2022-02-04, 22:22
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksitpeks
Än en gång.
Jag är helt överens med dig om allt du skriver. Det ät inget snack om att Ebba har bättre rätt till Marielund 1:7 och Marielund 4:77, som hon ärligen köpt och betalt.

Vad jag är ute efter från de juridiskt kunniga I tråden är vad "vederlaget står i "uppenbart missförhållande till prestationen" egentligen betyder. Det är ett rekvisit som definitivt inte är uppfyllt för att häva köpet enligt "31:an" som skithögen kallade paragrafen i den famösa fb-tråden.
Dvs.
Hur mycket mindre än värderingen på 4.200.000 ÷/- 200.000 hade Ebba måst betala för att rekvisitet skulle vara uppfyllt?

Ungefär halva priset av högsta belopp i en värdering, så 2.5 milj kan bedömas som ocker.
Men det bedöms olika då det är enskild prövning från fall till fall.
Ungefär som nedan bedömning av värderingen och spann mellan högsta och lägsta belopp.
Högsta belopp i värdering för tömd sanerad och beboelig fastighet dvs. vatten avlopp el mm.
Lägsta beloppet måste uppfylla det lägsta kravet, helt tömd och sanerad fastighet.
Sen har vi ju frågan om bedömt värde då värderingens förutsättningar inte är uppfyllda.
Inte vatten, inte avlopp, inte tömd, inte sanerad, inte underhållen tomt och inte säker el.
3.9 milj uppfyller då inte kraven för ocker med bedömning av skicket på fastigheten.
Finns en mycket bra avhandling som berör just ocker, oskälighet och avtalslagen.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:19774/FULLTEXT01.pdf
2022-02-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Se till helheten, att det är att samtliga tre rekvisit som ska vara uppfyllda (bevisbara och oifrågasatta):

Hade det varit fråga om hundra procent/miljoner i skillnad så hade detta kanske varit en fråga för tinget (om priset). Vi är inte ens i närheten av detta för att avtalet mellan Esb och Eb ska ifågasättas.

Esb är rättsförmögen och har iom det även ett ansvar för att ta tillvarata sina egna rättigheter. Om Esb anser i efterhand att han har gjort ett dåligt avtal (vilket han vid senare värderingar inte har gjort) så får Esb själv ta ansvar för detta.

Inget av de två ovanstående rekvisiten är ens nära att ifrågasättas, så jag tar inte ens upp det tredje.

Jag är fortfarande helt överens om det du skriver.
Det jag är ute efter är ett prejudikat rörande "uppenbart missförhållande mellan vederlag och prestarion" enl "31:an" som binninge kallade paragrafen.

Mzs har angett "under taxeringsvärdet" som riktpunkt, men inget prejudikat.
Skit samma I fråga om Ebbas fastighetsköp, för de två andra rekvistiten är iaf inte uppfyllda. Jag får väl sätta mig och leta prejudikat själv imorrn.
2022-02-04, 22:27
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Det jag är ute efter är ett prejudikat rörande "uppenbart missförhållande mellan vederlag och prestarion" enl "31:an" som binninge kallade paragrafen.

Skit samma I fråga om Ebbas fastighetsköp, för de två andra rekvistiten är iaf inte uppfyllda. Jag får väl sätta mig och leta prejudikat själv imorrn.

Läs först denna

2022-02-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ungefär halva priset av högsta belopp i en värdering, så 2.5 milj kan bedömas som ocker.
Men det bedöms olika då det är enskild prövning från fall till fall.
Ungefär som nedan bedömning av värderingen och spann mellan högsta och lägsta belopp.
Högsta belopp i värdering för tömd sanerad och beboelig fastighet dvs. vatten avlopp el mm.
Lägsta beloppet måste uppfylla det lägsta kravet, helt tömd och sanerad fastighet.
Sen har vi ju frågan om bedömt värde då värderingens förutsättningar inte är uppfyllda.
Inte vatten, inte avlopp, inte tömd, inte sanerad, inte underhållen tomt och inte säker el.
3.9 milj uppfyller då inte kraven för ocker med bedömning av skicket på fastigheten.
Finns en mycket bra avhandling som berör just ocker, oskälighet och avtalslagen.

1000 Tack.
Skall läsa i morrn.
2022-02-04, 22:36
Medlem
Xius avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Läs först denna

Låt mig bara säga att, ja det som ovan hänvisats har tagits hänsyn till, litteratur har lästs, och att försäkrande av förståelsen av detta har har blivit konfirmerad.
2022-02-04, 22:45
Medlem
Xius avatar
Citat:

Se t.ex Lillen-68 ovan. Jag har inte sett ett prejudikat i HD. Utifrån de rekvisit som finns så har Esb en oerhört stor uppförsbacke att visa att det detta avtal inte är giltigt.
2022-02-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Se t.ex Lillen-68 ovan. Jag har inte sett ett prejudikat i HD. Utifrån de rekvisit som finns så har Esb en oerhört stor uppförsbacke att visa att det detta avtal inte är giltigt.
Jepp. Som vanligt helt överens.
Skall läsa dokumenteL Lllen-68 länkar till imorrn.
Btw...
Var är trollen?
De har hållit käft hela kvällen.
Verkligen skönt att slippa dem.
2022-02-04, 22:57
Medlem
Merrybums avatar
Så intressant att min indiciekedja anses som så svag. Trotts att nästan allt som stod var sant. Det är oxå intressant att det ägnats minst 30 inlägg åt att kritisera min.

Men inte ett enda till att lägga fram vilka indicier som skulle tyda på att någon från Esbjörns sida var inblandad i detta med något annat än goda avsikter för Esbjörn.

Så mycket för att relflekters kring ord förstoppat skulle jag vilja påstå.

Helvete vad ni varit på notknapparen i dag. Med petitesser som vanligt och ofta med fakta ni redan sitter på. Larvigt och lågt om ni frågar mig.

Det är intressant att när jag hävdar att något tagits upp i tråden så hånskrattas det och påstås att tråden är då en jävla källa.

Men ni hänvisar hela tiden påståenden som inte har någon fakta grund till att det tagits upp i tråden tidigare. Samt att hen borde läsa bakåt i tåden för att skaffa sig kunskap.

Är ni så vana att inte bli ifrågasatta så ni inte ser er egen dubbelmoral? Varenda läsare torde se den, jag lovar.

Indicier som tyder på att Ebba inte har rent mjöl i sin påse
• Ljög och påstod sig ha två skriftliga värderingar.
• Hävdade att Esbjörn skulle stå för hantverkskostnader.
• Inget nämnt om städavdraget i kontakter.
• Har omgivet sig med vänner och egna vittnen genom denna affär med Esbjörn varit ensam.
• Att hon benämner Esbjörn som lite egen.
• Vittnen som säger att hon var uppe flera gånger hos Esbjörn och tjatade.
• Att hon säger sig ha handlat i god tro.
• Faktumet att hon blir dömd för grovt förtal.
• Att hon blir polisanmäld för trädfällning i samband med denna affär.
• Att hon offentligt lovat att inte genomföra affären.
• Att hon ser till att skapa en otrygg miljö kring kontrakskrivningen.
• Faktumet att Esbjörn känner sig sviken, att han utrycker att hon tjatade och tjatade, att han utrycker att han känner sig lurad och att han säger, ja något måste ju slagit slint i skallen på mig.
• Att Ebba kände lust till sin nästas hus.

13 punkter blev det, alla helt sanna. Nu skulle jag gärna vilja att någon kunde komma upp med en liknade lista på fakta som tyder på att Esbjörn är påverkad av sin omgivning och att hans omgivning inte vill honom väl.

När ni gjort detta kan vi diskutera varför man inte skulle titta på Truls roll i detta. Hur mycket har han handlett Ebba i denna affär egentligen? Har han varit aktuell i några andra juridiska tvister? Mycket kan vara av intresse.

Eller vore det skitsnack att blanda in honom? På samma sätt som samtliga människor kring Esbjörn får utstå skitsnack här.

För om det inte är skitsnack borde en liknade lista som här ovan lätt kunna skrivas och därmed bevisa deras inblandning.

Misslyckas ni med det får ni väll hoppas att enbart min goda moral hindrar mig från att spekulera högt och lågt om Ebbas omgivning.
2022-02-04, 22:59
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Det väsentliga i frågan är att det gjordes en polisanmälan i Esbjörns namn utan att Esbjörn kände till detta. Något som också bekräftas av förhöret. Vad Esbjörn fått veta innan förhöret är högst oklart, han vet av allt att döma inte ens att han har en generalfullmaktstagare, då han tycks tro att det rör sig om en revisor, och han vet av allt att döma inte heller att han har ett juridiskt ombud, då han tycks tro att det rör sig om "någon firma i Örebro", som han av hans sätt att uttrycka sig inte tycks anse sig han någon koppling till, eftersom han säger just " någon firma i Örebro", istället för "mitt ombud", eller "Johann".

Esbjörn har blivit kallad till polisförhör, vilket skedde via telefon. Innan telefonförhöret skedde har Esbjörn fått veta att det skett en polisanmälan. Men om han fick den informationen först av polisen, när de kallade honom till förhör, och därefter av den person han kallar sin "revisor", det vet vi inte. Men det ligger nära till hands att anta detta. Esbjörn har blivit kallad till polisförhör, men förstår inte varför. Då förklarar hans "revisor" för honom att det gjorts en anmälan.
som vanligt försöker skriva om historien
Jo jo, efter sig själv "känner" man andra. Snacka om att försöka skriva om historien lärt av sin master Ebba https://www.youtube.com/watch?v=0N5ECJrGeEA kolla från 3:09 till 3:42 vid 3:14 hävdar Ebba NEJ till konstaterandet att hon hotar Esbjörn med en stämning och så när hon ställs inför fakta på papper så ändrar hon sig snabbt till ett JA och så följer en lång harang bla bla bla som har till syfte att man ska glömma bort att hon först försökte ljuga sig ur situationen.

Så typiskt Ebba och lägg väl märke till hur hon stammar och håller på samt svävar på orden när hon försöker finna ord för å skyla över sin lögn. Så tydligt hur hon sitter med dåligt samvete och speciellt tydligt när hon påstår att han inte dök upp till tillträdet där lögnen orsakar stamningen. Hur kan det då hävdas att han vände i dörren? utkörd blev han när han inte ville vara ensam med de sataniska kvinnorna Ebba o Katrin.

DEMAGOGI-EBBA!! Var så säkra på att hon var sån mot Esbjörn också när hon Tjatade o tjatade å så till slut: "skriv där, skriv där"

Att hon gick sååå försiktigt fram med Esbjörn - ja inte fan var det av omtanke om den EGNE inte, utan enbart för å manipulera honom till att skriva på kompisbrorsans Theos fulkontrakt. Lägg märke till hur hon med emfas accentuerar JURIDISKT BINDANDE KÖPEAVTAL så otroligt skamlöst.

När LB säger orden att Esbjörn känt sig PRESSAD AV DIG, så kommer den här så karakteristiskt avslöjande ögonblinkningen som så klart visar att det var en öm punkt för henne.
Senast redigerad av kubun 2022-02-04 kl. 23:02.
2022-02-04, 23:17
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Så intressant att min indiciekedja anses som så svag. Trotts att nästan allt som stod var sant. Det är oxå intressant att det ägnats minst 30 inlägg åt att kritisera min.

Men inte ett enda till att lägga fram vilka indicier som skulle tyda på att någon från Esbjörns sida var inblandad i detta med något annat än goda avsikter för Esbjörn.

Så mycket för att relflekters kring ord förstoppat skulle jag vilja påstå.

Helvete vad ni varit på notknapparen i dag. Med petitesser som vanligt och ofta med fakta ni redan sitter på. Larvigt och lågt om ni frågar mig.

Det är intressant att när jag hävdar att något tagits upp i tråden så hånskrattas det och påstås att tråden är då en jävla källa.

Men ni hänvisar hela tiden påståenden som inte har någon fakta grund till att det tagits upp i tråden tidigare. Samt att hen borde läsa bakåt i tåden för att skaffa sig kunskap.

Är ni så vana att inte bli ifrågasatta så ni inte ser er egen dubbelmoral? Varenda läsare torde se den, jag lovar.

Indicier som tyder på att Ebba inte har rent mjöl i sin påse
• Ljög och påstod sig ha två skriftliga värderingar.
• Hävdade att Esbjörn skulle stå för hantverkskostnader.
• Inget nämnt om städavdraget i kontakter.
• Har omgivet sig med vänner och egna vittnen genom denna affär med Esbjörn varit ensam.
• Att hon benämner Esbjörn som lite egen.
• Vittnen som säger att hon var uppe flera gånger hos Esbjörn och tjatade.
• Att hon säger sig ha handlat i god tro.
• Faktumet att hon blir dömd för grovt förtal.
• Att hon blir polisanmäld för trädfällning i samband med denna affär.
• Att hon offentligt lovat att inte genomföra affären.
• Att hon ser till att skapa en otrygg miljö kring kontrakskrivningen.
• Faktumet att Esbjörn känner sig sviken, att han utrycker att hon tjatade och tjatade, att han utrycker att han känner sig lurad och att han säger, ja något måste ju slagit slint i skallen på mig.
• Att Ebba kände lust till sin nästas hus.

13 punkter blev det, alla helt sanna. Nu skulle jag gärna vilja att någon kunde komma upp med en liknade lista på fakta som tyder på att Esbjörn är påverkad av sin omgivning och att hans omgivning inte vill honom väl.

När ni gjort detta kan vi diskutera varför man inte skulle titta på Truls roll i detta. Hur mycket har han handlett Ebba i denna affär egentligen? Har han varit aktuell i några andra juridiska tvister? Mycket kan vara av intresse.

Eller vore det skitsnack att blanda in honom? På samma sätt som samtliga människor kring Esbjörn får utstå skitsnack här.

För om det inte är skitsnack borde en liknade lista som här ovan lätt kunna skrivas och därmed bevisa deras inblandning.

Misslyckas ni med det får ni väll hoppas att enbart min goda moral hindrar mig från att spekulera högt och lågt om Ebbas omgivning.

Som vanligt visar Ni inte på att något av de tre rekvisit som krävs för att avtalet ska ens kunna ifrågasättas fär att upphävas. Mycket ord, men inget som förändrar Esbs partsavsikt. Giltigt avtal mellan Esb och Eb är skrivet och båda parter har haft avsikt att hålla det.
Senast redigerad av Xiu 2022-02-04 kl. 23:20.
2022-02-04, 23:17
Medlem
Inget större sug efter fastigheter i Marielund precis. Monika Lüllmaas make Tiit på Riksmäklaren i Uppsala har haft Marielund 4:28 till salu i över tre månader för blygsamma 1,5 miljoner utan större framgång. Kanske eventuella köpare skräms bort av allt bråk i samband med Odalgården.

https://bit.ly/3L9xZSo
2022-02-04, 23:31
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtemalmstorm
Inget större sug efter fastigheter i Marielund precis. Monika Lüllmaas make Tiit på Riksmäklaren i Uppsala har haft Marielund 4:28 till salu i över tre månader för blygsamma 1,5 miljoner utan större framgång. Kanske eventuella köpare skräms bort av allt bråk i samband med Odalgården.

https://bit.ly/3L9xZSo
Ja antagligen så - har någon visat intresse så har de säkert blivit tipsade om att ta en titt i denna tråd, å så vill man inte ens åka på en visning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in