2022-02-04, 19:59
Medlem
Triremers avatar
Ingenjörer har pisslöner i Sverige. Vet ett stort företag (inte Volvo) som gör mycket R&D görs i Göteborg. Kombinationen billiga ingenjörer som arbetsinput och hög automation gör att det troligtvis är ett billigt ställe att ha en sådan verksamhet på.
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Man skall tydligen köra en värmeväxlande slinga - som både utnyttjar sin kylande effekt på ställe 1 för att värma upp ställe 2 - via avloppsvatten som kommer från reningsverk - det är rätt så revolutionerande tekno

Ja, fast den tekniken har använts sen 80-talet i Göteborg så det är inget nytt. På Volvos område planeras också solceller som skall ge bortåt 8 Twh per år när det är fullt utbyggt. Även northvolt-fabriken skall få solceller på taken (det är krav vid nybyggnation i Göteborg)
Medlem
Det ligger redan ute jobb på linkedin.

In och sök, det har jag gjort.
2022-02-04, 20:00
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu handlar väl denna tråd om Northvolt och inte vad som är stad respektive glesbygd? Men om Volvo motorfabrik lägger ner i Skövde så är det kanske snart en glesbygd oavsett vilket!

Skövde skulle väl isåfall fortfarade ha kvar motortillverkningen för Volvo Group som inte är Volvo Cars motortillverkning i Skövde, likväl Cementa och Försvarsmakten. Knappast en glesbyggd. Har du varit i Skövde? Ytterhogdal är glesbygd, möjligen Sveg.
En elbil lär ju inte göra så mycket nytta utan en elmotor oavsett hur många batterier? Volvo Cars ska väl gör elmotorer i Skövde?
2022-02-04, 20:00
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Helvete vilken neggo-tråd!!!

Iofs: jag har varit skeptisk till Nortvolth från början... allt som emanerar (VD:n i det här fallet tror jag väl?) från Tesla ska man vara jävligt skeptisk mot. Den dagen företaget löpande levererar bra lättviktsbatterier (som t ex Panasonic gör idag) och omsätter miljarder ska jag bara hålla min käft.

Men hade det varit bättre med ett besked om att fabriken hamnar i Senegal, Bolivia eller Belgien eller whatever...???
2022-02-04, 20:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Skövde skulle väl isåfall fortfarade ha kvar motortillverkningen för Volvo Group som inte är Volvo Cars motortillverkning i Skövde, likväl Cementa och Försvarsmakten. Knappast en glesbyggd. Har du varit i Skövde? Ytterhogdal är glesbygd, möjligen Sveg.
En elbil lär ju inte göra så mycket nytta utan en elmotor oavsett hur många batterier? Volvo Cars ska väl gör elmotorer i Skövde?

Skövde har förhoppningsvis en framtid vad motortillverkningen anbelangar. Dels planeras väl som du skriver redan en viss elmotorproduktion, dels vet vi inte om elektrifieringen slår igenom fullt ut och förbränningsmotorn gjort sitt. Vätgas, etanol, metanol etc...
2022-02-04, 20:04
Medlem
dannbaggens avatar
Det är nästan svårt att hinna bemöta alla dysterkvistar i denna tråd. NFS har 200 medlemmar, och utanför denna inre krets så finns AfS och kanske 30.000 sympatisörer. En stor andel av dem har konto här, så det blir jobbigt för oss "vanliga" att hinna bemöta.

Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Lagen om allmänna pensionsfonder
Kapitel 4 1§
Första–Fjärde AP-fonderna ska förvalta fondmedlen på
ett föredömligt sätt genom ansvarsfulla investeringar och
ansvarsfullt ägande. Vid förvaltningen ska särskild vikt
fästas vid hur en hållbar utveckling kan främjas utan att det
görs avkall på målet i 1 §. Lag (2018:2013).

Så du menar att ansvarsfulla investeringar och ansvarsfullt ägande är något dumt? Notera särskilt "utan att det görs avkall på målet i 1 §. Lag (2018:2013).

Citat:
Ursprungligen postat av TacitusC
Mycket snack om dessa "3000 jobb". Man kan ju fråga sig hur många som faktiskt kommer ges till svenskar och hur många man täcker upp genom att dra hit utländsk arbetskraft från Kina/Indien.

Ett typiskt exempel. Neggo-tråd!
2022-02-04, 20:05
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Ingenjörer har pisslöner i Sverige. Vet ett stort företag (inte Volvo) som gör mycket R&D görs i Göteborg. Kombinationen billiga ingenjörer som arbetsinput och hög automation gör att det troligtvis är ett billigt ställe att ha en sådan verksamhet på.

Sant. Även folk på golvet. En bilarbetare är bra mycket dyrare i USA, ja även Tyskland.
2022-02-04, 20:17
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen

Så du menar att ansvarsfulla investeringar och ansvarsfullt ägande är något dumt? Notera särskilt "utan att det görs avkall på målet i 1 §. Lag (2018:2013).

Lägg inte ord i min mun. Det var DU som skrev maximal avkastning, vilket bevisligen var ren osanning. Att fara med osanning är ohederligt. Jag har inte skrivit att det är dumt. Att du försöker i efterhand anklaga mig med moralargument när du blir motbevisad i en enkelsakfråga är bara löjligt.

Målet är hög avkastning och inte maximal avkastning.
2022-02-04, 20:23
Medlem
Grattis Göteborg nu får ni också ett par tusen polacker att trängas med som ska bygga upp det.
2022-02-04, 20:29
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Helvete vilken neggo-tråd!!!

Iofs: jag har varit skeptisk till Nortvolth från början... allt som emanerar (VD:n i det här fallet tror jag väl?) från Tesla ska man vara jävligt skeptisk mot. Den dagen företaget löpande levererar bra lättviktsbatterier (som t ex Panasonic gör idag) och omsätter miljarder ska jag bara hålla min käft.

Men hade det varit bättre med ett besked om att fabriken hamnar i Senegal, Bolivia eller Belgien eller whatever...???

Det är ju härligt med lite neggo!

Jag antar att folk är skeptiska till alla "dolda" kostnader genom subventioner och höjda elpriser som kan tänkas drabba alla i Elområde 3.

Det är väl en ganska sund inställning att vara skeptisk mot miljardsatsningar mot rena nystartsföretag. Northvolt har ju inte ens en rullande fabrik men ska ända bygga mer och mer. Iofs är Wolksvagen med på ett hörn och nu Volvo Cars. Men endå mycket att bevisa.
2022-02-04, 20:34
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag tror det enda problemet som återstår är just elförsörjningen och att det delvis hänger ihop med en stor park (50 st) av havsbaserade vindkraftverk utanför Öckerö.

Detta är ju inte beslutat ännu och det finns motstånd.

Öckerö kommun har sagt nej.
https://www.gp.se/nyheter/storg%C3%B6teborg/%C3%B6cker%C3%B6-kommun-r%C3%B6star-nej-till-havsbaserad-vindkraft-1.65230704

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in