2022-02-04, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Kan det bli så att Ukraina tar chansen att anfalla Ryssland nu när västvärlden stirrar på Rysslands agerande?
Nej. Inte särskilt troligt. De saknar stridsflyg. Det är ryssen som är den aggressiva parten. Skulle gärna se att Ukraina slänger ut ryssen från östra Ukraina och Krim, men det är bara rent önsketänkande.
2022-02-04, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Nej. Inte särskilt troligt. De saknar stridsflyg. Det är ryssen som är den aggressiva parten. Skulle gärna se att Ukraina slänger ut ryssen från östra Ukraina och Krim, men det är bara rent önsketänkande.

Tycker att Sverige borde föröka efter flera andra länder och skänka P-skott m.m. till Ukraina.
2022-02-04, 14:30
Medlem
Kan man inte för spänningens skull bygga skyttegravar liknande de i första världskriget och sedan ligga i de här skyttegravarna i många år.

Menar att alla som vill kriga kan ju söka värvning och då var med i detta skyttegravskriget.

Sedan vinner den sida som först dödat 100 miljoner fiender. Kan man ju komma överens om från början.

Vinsten för Ryssland består då i att Tyskland köper naturgas och annat från Ryssland, om Ryssland förlorar så får amerikanska storföretag ta över industrin i Ryssland och sälja till EU.
2022-02-04, 16:22
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Kan man inte för spänningens skull bygga skyttegravar liknande de i första världskriget och sedan ligga i de här skyttegravarna i många år.

Menar att alla som vill kriga kan ju söka värvning och då var med i detta skyttegravskriget.

Sedan vinner den sida som först dödat 100 miljoner fiender. Kan man ju komma överens om från början.

Vinsten för Ryssland består då i att Tyskland köper naturgas och annat från Ryssland, om Ryssland förlorar så får amerikanska storföretag ta över industrin i Ryssland och sälja till EU.

För spänningens skull? Det är ingen nöjesverksamhet vi pratar om.
Har du missat att varje reportage där man intervjuar försvarande ukrainare börjar i grävda löpgravar och värn?

Och vad ukrainarna gjort, är just det... de har gått, krupit omkring och levt i de här skyttegravarna i månader. En del sedan Ryssland började skramla med mekaniserade bataljoner i mars-april 2021. Vid vissa frontavsnitt handlar det om många år. Den här artikeln är från 2015:
”Still expecting a Russian attack, Ukrainian army engineers have used bulldozers to dig trenches, creating a landscape reminiscent of World War I.

“I left the army 15 years ago and never thought I’d see war again,” said “Marker,” a lanky Soviet Afghan War veteran. (...) He returned to war, he said, because of Putin’s aggression, which is replaying the horrors of the last century’s warfare.

“Look at this,” he said. “We’re having to build trenches in my country in the 21st Century.”

https://theintercept.com/2015/04/04/ukraine-trench-warfare/
• Jag väljer att svara lite humorlöst nu, men... man gräver ner sig för att överleva.
Låt säga att fienden tänkte inleda förbekämpning innan ett anfall.
De vill ha ihjäl minst hälften av mitt försvarande förband. Vi finns på en yta av 100 x 100 meter.

- Då går det åt 1 ton artilleriammunition om vi promenerar omkring oskyddade.
- Gräver vi ner oss lite, så att alla kan ligga i en grunda gropar, måste fienden lassa på med dubbelt så mycket ammo. 2 ton, alltså.
- Har vi grävt ner oss så ordentligt att vi kan sitta skyddade i drygt meterdjupa skyddsgropar, så måste fienden använda 4 ton ammunition.
- Har vi haft gott om tid och byggt riktiga värn med täckning, så måste fienden använda 20 ton ammunition.
• Ukrainas armé har grävt i åtta (8) år.
Sinkomies, som varit i strid i Ukraina och som skriver här i forumet ibland, fick frågan om vad han lärt sig något där nere, som vi kunde ha nytta av här i Försvarsmakten.
Minns inte hans exakta svar, men core message var, att du förstår snabbt hur viktig spaden är, när du själv riskerar att få artillerield i huvudet, eller bli påskjuten på andra sätt.
Du tappade mig när du började yra om gas och amerikansk industri... Sorry, det resonemanget eller skämtet, eller vad det nu var, blev för abstrakt.
2022-02-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
[b]Du tappade mig när du började yra om gas och amerikansk industri... Sorry, det resonemanget eller skämtet, eller vad det nu var, blev för abstrakt.

Det är sagt lite på skämt och lite på allvar. Jag är medveten om att det förekommer en front i Ukraina mellan folken som bor i landet och att den har funnits där i flera år nu.

Det är därför jag kom in på tanken att det är ett krig som andra länder kan mata på ganska rejält med under förutsättning att kriget är just där och inte rör sig någon annanstans.
2022-02-04, 16:35
Medlem
Returpappers avatar
Ryssland vill inte störa propagandaolympiaden för vännerna i Peking genom att stjäla uppmärksamheten och få länder att skynda hem.
Attacken kommer inte före slutet av mars, om det kommer.
2022-02-04, 16:38
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Det är sagt lite på skämt och lite på allvar. Jag är medveten om att det förekommer en front i Ukraina mellan folken som bor i landet och att den har funnits där i flera år nu.

Det är därför jag kom in på tanken att det är ett krig som andra länder kan mata på ganska rejält med under förutsättning att kriget är just där och inte rör sig någon annanstans.

"Mellan folken som bor i landet"

Det är inte riktigt så enkelt som du beskriver det.
Så kallade rysktalande finns utspridda över hela Ukraina och de flesta identifierar sig som Ukrainare speciellt efter invasionen av Krim och östra Ukraina och nu det stora hotet från Ryssland.

Det finns videofilmer på ryska krypskyttar i donbass samt filmer på när ryska soldater går över gränsen till Donbass för att hjälpa "utbrytarna".
Hade det enbart handlar om befolkningen som fanns i Donbass hade det varit avklarat för många år sedan.
2022-02-04, 16:41
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:

Fronten i östra Ukraina har ju inte rört sig särskilt många kilometer på senare tid,
så långt är jag med dig.

• I november 2020 ansåg man att det fanns ett fungerande eld-upphöravtal (då hade det varit lugnt sedan i juli 2020).

• Mellan 2018 och 2020 hade man åtta (8) sådana eldupphör-avtal.
Och detta var ju givetvis innan Ryssland började sitt retoriska skrammel och sedan dra ihop förband kring Ukrainas gränser.

• Titta noga och du hittar några platser på kartan som är markerade i orange. Där pågår strider.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Map_of_the_war_in_Donbass.svg#/media/File:Map_of_the_war_in_Donbass.svg
• Men går Ryssland till angrepp mer storskaligt, så kommer det att påverka oss och hela Europa.
I synnerhet som Belarus nu förklarat sig sin husse trogen och börjat agera som rysk lydstat.
2022-02-04, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
"Mellan folken som bor i landet"

Det är inte riktigt så enkelt som du beskriver det.
Så kallade rysktalande finns utspridda över hela Ukraina och de flesta identifierar sig som Ukrainare speciellt efter invasionen av Krim och östra Ukraina och nu det stora hotet från Ryssland.

Det finns videofilmer på ryska krypskyttar i donbass samt filmer på när ryska soldater går över gränsen till Donbass för att hjälpa "utbrytarna".
Hade det enbart handlar om befolkningen som fanns i Donbass hade det varit avklarat för många år sedan.

Nja, nu bortser du ju från att det finns mycket rysk befolkning i Ukraina. När man i en intervju frågade om ryssarna själva ville ha krig så sa nästan alla nej med hänvisning till att de har ju släktingar i Ukraina och vill inte ha något krig utan fred.

Det är verkligen synd att där inte funnits några riktiga initiativ till att hitta fredliga lösningar utan man har istället krigshetsat och hållit på. Sverige skulle kunnat varit där hela tiden som fredsförhandlare med sin neutralitet, men just i Ukrainafallet och gentemot ryssarna så har vi inte kunnat ta en sådan roll eftersom vi har vår egen rysskräck.
2022-02-04, 16:56
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Nja, nu bortser du ju från att det finns mycket rysk befolkning i Ukraina. När man i en intervju frågade om ryssarna själva ville ha krig så sa nästan alla nej med hänvisning till att de har ju släktingar i Ukraina och vill inte ha något krig utan fred.

Det är verkligen synd att där inte funnits några riktiga initiativ till att hitta fredliga lösningar utan man har istället krigshetsat och hållit på. Sverige skulle kunnat varit där hela tiden som fredsförhandlare med sin neutralitet, men just i Ukrainafallet och gentemot ryssarna så har vi inte kunnat ta en sådan roll eftersom vi har vår egen rysskräck.

Nej jag bortser absolut inte ifrån att det finns så kallad rysk befolkning i Ukraina.

Det är just det jag försöker förklara för dig.
Jag var i Ukraina tre gånger förra året...spenderar ungefär lite mer än en månad där varje år.
Får även nästan dagligen höra vad dessa ryska ukrainare tycker via videosamtal.
De flesta av de du kallar för ryssar identifierar sig mer och mer som Ukrainare efter att kriget startade.
Jag har träffat många som slåss för Ukraina som är "ryssar från Ukraina" däribland min frus kusin.

De som möjligen är på Ryssens sida är de som bor på gränsen eller i ockuperat område
2022-02-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Nej jag bortser absolut inte ifrån att det finns så kallad rysk befolkning i Ukraina.

Det är just det jag försöker förklara för dig.
Jag var i Ukraina tre gånger förra året...spenderar ungefär lite mer än en månad där varje år.
Får även nästan dagligen höra vad dessa ryska ukrainare tycker via videosamtal.
De flesta av de du kallar för ryssar identifierar sig mer och mer som Ukrainare efter att kriget startade.
Jag har träffat många som slåss för Ukraina som är "ryssar från Ukraina" däribland min frus kusin.

De som möjligen är på Ryssens sida är de som bor på gränsen eller i ockuperat område

Jag håller med dig. Väldigt stora delar av den ryskättade befolkningen vill också ha fred och lever med en ukrainsk identitet. Trots allt är nästan 20% ryskättlingar så där finns utrymme för att ha flera åsikter om läget. Olika områden i Ukraina befinner sig i olika situationer.
2022-02-04, 17:02
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Jag håller med dig. Väldigt stora delar av den ryskättade befolkningen vill också ha fred och lever med en ukrainsk identitet. Trots allt är nästan 20% ryskättlingar så där finns utrymme för att ha flera åsikter om läget. Olika områden i Ukraina befinner sig i olika situationer.

Ja de befinner sig antingen i en demokrati eller i områden som är ockuperat av ryssen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in