Citat:
Ursprungligen postat av
Flash552
Jag har inte tagit ställning till huruvida jag är utbildad eller inte, men du får ju tycka vad du vill. Du får gärna tro att jag är en outbildad pensionär.🙂
Du har rätt i att vaccinerade hånar och skyller på antivaxxarna för mycket. Man borde försöka prata och utbilda istället för att hata. Stöter man ut antivaxxarna ur samhället så kommer deras band bli ännu starkare istället och de blir lättare radikaliserade. Det är ju logiskt att antivaxxare till stor del är lågutbildade och lättpåverkade. Fattiga utsatta grupper är överrepresenterade, så de råkar illa ut ännu mer än de redan gör.
Jag tycker inte jag är bättre än dig, försöker säga till folk att man kanske ska försöka ha någorlunda diskussion med såna som dig istället för att se ner på en.
Hela världen har i två år gjort en enorm ansträngning för att påverka mig till att vara rädd för ett virus och längta efter ett vaccin, men jag har trots det varken varit rädd för något virus eller sett något behov av att vaccinera mig. Ändå är jag alltså lättpåverkad? Verkar snarare tvärtom. Jag är bevisligen extremt svårpåverkad.
Det enda jag påverkats av är den data som ända sedan mars 2020 tydligt visat att kategorin unga och friska människor som jag själv tillhör inte löper någon nämnvärd risk att bli svårt sjuka av detta virus. Att då ta ett vaccin som kanske minskar den risken från 0,002 till 0,001 är liksom inte ens värt bussresan till vaccinationsscentret. Lägg då dessutom till att vaccinet inte är riskfritt, och att kanske främst just unga och friska människor riskerar att få men för livet av det. Det må vara sällsynt men det sker. Som ung har man i alla fall mer att förlora på det än vad äldre har. Det är säkert bra för äldre människor samt sjuka/nedsatt immunförsvar osv att vaccinera sig, men det räcker så.
Vill man ändå som ung och frisk vaccinera sig så varsågod, jag kommer inte stoppa någon. Till skillnad från vaccinsekten respekterar jag människors rätt att göra egna val, men det är tydligen en extremt kontroversiell och radikal åsikt har jag blivit varse
Och tydligen är jag också pga denna syn "vaccinmotståndare" och "antivaxxer". Jag skulle vilja påstå att de ståndpunkter jag redögor för i detta inlägg kännetecknar majoriteten av alla s k "antivaxxers" idag. Att benämna denna grupp som "till stor del lågutbildade och lättpåverkade" som du gör är knappast att inbjuda till diskussion.