Citat:
Ursprungligen postat av
Gafflaren
Du får ursäkta mig. Jag vill inte vara arrogant, men jag har förtvivlat svårt att läsa Norska.
Du menar alltså att någon kriminell organisation ville stjäla de 6 ton kobolt. Uppsåtligen eller av misstag sänktes då färjan. Sen påbörjar alla inblandade länder en gigantisk mörkläggningsoperation. Är det rätt uppfattat? Jag tycker det låter som ett för svagt motiv. Varför skulle man inte säga som det var och istället försöka få fast de skyldiga?
Du ställer radvis med frågor. Skriv om de raderna så att de blir bevis för din tes istället.
Kommentar:
det finns självklart inga som helst belägg för transport av tonvis med kobolt på Estonia, varken 27/9 1994 eller vid något annat tillfälle. Ideerna om transporter av militär eller annan spännande materiel lever och frodas i en fantasivärld där tomtar som Juri Lina fabulerar fritt och ställer ”frågor” som någon förväntas besvara. När inga svar ges, då göder detta nya konspirationsteorier.
Det senaste (?) stolleriet är att man skulle kört av lastbilar i aktern, vilket onekligen vore ett innavativt och spännande sätt att få tag på lasten ombord. Detta antar Lina sig kunna slå fast eftersom en viss Routsilainen säger det 27 år efteråt. Att denne Routsilainen inte befann sig ombord, eller att ingen överlevande vittnat om detta, det är inget hinder för att ”ställa frågor” och spekulera på YT. Man kan ju tycka att någon skulle hittat dessa lastbilar, t.ex. SU vid sin SONAR-undersökning av flera km^2 runt vraket, men det är kanske fel ”fråga”.
Sedan finns den mer etablerade konspirationsteorin om att bogrampen öppnades dagarna efter olyckan (rimligen före 2/10 då vraket filmades och bogporten redan var fastklämd (vilket FE nyligen verkar ha fattat)). Någon var alltså i detta fall omedelbart nere med en fantastisk super-ubåt, lyfte den 10 ton tunga rampen och släpade ut en eller flera lastbilar. Sedan tryckte man dit rampen så att såg ut att sitta inklämd i bogporten. Allt detta skedde redan innan man officiellt hittade vraket, så vi får väl utgå med ifrån att man även visste var fartyget sjönk. Många ”frågor”’blir det.