade varit bra om Fokus Estonia berättat var föremålet ligger eftersom det var lätt att lokalisera enligt LÅ.
Senast redigerad av Prudent 2022-02-10 kl. 19:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in