2022-02-06, 10:07
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det jag ville påvisa var just att ingen kan säga hur det egentligen ser ut.
UK kontra SA tex.
Kurvor har hela tiden haft olika utseende i olika länder.

Vi vet ju faktiskt inte hur tex mängden tidigare naturlig infektion påverkar omikronvågen..
Men det finns säkert mängder med parametrar. Årstid, vaccin, naturlig infektion, livsstil, medelålder osv osv..

Det vi faktiskt vet är att Danmark och UK peakat..
Ok, vad det det du ville påvisa, det fick jag inte med mig alls. Men visst är det så. Länder har också rapporterat lite olika hela tiden och även förändrat sina sätt att rapportera under pandemin. Vissa länders statistik är ju helt fel som Indien tex. Ryssland kör ju också rätt skum statistik. Men nu har ju omikron fått alla länders statistik att bli tveksam. Diskussionen om av och med är ju nu ytterst relevant.

Därför tycker jag att det är bra att man kör uppdelad statistik inom sjukvården som man gör i Norge, samt har ju veckorapporterna från SIR blivit mycket mer intressanta att läsa för i den visar de ju också hur många av de rapporterade som har huvuddiagnos covid.

Här kanske man tycker olika men jag trycker att det är rätt att ta med vissa andra huvuddiagnoser också. SIR tar ju med även t.ex. MIS-C vårdade fast de troligtvis inte ens är covid positiva. Men de vårdas ju pga. de har haft covid och då tycker jag att de bör vara med i statistiken. Däremot om det skulle handla om en trafikskada har de ju inte i statistiken att göra. Om de hamnar i SIR statistik eller inte vet jag dok inte. Men fohm tar ju med sådana fall i sin statistik om slutenvården.

Det ser ju nästan ut som om vi peakat denna vecka. Smittan har ju i alla fall gått ner och det ganska mycket. Men samtidigt har fohm gett nya direktiv om testning och den kommer att förändras ännu mer.

Så här skriver fohm om förra veckan
Spridningen av covid-19 är fortsatt mycket omfattande och vecka 4 rapporterades det hittills högsta antalet bekräftade fall på en vecka, trots anpassade rekommendationer för testning och smittspårning som medfört en minskad provtagning med 10 procent.

Förändrade testningsmönster gör att antalet bekräftade fall inte reflekterar smittspridning på samma sätt som tidigare. Totalt sett var ökningstakten av antalet bekräftade fall lägre mellan vecka 3 och 4 än föregående veckor. Ökningstakten i de grupper som fortsatt prioriteras för provtagning är högre än det nationella snittet vilket tyder på en fortsatt ökad smittspridning i samhället vecka 4.
Det blir intressant på fredag att läsa veckorapporten för vecka 5. Eftersom vi inte kan ta del av all statistik så får vi helt enkelt lita på fohm och se om smittan även minskat i de prioriterade grupperna.
Citera
2022-02-06, 10:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du kan ju spekulera i att bara vaccinerade smittades i Sydafrika oxå.

Denna tråden är snart död, bara du och imbilden kvar som kan skrämma upp varandra med dagliga hysteriska teorier.
Tills ni blir infekterade och blir zombies då.
Jag är fortfarande inte rädd.

Men ganska så nyfiken på dem som med envishet försvarar den pandemipolitik som förts och förs nu.

Du gillar Magdalena, va?

Citera
2022-02-06, 10:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Man kan klart konstatera att den här tråden dog ut lite i och med beskedet om lättnaderna, samt beskedet om att FHM inte längre vill klassificera Covid-19 som samhällsfarlig. Inte ens svensk media finner något intresse i att rapportera likt man gjort tidigare.

Vi har en intressant tid framför oss, helt klart. Vi går dock mot varmare tider, så det lär knappast bli så mycket värre. Skönt att det snart är över!
Jag är inte helt säker på att tråden kommer att dö ut (tids nog dok), då den är så bred och även vad som sker med pandemin nu finns det och kommer att finnas intressanta aspekter att diskutera. Men tråden blir säkert mindre aktiv. Hur aktiv den varit har varierande under hela pandemin.

Morgonens nyhetsrubriker har något ut fasande över sig.

Bara ta den här:
Så kommer du tillbaka efter covid
Även så finns denna morgon nyhet:
Pandemin har gått in i en ny fas och det kommer snart bli dags att släppa fokuset på antalet smittade och döda i covid-19. Det säger AnnaSara Carnahan, epidemiolog på Folkhälsomyndigheten, till SvD.
Det är ju ändå till stor del fohm som presenterar statistik. De kan ju själva bestämma vilken dag de vill sluta med det. Nu testar vi inte lika brett längre och snart testar vi inte alls brett längre. Det känns som de vil fasa ut sin statistik.
När de slutar presentera statistik då har vi ju en sak mindre att diskutera.
Citera
2022-02-06, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag är fortfarande inte rädd.

Men ganska så nyfiken på dem som med envishet försvarar den pandemipolitik som förts och förs nu.

Du gillar Magdalena, va?

Nej, inte det minsta
Citera
2022-02-06, 10:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Här är en till som försvarar sossarna in i döden.
Det är ju valår..

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/47QdjR/efter-tva-ar-vet-vi-svaret-johan-giesecke-fick-ratt
Denna rad ur din länk fick mig att skratta.
Men den som fick rätt till slut var i stället – Johan Giesecke.

– Vi kommer alla utsättas för viruset, men 98 procent kommer inte att märka det, sa han i SVT:s Morgonstudion i maj för två år sedan.

Han blev hudflängd.
Mysigt för Giesecke att själv inte smittats trots att han enligt sig själv inte tagit någon hänsyn till pandemin och viruset.
Från 2 feb
https://www.expressen.se/nyheter/giesecke-om-viruset-jag-tar-ingen-hansyn/

Här berättar han att han aldrig haft covid.
2 feb
https://sverigesradio.se/artikel/who-varnar-samtidigt-som-manga-lander-slapper-pa-restriktioner

Har farbrorn haft ovanlig tur då, är han den enda i Sverige som inte haft covid? Är han undantaget som bekräftar regeln?
Citera
2022-02-06, 11:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja för varje vår sedan 2020 verkar det som att folk försöker tänka bort Corona. Och varje höst kommer det tillbaka.
Skillnaden är inte så stor i praktiken eftersom Sverige efter FOHMS inrådan aldrig betraktat SARS COV-2 som ett samhällsfarligt virus.
Smittskyddsläkare har tex rätt att sätta folk i karantän och avskärma vissa områden. Sverige har aldrig använt tvångsåtgärder som andra länder, tex Danmark gjort.
Om betacoronaviruset SARS COV-2 av någon anledning skulle bli aggressivare eller ge svåra följdsjukdomar så kan inte smittskyddsläkare göra det utan en omklassning.
Fast SARS COV-2 är ju nu klassad som samhällsfarlig och allmänfarlig sjukdom och nu vill FoHM att regeringen tar bort den klassningen.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKE wi83evz8-r1AhVTQfEDHU9DA5EQFnoECBIQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww .folkhalsomyndigheten.se%2Fcontentassets%2F6235e51 c598b49d9b52a81b147052adb%2Ff olkhalsomyndighetens-hemstallan-sjukdomen-covid-19.pdf&usg=AOvVaw1L6UOn1DCurDzMCrrP8vZC
Citera
2022-02-06, 12:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
IMBILDEN har inte setts till på några dagar, har hen gett upp nu när det visat sig att Cocod-19 inte är ett Armageddon?

Han fick ju covid o insåg tillslut att det bara var en lätt snuva....
Citera
2022-02-06, 12:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag är inte helt säker på att tråden kommer att dö ut (tids nog dok), då den är så bred och även vad som sker med pandemin nu finns det och kommer att finnas intressanta aspekter att diskutera. Men tråden blir säkert mindre aktiv. Hur aktiv den varit har varierande under hela pandemin.

Morgonens nyhetsrubriker har något ut fasande över sig.

Bara ta den här:
Så kommer du tillbaka efter covid
Även så finns denna morgon nyhet:
Pandemin har gått in i en ny fas och det kommer snart bli dags att släppa fokuset på antalet smittade och döda i covid-19. Det säger AnnaSara Carnahan, epidemiolog på Folkhälsomyndigheten, till SvD.
Det är ju ändå till stor del fohm som presenterar statistik. De kan ju själva bestämma vilken dag de vill sluta med det. Nu testar vi inte lika brett längre och snart testar vi inte alls brett längre. Det känns som de vil fasa ut sin statistik.
När de slutar presentera statistik då har vi ju en sak mindre att diskutera.

Hur många kommer testa sig efter den 9'de?

Finns ju inte nån anledning att springa o ta pcr test för de flesta.
Citera
2022-02-06, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Vilket också kommer att innebära att svenskar kommer att ha svårare än övriga européer att resa med covidpass som grundar sig på genomgången sjukdom.

Kommer man att kunna göra ett PCR-test med hänvisning till att man ska kunna resa?
Citera
2022-02-06, 12:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ok, vad det det du ville påvisa, det fick jag inte med mig alls. Men visst är det så. Länder har också rapporterat lite olika hela tiden och även förändrat sina sätt att rapportera under pandemin. Vissa länders statistik är ju helt fel som Indien tex. Ryssland kör ju också rätt skum statistik. Men nu har ju omikron fått alla länders statistik att bli tveksam. Diskussionen om av och med är ju nu ytterst relevant.

Därför tycker jag att det är bra att man kör uppdelad statistik inom sjukvården som man gör i Norge, samt har ju veckorapporterna från SIR blivit mycket mer intressanta att läsa för i den visar de ju också hur många av de rapporterade som har huvuddiagnos covid.

Här kanske man tycker olika men jag trycker att det är rätt att ta med vissa andra huvuddiagnoser också. SIR tar ju med även t.ex. MIS-C vårdade fast de troligtvis inte ens är covid positiva. Men de vårdas ju pga. de har haft covid och då tycker jag att de bör vara med i statistiken. Däremot om det skulle handla om en trafikskada har de ju inte i statistiken att göra. Om de hamnar i SIR statistik eller inte vet jag dok inte. Men fohm tar ju med sådana fall i sin statistik om slutenvården.

Det ser ju nästan ut som om vi peakat denna vecka. Smittan har ju i alla fall gått ner och det ganska mycket. Men samtidigt har fohm gett nya direktiv om testning och den kommer att förändras ännu mer.

Så här skriver fohm om förra veckan
Spridningen av covid-19 är fortsatt mycket omfattande och vecka 4 rapporterades det hittills högsta antalet bekräftade fall på en vecka, trots anpassade rekommendationer för testning och smittspårning som medfört en minskad provtagning med 10 procent.

Förändrade testningsmönster gör att antalet bekräftade fall inte reflekterar smittspridning på samma sätt som tidigare. Totalt sett var ökningstakten av antalet bekräftade fall lägre mellan vecka 3 och 4 än föregående veckor. Ökningstakten i de grupper som fortsatt prioriteras för provtagning är högre än det nationella snittet vilket tyder på en fortsatt ökad smittspridning i samhället vecka 4.
Det blir intressant på fredag att läsa veckorapporten för vecka 5. Eftersom vi inte kan ta del av all statistik så får vi helt enkelt lita på fohm och se om smittan även minskat i de prioriterade grupperna.

Att det har peakat känns rimligt med tanke på att de flesta man känner har haft det nu. Jag o sambon har inte haft nån snuva ännu o det är rätt unikt känns det som...

På sambons skola har alla barnen i hennes klass haft covid minst en gång. Många innan jul med delta o de senaste veckorna har alla varit hemma med omikron. ( Baserat på dominant variant vid tidpunkten)
Citera
2022-02-06, 12:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Vilket också kommer att innebära att svenskar kommer att ha svårare än övriga européer att resa med covidpass som grundar sig på genomgången sjukdom.

Kommer man att kunna göra ett PCR-test med hänvisning till att man ska kunna resa?

Även ett pcr test för resa registreras så kommer ju alltid gå att betala för test.

Men visst, gratis test kommer rimligen begränsas till sjukvården/äldreomsorg.

Varför ska det allmänna betala för onödiga tester?
Citera
2022-02-06, 12:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Troligen bara de inom sjukvård och på äldreboende. Så är ju råden från FHM.

Därmed slutar statistiken fungera i Sverige och vi kommer inte kunna följa utvecklingen.

Även att man inte behöver vara hemma 5 dagar utan kan gå till jobbet om man känner sig bra.
Blir rätt intressant att se hur många frånvarande det blir när de som har lätta symptom återvänder efter någon dag och börja sprida smittan på arbetsplatserna.

Utan test och 5 dagar så kommer många helt strunta i att de känner sig lite dåliga och kommer inte vara hemma för att de förlorar ekonomiskt på det.

Ett experiment i flockimmunitetens namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in