2022-02-04, 11:38
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Här finns lite mer info om Northvolt.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Man har hittills levererat ett batteri, men VW tyckte inte det höll måttet.

Nu ska alltså Northvolt bygga ännu en fabrik fast den i Skellefteå inte är klar. Finns efterfrågan för 2 batterifabriker i Sverige? Det byggs/planeras för 30 batterifabriker i Europa.

Jag tror det kommer sluta med pannkaka tyvärr.

Tack för en simpel summering.
Alla dessa år har gått och hittills inga produkter. Fabriken i Västerås är katastrof, Skelefteå är inte klar och nu ska det byggas en till fabrik.
Jag vidhåller mina åsikter om att det är något pyramidspel jag ej förstår.
2022-02-04, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Intressant blir väl och se var elen kommer ifrån då det inte produceras tillräckligt nu, hur ska de försörja denna fabrik?

Den kommer att drivas med batterier....
2022-02-04, 11:41
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Skellefteå har ju inte direkt ångrat något hittills

Och hur är det med Pajala och Northland. Har de ångrat nåt?
2022-02-04, 11:46
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Den kommer att drivas med batterier....

Riksdagen avskaffar termodynamikens andra lag så att Nothvolt kan bygga en evighetsfabrik?
2022-02-04, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Alla dessa år har gått och hittills inga produkter. Fabriken i Västerås är katastrof, Skelefteå är inte klar och nu ska det byggas en till fabrik.

Fast nu förtiden kallas det väl "start-up"....Spotify går väl fortfarande knappt med vinst...
2022-02-04, 11:48
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Finns ingen fabrik i Västerås, det är R&D center
2022-02-04, 11:50
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Finns ingen fabrik i Västerås, det är R&D center

Det vet jag väl men de har en produktionslinje likt de andra fabrikerna som är kaos.
Roligast är hela jävla byggnaden var ju felbyggt så man fick göra ett inre skelett för att klara belastningen av snö.
2022-02-04, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Riksdagen avskaffar termodynamikens andra lag så att Nothvolt kan bygga en evighetsfabrik?

Tänkte inte på det som uppfinnaren i Lorry brukar säga...

Men hela Göteborgs ståupp-komiker-kår kommer i alla fall vara självgående med batteriskämt för en lång tid framöver...
2022-02-04, 11:53
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Skellefteå har ju inte direkt ångrat något hittills
Särskilt inte de som äger hus och bostäder för uthyrning. De som letar eget boende är mindre glada. Helt sjuka priser för att vara en liten stad i norra Sverige.
2022-02-04, 11:53
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tänkte inte på det som uppfinnaren i Lorry brukar säga...

Men hela Göteborgs ståupp-komiker-kår kommer i alla fall vara självgående med batteriskämt för en lång tid framöver...

Vi ser fram mot det med spänning.
2022-02-04, 12:25
Medlem
Just elintensiv industri med låga marginaler är kanske inte vad nuvarande elförsörjning påbjuder? Kanske har de lovat att enbart producera när det blåser?

Oavsett blir man ju nyfiken på deras kalkyler; Vad jag förstått är ju hela affärsiden att producera generiska komponenter - fast inom EU. Att Norrland gav fördelar med låga elpriser och möjlighet till statsstöd förstår jag. Men varför välja Västkusten när Öst-/Centraleuropa finns tillgängligt?

Svårt slå glädjevolter när ett hypotetiskt Bulgarvolt kan slakta hela företagsidén?
Senast redigerad av Stockholmslivet 2022-02-04 kl. 12:34.
2022-02-04, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Just elintensiv industri med låga marginaler är kanske inte vad nuvarande elförsörjning påbjuder? Kanske har de lovat att enbart producera när det blåser?

Oavsett blir man ju nyfiken på deras kalkyler; Vad jag förstått är ju hela affärsiden att producera generiska komponenter - fast inom EU. Att Norrland gav fördelar med låga elpriser och möjlighet till statsstöd förstår jag. Men varför välja Västkusten när Öst-/Centraleuropa finns tillgängligt?
Om jag förstår artikeln rätt så kommer över halva produktionen gå till Torslanda. Sedan har det fördelar att ha forskning, utveckling och produktion på samma område.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in