2022-02-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast SARS COV-2 är ju nu klassad som samhällsfarlig och allmänfarlig sjukdom och nu vill FoHM att regeringen tar bort den klassningen.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKE wi83evz8-r1AhVTQfEDHU9DA5EQFnoECBIQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww .folkhalsomyndigheten.se%2Fcontentassets%2F6235e51 c598b49d9b52a81b147052adb%2Ff olkhalsomyndighetens-hemstallan-sjukdomen-covid-19.pdf&usg=AOvVaw1L6UOn1DCurDzMCrrP8vZC

Ja exakt och jag vill ha den kvar för att 1: den gör ingen skada och har i praktiken bara varit en form av reservkraft att ta till och 2: den kan hastigt behövas igen.
Citera
2022-02-06, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja exakt och jag vill ha den kvar för att 1: den gör ingen skada och har i praktiken bara varit en form av reservkraft att ta till och 2: den kan hastigt behövas igen.

Den gör ingen nytta heller men riskerar att missbrukas.
Citera
2022-02-06, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Även ett pcr test för resa registreras så kommer ju alltid gå att betala för test.

Men visst, gratis test kommer rimligen begränsas till sjukvården/äldreomsorg.

Varför ska det allmänna betala för onödiga tester?

Nej, jag tror inte att jag nämnde något om att det måste vara gratis.

Jag tänkte mer på om möjligheten att genomföra den typen av tester. I dag finns väl ingen möjlighet att betala för ett sådant test?
Citera
2022-02-06, 12:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Nej, jag tror inte att jag nämnde något om att det måste vara gratis.

Jag tänkte mer på om möjligheten att genomföra den typen av tester. I dag finns väl ingen möjlighet att betala för ett sådant test?

Jo, bara boka pcr hos en privat vårdgivare. Kostar ca 1000 kr. Normalt används detta när man ska resa o behöver ett intyg men rapporteras in.
Citera
2022-02-06, 12:54
Medlem
Sunimods avatar
Någon som sett några trovärdiga uppgifter på hur länge naturliga skyddet varar av Omicron?

Alltså hur länge antikroppar finns kvar som ger direkt skydd.
Och kommer av genomgången covid med typ Omicron.
T-celler mm kommer nog bestå rätt så länge.
Citera
2022-02-06, 13:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Hur många kommer testa sig efter den 9'de?

Finns ju inte nån anledning att springa o ta pcr test för de flesta.
Själv kan jag ju säga att jag struntade i att testa mig för två veckor sedan då jag insjuknade. Det kändes onödigt. Grabben som blev sjuk först, hans skola var helt nerlusad med omikron. Hans bästa kompis som insjuknade rätt innan oss testade positivt och alla symptomet stämde. Sedan var jag inte heller i form, bor i skogen och det är inte helt lätt att testa sig här.

Så jag håller med dig, är det inte helt viktigt att få det bekräftat så vad spelar det för roll om man testar sig eller inte. Speciellt en vanlig person som inte tänker sprida smittan vidare.

Citat:
Att det har peakat känns rimligt med tanke på att de flesta man känner har haft det nu. Jag o sambon har inte haft nån snuva ännu o det är rätt unikt känns det som...

På sambons skola har alla barnen i hennes klass haft covid minst en gång. Många innan jul med delta o de senaste veckorna har alla varit hemma med omikron. ( Baserat på dominant variant vid tidpunkten)

Där jag bor har det varit mycket omikron också. Men samtidigt är en del duktiga på att skydda sig. En unge jag känner fick sitta 5 dagar i sitt rum när han var sjuk och faktiskt så klarade sig familjens övriga 4 medlemmar. Men de hade skäl till att vara försiktiga. Ute här i skogarna så finns det en del osmittade likt självgående äldre personer i bebyggt område kan fortfarande till stor del vara osmittade. Men de flesta barnfamiljer har säkert haft omikron nu.

I nästa veckorapport vet vi ju mer, men positiva test minskade ju ordentligt denna vecka.

Jag tänker att den test prioriterade gruppen är inte jämt fördelat. Så även om det kanske även denna vecka ökade där så betyder ju inte det att det ökade överallt. Skolbarns smitta gör ju knappast till eller från där för jag tror inte att skolan är en test prioriterad plats.

Det är lite synd att man ändrade testningen nu men enligt fohm så testade man 10% mindre vecka 4, hur mycket mindre vi testade vecka 5 återstår ju att se. Men positiva test minskade ju med så där 35% om jag inte har fel.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-02-06 kl. 13:20.
Citera
2022-02-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Vilket också kommer att innebära att svenskar kommer att ha svårare än övriga européer att resa med covidpass som grundar sig på genomgången sjukdom.

Kommer man att kunna göra ett PCR-test med hänvisning till att man ska kunna resa?
De går väl att köpa på stan som tidigare?
Citera
2022-02-06, 13:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men vi diskuterar inte allergi ditt fån, vi diskuterar att få en feberreaktion av sprutan. Det har inte med allergi att göra. Kort sagt: feber är inte en sjukdom. Du kan vara sjuk när du har feber men du är inte sjuk för att du har feber. Blanda inte ihop kausalitet och korrelation.
Varför har man feber då om det inte är för att man är sjuk? Du har fortfarande inte definierat vad du menar sjukdom. Jag tycker visst man kan säga att man blir sjuk av vaccinet om man får symptom som feber etc. Man reagerar ju på ett gift som sprutas in kroppen. Om det inte är att vara sjuk då undrar jag alltså hur du personligen väljer att definiera begreppet sjuk. Folk kan få feber, värk, smärta, extrem trötthet och ibland mycket allvarliga och till och med livshotande och dödliga reaktioner, men du vägrar erkänna att de är sjuka, och jag undrar som sagt varför. Du tycks ha en förskräckligt snäv definition av sjukdom, och jag undrar som sagt hur denna din definition ser ut. Folk kan vara dödssjuka av vaccinet och du vägrar erkänna att de är sjuka. Helt obegripligt, men karaktäristiskt för en ologisk vaccinfanatikers sätt att resonera: Total denial.

Anledningen att jag tog upp allergi var att du tycktes erkänna allergi som sjukdom, men avfärdade effekterna av vaccinet som en immunologisk reaktion och därför inte en sjukdom. Jag påpekade då att allergi faktiskt är en immunologisk reaktion. Det var du som tog upp allergi som exempel på sjuk reaktion på vaccinet, så varför får inte jag påpeka att allergi är immunologisk?
Senast redigerad av outoftheblue 2022-02-06 kl. 13:52.
Citera
2022-02-06, 13:55
Medlem
sovad-p1s avatar
Såg denna idag. Gissar att fler sett den. Men ändå, oktober 2919. För mycket?

https://vm.tiktok.com/ZMLYrxJmx/
Citera
2022-02-06, 13:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Någon som sett några trovärdiga uppgifter på hur länge naturliga skyddet varar av Omicron?

Alltså hur länge antikroppar finns kvar som ger direkt skydd.
Och kommer av genomgången covid med typ Omicron.
T-celler mm kommer nog bestå rätt så länge.
Omicron har bara varit känd i 10-11 veckor så det är nog för tidigt att avgöra hur länge immuniteten varar.
Citera
2022-02-06, 14:04
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför har man feber då om det inte är för att man är sjuk? Du har fortfarande inte definierat vad du menar sjukdom. Jag tycker visst man kan säga att man blir sjuk av vaccinet om man får symptom som feber etc. Man reagerar ju på ett gift som sprutas in kroppen. Om det inte är att vara sjuk då undrar jag alltså hur du personligen väljer att definiera begreppet sjuk. Folk kan få feber, värk, smärta, extrem trötthet och ibland mycket allvarliga och till och med livshotande och dödliga reaktioner, men du vägrar erkänna att de är sjuka, och jag undrar som sagt varför. Du tycks ha en förskräckligt snäv definition av sjukdom, och jag undrar som sagt hur denna din definition ser ut. Folk kan vara dödssjuka av vaccinet och du vägrar erkänna att de är sjuka. Helt obegripligt, men karaktäristiskt för en ologisk vaccinfanatikers sätt att resonera: Total denial.

Anledningen att jag tog upp allergi var att du tycktes erkänna allergi som sjukdom, men avfärdade effekterna av vaccinet som en immunologisk reaktion och därför inte en sjukdom. Jag påpekade då att allergi faktiskt är en immunologisk reaktion. Det var du som tog upp allergi som exempel på sjuk reaktion på vaccinet, så varför får inte jag påpeka att allergi är immunologisk?
Feber efter vaccin skulle jag titulera biverkning.

Men spelar det någon roll? Man kan väl få säga vad man vill. Men så här skriver 1177.

Stanna hemma om du får symtom efter vaccinationen
Stanna hemma om du får symtom som feber, ont i lederna och musklerna eller får ont i huvudet inom ett till två dygn efter vaccinationen. Det är förmodligen biverkningar av vaccinationen. Stanna hemma så länge du har symtom.
Och även så här.
Ett läkemedel har en önskad effekt på en sjukdom eller något besvär, men med den följer även oönskade effekter, så kallade biverkningar. Till exempel om du tar antibiotika mot en infektion påverkas inte bara de bakterier som orsakar infektionen, utan även de nyttiga bakterier som finns i tarmen och du kan då få diarré.
Om jag fick feber efter vaccination skulle jag själv kalla det biverkning men om du skrev sjuk så skulle jag ändå förstå vad du menade.
Citera
2022-02-06, 14:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför har man feber då om det inte är för att man är sjuk?
Det är som sagt en immunologisk respons som syftar till att motverka sjukdom. Skillnaden är att du antar att du är sjuk för att du har feber, vilket blir extra konstigt dagen då du får feber av att du tar en drog eller dylikt.

Citat:
Jag tycker visst man kan säga att man blir sjuk av vaccinet om man får symptom som feber etc.

Men det är inte så. Du tror att feber är en sjukdom men det är ett en immunologisk respons som vanligtvis brukar indikera sjukdom. Korrelation är inte kausalitet.

Citat:
Om det inte är att vara sjuk då undrar jag alltså hur du personligen väljer att definiera begreppet sjuk.

Jag är definitivt inte sjuk om jag känner mig lite febrig efter att tagit en drog eller medicin som har den bieffekten nej.

Citat:
Det var du som tog upp allergi som exempel på sjuk reaktion på vaccinet, så varför får inte jag påpeka att allergi är immunologisk?

Det är äpplen och päron. Du tror att folk som känner sig febrila av vaccinet är allergiska mot vaccinet vilket inte är fallet. De som är allergiska mot vaccinet är en väldigt liten minoritet och de vet redan om det och kan inte få vaccinet p.g.a att de är allergiska. Men eftersom det är såpass få individer kan vi skippa dem i sammanhanget eftersom mer än 99% av de personer du talar om här inte är i den kategorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in