2021-12-08, 21:08
  #157
Medlem
MickeyMantles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Nej det måst Ryssland inte.
Med samma motivering som de använder för att paradera 150.000 man runt i sitt nationella territorium med full rätt så har de absolut ingenting att göra med vad som händer utanför detta territorium.
BNP mindre än Italien och BNP per capita i klass med Rumänien och Turkiet. Om de inte skramlade med kärnvapen titt som tätt skulle ingen bry sig.

Klart de bryr sig, ett innan för dom neutralt land agerade buffert har precis förvandlats till kod röd av en allt mer, sedan länge, aggressivare NATO.

NATO är ändå de som ständigt fientliggör och krigshetsar mot Ryssland militärt, diplomatiskt, ekonomiskt, journalistiskt och kulturellt. Men vi ska tro att det är Ryssland som är hotfulla och expansionistiska?
2021-12-08, 21:14
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyMantle
Klart de bryr sig, ett innan för dom neutralt land agerade buffert har precis förvandlats till kod röd av en allt mer, sedan länge, aggressivare NATO.

NATO är ändå de som ständigt fientliggör och krigshetsar mot Ryssland militärt, diplomatiskt, ekonomiskt, journalistiskt och kulturellt. Men vi ska tro att det är Ryssland som är hotfulla och expansionistiska?

Det hade varit lättare att inte tro på om det inte redan hade vart rysk trupp i Moldavien, Georgien och Krim..

Prata om buffertstater.. folken i dessa stater har full rätt att ta sina egna beslut.
2021-12-08, 21:24
  #159
Medlem
KillenArCPs avatar
Är detta egentligen inte bara en snoppmätartävling mellan Ryssland och Västvärlden?
2021-12-08, 22:25
  #160
Medlem
Christopher.s avatar
Ryssland kommer inte gå in i Ukraina om inte västvärlden planerar placera natotrupper i landet, vilket Putin varit tydlig med. Det Ukraina kan förvänta sig i framtiden är det limbo Finland befann sig i under den tid sovjetunion existerade. Det Ryssland vill ha är en buffert till väst, likt sovjetunionen eller imperialistiska Ryssland hade. Krim var unikt på grund av dess historiska, kulturella samt militärstrategiska geografi men att annektera 44 miljoner människor i ett av världens fattigaste länder är inte intressant, om inte ukrainska folket själv skulle önska det.

Tycker själv det är tråkigt att väst valt att vara fiende till Ryssland när vi borde välkomnat dom in i den europeiska värmen redan för 30 år sedan.
2021-12-08, 22:41
  #161
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElongatedMuskrat
Det senaste jag läst är att Biden officiellt inte kommer skicka trupper till Ukraina.
Självklart kommer inte USA att göra det, dels har dom just dragit från Afganistan sedan har dom mer än fullt upp i Asien för att inte tala om hemma.

Ukraina är helt ensamma, deras enda hopp om nu Ryssland skulle planera för ett anfall är att USA och Europa kan skrämma Ryssland med sanktioner, militärt kan ingen hjälpa Ukraina mot Ryssland det borde en ettåring fatta.
2021-12-08, 22:46
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Självklart kommer inte USA att göra det, dels har dom just dragit från Afganistan sedan har dom mer än fullt upp i Asien för att inte tala om hemma.

Ukraina är helt ensamma, deras enda hopp om nu Ryssland skulle planera för ett anfall är att USA och Europa kan skrämma Ryssland med sanktioner, militärt kan ingen hjälpa Ukraina mot Ryssland det borde en ettåring fatta.

Det skulle inte alls behövas mycket för att stoppa ryssland deta är ungefär vad ryssarna kan skrapa ihop i dessa 2 militär distrikt. Sänk svartahavs flottan som enbart består av några frigatter och kryssaren moskva. Det behövs ingen större insats för det. Sedan sätter man in flyg från turkiet Polen och några granländer till då är det kört för ryssland.
2021-12-08, 22:48
  #163
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Fast om du menar Krim så var väl Ryssland främst intresserade av ubåtsbasen? Känns ganska sunkigt att ta över Ukraina, inte direkt någon världsmetropol. Jag tror att Ryssland känner sig hotade. Men vi får se, hoppas iaf att det inte spårar ur helt.

Nu tar vi det hela (för tredje gången i den här tråden, tror jag):

Ryssland var intresserade av sin flottbas i Sevastopol. Så långt är det rätt...
• Grejen är, att man fyra år tidigare, på våren 2010, hade förlängt dealen med Ukraina om att ha basen på ukrainsk mark.
Man var redan garanterad tillgång till basområdet till 2042. Och därefter hade man option på förlängning med fem år i taget.

• Så man behövde inte begå territoriell våldtäkt på Krim-halvön för att få tillgång till en bas som hade 28 år kvar på avtalet.

• Pukin hade inga rationella skäl att gå in i östra Ukraina och annektera Krim. Han gjorde det för att hålla sin barnsliga imperiedröm vid liv.
Du säger att Ryssland känner sig hotade. Av vem? De som agerar hotfullt är Ryssland.

Ett litet urval:
• Det är värt att påminna om att den dåvarande ryske ambassadören i Danmark, Mikhail Vanin (idag ambassadör i Lettland), hotade landet med kärnvapen i mars 2015.
Och han gjorde det inte i förbifarten på fyllan, utan i en debattartikel i Jyllands-Posten.

• Eller Ryska Påsken 2013, då ryskt strategiskt bombflyg genomförde ett fingerad kärnvapenanfall mot Sverige som en festlig knorr på flygövningen Ladoga-13.

• Sedan ska vi inte glömma Krim, Georgien, kidnappningen av den estniske polisen, och det faktum att man flyger så nära vårt signalspaningsflyg att Tegnell skulle ha synpunkter på smittorisken...
Det är ingen bra granne vi talar om. Det är en riktig skitstövel till granne. Som gjort det till sin grej att beskylla andra för exakt det man själv excellerar i.
2021-12-08, 22:57
  #164
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Nej det måst Ryssland inte.
Med samma motivering som de använder för att paradera 150.000 man runt i sitt nationella territorium med full rätt så har de absolut ingenting att göra med vad som händer utanför detta territorium.
BNP mindre än Italien och BNP per capita i klass med Rumänien och Turkiet. Om de inte skramlade med kärnvapen titt som tätt skulle ingen bry sig.
Klart de har, för vad grannar gör påverkar en även om de håller sig på sin sida av gränsen.
2021-12-08, 23:02
  #165
Medlem
KABUNs avatar
1. Ukraina är sedan länge utlovade medlemskap i NATO.

2. När Ukrainas NATO-medlemskap är klart så kommer kärnvapenraketer att placeras ut riktade mot
Moskva bara 65 mil bort.

3. När ryssarna upptäcker att raketer är på väg från Ukraina mot Moskva så har man bara minuter på sig att avgöra om anfallet är ett falsklarm eller om Kiev skall ödeläggas.

4. Är det så vi vill ha det?
2021-12-08, 23:56
  #166
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Det skulle inte alls behövas mycket för att stoppa ryssland deta är ungefär vad ryssarna kan skrapa ihop i dessa 2 militär distrikt. Sänk svartahavs flottan som enbart består av några frigatter och kryssaren moskva. Det behövs ingen större insats för det. Sedan sätter man in flyg från turkiet Polen och några granländer till då är det kört för ryssland.
Sluta nu, vakna. Ryssland har plockat hela Ukraina Baltikum innan de andra länderna bestämt sig för vad dom vill göra, sedan ska dom bestämma det och samla ihop sina vapen, gissar på 3 månader ungeför
2021-12-09, 00:07
  #167
Medlem
Snapcounts avatar
Ja ni.., det blir lite varmare igen :

USAs president Joe Biden kaller inn de østeuropeiske Nato-medlemslandene til telefonmøte torsdag. På agendaen står den spente situasjonen i Ukraina.

Biden vil samle inn lederne fra landene for å brife dem om hans samtale med Russlands president Vladimir Putin tidligere denne uka, for å få deres perspektiver rundt situasjonen og understreke USAs forpliktelse til den transatlantiske sikkerheten, heter det i en uttalelse fra Det hvite hus.


https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/12/08/195808191/biden-kaller-inn-osteuropeiske-nato-land-til-telefonmote-om-situasjonen-i-ukraina

Sedan läste jag någonstans att Putin är sur över Minsk-fördraget. Enligt detta skall en folkomröstning hållas, Ukraina har dragit på fötterna igenom åren om denna folkomröstning och Putin börjar få nog.
2021-12-09, 00:45
  #168
Medlem
HGs avatar
Den stora frågan är varför Ryssland skulle behöva Ukraina. Det måste ju kosta enorm att hålla Ukraina i längden. Skulle i slutändan sluta med en ryskt evakuering runt 2031 med ett stort antal döda ryska soldater. Ungefär som Vietnam eller den ryska ockupationen av Afghanistan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in