2022-02-06, 09:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nya köp. Tänk dig själv. Alla som köper nytt idag har flera miljoner mer i insats än för 2 år sen. De får ju inte låna mer.

Kollar jag 36 månader är BR I innerstan upp 27% medan villor är upp 31% I hela kommunen. Tittar man på något av de lite trevligare områdena jag listar på 36 månader är det upp 40-50%

Du cherry pickar själv när du jämför BR I innerstan med alla villor.

Tittar ci like for like på BR I hela kommunen mot villor I hela kommunen 36 månader är der 31% för villor och 20% för BR

Min tes är att city lgn har gått starkare än villa sthlm. Svårt att cherry picka något annat än det jag vill jämföra.

Men skitsamma, man kan vrida runt datan för att få det till det man vill beroende på hur man väljer område och period.

Ett intressant trendbrott är att 3-rummare brutit uppåt och snart är de lgn med högst kvmpris.

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/centrala-stockholm/#/bostadsratter/36m-rum
2022-02-06, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag har bott i villa i Stockholm i +30 år. Man har inget snack med grannarna. Det är bara de absolut intill som jag öht känner igen. Man träffar inte grannarna. Alla lämnar bara tomten i bil. När skulle man prata med grannarna?

Känner inte ens sina egna grannar och tror man vet hur andra människor tycker och tänker...

Snacka om att bo i bubbla...
2022-02-06, 10:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Min tes är att city lgn har gått starkare än villa sthlm. Svårt att cherry picka något annat än det jag vill jämföra.

Men skitsamma, man kan vrida runt datan för att få det till det man vill beroende på hur man väljer område och period.

Ett intressant trendbrott är att 3-rummare brutit uppåt och snart är de lgn med högst kvmpris.

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/centrala-stockholm/#/bostadsratter/36m-rum

Din tes är helt felaktigt som sagt. Alla villor som inte ligger i rena ghetton eller 10 mil ut i skogen har ökat mer än dubbelt så mycket som BR I innerstan de senaste 24 och 36 månaderna.

Dock verkar det ändras nu. Med hela Sthlms utbud tillgängligt igen till 100% kommer folk flockas till innerstan.
2022-02-06, 10:02
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Belåningsgraden totalt eller vid nya köp?

Citat:
Nya köp. Tänk dig själv. Alla som köper nytt idag har flera miljoner mer i insats än för 2 år sen. De får ju inte låna mer.

Stämmer rätt bra ändå. Enligt Finansinspektionens rapport för 2020 (Sida 8) så har belåningen i kronor och ören ökat med ~51% sedan 2012 och marknadsvärdet på bostäderna som köps med ~52%.

Man ser också att par lånade 4,2 MSEK i snitt i Stockholm för att köpa bostäder runt 5,7 MSEK.
2022-02-06, 10:03
Medlem
Är inte snacket om inflationen överdrivet?
2022-02-06, 10:13
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Stämmer rätt bra ändå. Enligt Finansinspektionens rapport för 2020 (Sida 8) så har belåningen i kronor och ören ökat med ~51% sedan 2012 och marknadsvärdet på bostäderna som köps med ~52%.

Man ser också att par lånade 4,2 MSEK i snitt i Stockholm för att köpa bostäder runt 5,7 MSEK.

51% vs 52%. Är detta vad ni lägger som grund för att belåningsgraden gått ner? I samma rapport kan ni se en uppåtgående trend för belåning, ffa för BR, de senaste åren.
2022-02-06, 10:28
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
51% vs 52%. Är detta vad ni lägger som grund för att belåningsgraden gått ner? I samma rapport kan ni se en uppåtgående trend för belåning, ffa för BR, de senaste åren.

Men just i Stockholms innerstad och finare närförorter kan det mycket väl stämma med lägre eller bibehållen belåningsgrad bland nya köpare. Det går dock givetvis inte att bevisa då ingen orkar plocka de russinen ur kakan och presentera sådan statistik.

Jag såg dock nu på sida 12 i samma rapport att belåningsgraden faktiskt är lite högre idag som du säger, särskilt för BR. Men intressant nog bottnade den 2017 och inte 2012 som diagrammet startar från.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-02-06 kl. 10:33.
2022-02-06, 10:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Din tes är helt felaktigt som sagt. Alla villor som inte ligger i rena ghetton eller 10 mil ut i skogen har ökat mer än dubbelt så mycket som BR I innerstan de senaste 24 och 36 månaderna.

Dock verkar det ändras nu. Med hela Sthlms utbud tillgängligt igen till 100% kommer folk flockas till innerstan.

Jag väljer senaste 6-mån som period och jämför BR city (7%) vs villa Sthlm län (1%). Titta jag hade rätt.

Folk kanske skippar villatankarna nu med höga el- och bränslepriser. "Sthlms hela utbud" fan va tragiskt att höra.
2022-02-06, 10:36
Avslutad
Citat:
Jag väljer senaste 6-mån som period och jämför BR city (7%) vs villa Sthlm län (1%). Titta jag hade rätt.

Folk kanske skippar villatankarna nu med höga el- och bränslepriser. "Sthlms hela utbud" fan va tragiskt att höra.

Nej du har rätt i att BR I innerstan har gått mycket bättre än villor nära eller i ghettot eller ute i skogen.

Det blir dock rätt fånigt att jämföra innerstaden mot villor I områden där 99% av de som bor i innerstaden är totalt ointresserade av att bo.

I alla områden där folk i innerstaden vill bo i villa däremot, dvs i närheten av civilisationen utan att vara I ett ghetto har villor proportionerligt utklassat BR I innerstaden.
2022-02-06, 10:39
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ytterst marginellt... Från cirka 5 800 kr/kv till 6 200 kr/kvm eller så i befintligt bestånd.

Men just i Stockholms innerstad och finare närförorter kan det mycket väl stämma med lägre eller bibehållen belåningsgrad bland nya köpare. Det går dock givetvis inte att bevisa då ingen orkar plocka de russinen ur kakan och presentera sådan statistik.

Jag såg dock nu på sida 12 i samma rapport att belåningsgraden faktiskt är lite högre idag. Men intressant nog bottnade den 2017 och inte 2012 som diagrammet startar från.

Det är ju BRF-belåning som ökat med de beloppen. Alltså lånen i själva föreningen.
2022-02-06, 10:43
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Det är ju BRF-belåning som ökat med de beloppen. Alltså lånen i själva föreningen.

Mjo jag förstod rätt snart att du menade låntagarna. Men de har alltså ökat från ~67% till ~70% på 8 år. Inget att skriva hem om med tanke på ränteläget. Snarare lite för liten ökning i förhållande till räntorna beroende på hur man ser på saken
2022-02-06, 10:44
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rozenkvarts
Vet inte vilken generation du tillhör eller var du växt upp men de flesta i min generation, som iaf tillhör medelklass har växt upp bland alla olika etniciteter och kulturer och är således ganska fördomsfria.

Japp, väldigt få bryr sig om folks härkomst så länge de beter sig som folk vilket de flesta gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in