2022-02-06, 23:31
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankrun
Och just det… Ryssland erbjöd sig att hjälpa till med räddningsarbetet men man tackade nej. Undrar varför.

Jo det var lite kusligt. Dagen efter:

Citat:
St. Petersburg September 29 TAS - by ITAR-TASS correspondent Lev. Rumyantsev: A Russian underwater expert believes people may still be alive inside the 'Estonia' ferry which capsized in the Baltic Sea on Wednesday and lies at a depth of 80-90 metres.

Jag gissar dock att man uteslöt att kunde finnas överlevande i första dykningarna. Man borde också kunnat höra ev. ljud.

Även norrmännen ville tydligen hjälpa till:

Citat:
A Norwegian special-purpose vessel for deep sea photography can be engaged for the examination of "Estonia".
...
The "Seaway Commander" left the area after several days of futile waiting because the Finns and Swedes engaged exclusively government respectively navy vessels in the operation until the visor had been recovered and whatever else had been clarified.

https://estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/37.2.htm
Citera
2022-02-07, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
På vilket sätt blev det locket på?

GGE undersökte bogvisiret ett par senare och kom till samma slutsats som JAIC:
”In the opinion of this 'Group of Experts' the bottom had been held back by the Atlantic lock until it finally also broke when the visor fell to starboard until it rested on the bow ramp. - See Chapter 31. - It is also obvious that the visor had overlapped the forepeak deck considerably to the effect that the forepeak deck had penetrated the inside of the visor bottom up to ca. 0.5 m.”
(kap. 30, avsnittet om Visor Bottom i https://web.archive.org/web/20200203155333/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia/index.html)
LÅ och FE far alltså med osanning när de säger att bogvisiret inte undersökts efter JAICs rapport 1997. Självklart vet LÅ om att GGE undersökte varje mm^2 av bogvisiret. Du kan dra dina slutsatser därifrån.

Det faktum att FE fick ut prover från sagda bogvisir är väl ett ganska bra tecken på frånvaro av mörkläggning tänker jag.
Även metallurgiska analyser? Man skar bort delar av en anledning. För att göra analyser i laboratorie. Vart har detta redovisats eller har jag missat det?

Allting är som tur är diariefört vilket är fördelen med en demokratisk rättsstat. Det innebär att man vet om att de bortskurna delarna finns. Så det blir ju ganska svårt att inte lämna ut dem. Det är varken bevis för det ena eller det andra.
Citera
2022-02-07, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stianm
Sjekk denne!
https://www.youtube.com/watch?v=hWFsXTBX3jY&ab_channel=PerspektivTV

Det ble altså hevdet her at det skulle finnes 6 tonn med kobolt ombord og at markedsverdien på denne kobolten skulle kunne ha vært 100 millioner (sek formodligen)!?
Man skal vel ikke være meget skarp for å forstå at det skulle kunne finnes noen som var interessert i å få tak på den lasten.
Tar man utgangspunkt i at denne kobolten skulle ha vært av Russisk opprinnelse og at det med stor sannsynlighet har eksistert Estniske mellommenn og at det i aktuelt tidsrom angivelig har eksistert pågående strafferettslige prosesser i mot evt. korrupte tollere eller mannskap ombord på Estonia slik jeg forstod det....ja, da blir det fristende å tro at noe kriminelt har kunnet ligge bak dette forliset !?
Kontrollspørsmål til panelet?
-Hvorfor ble bombe-trusselen på avreisedagen 27.9.94 i mot Estonia ikke nærmere etterforsket?
-Hvorfor ble Sillaste lagt i håndjern allerede samme dagen på sykehuset etter ulykken?
SL fikk noe senere en 9 års dom i Finland for å ha distribuert narkotika, dette er vel et nøkkelvitne det kan stilles spørsmål ved, og finnes det mer informasjon angående besetningen som kan være av interesse?
-Hvorfor slapp ESCO med navn-gitte representanter unna med å ha truet mannskapet til å flytte havari sekvensen frem med 15 minutter, dette i følge Sillaste og Linde?
Vi vet at Treu, SL og Sillaste løy pga. av ESCO`s trussler, hvorfor er dette ikke blitt vektlagt på noen som helst måte under havarikommisjonens og politiets arbeide rundt denne etterforskningen?
Hvorfor var den ene MOB båten løsnet før at havarisekvensen startet, hvorfor er dette ikke blitt forsøkt analysert og belyst?
Hvorfor blir Börje Stenström ikke etterprøvd på basis av bevisforspillelse?
Hvorfor slipper Jaic unna med at de i sin sluttrapport dokument-forfalsket Sjøfarts inspeksjonens rapport som ble utferdiget avreisedagen den 27.9.94, denne rapporten slo fast at Estonias visir og kjørerampe ikke var sjødyktig, noe som er av særdeles betydning !?

Du får ursäkta mig. Jag vill inte vara arrogant, men jag har förtvivlat svårt att läsa Norska.

Du menar alltså att någon kriminell organisation ville stjäla de 6 ton kobolt. Uppsåtligen eller av misstag sänktes då färjan. Sen påbörjar alla inblandade länder en gigantisk mörkläggningsoperation. Är det rätt uppfattat? Jag tycker det låter som ett för svagt motiv. Varför skulle man inte säga som det var och istället försöka få fast de skyldiga?

Du ställer radvis med frågor. Skriv om de raderna så att de blir bevis för din tes istället.
Citera
2022-02-07, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Du får ursäkta mig. Jag vill inte vara arrogant, men jag har förtvivlat svårt att läsa Norska.

Du menar alltså att någon kriminell organisation ville stjäla de 6 ton kobolt. Uppsåtligen eller av misstag sänktes då färjan. Sen påbörjar alla inblandade länder en gigantisk mörkläggningsoperation. Är det rätt uppfattat? Jag tycker det låter som ett för svagt motiv. Varför skulle man inte säga som det var och istället försöka få fast de skyldiga?

Du ställer radvis med frågor. Skriv om de raderna så att de blir bevis för din tes istället.
Tankar
Iden med kobolt är bara att bortse ifrån, av uppenbara skäl.
Citera
2022-02-07, 09:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Även metallurgiska analyser? Man skar bort delar av en anledning. För att göra analyser i laboratorie. Vart har detta redovisats eller har jag missat det?

Allting är som tur är diariefört vilket är fördelen med en demokratisk rättsstat. Det innebär att man vet om att de bortskurna delarna finns. Så det blir ju ganska svårt att inte lämna ut dem. Det är varken bevis för det ena eller det andra.
Vi kan bara spekulera i varför man skar bort mindre delar av bogvisiret och senare skickade dem till ett magasin i Karlskrona. Att man med automatik skulle göra metallurgisla undersökningar av alla prover är orimligt, i synnerhet av delar som inte har med låsanordningarna att göra. Men som du säger, delarna har uppenbarligen registrerats av och FE kunde få se dem och t.o.m. ta med dem därifrån så någon mörkläggning är det uppenbart inte frågan om.

Min poäng är att både JAIC och GGE drog samma självklara slutsats: botten på bogvisiret har demolerats när det föll framåt och slog upp och ner mot det triangulära förpiksdäcket. Jag delar den slutsatsen.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-02-07 kl. 10:57.
Citera
2022-02-07, 10:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Kommentar:
det finns självklart inga som helst belägg för transport av tonvis med kobolt på Estonia, varken 27/9 1994 eller vid något annat tillfälle. Ideerna om transporter av militär eller annan spännande materiel lever och frodas i en fantasivärld där tomtar som Juri Lina fabulerar fritt och ställer ”frågor” som någon förväntas besvara. När inga svar ges, då göder detta nya konspirationsteorier.

Det senaste (?) stolleriet är att man skulle kört av lastbilar i aktern, vilket onekligen vore ett innavativt och spännande sätt att få tag på lasten ombord. Detta antar Lina sig kunna slå fast eftersom en viss Routsilainen säger det 27 år efteråt. Att denne Routsilainen inte befann sig ombord, eller att ingen överlevande vittnat om detta, det är inget hinder för att ”ställa frågor” och spekulera på YT. Man kan ju tycka att någon skulle hittat dessa lastbilar, t.ex. SU vid sin SONAR-undersökning av flera km^2 runt vraket, men det är kanske fel ”fråga”.

Sedan finns den mer etablerade konspirationsteorin om att bogrampen öppnades dagarna efter olyckan (rimligen före 2/10 då vraket filmades och bogporten redan var fastklämd (vilket FE nyligen verkar ha fattat)). Någon var alltså i detta fall omedelbart nere med en fantastisk super-ubåt, lyfte den 10 ton tunga rampen och släpade ut en eller flera lastbilar. Sedan tryckte man dit rampen så att såg ut att sitta inklämd i bogporten. Allt detta skedde redan innan man officiellt hittade vraket, så vi får väl utgå med ifrån att man även visste var fartyget sjönk. Många ”frågor”’blir det.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-02-07 kl. 10:56.
Citera
2022-02-07, 11:08
Medlem
Citat:
Vi kan bara spekulera i varför man skar bort mindre delar av bogvisiret och senare skickade dem till ett magasin i Karlskrona. Att man med automatik skulle göra metallurgisla undersökningar av alla prover är orimligt, i synnerhet av delar som inte har med låsanordningarna att göra. Men som du säger, delarna har uppenbarligen registrerats av och FE kunde få se dem och t.o.m. ta med dem därifrån så någon mörkläggning är det uppenbart inte frågan om.

Min poäng är att både JAIC och GGE drog samma självklara slutsats: botten på bogvisiret har demolerats när det föll framåt och slog upp och ner mot det triangulära förpiksdäcket. Jag delar den slutsatsen.
Nej jag vet varför. Uppenbarligen för att Johan Fransson ville testa sin nya vinkelslip som han köpte på Biltema.
Citera
2022-02-07, 11:59
Medlem
Citat:
Kommentar:
det finns självklart inga som helst belägg för transport av tonvis med kobolt på Estonia, varken 27/9 1994 eller vid något annat tillfälle. Ideerna om transporter av militär eller annan spännande materiel lever och frodas i en fantasivärld där tomtar som Juri Lina fabulerar fritt och ställer ”frågor” som någon förväntas besvara. När inga svar ges, då göder detta nya konspirationsteorier.

Det senaste (?) stolleriet är att man skulle kört av lastbilar i aktern, vilket onekligen vore ett innavativt och spännande sätt att få tag på lasten ombord. Detta antar Lina sig kunna slå fast eftersom en viss Routsilainen säger det 27 år efteråt. Att denne Routsilainen inte befann sig ombord, eller att ingen överlevande vittnat om detta, det är inget hinder för att ”ställa frågor” och spekulera på YT. Man kan ju tycka att någon skulle hittat dessa lastbilar, t.ex. SU vid sin SONAR-undersökning av flera km^2 runt vraket, men det är kanske fel ”fråga”.

Sedan finns den mer etablerade konspirationsteorin om att bogrampen öppnades dagarna efter olyckan (rimligen före 2/10 då vraket filmades och bogporten redan var fastklämd (vilket FE nyligen verkar ha fattat)). Någon var alltså i detta fall omedelbart nere med en fantastisk super-ubåt, lyfte den 10 ton tunga rampen och släpade ut en eller flera lastbilar. Sedan tryckte man dit rampen så att såg ut att sitta inklämd i bogporten. Allt detta skedde redan innan man officiellt hittade vraket, så vi får väl utgå med ifrån att man även visste var fartyget sjönk. Många ”frågor”’blir det.

Jeg mener at slike verdier tiltrekker seg oppmerksomhet!
Jeg tror ikke at det ble forsøkt dumpet noen lastebiler!
Det er ingen som helst tvil om at MS Estonia ble brukt som et smuglerskip både i privat og offentlig regi!
Det er ingen tvil om at Russerne så seg lei på denne virksomheten og at de ønsket å få slutt på dette!
Citera
2022-02-07, 12:49
Medlem
Citat:
Nej jag vet varför. Uppenbarligen för att Johan Fransson ville testa sin nya vinkelslip som han köpte på Biltema.
Og nå sier Lars Ångstrøm at slike mekaniske skader ikke eksisterer på denne frontplaten i visiret, han sier at det kun eksisterer spor av detonasjon mao. !
Dette er jo en sensasjonell erklæring fordi at det med letthet vil kunne verifiseres av andre kilder, så langt har det ikke stått frem noen som motsier Ångstrøm angående denne påstanden, og det har heller ikke stått frem noen som motsier at denne frontplaten er blitt utsatt for detonasjoner, noe som Ångstrøm har fått Norske NTNU til å legge frem bevis for!
Dette er jo i høyeste grad frustrerende etter min mening, man kan definitivt ta Ångstrøm med en klype salt, men NTNU har ingen mangel på troverdighet hva metallurgi angår!
Citera
2022-02-07, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stianm
Og nå sier Lars Ångstrøm at slike mekaniske skader ikke eksisterer på denne frontplaten i visiret, han sier at det kun eksisterer spor av detonasjon mao. !
Dette er jo en sensasjonell erklæring fordi at det med letthet vil kunne verifiseres av andre kilder, så langt har det ikke stått frem noen som motsier Ångstrøm angående denne påstanden, og det har heller ikke stått frem noen som motsier at denne frontplaten er blitt utsatt for detonasjoner, noe som Ångstrøm har fått Norske NTNU til å legge frem bevis for!
Dette er jo i høyeste grad frustrerende etter min mening, man kan definitivt ta Ångstrøm med en klype salt, men NTNU har ingen mangel på troverdighet hva metallurgi angår!
Vadå, är prof Westermanns rapport publicerad?
Ångström/FE anser det bevisat att bogvisiret är sprängt (YT 28/9 2021). När han får frågor om detta hänvisar han till att de inväntar ovan nämnda rapport.

Min slutsats är att tom FE/Ångström inser att utan en fördelaktig rapport från IW så har de bara indicier kvar.
Citera
2022-02-07, 13:12
Medlem
Citat:
Vadå, är prof Westermanns rapport publicerad?
Ångström/FE anser det bevisat att bogvisiret är sprängt (YT 28/9 2021). När han får frågor om detta hänvisar han till att de inväntar ovan nämnda rapport.

Min slutsats är att tom FE/Ångström inser att utan en fördelaktig rapport från IW så har de bara indicier kvar.
Aldeles enig, jeg for min del forventer også at Anders Ulvfarson og co.tar bladet fra munnen angående disse funnene!
Citera
2022-02-07, 13:14
Medlem
Citat:
Kommentar:

Det var vel Stefan Thorsell som kom opp med påstanden angående denne kobolten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in