2022-02-07, 12:28
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Mycket bättre än här eftersom de vaccinerat över 90% i samtliga åldersgrupper.

(Ljög lite, 5-11 är visst 42% än så länge.)
Det tror inte jag… eftersom ingen blivit smittad nästan. Vaccinet minskar aom du vet risken att smittas och hur sjuk man blir. Men folk blir ändå smittade och folk dör ändå…
Citera
2022-02-07, 12:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Men herregud jo jag vet självklart vad som står där gällande all vaccination och förstår att myndigheterna väger sina ord väl för att inte skrämma upp oroliga föräldrar osv.
Man skriver självklart aldrig att ditt lilla barn kan bli sjuk några dagar efter sprutan utan benämner det som "drabbas av biverkningar" för det är i 99,5% av fallen helt ofarligt och nyttan överväger risken.
Samtidigt står det att har det inte gått över inom en tid så ska du söka vård.

Varför tappar hälften här inne humöret så fort någon har en annan åsikt?

Fortsätt du att skapa vaccinvägrare så fortsätter jag att försöka se bägge sidors argument och förklara att visst du kan bli lite sjuk, känna dig sjuk men det är helt ofarligt.

Sen är min personliga åsikt att risk/nyttan inte berättigar vaccination av barn under 18 och nu borde allmän vaccination upphöra och endast äldre och riskgrupper behöver spruta nummer 3.
Sen får vi se i höst om dessa grupper eventuellt behöver påfyllning i samband med influensavaccin kanske.
Av mig fetat, försöker du skapa vaccinationsvägrare?

Biverkningar av vaccinet är i vissa fal inte alls helt ofarligt. Det finns en del som har fått långvariga biverkningar. Min mor är fortfarande inte frisk sedan hennes andra spruta. Hon är kanske inte döende men helt klart är det inte bra för hennes hälsa samt hennes livskvalitet har blivit kraftigt försämrat.

För övrigt så tror jag att det är så här man beskriver vad som sker i kroppen när man vaccineras.
– Våra celler innehåller olika ribonukleinsyror (RNA) med olika uppgifter. Med en specifik kod kan cellen producera de proteiner som kroppen behöver. Det finns tre sätt att föra in vaccin i kroppen där mRNA är det mest effektiva men också det dyraste. Det här är första gången man använder mRNA vid vaccinering. Molekylen är ganska instabil vilket gör att den lätt faller sönder av värme och därför måste hanteras vid -80 grader. När mRNA i vaccinet tar sig in i våra celler börjar de att tillverka spikeproteinet. När kroppen byggt upp virusproteinet lär sig vårt immunförsvar att känna igen virusproteinet och försvara sig mot det.
Är det inte bara lättare att använda det utryck som har använts, jag vet inte hur många år. I stället för att bråka om man ska titulera biverkningar för sjukdom istället.

Ja ok, det är ett ord och ord kan vara vad som, det viktiga är vad vi lägger i dem.

Nu om man är intresserad av feber efter vaccination så hamnar det under biverkningar.

Sedan om det skulle visa sig att fler vaccinerade utvecklar cancer en de ovaccinerade (det har ju hänt tidigare att vaccin har ökat cancerrisken flera år efteråt) så vet jag inte vad man skulle kalla det, man har ju fått en sjukdom tack vare vaccinationen eller kanske till viss del p.g.a. vaccinationen.

Varken vaccinet eller sjukdomen är helt ofarlig. Men de flesta tål vaccinet likt de flesta tål sjukdomen.
Citera
2022-02-07, 12:36
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/smittan-fortsatter-oka-sa-ar-laget-dar-du-bor/?fbclid=IwAR1a7WBX390VGNFCuhVQV5DzRx-UpCBox5ai_9q4Gc7QgRY7rNXTNoE0yMs

Smittan fortsätter öka

Snart kosläpp
Citera
2022-02-07, 12:50
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.expressen.se/nyheter/smittan-fortsatter-oka-sa-ar-laget-dar-du-bor/?fbclid=IwAR1a7WBX390VGNFCuhVQV5DzRx-UpCBox5ai_9q4Gc7QgRY7rNXTNoE0yMs

Smittan fortsätter öka

Snart kosläpp
PCR-testningen ska väl avslutas så då kommer smittspridningen minska (officiellt)
Citera
2022-02-07, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det är inte så vaccinet fungerar.

Men kan du ge dig nu?

När man injicerar, ett för kroppen okänt preparat, skapas en infektion.

Kroppen uppfattar det som ett angrepp och för att försvara sig reagerar den med en inflammation. Immunförsvaret sätts igång och feber kan uppstå.

Det är allmänt känt att immunförsvaret inte är på topp efter vaccinationer just pga att den är i försvars-mode.

Vad vi människor väljer att använda för ord, sjukdom eller biverkning skiter kroppen fullständigt i.
Men processen som sker i kroppen är densamma vid infektion och vaccination.
Citera
2022-02-07, 12:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Klart man ska ta problem efter vaccin på allvar också, och inte låsa sig för mycket i en ståndpunkt. Helt överens. En fråga man ställer sig är ju också hur det kommer funka i längden med vaccineringarna med tanke på att vissa länder är folk nästan ovaccinerade. Dvs kommer det inte mutera där? Virus vill överleva så chansen är stor att det blir ett mer harmlöst covid men det är inte säkert.
Jo jag har haft långtidscovid, plus att jag känner rätt många som drabbats av covid på olika sätt. En kompis blev av med både mor och far i förtid, en dotter till en kompis har fortfarande inte fått tillbaks smak och lukt, verkligen kul för en tonåring, och själv hade jag problem jävligt länge med postcovid. Så det som irriterar mig mest är nötter som påstår att covid bara är en förkylning, det når bara slemhinnorna, de flesta blir inte så sjuka, de som blir sjuka får skylla sig själva och jag skiter i att vårdpersonalen gnäller och vill att man vaccinerar sig, dom får väl byta jobb osv. Vaccinet är ett gift, viruset är bara farligt för folk som får skylla sig själva och för den gnälliga vårdpersonalen. Sånt som folk påstår i tråden ibland. Men såna tomtar lever i sin egen värld, dom kanske lever hela sina liv i internetbubblor.

Trist att höra att du fick långtidscovid, är du bättre nu? Jag känner även ett antal ungdomar som råkat ut för lukt och smakbortfall som de ff lider av nu. Har även avlidna i min närhet och folk som åkt på proppar i hjärnan av viruset. Jag tror det är någon form av försvarsreflex att avfärda viruset som en snuva, man är rädd helt enkelt och kanaliserar ut det i förnekelse, kanske inget konstigt egentligen.

Ja vi får hoppas att viruset muterar till snällare varianter hädanefter annars lär vi få stora problem, men mutera kommer det att göra, oavsett nuvarande vaccin. Tyvärr har vi inget steriliserande vaccin så vi får leva med sars-cov2 tillsvidare.
Citera
2022-02-07, 13:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Alltså, du kan känna dig sjuk av vaccinet, men det är ju inte samma sak som att du är sjuk av sjukdomen. Kan du inte se den skillnaden? Du känner dig hängig efter exempelvis influensavaccinet, men du är ju inte utsatt för sjukdomen. Min polare tog modernavaccinet och blev däckad i 3 dagar. Var han sjuk av viruset? Sen fick hela familjen sars-cov2 och alla var sängliggande och rejält sjuka av viruset, barnen var ovaccinerade, frun hade 2 sprutor pfizer, polaren hade 3 sprutor moderna och blev inte sjuk överhuvud taget. Vilket kom först, hönan eller ägget?
När man blir sjuk av ett virus är det ju mest bara immunförsvarets reaktioner man känner av. Man kan i så fall lika gärna säga att man inte blir sjuk av viruset, utan det är bara ens hälsosamma friska immunförsvar som reagerar. Man blir smittsam av viruset, naturligtvis, men är man verkligen sjuk om det bara är ens friska immunförsvar som tar i för att mota bort inkräktare? Symptomen man känner av är bara biverkningar av immunsystemet.
Citera
2022-02-07, 13:00
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En teori jag hört är att kroppen tillverkar antikroppar mot antikropparna. Tror det var dr mobeen som pratade om det. Nån mekanism kroppen har för att få ner nivån antikroppar efter en infektion.

Dessa "antikroppar" mot antikroppar skulle då likna spikar o ställa till med liknande problem.
Skulle kunna triggas av både naturlig infektion och vaccin. En möjlig orsak till långa besvär....

Behandlingen var att dämpa IL6 om jag minns rätt för att få immunförsvaret att lugna ner sig.

Kommer tyvärr inte ihåg detaljerna.

Kan det vara den här videon ?:
https://www.youtube.com/watch?v=C4ERVQV4s5s

Mycket intressant kommentar från en tidigare anställd inom vaccin-industrin:

Intressant att kroppen reglerar ner vissa antikroppar efter 2 sprutor, lär väl betyda att riskerna då ökar för en infektion pga "nedregleringen". Påminner om 4 vägs shuntar i värmeanläggningar där felaktiga termostat orsakar värmeproblem där skiten börja självsvänga, här blir det då sepsis istället när det ballar ur....
Senast redigerad av vinland 2022-02-07 kl. 13:16.
Citera
2022-02-07, 13:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
När man blir sjuk av ett virus är det ju mest bara immunförsvarets reaktioner man känner av. Man kan i så fall lika gärna säga att man inte blir sjuk av viruset, utan det är bara ens hälsosamma friska immunförsvar som reagerar. Man blir smittsam av viruset, naturligtvis, men är man verkligen sjuk om det bara är ens friska immunförsvar som tar i för att mota bort inkräktare? Symptomen man känner av är bara biverkningar av immunsystemet.

Den här diskussionen blir bara semantik. Lika bra vi säger att man inte blir sjuk alls av vare sig virus eller vaccin så kan vi lägga ner. Man blir inte smittsam av vaccinet, så vi kanske ska lägga det som referens om man är sjuk eller ej? Du kan få en sjukdomskänsla när du blir sjuk av viruset, du kan få en sjukdomskänsla när du blir vaccinerad, skillnaden är att en vaccinerad inte smittar då det inte finns något virus med i bilden. Jag förstår inte varför distinktionen är så viktig, jag fick ont i armen av sprutan, är jag sjuk då?
Citera
2022-02-07, 13:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Men kan du ge dig nu?

Kroppen uppfattar det som ett angrepp och för att försvara sig reagerar den med en inflammation. Immunförsvaret sätts igång och feber kan uppstå.

Det är allmänt känt att immunförsvaret inte är på topp efter vaccinationer just pga att den är i försvars-mode.

Men det är inte samma sak som att "kroppen tror att vaccinet är ett virus" och det är inte heller samma sak att man blir sjuk. Det kan tyckas vara fånigt att märka på ord på det här sättet men det är det enda sättet att få er att förstå skillnaden mellan orsak och verkan, korrelation och kausalitet, symptom och sjukdom.
Citera
2022-02-07, 13:10
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Trist att höra att du fick långtidscovid, är du bättre nu? Jag känner även ett antal ungdomar som råkat ut för lukt och smakbortfall som de ff lider av nu. Har även avlidna i min närhet och folk som åkt på proppar i hjärnan av viruset. Jag tror det är någon form av försvarsreflex att avfärda viruset som en snuva, man är rädd helt enkelt och kanaliserar ut det i förnekelse, kanske inget konstigt egentligen.

Ja vi får hoppas att viruset muterar till snällare varianter hädanefter annars lär vi få stora problem, men mutera kommer det att göra, oavsett nuvarande vaccin. Tyvärr har vi inget steriliserande vaccin så vi får leva med sars-cov2 tillsvidare.

Jag är helt återställd såvitt jag vet, har inga symtom och verkar inte ha fått bestående men. Men efter min långa djävulscovid med ont i lungor och yrsel hade jag postcovid länge med ont i musklerna. Det flyttade omkring, sveda i olika muskler, cervikalgi, såna här kärringkommor om uttrycket ursäktas Ett tag trodde jag att det var kroniskt, vissa virus stannar ju kvar forever i kroppen och ligger där latent. Herpes, HIV, mfl. Men det verkar ialf bevisat att så är det inte. Men postcovid kan pågå länge.

Ja jag tror också att vaccinrädsla är en försvarsreaktion, i stället för att bli rädd för viruset blir man rädd för vaccinet. Tror också att det kan ligga en skön känsla i att gå emot den samlade expertisen, att veta bättre än forskare, läkare, Folkhälsomyndighet osv. Gå emot strömmen, vara självständig och genomskåda att alltihop är en konspiration för att tjäna pengar och få folk att utsätta sig för ett livsfarligt gift. Hemsk världsbild egentligen. Men tycker det är mänskligt att vara rädd för sprutor. Det som gör mig förbannad är kanske inte så mycket rädslan för att vaccinera sig som alla absurda påståenden om att viruset är ofarligt för alla som inte får skylla sig själva.
Citera
2022-02-07, 13:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Men kan du ge dig nu?

Vad vi människor väljer att använda för ord, sjukdom eller biverkning skiter kroppen fullständigt i.
Men processen som sker i kroppen är densamma vid infektion och vaccination.

Det är inte alls säkert. Injicerar du steril koksaltlösning uppstår ingen infektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in