Nån som vet om man kan hitta statistik på hur fördelningen av resultatet på Uniq testet ser ut?
D.v.s. hur stor andel av de som gör testet som hamnar på nivå 9, 8, 7, 6 osv.
Det hade varit intressant att se en jämförelse, d.v.s vad ni som klarade er hade jämfört med en som inte gjorde det. Det är en bra början för svaret på din fråga, du får gärna PMa mig med avrundade värden eller exakta.
Detta är troligtvis inte samma skala som Plikt- och Prövningsverket använder. Jag fick 60-ish på allt utom N (26, vilket omvänt då blir 74), och blev godkänd på det momentet.
Detta ovan gäller alltså det datoriserade personlighetstestet.
När det gäller samtalet med psykologen blir man ju bedömd enligt 1-5 i nio kategorier, där det krävs minst en 3:a för att bli godkänd. Där fick jag mestadels 4 och klarade hela prövningen.
Man behöver alltså endast vara smartare än 11% av de andra för att klara UNIQ.
Fast UNIQ mäter inte ditt IQ. Många som sätter höga poäng på det testet skulle vara average/retard i ett riktigt IQ-test som mäter logisk slutledningsförmåga och vice versa. Testet är mer ett lektest för särbarn där man mäter diverse kunskaper som polisen bedömt viktiga. Hur man gjort det urvalet av uppgifter är lite oklart. Normalfördelningskurvan är baserat på ett gäng poliser som gjort testet och inte normalbefolkningen.
Det är uppenbart för alla som gjort både UNIQ och riktiga IQ test. Det är bara att slå ett öga på vissa poliser så inser man ju att de inte är creme de la creme direkt.
Fast UNIQ mäter inte ditt IQ. Många som sätter höga poäng på det testet skulle vara average/retard i ett riktigt IQ-test som mäter logisk slutledningsförmåga och vice versa. Testet är mer ett lektest för särbarn där man mäter diverse kunskaper som polisen bedömt viktiga. Hur man gjort det urvalet av uppgifter är lite oklart. Normalfördelningskurvan är baserat på ett gäng poliser som gjort testet och inte normalbefolkningen.
Det är uppenbart för alla som gjort både UNIQ och riktiga IQ test. Det är bara att slå ett öga på vissa poliser så inser man ju att de inte är creme de la creme direkt.
Ingen har påstått att det mäter IQ. Och "de andra" avser naturligtvis de som gjort UNIQ-testet, inte befolkningen.
Är det något som vet om psykologen ''sparar'' mina svar som hon har skrivit tills nästa gång jag gör om psykologtestet?
För när jag väl gjorde psykologtestet skrev hon ned massor med saker när jag väl pratade osv.
Har endast gjort psykologsamtalet 1 gång, men är lite osäker om dem kommer liksom använda mina förra svar och utgå från dom eller om dom kör helt nytt och rent!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!