Citat:
Ursprungligen postat av
idontknowmyself
Nja, nu bortser du ju från att det finns mycket rysk befolkning i Ukraina. När man i en intervju frågade om ryssarna själva ville ha krig så sa nästan alla nej med hänvisning till att de har ju släktingar i Ukraina och vill inte ha något krig utan fred.
Det är verkligen synd att där inte funnits några riktiga initiativ till att hitta fredliga lösningar utan man har istället krigshetsat och hållit på. Sverige skulle kunnat varit där hela tiden som fredsförhandlare med sin neutralitet, men just i Ukrainafallet och gentemot ryssarna så har vi inte kunnat ta en sådan roll eftersom vi har vår egen rysskräck.
Nej jag bortser absolut inte ifrån att det finns så kallad rysk befolkning i Ukraina.
Det är just det jag försöker förklara för dig.
Jag var i Ukraina tre gånger förra året...spenderar ungefär lite mer än en månad där varje år.
Får även nästan dagligen höra vad dessa ryska ukrainare tycker via videosamtal.
De flesta av de du kallar för ryssar identifierar sig mer och mer som Ukrainare efter att kriget startade.
Jag har träffat många som slåss för Ukraina som är "ryssar från Ukraina" däribland min frus kusin.
De som möjligen är på Ryssens sida är de som bor på gränsen eller i ockuperat område