Citat:
Ok, vad det det du ville påvisa, det fick jag inte med mig alls. Men visst är det så. Länder har också rapporterat lite olika hela tiden och även förändrat sina sätt att rapportera under pandemin. Vissa länders statistik är ju helt fel som Indien tex. Ryssland kör ju också rätt skum statistik. Men nu har ju omikron fått alla länders statistik att bli tveksam. Diskussionen om av och med är ju nu ytterst relevant.Det jag ville påvisa var just att ingen kan säga hur det egentligen ser ut.
UK kontra SA tex.
Kurvor har hela tiden haft olika utseende i olika länder.
Vi vet ju faktiskt inte hur tex mängden tidigare naturlig infektion påverkar omikronvågen..
Men det finns säkert mängder med parametrar. Årstid, vaccin, naturlig infektion, livsstil, medelålder osv osv..
Det vi faktiskt vet är att Danmark och UK peakat..
UK kontra SA tex.
Kurvor har hela tiden haft olika utseende i olika länder.
Vi vet ju faktiskt inte hur tex mängden tidigare naturlig infektion påverkar omikronvågen..
Men det finns säkert mängder med parametrar. Årstid, vaccin, naturlig infektion, livsstil, medelålder osv osv..
Det vi faktiskt vet är att Danmark och UK peakat..
Därför tycker jag att det är bra att man kör uppdelad statistik inom sjukvården som man gör i Norge, samt har ju veckorapporterna från SIR blivit mycket mer intressanta att läsa för i den visar de ju också hur många av de rapporterade som har huvuddiagnos covid.
Här kanske man tycker olika men jag trycker att det är rätt att ta med vissa andra huvuddiagnoser också. SIR tar ju med även t.ex. MIS-C vårdade fast de troligtvis inte ens är covid positiva. Men de vårdas ju pga. de har haft covid och då tycker jag att de bör vara med i statistiken. Däremot om det skulle handla om en trafikskada har de ju inte i statistiken att göra. Om de hamnar i SIR statistik eller inte vet jag dok inte. Men fohm tar ju med sådana fall i sin statistik om slutenvården.
Det ser ju nästan ut som om vi peakat denna vecka. Smittan har ju i alla fall gått ner och det ganska mycket. Men samtidigt har fohm gett nya direktiv om testning och den kommer att förändras ännu mer.
Så här skriver fohm om förra veckan
Spridningen av covid-19 är fortsatt mycket omfattande och vecka 4 rapporterades det hittills högsta antalet bekräftade fall på en vecka, trots anpassade rekommendationer för testning och smittspårning som medfört en minskad provtagning med 10 procent.Det blir intressant på fredag att läsa veckorapporten för vecka 5. Eftersom vi inte kan ta del av all statistik så får vi helt enkelt lita på fohm och se om smittan även minskat i de prioriterade grupperna.
Förändrade testningsmönster gör att antalet bekräftade fall inte reflekterar smittspridning på samma sätt som tidigare. Totalt sett var ökningstakten av antalet bekräftade fall lägre mellan vecka 3 och 4 än föregående veckor. Ökningstakten i de grupper som fortsatt prioriteras för provtagning är högre än det nationella snittet vilket tyder på en fortsatt ökad smittspridning i samhället vecka 4.