2022-02-05, 17:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför är det naturligt att han inte kan ha sett SG vända Palme på håll?

SE kan ha hjälpt till med framstupa. SE kan ha sprungit in i gränden.

Långt från omöjligt: SE kommer fram samtidigt som SG, hjälper till lite lätt att vända Palme i sidoläge. Går en bit ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Då ljuger han alltså enligt dig om att han kom efter AH och att han inte hjälpte AH med framstupa. Tror du verkligen själv på dina bortförklaringar?

Vad menar du? Jag har väl aldrig ens trott att AH är först. Han uppger olika personer. Kan va lika svårt för honom minnas vem som vände Palme som för AH att minnas att hon inte var först eller alla andra som minns något fel. Han kan komma fram tidigt, halvhjärtat va framme när en hukande okänd person (SG) vänder Palme på rygg, se LJ i gränden, AH och KJ kommer fram och SE blir osäker på vem av de unga som vände. Han går undan och ser upplivningen på håll.

Men visst, jag har aldrig riktigt trott att SE var med och vände Palme, men jag kan inte utesluta det. Men det finns en enkel förklaringsmodell till den eventuella lögnen - vara en hjälte istället för passiv åskådare.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-02-05 kl. 17:50.
Citera
2022-02-05, 17:52
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Vad menar du? Jag har väl aldrig ens trott att AH är först. Han uppger olika personer. Kan va lika svårt för honom minnas vem som vände Palme som för AH att minnas att hon inte var först eller alla andra som minns något fel.

Men visst, jag har aldrig trott att SE var med och vände Palme, men jag kan inte utesluta det. Men det finns en enkel förklaringsmodell till den eventuella lögnen - vara en hjälte istället för passiv åskådare.

Bra och ärligt svarat. Då stannar vi där. Om du noterat så har jag aldrig sagt att hans ev lögner måste betyda att han är skyldig. Det kan mycket väl vara som du säger att han vill spela hjälte, inte tu tal om det.
Citera
2022-02-05, 19:46
Medlem
Citat:
Vad menar du? Jag har väl aldrig ens trott att AH är först. Han uppger olika personer. Kan va lika svårt för honom minnas vem som vände Palme som för AH att minnas att hon inte var först eller alla andra som minns något fel. Han kan komma fram tidigt, halvhjärtat va framme när en hukande okänd person (SG) vänder Palme på rygg, se LJ i gränden, AH och KJ kommer fram och SE blir osäker på vem av de unga som vände. Han går undan och ser upplivningen på håll.

Men visst, jag har aldrig riktigt trott att SE var med och vände Palme, men jag kan inte utesluta det. Men det finns en enkel förklaringsmodell till den eventuella lögnen - vara en hjälte istället för passiv åskådare.

Jo , fast man bör alltid komma ihåg att inga andra personer kunnat nått fram innan honom om man går på hans första utsaga.

Din enkla förklaring är även konstig. SE:s hjältehistoria g
år enligt dig ut på att han är ett vittne som inte såg mordet eller mördaren. Med andra ord går hans hjältehistoria ut på att han var ett värdelöst vittne. Hans lögner blir ju begripliga endast om han är GM.
Senast redigerad av BleakHouse 2022-02-05 kl. 19:54.
Citera
2022-02-05, 20:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
Jo , fast man bör alltid komma ihåg att inga andra personer kunnat nått fram innan honom om man går på hans första utsaga.

Din enkla förklaring är även konstig. SE:s hjältehistoria g
år enligt dig ut på att han är ett vittne som inte såg mordet eller mördaren. Med andra ord går hans hjältehistoria ut på att han var ett värdelöst vittne. Hans lögner blir ju begripliga endast om han är GM.

Nej, fullt begripliga om man ser honom som ett vittne som gör sig till hjälte.

Vad skulle han ljugit om för att framstå som hjältemodig? Att han grep mördaren? Att han fick igång pulsen på Palme?

Det enda mer han kan ljuga om är väl att han ser mördaren. Men är det något man verkligen vill ljuga om? Det är ju som natt och dag, en helt annan allvarlighet av lögn.

Den som var nära för en sekund men backar undan och ser på... Medan en 17 åring är hela Sveriges hjälte.

En helt annan fråga. Ponera att SE var i gränden, blev rädd och sprang från mördaren uppför trappan (mördaren viker in på luntmakargatan). Möter YN. Gömmer sig inne på en gata. Lugnar sig och går tillbaka kortast möjliga väg. Tror du att den SE du lärt känna skulle stå för att han blivit rädd och sprungit?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-02-05 kl. 20:42.
Citera
2022-02-05, 22:10
Medlem
Citat:
Kan det vara så att KP helt enkelt missat detta med hur utstämplingen fungerar? En sak råka säga fel, en annan att skriva det fel rakt upp och ner i en powerpoint. Han kanske missat att utstämplingen sker innan man kommer till receptionen.

Det vore sjukt allvarligt. Men det går väl inte tolka det på annat sätt än att han inte visste?

Han visste inte och när han fick frågan om saken - av Gunnar Wall - så svamlade han bara på sitt vanliga arroganta sätt.

Justitieombudsmannen var ju inte nådig i sin kritik över att peka ut en namngiven person som misstänkt utan att det fanns en tillstymmelse till bevis.
Citera
2022-02-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Du får väl fråga Jan Arvidsson. Jag konstaterar bara att han säger sig ha den uppfattningen. Till skillnad från dig och mig har han suttit ansikte mot ansikte med SE och då kan man läsa av en person. Och nej, det är inget bevis.

Det var ett antal rutinerade poliser som satt ansikte mot ansikte med Skandiamannen också utan att ”känna” att han var skyldig också.

De skrev av Skandiamannen som en uppmärksamhetstörstande pratkvarn.

Om någon random nolla åratal senare läser in ett erkännande i Skandiamannens beskrivning av varför CP impulsmördade statsministern så är det bara löjligt.
Citera
2022-02-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Här har vi nog det slutliga beviset på SE faktiskt var platsen efter skotten, här hör man hans synnerligen
detaljerade beskrivning av hur det såg ut vid brottsplatsen strax efter skotten, "folk som promenerade åt olika håll, det fanns som rörde på sig, det fanns folk både här och där, några bakom mig, några framför mig, jag passerade människor, jag sprang väl om en del också ... "

Det verkar ha varit ett myller av folk runt honom, kanske därför han inte la märke till personen vid Dekorima (AD antar jag), däremot såg han mannen inne i den mörka gränden (LJ).

Hur skulle han kunna ge denna "detaljrika" beskrivning om han inte var på platsen?

https://www.youtube.com/watch?v=m9OkNV9Q4TY&t=910s

Jag får en känsla av att advokaterna misstänker att han ljuger eller hittar på

Otroligt låga krav för att peka ut en ostraffad medelsvensson, utan vapen och motiv och med alibi, som mördare.
Citera
2022-02-05, 22:29
Medlem
Citat:
"Mindre viktigt"... Herre gud. Tiden är ju grunden i anklagelsen mot SE på pressträffen. Att ha ett faktafel om just det är oacceptabelt och en skandal.

Att SEkten inte förstår allvaret i faktafelet att han stämplade ut efter samtalet säger en hel del om hur de inte riktigt tänker.

För med det felet så slås det fast att SE klev ut 23:19:00 till 23:19:59. Och då är det inte möjligt för SE att vara ett vittne. Med den tiden går han antingen framför LOP eller möter LOP. Det har en enorm påverkan på opinionen hos det svenska folket.

Det är egentligen otroligt att man inte lyft frågan högre. Han borde få ha en pressträff till och berätta om det allvarliga faktafelet. Det är verkligen för jävla dåligt av KP. Fick inte PU granska PowerPoint-presentationen?

Men har KP ens uttalat sig?

Det fetade: åklagaren duckar som sagt och den glada SEkten på Flashback förstår inte hur essentiell frågan är.
Citera
2022-02-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Intressant med första signalementen till sambandscentralen och uppkomsten av dessa:

Kan vi först titta på de ograverade vittnes-beskrivningarna och hålla dessa TYDLIGT separerade från egna tolkningar - på ett vetenskapligt sätt - för att spåra källan till dem ?

---

Citat från GS :
"En knapp minut senare meddelade Windén att han från ett vittne erhållit ett vagt signalement på en misstänkt gärningsman (yngre man, klädd i en blå täckjacka), vilket jag tillsåg att Windén utlarmade från vår bil 2520. Samtidigt anlände ambulansen och dess personal fortsatte en stund med upplivningsförsöken genom att bl a använda syrgas.
I det sammanhanget utlarmades ett annat signalement på en misstänkt gärningsman (äldre man, klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar), och jag vet ej vem som meddelade detta. Jag tog en förnyad kontakt med den hysteriska kvinnan och frågade henne ännu en gång efter signalementet på gärningsmannen samt personuppgifter på såväl henne själv som på hennes sällskap, och då skrek hon: 'Är du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är ju Lisbeth Palme, och där (pekade) ligger min man Olof!'"

---

Jag har bläddrat lite i den gamla klassikern "Inuti Labyrinten" och där på sid 267 står det en del om det ...

SIGNALEMENTET (BLÅ TÄCKJACKA MM ?):

1) Polis Daalsgard säger att han är upphov till första signalementet efter att ha sammanstrålat med LJ vid David Bagares gata.
2) Polis Wikström säger att det är han som tar fram det efter att vid trappkrönet ha talat med YN + sällskap.
3) Konstapel Söderström säger att det är polisman Windén som kommer med detta till honom vid mordplatsen - när jag sedan läser "A14203-1-A Ingvar Windén rb 2520 881205" fjärde sidan för att spåra Windéns källa så påstår han sig få det via en taxichaufför som sett
två män och en kvinna samtala och att OP skjutits med lång pipa.
Det som förbryllar är dock att den taxichaufför som snackat om lång pipa är väl Delsborn och hans signalement förutom detta var ju långrock, herrhatt och gråaktig Ulster med svarta stänk.
Tidpunkten för när Söderström skickar ut signalementet är också intressant, (23:32?) - det är det enda av de tre ovan som inte direkt/indirekt härstammar från YN eller LJ.
Men kan det också komma indirekt via YN med sällskap som sammanstrålat med LJ och sedan hunnit nå ned till poliserna där nere ? eller var det faktiskt taxichauffören Delsborn ?

SIGNALEMENTET MED ÄLDRE MAN KLÄDD I EN LÅNG ÖVERROCK SAMT MÖSSA MED ÖRONLAPPAR
vem är upphov till detta ? har folk blandat ihop saker i allt tumultet ?
I den osannolike mördaren skriver TP (som innehar titeln: "alla privatspanares nemesis") följande:
"Vittnena på brottsplatsen talade om en mörkblå jacka vilket kompletterades med en keps av LJ.
Taxichaufföraren Anders Delsborn sade å sin sida att GM var en äldre man klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar.
Båda dessa signalementsbeskrivningar larmades ut."
Betyder det att det andra signalementet kommer från Delsborn -> Winden -> Söderström, men då borde GS kännas vid det andra signalementet snarar än det första ???
Eller var GS så stressad att han snurrade till allt?

---

Övriga egna små noteringar och funderingar (ej ograverat) :

Leif Ljungqvist nämner ingenting om blå färg i sitt första förhör den 1 april utan ca 40 år , kraftig, ytterrock ned till knäna, mörkhårig utan huvudbonad.
I förhöret den 27:e april menar han sett sig en blå nyans på GM, han nämnde inte det i första förhöret och var och en får tolka detta men för mig är det möjligt att han blivit påverkad av övriga signalement.

I KU-förhör med Holmér när Holmér pratar om det andra signalementet låter han oerhört irriterad över att han inte vet vem som gett ut det andra signalementet.

En teori i "Inuti Labyrinten" är att LP är förvirrad och blandat ihop AB med GM ... inte alls otänkbart när man läser hennes utsagor ...

Ingen keps, ingen handledsväska, ingen SE.

Case closed.
Citera
2022-02-06, 06:36
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Intressant med första signalementen till sambandscentralen och uppkomsten av dessa:

Kan vi först titta på de ograverade vittnes-beskrivningarna och hålla dessa TYDLIGT separerade från egna tolkningar - på ett vetenskapligt sätt - för att spåra källan till dem ?

---

Citat från GS :
"En knapp minut senare meddelade Windén att han från ett vittne erhållit ett vagt signalement på en misstänkt gärningsman (yngre man, klädd i en blå täckjacka), vilket jag tillsåg att Windén utlarmade från vår bil 2520. Samtidigt anlände ambulansen och dess personal fortsatte en stund med upplivningsförsöken genom att bl a använda syrgas.
I det sammanhanget utlarmades ett annat signalement på en misstänkt gärningsman (äldre man, klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar), och jag vet ej vem som meddelade detta. Jag tog en förnyad kontakt med den hysteriska kvinnan och frågade henne ännu en gång efter signalementet på gärningsmannen samt personuppgifter på såväl henne själv som på hennes sällskap, och då skrek hon: 'Är du inte klok! Känner du inte igen mig? Jag är ju Lisbeth Palme, och där (pekade) ligger min man Olof!'"

---

Jag har bläddrat lite i den gamla klassikern "Inuti Labyrinten" och där på sid 267 står det en del om det ...

SIGNALEMENTET (BLÅ TÄCKJACKA MM ?):

1) Polis Daalsgard säger att han är upphov till första signalementet efter att ha sammanstrålat med LJ vid David Bagares gata.
2) Polis Wikström säger att det är han som tar fram det efter att vid trappkrönet ha talat med YN + sällskap.
3) Konstapel Söderström säger att det är polisman Windén som kommer med detta till honom vid mordplatsen - när jag sedan läser "A14203-1-A Ingvar Windén rb 2520 881205" fjärde sidan för att spåra Windéns källa så påstår han sig få det via en taxichaufför som sett
två män och en kvinna samtala och att OP skjutits med lång pipa.
Det som förbryllar är dock att den taxichaufför som snackat om lång pipa är väl Delsborn och hans signalement förutom detta var ju långrock, herrhatt och gråaktig Ulster med svarta stänk.
Tidpunkten för när Söderström skickar ut signalementet är också intressant, (23:32?) - det är det enda av de tre ovan som inte direkt/indirekt härstammar från YN eller LJ.
Men kan det också komma indirekt via YN med sällskap som sammanstrålat med LJ och sedan hunnit nå ned till poliserna där nere ? eller var det faktiskt taxichauffören Delsborn ?

SIGNALEMENTET MED ÄLDRE MAN KLÄDD I EN LÅNG ÖVERROCK SAMT MÖSSA MED ÖRONLAPPAR
vem är upphov till detta ? har folk blandat ihop saker i allt tumultet ?
I den osannolike mördaren skriver TP (som innehar titeln: "alla privatspanares nemesis") följande:
"Vittnena på brottsplatsen talade om en mörkblå jacka vilket kompletterades med en keps av LJ.
Taxichaufföraren Anders Delsborn sade å sin sida att GM var en äldre man klädd i en lång överrock samt mössa med öronlappar.
Båda dessa signalementsbeskrivningar larmades ut."
Betyder det att det andra signalementet kommer från Delsborn -> Winden -> Söderström, men då borde GS kännas vid det andra signalementet snarar än det första ???
Eller var GS så stressad att han snurrade till allt?

---

Övriga egna små noteringar och funderingar (ej ograverat) :

Leif Ljungqvist nämner ingenting om blå färg i sitt första förhör den 1 april utan ca 40 år , kraftig, ytterrock ned till knäna, mörkhårig utan huvudbonad.
I förhöret den 27:e april menar han sett sig en blå nyans på GM, han nämnde inte det i första förhöret och var och en får tolka detta men för mig är det möjligt att han blivit påverkad av övriga signalement.

I KU-förhör med Holmér när Holmér pratar om det andra signalementet låter han oerhört irriterad över att han inte vet vem som gett ut det andra signalementet.

En teori i "Inuti Labyrinten" är att LP är förvirrad och blandat ihop AB med GM ... inte alls otänkbart när man läser hennes utsagor ...
Komplettering ang Windén från "pol-1986-03-03-A-14203-Uppgifter-från-Gösta-Söderström-och-Ingvar-Windén.pdf" .
Windén verkar ha försökt sammanställa flera källor på plats - låt vara att de flesta kanske inte såg så mycket ... (vi vet ju att de flesta vittnesmål är ganska diffusa - inte sett mycket detaljer).
Han talar dock om män i "rockar" nedan - nämner inte en man i "blå täckjacka" och en i "rock" - med de förbehåll jag tidigare skrev. Men det låter då inte otroligt att Windén skulle kunna ha varit upphovsmannen till signalementet med "äldre man i rock"-signalementet, men märkligt då att det Söderström minns är det andra signalementet - det är ju Windén som sedan sköter rapporteringen till sambandscentralen så kan GS ha missat det och bara hört radiotrafiken och blandat ihop det? eller kommer äldre man i rock signalementet de facto från någon annan ?:

"Sedan ambulansen lämnat platsen sökte Windén finna fler vittnen till gärningen. Han samtalade ånyo med taxichauffören. Kollegor kom fram till Windén och överlämnade lappar med namn och vittnesuppgifter. Någon kollega yttrade även; "är det du din stackare som ska skriva". När Winden återvände till taxichauffören för att söka komplettera sina tidigare inhämtade uppgifter, stod det en kvinna bredvid dem. Hon vidimerade efter hand de uppgifter som taxichauffören lämnade. Enligt Windéns minnesbild berättade taxichauffören om att två män, iklädda rockar samt en kvinna, hade stått och pratat. En av männen hade därefter dragit fram ett vapen med lång pipa och skjutit den andre mannen framifrån. Dessa uppgifter nedtecknade Windén sedermera på den polisanmälan han skrev.
Windén hade under det att han eftersökte vittnen till brottet insamlat legitimationshandlingar från de personer som uppgivit sig ha gjort några iakttagelser. Windén påbörjade därefter en vittnesupptagning med de personer vilka i tidigare läge uppgivit sig ha gjort iakttagelser. En patrull från KSA:s livvaktsgrupp anlände till platsen. Windén igenkände en av polismännen utseendemässigt. De fick ta ett av vittnena, en kvinna, och köra henne till kriminaljouren för vittnesförhör."
...
"Vid okänd tidpunkt sedan brottsplatsen avspärrats med hjälp av polismännen ur de till platsen anlända piketerna, begav sig Windén och Söderström i polisbilen tillsammans med ett vittne till KCV. I egna bilar, i karavanen, körde taxichauffören samt en utlänning som Windén hade nedtecknat uppgifter på."

---

De vittnena som skjutsas har glömt om det står vilka de är ? Antar att det är de som de hastigt ansåg vara de närmsta eller bästa vittnena ...
Citera
2022-02-06, 10:49
Medlem
quggels avatar
Att KP har blandat ihop något så viktigt och fundamentalt som placeringen av stämpeluret och receptionen är ju gravt allvarligt i en sån här utredning. Man förväntar sig bättre koll än så om de ska komma med ett utpekande av SE.

Till och med samma dag som mordet sker har OP träffat Iraks ambassadör på förmiddagen och är upprörd efter mötet.

Saxat från nätet:

Citat:
När statsministern intervjuas av Ingvar Ygeman på tidningen Statsanställd efter lunchen är han dock sitt vanliga jag igen.

Ygeman tycker att Palme verkar vara på gott humör. Intervjun förlöper smärtfritt

– ända tills Palme blir ombedd att ställa upp på en bild intill fönstret på sitt kontor.

Till reporterns förvåning vägrar statsministern att närma sig fönstret: ”Man vet aldrig vad som väntar mig där ute”, säger han till Ygeman med ett märkligt dystert tonfall
.

Det här är storpolitik och starka krafter som är beredda att gå långt, och SE var en nobody i sammanhanget.

Man måste sätta allt i ett sammanhang för att gå till botten med det här. Dessutom har KP grava faktafel i sitt utpekande och SE saknar rimligt motiv och saknar anledning att springa omkring med en fet långpipig revolver innanför västen.

Vilket motiv hade SE?
Sköt han i affekt? I så fall, varför bar han på en långpipig revolver?
Såväl JA som LL har pekat ut SE som ett vittne, inte som GM.
Dåligt möte med Iraks ambassadör samma dag som mordet.
Vapeninspektör blir mördad med knuff i tunnelbansn året efter mordet.
Grävande journalist på rapport, om vapensmugglingen, blir mördad bara 10 månader före palmemordet.

Där har vi kontext.
Senast redigerad av quggel 2022-02-06 kl. 11:17.
Citera
2022-02-06, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Att KP har blandat ihop något så viktigt och fundamentalt som placeringen av stämpeluret och receptionen är ju gravt allvarligt i en sån här utredning. Man förväntar sig bättre koll än så om de ska komma med ett utpekande av SE.

Till och med samma dag som mordet sker har OP träffat Iraks ambassadör på förmiddagen och är upprörd efter mötet.

Saxat från nätet:

.

Det här är storpolitik och starka krafter som är beredda att gå långt, och SE var en nobody i sammanhanget.

Man måste sätta allt i ett sammanhang för att gå till botten med det här. Dessutom har KP grava faktafel i sitt utpekande och SE saknar rimligt motiv och saknar anledning att springa omkring med en fet långpipig revolver innanför västen.

Vilket motiv hade SE?
Sköt han i affekt? I så fall, varför bar han på en långpipig revolver?
Såväl JA som LL har pekat ut SE som ett vittne, inte som GM.
Dåligt möte med Iraks ambassadör samma dag som mordet.
Vapeninspektör blir mördad med knuff i tunnelbansn året efter mordet.
Grävande journalist på rapport, om vapensmugglingen, blir mördad bara 10 månader före palmemordet.

Där har vi kontext.

Om du tror på motivmord så är inte SE någon kandidat...

Men samtidigt så måste man inse att man inte kan plocka bort alla spontandåd o affektmord ..

Palme var en illa omtyckt människa så motivet för Engström o CA blir isåfall bara hur han skötte politiken

Kanske det räcker som motiv ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in