2022-02-05, 14:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Frånvaron inom sjukvården har redan börjat minska efter man minskade tiden för karantän, vilket man även sa på presskonferensen i torsdags.

Ja, det är klart. Det betyder inte att folk inte går till jobbet smittsamma, utan precis tvärtom. Det är många som tror att de MÅSTE gå tillbaka till jobbet efter fem dagar nu, fastän hemtest visar att de fortfarrande har rejäla virushalter. Det kommer att betala sig i en tsunami av nya fall...
Citera
2022-02-05, 14:59
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Kan du förtydliga vad "antivaxxare" betyder?

Begreppet är idag så utvidgat att det innefattar precis alla som vågar yppa minsta lilla ifrågasättande av det heliga vaccinet och dess förträfflighet.

Du ska bara snällt och lydigt gå och ställa dig i kön och låta dig och dina barn injiceras närhelst staten så vill, annars är du "antivaxxare", "konspirationsteoretiker" och "foliehatt".

Fruktansvärt tröttsam retorik från Sunimod.
Citera
2022-02-05, 15:18
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det bildas inte "så mycket" antikroppar, det bildas en begränsad mängd under en kortare period vilket ger ett skydd. Och nej man blir inte sjuk av sprutan. Du kan få en reaktion av sprutan vilket inkluderar feber men du är inte sjuk bara för att du har feber, du har ett symptom som kan misstolkas som att vara sjuk. En feberreaktion är en immunologisk respons där kroppen optimerar sig för att hantera en infektion men du har inte nödvändigtvis en infektion bara för att du har feber.

Nu är du igång igen med din egna gränsdragningar, säker för att få folk att vaccinera sig. Ädelt av dig men det kan bli kontraproduktivt. Folk är inte så dumma.

Om en patient får en anafylaktisk chock av en jordnöt skulle du om du var läkare tala om för den patienten att "jaja du är inte sjuk för jordnötter är inte farligt, det är bara fin kropp dom överreagerar"
Eller en chrons-patient, "du är inte sjuk det är bara ditt immunförsvar som överreagerar"
Eller som en släkting till mig som har svarta blåmärken på kroppen forfarande efter astra och läkare konstaterat att det kommer från vaccinet. "Nej lilla du det är ingenting bara din kropp som överreagerar.

Jag förstår vad du menar men det spelar ingen roll om du är sjuk eller din kropp tror den är sjuk, det kan vara lika illa.
Citera
2022-02-05, 15:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Begreppet är idag så utvidgat att det innefattar precis alla som vågar yppa minsta lilla ifrågasättande av det heliga vaccinet och dess förträfflighet.

Du ska bara snällt och lydigt gå och ställa dig i kön och låta dig och dina barn injiceras närhelst staten så vill, annars är du "antivaxxare", "konspirationsteoretiker" och "foliehatt".

Fruktansvärt tröttsam retorik från Sunimod.

Det är du som är så tröttsam så damerna du träffar aldrig vill se dig mer.
Men du säger väl inte så mycket så de fattar att det är något fel på dig.
Men troligen har du börjat inse det själv och därför du är som du är här på forumet.
Kaxig när ingen ser dig. Nej vi har inte sett din apa och det är nog ofint om du kallar damerna för sådant.
Ett bra tips är att inte dra upp dina antivaxxer historier när du nästa gång träffar en tjej för risken är att du får svar på tal omgående. Men den risken är väl liten för du säger ju inte så mycket.

Antivaxxer är de som försöker påverka andra att vaccinet mot covid är farlig och inser inte att de själva utgör en fara för samhället då de lyckas få med sig en och en annan.
De tror inte på varken pandemin eller viruset utan att det är en komplott från myndigheterna och lägger otroligt mycket tid på något de inte tror på.

En del av dem stryker med själv i sådant de inte tror på. Tragiska människor.

https://www.dn.se/varlden/amerikanska-antivax-profilerna-som-sjalva-dor-i-covid/
Citera
2022-02-05, 15:23
Medlem
Overminds avatar
För bara någon dag sedan stod det i stora rubriker i Skitpressen och Skitbladet "flockimmunititet är snart uppnådd!!!!" och var skit glada. Nu idag säger Tegnell att det kommer aldrig uppnås.
Citera
2022-02-05, 15:36
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Kasta sten i glashus? Jag har kollat lite på dina inlägg och du är ju inte direkt oskyldig till den typen av metoder då du skriver att FHM säljer in vaccin och att "pandemin inte skulle existera utan media".

Nu så är det inte riktigt samma sak enligt mig.
Vad jag menar är att det har blivit normaliserat att sätta etiketter på sina meningsmotståndare istället för att diskutera.

Vill du ha en minskad invandring så är du rasist, håller du inte med om allt när det gäller klimatförändringarna så är du en klimatförnekare och när det kommer till covid19 så är man en antivaxxer eller en foliehatt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har sett och hört så det räcker och tänker inte medverka till spridning av hans syn på vaccinet mot covid. Visst man kan få kritisera saker precis som det tillhör en demokrati men den som läser och lyssnar bör ha klart för sig utifrån vilken ståndpunkt argumentationen kommer. Givetvis från båda håll och jag själv är mycket kritisk till det FHM med Anders Tegnell matar oss med. Man bör bilda sig en egen bild av vad saken gäller.

Vi är eniga i det sista du skriver. Problemet som jag ser det är att folk bara hämtar information ifrån den "egna" sidan. Vad vi borde ha är debatter där forskare och lärda ifrån båda sidorna diskuterar på bästa sändningstid.
Citera
2022-02-05, 15:49
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Vi är eniga i det sista du skriver. Problemet som jag ser det är att folk bara hämtar information ifrån den "egna" sidan. Vad vi borde ha är debatter där forskare och lärda ifrån båda sidorna diskuterar på bästa sändningstid.

Det är därför jag har hängt i den här tråden sedan januari 2020
Rätt snabbt framkom att FHM med tomten Anders Tegnell hade fel.
Via länkar här kom fakta från spridningen i Asien och läget där.
Jag var i februari 2020 med fugan i Thailand och läste varje dag här om hur läget utvecklades och om vi behövde åka hem tidigare mm. Då trodde FHM fortfarande inte på något alls.

När det här framkom att viruset sprids i luften på liknande sätt som att det är luftburet fattade man snabbt att FHM:s jäkla avstånd med armlängd räckte och inget om att inte vistas flera i mindre rum, hiss eller kontor mm för där spreds viruset trots flera meter mellan varandra.

Redan tidigt kom massa desinformation och alarmism och annan bråte även här som man fick sila bort. Sedan när vaccinet började komma var det panikberättelse här om att som vaccinerar sig kommer att dö.

Jo jag försöker förhålla mig objektiv till det jag läser. Tolerant mot de som vill ha eller inte vill ha vaccin men ogillar de som propagerar för eller emot vaccinet. Jag gillar egen vilja och eget beslut.

Förhoppningsvis en förklaring hur jag ser på det.
Citera
2022-02-05, 15:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nu är du igång igen med din egna gränsdragningar, säker för att få folk att vaccinera sig. Ädelt av dig men det kan bli kontraproduktivt. Folk är inte så dumma.

Om en patient får en anafylaktisk chock av en jordnöt skulle du om du var läkare tala om för den patienten att "jaja du är inte sjuk för jordnötter är inte farligt, det är bara fin kropp dom överreagerar"
Eller en chrons-patient, "du är inte sjuk det är bara ditt immunförsvar som överreagerar"
Eller som en släkting till mig som har svarta blåmärken på kroppen forfarande efter astra och läkare konstaterat att det kommer från vaccinet. "Nej lilla du det är ingenting bara din kropp som överreagerar.

Jag förstår vad du menar men det spelar ingen roll om du är sjuk eller din kropp tror den är sjuk, det kan vara lika illa.
Man skulle i samma anda kunna säga om covid att det är ingen sjukdom, bara en reaktion på ett virus. När spikproteinet binder till ACE2-receptorn blockerar det denna receptor som även är ett enzym. Ett enzym som omvandlar en form av angiotensin till en annan. Undrar om samma sak händer med det spikprotein som genereras av vaccinet. Det borde kunna leda til hälsoproblem det med.

https://ccforum.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13054-020-03120-0
Citera
2022-02-05, 15:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Klart man blir sjuk av sprutan, hur kan du påstå något annat?
Ja det finns personer som är allergiska mot innehållet i sprutan men det rör sig om en försvinnande liten del av befolkningen och de vet generellt om det innan. Det vi diskuterar här är personer som får feber efter att de fått sprutan. Och det är en immunologisk respons, inte en sjukdom.

Citat:
Om immunsystemets reaktioner på vaccinet inte räknas som sjukdom, då förstår jag inte varför immunsystemets i stort sett identintiska reaktioner på viruset räknas som sjukdom.

För att det inte är samma sak. Folk tror att feber är en sjukdom men det är inte det. Det är därför du inte ska ta febernedsättande om du inte absolut måste göra det.

Citat:
Blir man inte sjuk av vaccinet blir man alltså inte heller sjuk av viruset, I de allra flesta fall. Folk som inget märker av sin infektion, är de sjuka?

Ja. De är sjuka fast de inte visar symptom. Blanda inte ihop symptom med sjukdom.
Citera
2022-02-05, 15:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Det märktes att du inte läste vad jag skrev.

Citat:

Men vi diskuterade inte personer som är allergiska här utan personer som får en feberreaktion efter att de fått sprutan.
Citera
2022-02-05, 16:15
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Det märktes att du inte läste vad jag skrev.

Men vi diskuterade inte personer som är allergiska här utan personer som får en feberreaktion efter att de fått sprutan.
Jo jag läste att du tycker att om man inte är infekterad av ett virus, bakterie osv och ändå får en rektion av immunförsvaret (tex vaccin) så kan man inte klassas som sjuk.
Detta är totalt fel och du skulle inte få medhåll av någon läkare om det påståendet.

Du som vill hävda att du är bildad i ämnet kan få förklara var gränsen går när man klassas som sjuk av en immunrespons på andra saker än bakterier och virus?

Jag väntar ivrigt på en förklaring varför jordnötsreaktionen är anorlunda än vaccinreaktionen.
Citera
2022-02-05, 16:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jo jag läste att du tycker att om man inte är infekterad av ett virus, bakterie osv och ändå får en rektion av immunförsvaret (tex vaccin) så kan man inte klassas som sjuk.
Detta är totalt fel och du skulle inte få medhåll av någon läkare om det påståendet.

Nej det skrev jag inte. Lär dig använda citationsfunktionen från och med nu annars rapporterar jag varje instans av felcitat till moderatorerna framöver.

Citat:
Du som vill hävda att du är bildad i ämnet kan få förklara var gränsen går när man klassas som sjuk av en immunrespons på andra saker än bakterier och virus?

Läs vad jag skrev, du verkar inte ha gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in