2022-02-04, 00:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
😂😂 Lydia hade ägnat tiden åt att klä på sig och hämta handväskan. Hon ringde förvisso 112, men det som kom ur henne var inte panik och ånger, hon brölade och skrek om att hon hade förlorat hästgården, hade stora skulder, hon var hemlös, studierna orkade hon inte med mm
Sen la hon på och ringde sin exexman, hon har haft 3 äkta män, hitintills.
Räddningstjänsten försökte ringa tillbaks till Lydia, men hon hade inte tid, hon pratade med sitt ex. Hon låste in sitt vapen. Om Emil brydde hon sig inte, hon brydde sig om sig själv, insåg att denna gång kan inte Kim*o rädda henne.

Det tala för att Lydia var likgiltig, ingen tendens till att försöka rädda livet på Emil eller ånger på något vis såvitt jag förstår.

Detta är knappast förmildrande, så vad är förmildrande?
2022-02-04, 00:14
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mördaren i Höör minns jag inte hur det stod till med men han har kanske en diagnos, lite eljest om man säger, kanske påverkade domstolens bedömning?

Jag kan inte jämföra det fallet med det här då jag inte minns alla detaljer.

Hur som helst är det väl knappast förmildrande att Lydia hanterar ett skarpladdat vapen när hon är alkoholpåverkad, i så fall kan ju alla skylla på sprit och droger när de avrättar folk i vredesmod.

Var Lydia blodig när ambulansen kom, vet du det?

Mördaren i Höör hade ingen fastslagen diagnos, hans föräldrar fullföljde aldrig BUP-utredningar och samtal med soc under hans uppväxttid, så jag tvivlar starkt på att han hade en fastställd diagnos.

L däremot har väl fastställda diagnoser som hon även medicinerades för, fast E inte ville att hon skulle ta sim medicin (enligt Ls psykjournaler INNAN den tragiska kvällen om jag inte totalt missminner mig). Och står det i hennes psykjournaler INNAN den tragiska kvällen, så kan hon ju inte ljuga om det!

Så varför "påverkades" inte domstolen av Ls diagnoser om domstolen i Höörfallet skulle ha påverkats av deras GMs diagnoser?

Nej, självklart ska ingen hantera vapen påverkade, men det görs väl egentligen i varje jaktlag runt om i Sverige, och vid de flesta gängskjutningarna? Ingen ska köra bil påverkad heller, men tyvärr så förekommer det.

Jag får en känsla av att det OFTA togs fram vapen i Es hus, att det "lektes" med vapen både på fyllan, kanske även i nyktrare tillstånd. Det är sådant som fuppen BORDE ha utrett, t .ex. "Leker" man med vapen ofta, så ökar ju risken för att det går åt skogen förr eller senare. Men det är min känsla, bara, att det "lektes" med vapen, ofta. Ingen av dem jagade, så varför har man vapen och vapenskåp hemma om man inte har just vapnen som något slags intresse/hobby? Åka ut i skogen och skjuta lite en söndagsförmiddag, det är väl förbjudet?

Jag vet inte om hon var blodig, det borde ju framgå i fuppen, det är väl deras jobb att dokumentera sådant?

Vad jag förstår så var hon i bara trosorna när hon skjöt men klädde på sig när hon förstod att det var illa.
Sedan vet jag inte om vinkeln som hon skjöt ifrån gav några blodstänk på henne, hon stod väl i någon slags balkong/verandadörr med fönster på sidorna, men hon erkände ju direkt, men det borde ha dokumenterats i fuppen vilket som. Jag har inte sett filmen, och jag har inte varit på/sett brottsplatsen annat än bilder i fup.
2022-02-04, 00:21
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Mördaren i Höör hade ingen fastslagen diagnos, hans föräldrar fullföljde aldrig BUP-utredningar och samtal med soc under hans uppväxttid, så jag tvivlar starkt på att han hade en fastställd diagnos.

L däremot har väl fastställda diagnoser som hon även medicinerades för, fast E inte ville att hon skulle ta sim medicin (enligt Ls psykjournaler INNAN den tragiska kvällen om jag inte totalt missminner mig). Och står det i hennes psykjournaler INNAN den tragiska kvällen, så kan hon ju inte ljuga om det!

Så varför "påverkades" inte domstolen av Ls diagnoser om domstolen i Höörfallet skulle ha påverkats av deras GMs diagnoser?

Nej, självklart ska ingen hantera vapen påverkade, men det görs väl egentligen i varje jaktlag runt om i Sverige, och vid de flesta gängskjutningarna? Ingen ska köra bil påverkad heller, men tyvärr så förekommer det.

Jag får en känsla av att det OFTA togs fram vapen i Es hus, att det "lektes" med vapen både på fyllan, kanske även i nyktrare tillstånd. Det är sådant som fuppen BORDE ha utrett, t .ex. "Leker" man med vapen ofta, så ökar ju risken för att det går åt skogen förr eller senare. Men det är min känsla, bara, att det "lektes" med vapen, ofta. Ingen av dem jagade, så varför har man vapen och vapenskåp hemma om man inte har just vapnen som något slags intresse/hobby? Åka ut i skogen och skjuta lite en söndagsförmiddag, det är väl förbjudet?

Jag vet inte om hon var blodig, det borde ju framgå i fuppen, det är väl deras jobb att dokumentera sådant?

Vad jag förstår så var hon i bara trosorna när hon skjöt men klädde på sig när hon förstod att det var illa.
Sedan vet jag inte om vinkeln som hon skjöt ifrån gav några blodstänk på henne, hon stod väl i någon slags balkong/verandadörr med fönster på sidorna, men hon erkände ju direkt, men det borde ha dokumenterats i fuppen vilket som. Jag har inte sett filmen, och jag har inte varit på/sett brottsplatsen annat än bilder i fup.

Det var väl Lydias egna ord i förhör och inte i några journaler?
Ganska säker hon inte nämnt E i någon journal.
Har inte fupen till hands just nu så jag kan dubbelkolla så rätta mig gärna med sidinfo om det skulle vara så
2022-02-04, 00:23
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Det tala för att Lydia var likgiltig, ingen tendens till att försöka rädda livet på Emil eller ånger på något vis såvitt jag förstår.

Detta är knappast förmildrande, så vad är förmildrande?

Det behöver det inte alls tala för.

Om L nu hade sprungit ut så kanske de som försökte hjälpa E hade sprungit därifrån och lämnat E i ren panik för att de kanske kunde tro att hon tänkte fortsätta att skjuta? De första poliserna på plats hjälpte väl till att flytta på E över staket och grejer för att alla var så rädda för skytten i huset?? För mig låter det som att även polisen drabbades av någon slags masspsykos, rycktes med i de värsta farhågorna, helt enkelt glömde att hålla huvudet kallt.

Sedan ville väl larmoperatören att hon skulle stanna i telefonen med larmoperatören tills polisen kom fram? Vilket hon egentligen inte gjorde, hon ringde sitt ex troligen för att ordna med barnen, sedan ringde hon larmoperatören igen, men hon stannade i huset som larmoperatören ville?
2022-02-04, 00:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Har inte fupen till hands just nu så jag kan dubbelkolla så rätta mig gärna med sidinfo om det skulle vara så
Nej, Emil omnämns inte i hennes journaler. Exexmaken samt exmaken, men inte E.
Att hon påstår att E tog bort hennes mediciner, är rent bs.
2022-02-04, 00:50
Avslutad
Citat:
Det spelar ingen roll vad den kallblodiga mörderskan kommer ihåg av skeendet som är dokumenterat på film.

Domstolen kan uppenbarligen se och höra hur Lydia agerade, och det har i två instanser räckt för fällande dom.

Lydia har rätt att yttra sig till sitt försvar, det betyder inte att hennes utsagor med automatik anses relevanta, särskilt inte om det finns film och ljudbevis som ger en annan bild av vad som hände.

Att åklagaren menar att Lydia talar osanning är kanske inte det som avgör domstolens bedömning av vad som hände?
Hon överklagade till högsta domstolen, som har gått igenom allt, men de anser inte heller att det finns någonting som gör att hennes fall beviljas prövning.
Högsta Domstolen avslog hennes överklagan, som i stort sett gick ut på att rätten inte lyssnat på Lydias förklaring, samt att de inte tagit hänsyn till hennes funktionsnedsättningar eller hennes nära 3 promille. Försvarspajasen försökte även med "man kan inte se på någon hur de känner inuti" gällande Lydias agerande
Intressant att höra Lydia käfta emot åklagaren i rätten, sluddrande att jag hade panikattack, jag har panikattack just nu, jag har jätte hög puls, jag är såhär när jag har panikattack
2022-02-04, 01:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hon överklagade till högsta domstolen, som har gått igenom allt, men de anser inte heller att det finns någonting som gör att hennes fall beviljas prövning.
Högsta Domstolen avslog hennes överklagan, som i stort sett gick ut på att rätten inte lyssnat på Lydias förklaring, samt att de inte tagit hänsyn till hennes funktionsnedsättningar eller hennes nära 3 promille. Försvarspajasen försökte även med "man kan inte se på någon hur de känner inuti" gällande Lydias agerande
Intressant att höra Lydia käfta emot åklagaren i rätten, sluddrande att jag hade panikattack, jag har panikattack just nu, jag har jätte hög puls, jag är såhär när jag har panikattack

Vad jag har förstått så har filmen som visar mordet utgjort ett tungt bevis, domstolen kunde se och höra vad som hände, hur Lydia och Emil agerade, känslotillstånd och tid med mera.

Vad Lydia berättar kan knappast väga lika tungt, särskilt om det inte korrelerar med filmen.

Om Lydia dessutom var berusad och hon skyller på minnesluckor blir hennes berättelse åtminstone inte trovärdigare.

En domstol ser troligen igenom en cherrypickad story, i det här fallet har två domstolar bedömt vad som förelagts.
2022-02-04, 02:20
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede

Ok, jag ska inte svära på att just det med medicinerna står i psykjournalerna, men jag tror att just sömnmedicinen står med, att E inte ville att L skulle ta sin sömnmedicin. Jag har inte heller tillgång till dem just nu.

Å andra sidan så står det i psykjournalerna att L inte ville att E skulle flytta en del av hennes saker till hans hus i Bålsta, hon ville att de skulle flyttas till en väns förråd, och att hon är mycket, mycket arg och oroad över att han tog dessa saker/kartonger (?) till Bålsta och dessutom packade upp/gick igenom dem. De journalerna är daterade ganska långt innan den tragiska kvällen, och dessa saker återkommer L till, om och om igen med tillägget att "han/du har förstört allting"......något hon även säger i den "nya" ljudinspelningen, och i "mordfilmen" (enligt avskrift).

Vad är det som är så viktigt i dom där sakerna för L, som (troligen) E inte skulle se/känna till?

Om man jämför vad L säger i sina psykjournaler (som är daterade månaderna INNAN den tragiska kvällen, så tycker i alla fall jag att mycket L säger i förhör stämmer, hon ljuger inte alls, det går liksom att jämföra förhör och psykjournaler. Men sedan försöker hon (tyvärr kan man ju säga, egentligen) att hjälpa polisundersökningen genom att försöka att komma ihåg vad som hände just innan och varför hon sköt, genom alkoholdimman, och jag tror uppriktigt att hon inte kommer ihåg.
Att hon inte kommer ihåg pga fylla är inget försvar, men hon borde ha sagt att hon inte kommer ihåg....hållit sig till sanningen, liksom.
2022-02-04, 04:00
Avslutad
Citat:
Ok, jag ska inte svära på att just det med medicinerna står i psykjournalerna, men jag tror att just sömnmedicinen står med, att E inte ville att L skulle ta sin sömnmedicin. Jag har inte heller tillgång till dem just nu.

Å andra sidan så står det i psykjournalerna att L inte ville att E skulle flytta en del av hennes saker till hans hus i Bålsta, hon ville att de skulle flyttas till en väns förråd, och att hon är mycket, mycket arg och oroad över att han tog dessa saker/kartonger (?) till Bålsta och dessutom packade upp/gick igenom dem. De journalerna är daterade ganska långt innan den tragiska kvällen, och dessa saker återkommer L till, om och om igen med tillägget att "han/du har förstört allting"......något hon även säger i den "nya" ljudinspelningen, och i "mordfilmen" (enligt avskrift).

Vad är det som är så viktigt i dom där sakerna för L, som (troligen) E inte skulle se/känna till?

Om man jämför vad L säger i sina psykjournaler (som är daterade månaderna INNAN den tragiska kvällen, så tycker i alla fall jag att mycket L säger i förhör stämmer, hon ljuger inte alls, det går liksom att jämföra förhör och psykjournaler. Men sedan försöker hon (tyvärr kan man ju säga, egentligen) att hjälpa polisundersökningen genom att försöka att komma ihåg vad som hände just innan och varför hon sköt, genom alkoholdimman, och jag tror uppriktigt att hon inte kommer ihåg.
Att hon inte kommer ihåg pga fylla är inget försvar, men hon borde ha sagt att hon inte kommer ihåg....hållit sig till sanningen, liksom.
Kan du hänvisa till vart det går att jämföra, det är ingenting som jag hittat, eller någon instans, när du har tillgång till fup, såklart
Senast redigerad av Mumsbulle 2022-02-04 kl. 04:04.
2022-02-04, 08:34
Medlem
Mercedes avatar
Citat:

För mig att inte sömntabletterna heller står med utan det framkommer i hennes förhör hon har. Laddade ner fupen tilll ett usb minne när jag bytte dator men ska föra över den när jag kommer hem från psykologen (funderat en hel del vad som kan tänkas stå i mina egna journaler efter jag blev "besatt" i Lydias tänk/handlande )

kommer återgå till det där med hennes flyttade saker och mitt tänk kring det när jag refreshat minnet lite från fupen sen.

Hade hon sagt att hon inte kommer ihåg någonting och spelat det kortet tror jag hon kunde kommit lindrigare undan, att hon gav en otroligt detaljerad redovisning av händelseförloppet (som sen videon visade var helt fel) tycker jag snarare tyder på att hon vet vad som hänt men försöker "rädda sitt skinn", jag tror att om det faktiskt var så att hon inte kom ihåg något så hade hon sagt det.
2022-02-04, 09:32
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmeLee
Okey lilla troll ängel - du påstår att du kände Emil och varit hans vän .

Vilken sorts musik gillade han?
Spellistorna gick varma när man umgicks med honom, så det kan inte vara så svårt att svara på.
Och vadå? Lägg ut en bild på er och blurra ditt fejs - om du vill bevisa din trovärdighet.
Tror vi får nej på båda här nu .

Ingen vän till Emil -Skulle säga - Lida fick för strängt straff. Som du gjort.

Lida borde fått elektriska stolen. Men hennes liv är redan kört. Den Dan hon få vandra fri som gammal gumma - med ett pris på sitt huvud - är knappast nåt att längta efter.

Och ja- jag sa direkt - Lida sköt honom med sitt vapen . Sen att det var ett gevär och inte en pistol - sak samma. Hon mördade honom iskallt för att han inte ville vara med smutset längre.

Hon är där hon hör hemma. Instängd . Inlåst.

Fetade;

Vad menar du med detta..?
Har du fått vetskap om att någon satt ett pris på Lydia när hon kommer ut?
2022-02-04, 11:09
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captainspiced
Han hade inga skador i ansiktet, varken i mun, svalget, öron eller ögon. Så med tanke på att hon enligt honom slog allt vad hon nu kunde, känns det märkligt.

Tycker det är hemskt att Emil fick stryk av alla kvinnor.
Vart har du det ifrån?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in