2022-02-04, 07:20
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Allt som Jesus säger, t.ex. Johannes:

14:10* Tror du icke att jag är i Fadern, och att Fadern är i mig? De ord jag talar till eder talar jag icke av mig själv. Och gärningarna, dem gör Fadern, som bor i mig; de äro hans verk.
14:11* Tron mig; jag är i Fadern, och Fadern i mig. Varom icke, så tron för själva gärningarnas skull.
14:12* Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som tror på mig, han skall ock själv göra de gärningar som jag gör; och ännu större än dessa skall han göra. Ty jag går till Fadern,
14:13* och vadhelst I bedjen om i mitt namn, det skall jag göra, på det att Fadern må bliva förhärligad i Sonen.
14:14* Ja, om I bedjen om något i mitt namn, så skall jag göra det.
14:15* Älsken I mig, så hållen I mina bud,
14:16* och jag skall bedja Fadern, och han skall giva eder en annan Hjälpare, som för alltid skall vara hos eder:
14:17* sanningens Ande, som världen icke kan taga emot, ty hon ser honom icke och känner honom icke. Men I kännen honom, ty han bor hos eder och skall vara i eder.
14:18* Jag skall icke lämna eder faderlösa; jag skall komma till eder.
14:19* Ännu en liten tid, och världen ser mig icke mer, men I sen mig. Ty jag lever; I skolen ock leva.
14:20* På den dagen skolen I förstå att jag är i min Fader, och att I ären i mig, och att jag är i eder.
14:21* Den som har mina bud och håller dem, han är den som älskar mig; och den som älskar mig, han skall bliva älskad av min Fader, och jag skall älska honom och jag skall uppenbara mig för honom.»
14:22* Judas -- icke han som kallades Iskariot -- sade då till honom: »Herre, varav kommer det att du tänker uppenbara dig för oss, men icke för världen?»
14:23* Jesus svarade och sade till honom: »Om någon älskar mig, så håller han mitt ord; och min Fader skall älska honom, och vi skola komma till honom och taga vår boning hos honom.
14:24* Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig.
14:25* Detta har jag talat till eder, medan jag ännu är kvar hos eder.
14:26* Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära eder allt och påminna eder om allt vad jag har sagt eder.
14:27* Frid lämnar jag efter mig åt eder, min frid giver jag eder; icke giver jag eder den såsom världen giver. Edra hjärtan vare icke oroliga eller försagda.
14:28* I hörden att jag sade till eder: 'Jag går bort, men jag kommer åter till eder.' Om I älskaden mig, så skullen I ju glädjas över att jag går bort till Fadern, ty Fadern är större än jag.
14:29* Och nu har jag sagt eder det, förrän det sker, på det att I mån tro, när det har skett.
14:30* Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till;
14:31* men detta sker, för att världen skall förstå att jag älskar Fadern och gör såsom Fadern har bjudit mig.*
Alltid härligt att rensa luften, de äldres traditioner d.v.s. Talmud-folket kommer ånyo på skam.
Ett namn är intressant att känna till vid tillbedjan. Med 'Jesus' blir tillbedjan mer avhängig av just den sanna tron; ”Jag har kommit i min Faders namn, och I tagen icke emot mig; kommer en annan i sitt eget namn, honom skolen I nog mottaga.”

'Jesus' har alltså kommit i YAHWEHs namn. YAH'SHUA; GUD FRÄLSER.
Citera
2022-02-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Naturligtvis är dessa herra betydligt mer sofistikierade i sitt tänkande än bibeln, men jag håller Sokrates klart före "Johannes Paulus"; alltså Jean-Paul.
Om du läser Alla Sokrates citat hittar du nog en hel del egendomligheter som är helt bisarra i vår tid.
Men håller med, Sokrates har nog haft större genomslag genom århundradena, likt Jesus typ, än Sartre.

Men herren Sokrates ord var irl bara en vars slogans man slängde sig med i salongerna, likt man slänger sig med jesuscitat i tält och kojor...
Och, detta utan att förstå vad dessa herrar/filosofer menade egentligen och allra minst kunna följa deras råd, Allraminst tillämpa deras visdomsord!

Därav, läs Jean Paul Sartre!
Hans ord ger nog nutidsmänniskan mer?
De provocerar!
Och skapar nya världar.
Det gör inte Sokrates/el Jesus längre..🔻
Senast redigerad av rantaplan 2022-02-04 kl. 16:50.
Citera
2022-02-05, 04:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Om du läser Alla Sokrates citat hittar du nog en hel del egendomligheter som är helt bisarra i vår tid.
Men håller med, Sokrates har nog haft större genomslag genom århundradena, likt Jesus typ, än Sartre.

Men herren Sokrates ord var irl bara en vars slogans man slängde sig med i salongerna, likt man slänger sig med jesuscitat i tält och kojor...
Och, detta utan att förstå vad dessa herrar/filosofer menade egentligen och allra minst kunna följa deras råd, Allraminst tillämpa deras visdomsord!

Därav, läs Jean Paul Sartre!
Hans ord ger nog nutidsmänniskan mer?
De provocerar!
Och skapar nya världar.
Det gör inte Sokrates/el Jesus längre..🔻
Sartre, omoralisk gubbe, skapade inte en enda värld. Det gjorde däremot Guds Son: denna värld.
Filosofer kommer och går, Guds Lamm och hans ord består.
Citera
2022-02-05, 22:53
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Extra information:
"Detta har jag sagt er i bilder. Det kommer en tid då jag inte längre skall tala i bilder utan med klara ord låtar er veta allt om Fadern. Den dagen skall ni be i mitt namn, och jag säger inte att jag skall be till Fadern för er, ty Fadern själv älskar er, eftersom ni har älskat mig och trott att jag kommer från Gud. Jag kom från Fadern och trädde in i världen. Jag lämnar världen igen och går till Fadern." (Joh 1981 16:25).
Det är avgudadyrkan att be till någon annan än Gud, vår himmelske far. Att tillbe människan eller anden Jesus, istället för att vända sig direkt till Gud, är avgudadyrkan.
Citera
2022-02-05, 23:08
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det är avgudadyrkan att be till någon annan än Gud, vår himmelske far. Att tillbe människan eller anden Jesus, istället för att vända sig direkt till Gud, är avgudadyrkan.
anden Jesus?
Citera
2022-02-05, 23:22
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
anden Jesus?
Ja, Bibeln förbjuder spiritism, bara Gud får man tillbe enligt den ursprungliga Bibeln, GT. Inga andra andar, varken människor eller andar utan kropp (som Jesus).

Kristendomen tror inte på gamla testamentet.
Citera
2022-02-06, 04:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag tror att Bibeln är en samling böcker av skiftande kvalitet och vet inte ens vad dyrkan innebär. Att be någon om något kan inte vara fel och eftersom jag tror på Jesus ord så har jag inga problem med att be honom eller den helige anden om hjälp.
Citera
2022-02-06, 08:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, Bibeln förbjuder spiritism, bara Gud får man tillbe enligt den ursprungliga Bibeln, GT. Inga andra andar, varken människor eller andar utan kropp (som Jesus).

Kristendomens kanoniska skrifter delas upp i GT och NT.
Citera
2022-02-06, 09:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Sant att vi inte ska tillbe någon annan än Gud, och Guds Ande uppenbarar Gud.

Gud avsåg att skapa Sin avbild, eller ställföreträdare, den som skulle göra Hans vilja i skapelsen, och så skapade Gud människan till man och kvinna.

När Messias skulle komma så skulle denna ordning återställas, och hjärtan, människors andar, renas.

Messias ande är densamme som Guds Ande därför att Messias har allt Gud har, och efter Jesu förhärligande gäller detta allt både på jorden och i himlen. Det är ingen skillnad på att lyda Kristi Ande och Guds Ande, ty det är samme Ande: Guds Ande.
Citera
2022-02-06, 12:59
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Kristendomens kanoniska skrifter delas upp i GT och NT.
Ja, men kristendomen avgudadyrkar genom att tillbe Jesus istället för att vända sig direkt till Vår Fader i Himmelen.

Kristna bryr sig alltså inte om vad som står i gamla testamentet som både förbjuder avgudadyrkan och spiritism, m a o ni tror inte på den eviga ursprungliga Bibeln. Ni tror på nya testamentet istället.
Citera
2022-02-06, 13:07
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, men kristendomen avgudadyrkar genom att tillbe Jesus istället för att vända sig direkt till Vår Fader i Himmelen.
Kristna bryr sig alltså inte om vad som står i gamla testamentet som både förbjuder avgudadyrkan och spiritism, m a o ni tror inte på den eviga ursprungliga Bibeln. Ni tror på nya testamentet istället.
Klart vi tillber Jesus Kristus, sann Gud och sann människa!
Det är synd att inte tillbe Gud.
Falska gudar (avgudar) ska inte tillbes.
Skulle du känna Jesus Kristus skulle du också tillbe honom och ångra att du inte gjorde det redan tidigare.
Citera
2022-02-06, 13:28
Medlem
jararvs avatar
Citat:

Jag läser ingen av bibeln och gamla testamentet men förstår gamla testamentet innebär för alla religioner runt om i omvärlden judendomen, islam, kristendomen, hinduism och dom olika asiatiska religionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in