2022-02-06, 13:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Ja, men kristendomen avgudadyrkar genom att tillbe Jesus istället för att vända sig direkt till Vår Fader i Himmelen.

Kristna bryr sig alltså inte om vad som står i gamla testamentet som både förbjuder avgudadyrkan och spiritism, m a o ni tror inte på den eviga ursprungliga Bibeln. Ni tror på nya testamentet istället.
Kristna människor bryr sig om vad GT säger och vad Jesus lärde.

Vi ska inte be till Jesus. Vi ska be till Gud som Jesus också lärde, Gud Fader, i ande och Sanning (i gemenskap med Kristus, i Anden).
Citera
2022-02-06, 15:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kristna människor bryr sig om vad GT säger och vad Jesus lärde.

Vi ska inte be till Jesus. Vi ska be till Gud som Jesus också lärde, Gud Fader, i ande och Sanning (i gemenskap med Kristus, i Anden).
Vi ska be till Jesus.
Fast du ska i ditt nuvarande tillstånd inte be alls. Du måste först bli kristen. Sedan kan och ska du be. Gud lyssnar inte till icke-kristnas "böner".
Senast redigerad av Calovius 2022-02-06 kl. 15:26.
Citera
2022-02-06, 15:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vi ska be till Jesus.
Fast du ska i ditt nuvarande tillstånd inte be alls. Du måste först bli kristen. Sedan kan och ska du be. Gud lyssnar inte till icke-kristnas "böner".
"Och allt, vadhelst I företagen eder i ord eller gärning, gören det allt i Herren Jesu namn och tacken Gud Fadern, genom honom"
https://sv.bibelsite.com/colossians/3-17.htm
Citera
2022-02-06, 15:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
"Och allt, vadhelst I företagen eder i ord eller gärning, gören det allt i Herren Jesu namn och tacken Gud Fadern, genom honom"
https://sv.bibelsite.com/colossians/3-17.htm
Tack för bibelställe!
Citera
2022-02-06, 15:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Tack för bibelställe!
"23Och på den dagen skolen I icke fråga mig om något. Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Vad I bedjen Fadern om, det skall han giva eder i mitt namn. 24Hittills haven I icke bett om något i mitt namn; bedjen, och I skolen få, för att eder glädje skall bliva fullkomlig.

25Detta har jag talat till eder i förtäckta ord; den tid kommer, då jag icke mer skall tala till eder i förtäckta ord, utan öppet förkunna för eder om Fadern. 26På den dagen skolen I bedja i mitt namn. Och jag säger eder icke att jag skall bedja Fadern för eder, 27ty Fadern själv älskar eder, eftersom I haven älskat mig och haven trott att jag är utgången från Gud. 28Ja, jag har gått ut ifrån Fadern och har kommit i världen; åter lämnar jag världen och går till Fadern.»"
https://sv.bibelsite.com/swe/john/16.htm
Citera
2022-02-06, 15:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
"23Och på den dagen skolen I icke fråga mig om något. Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Vad I bedjen Fadern om, det skall han giva eder i mitt namn. 24Hittills haven I icke bett om något i mitt namn; bedjen, och I skolen få, för att eder glädje skall bliva fullkomlig.

25Detta har jag talat till eder i förtäckta ord; den tid kommer, då jag icke mer skall tala till eder i förtäckta ord, utan öppet förkunna för eder om Fadern. 26På den dagen skolen I bedja i mitt namn. Och jag säger eder icke att jag skall bedja Fadern för eder, 27ty Fadern själv älskar eder, eftersom I haven älskat mig och haven trott att jag är utgången från Gud. 28Ja, jag har gått ut ifrån Fadern och har kommit i världen; åter lämnar jag världen och går till Fadern.»"
När?

"
12Jag hade ännu mycket att säga eder, men I kunnen icke nu bära det. 13Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder vad komma skall. 14Han skall förhärliga mig, ty av mitt skall han taga och skall förkunna det för eder. 15Allt vad Fadern har, det är mitt; därför sade jag att han skall taga av mitt och förkunna det för eder."
Citera
2022-02-06, 16:03
Medlem
jararvs avatar
Citat:
Tack för bibelställe!

Inom katolska kyrkan är Jesus Gud.

Inom svenska kyrkan är Herren Gud och sonen Jesus tron fanns och ingen jävla ande existerade i svenska kyrkan.

Jag säger namnet och personen Gud är Gud och amerikanarna säger det.

Jag säger Allah Gud till muslimska.

Det finns jesuiter i familjen och släkten dom tycker julen.

Träffar mamma 8 jul av 10 jul.

Är tungt med inte platsa i Guds palats Gud ville inte en mer.

Det finns 50-55 % rasism i släkten.
Senast redigerad av jararv 2022-02-06 kl. 16:54.
Citera
2022-02-06, 19:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jararv
Inom katolska kyrkan är Jesus Gud.

Inom svenska kyrkan är Herren Gud och sonen Jesus tron fanns och ingen jävla ande existerade i svenska kyrkan.

Jag säger namnet och personen Gud är Gud och amerikanarna säger det.

Jag säger Allah Gud till muslimska.

Det finns jesuiter i familjen och släkten dom tycker julen.

Träffar mamma 8 jul av 10 jul.

Är tungt med inte platsa i Guds palats Gud ville inte en mer.

Det finns 50-55 % rasism i släkten.

Se där, några lösa tankar! Läs Bibeln. Adjö!
Citera
2022-02-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag frågade om du läst och förstått artiklarna du hänvisade till. Har du det?
Förstår du hur fynden som beskrivs i artiklarna bättre förklarar evolution än vad vi visste innan?

Kan du styrka ditt påstående om att man påstår att något kommer till slumpmässigt?
Nej, jag tror inte du kan det. För istället för att bemöta något så tycker du att jag ska bevisa hur livet blivit till, för om jag inte gör det duger första bästa påhittade saga, som Koranen, eller vad?
Kanske du skulle börja med att BEVISA din saga istället?

Jag har aldrig sagt att jag har bevis för att det ni inte bevisat finns. Det är upp till er att bevisa några gudar. Det har ni aldrig gjort.
Ja, de som tror utan anledning. Hur vet du att Gud gjort något av det, eller någonting alls för den delen? Det gör du inte. Du bara föreställer dig det. Som en vidskeplig vilde.

Ska jag hänvisa till vers och stycke?

Jämförbar hur då? På vilka kriterier? Vad bevisar det egentligen? Inte några gudar åtminstone. Koranen är ganska kass som text. En My Little Pony fan fiction är till och med bättre och bidrar mer till mänskligheten. Det enda som gör den märkvärdig är särstatusen människor själva ger den.
Argument from ignorance, ett grundläggande logikfel.
Och påståendet att Gud skapat något är fortfarande inte bevisat.

Det är bättre att sträva efter sanningen istället för att nöja sig med en obevisbar lögn om gudar.

Vad ska jag bevisa när du själv inte har några bevis?

Jag tycker att bevisbördan ligger på dig eftersom tron på att det finns gud som skapat allt en högre makt har funnits i alla år genom tiden oavsett vilken gud man trodde på. Det ligger innerste inne hos alla människor att det finns någon högre väsen som medvetet har skapat världsalltet. Detta är inte något konstigt för mig eftersom det står redan i Koranen. Men nu i vår modern tid kommer några osäkra individer som du som tror på "vetenskapsmän" och säger emot alla dessa miljardtals människor och vill att de ska bevisa.

Vet du vad även du tror på Gud och som sitter innerste inne. Din tro uppstår mest när du genomgå stor prövning och ingen kan hjälpa dig då kommer du att be Gud om hjälp medvetet eller omedvetet.
Citera
2022-02-07, 09:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo5050
Jag tycker att bevisbördan ligger på dig
Klart du gör. Eftersom du inte har några bevis FÖR dina gudar.
Citat:
eftersom tron på att det finns gud som skapat allt en högre makt har funnits i alla år genom tiden oavsett vilken gud man trodde på.
Att vidskepelse har alltid funnits är inte bevis för gudar.
Citat:
Det ligger innerste inne hos alla människor att det finns någon högre väsen som medvetet har skapat världsalltet.
Nej, det gör det inte. Det är inlärt från tidigare vidskepliga generationer.
Citat:
Detta är inte något konstigt för mig eftersom det står redan i Koranen.
Nej, självklart inte. Det står mycket knäppt i alla möjliga religiösa manualer.
Citat:
Men nu i vår modern tid kommer några osäkra individer som du som tror på "vetenskapsmän" och säger emot alla dessa miljardtals människor och vill att de ska bevisa.
Trist att de inte kan bevisa det då, eller hur? Alla dessa miljarder som står handfallna när bevis efterfrågas.

Citat:
Vet du vad även du tror på Gud och som sitter innerste inne.
Nej, men jag förstår att du gärna vill tro det.
Citat:
Din tro uppstår mest när du genomgå stor prövning och ingen kan hjälpa dig då kommer du att be Gud om hjälp medvetet eller omedvetet.
Om det skulle vara så, så hade det varit på grund av desperation och för att idén planterats där av sådana som tror på vidskepelser. Om man även ber till Zeus, Oden och Djävulen själv om hjälp, betyder det att de också finns?

Tänk vad lätt det är att demonstrera hur du själv tydligt visat att du inte har några som helst bevis för dina egna vidskepelser.
Citera
2022-02-07, 10:54
Avslutad
https://www.pewforum.org/2009/11/05/scientists-and-belief/

Pew är amerikanskt så andelen religiösa är säkert högre än i övriga väst, men att vetenskap och tro är skulle vara oförenliga är jättekonstigt med tanke på andelen som sysslar med naturvetenskap på nobelprisnivå som erkänner sig som andliga.

Einstein som är vulgärikonen i de här sammanhangen sa "My comprehension of God comes from a deeply felt conviction of a superior intelligence that reveals itself in the knowable world."

Det finns givetvis en https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_and_philosophical_views_of_Albert_Einste in om detta.

Han knöt an till Spinoza som på sin tid var en välkänd judisk hädare som uteslöts ur sin församling vid flera tillfällen. Så motfrågan måste kunna få ställas att om vetenskapsmän som varje dag arbetar med att ta reda på saker om hur världen är beskaffad tror, på vilket sätt negerar vetenskap att vara religiös?

Jesuiter brukar ha så mycket doktorstitlar att det nästan är löjligt innan de skickas på sina missionsuppdrag. Religiösa är inte ointresserade av hur världen fungerar, tvärtom ser vi Gud lämna sina syltkladdiga fingeravtryck överallt i den perfekta oordning som är livet så vi är tvärtom mycket intresserade av vetenskap i många fall.
Senast redigerad av 43dz 2022-02-07 kl. 11:05.
Citera
2022-02-07, 22:39
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Klart vi tillber Jesus Kristus, sann Gud och sann människa!
Det är synd att inte tillbe Gud.
Falska gudar (avgudar) ska inte tillbes.
Skulle du känna Jesus Kristus skulle du också tillbe honom och ångra att du inte gjorde det redan tidigare.
Känner du Gud, Vår himmelske Fader, Skaparen, gudars Gud, då behöver du inte avgudadyrka genom att tillbe en mellanhand som Jesus och behöver inte bryta mot förbuden om spiritism heller. Gud är en god kärleksfull far!

"Nådig och barmhärtig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Herren är god mot alla, barmhärtig mot allt han har skapat. Herre, allt du har skapat skall tacka dig, dina trogna skall lovsjunga dig." Psaltaren 145:8-10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in