Citat:
Ursprungligen postat av
Adelaide
Jag brukar säga att den bästa musiken gjordes ca 1966 - 1973. Finns såklart guldkorn att upptäcka även efter 73, men det är främst skivor av lite äldre band, typ Sabbath. Men de nyare banden som började bli stora först runt 1974, njae...det är just musiken från mitten på 70-talet som jag associerar med begreppet "gubbrock".
Jag brukar säga att den bästa musiken gjordes ca 1978 - 1982. Herregud vad segt musikklimatet var innan dess. Visst fanns det, som du nämnde, ett fåtal undantag... tyska krautband, Velvet Underground, the Sonics, Suicide... men musiken som nådde den breda allmänheten bestod i oanpassningsbara dinosaurer som dog ut en efter en. Sen kom pubrock/CBGB's/punk och sparkade in branschens och medias dörrar. I det förvirrade vacuum som uppstod efter att punkens första tomtebloss glimmat till och brunnit ut riktade många inblandade sökljuset åt andra håll: frijazz, Brian Enos ambienta ljudtapeter, Lee Scratch Perrys studioexperiment, Giorgio Moroders samarbeten med Donna Summer, moderna kompositörer som Stockhausen, etnisk musik från ex.vis Afrika och Nya Guinea.
De här influenserna sammansmälte under sent sjuttio- och tidigt åttiotal i nya riktningar som postpunk, industrimusik och goth. Även tidig techno/hiphop/electro tog fart under samma period med pionjärer som Afrika Bambaataa och Cybotron. Det hände så jävla mycket, det bubblade och sjöd, kokade över och förångades. Snabbt, hetsigt, flyktigt. Ibland utan andra spår än någon enstaka singel eller låt på samlingsskiva.
Svårt att sammanfatta allt detta i ett foruminlägg, jag skulle kunna skriv spaltmeter om det här. Men det är min syn på saken.