Citat:
Ursprungligen postat av
Marie-Antoinette
De flesta omständigheter som borde vara förmildrande har lagts fram men sågats rakt av av fup och sedan domstolen, ex L ringde nödnummer och larmade ambulans samt polis, och hon erkände väl redan i larmsamtalet nr 1 att hon skjutit E. Hon visar ånger och chock, hon försöker hjälpa till i utredningen så gott hon kan, med det hon kommer ihåg, hon var ju kraftigt berusad. Domstolen (och fup) tror ju inte på något av detta och hävdar att det i och med filmen är uppenbart att L har skjutit E. Men filmen är ju sekretessbelagd, alltså den endaste "beviset" på att L inte kände ånger, inte var chockad m.m., att det tydligen var utomordentligt kallblodigt. Jag tycker att man redan i fuppen bestämt sig för att L inte skulle känna ånger, eller vara chockad, vara ledsen. Jag tycker att man i fuppen har lagt ner MER arbete på att försöka bevisa att L inte var ångerfull, chockad, ledsen m.m. än att faktiskt utreda flera/alla omständigheter. Det måste ju ha varit en stor nål i ögat på förundersökningspersonalen att L själv larmade, men det lyckas de också prata bort......
Nej, ta ut någon patron skulle hon väl inte göra, men hon hade väl svårt att komma ihåg NÄR hon laddade vapnet......och varför.....som jag ser det försökte L verkligen att komma ihåg hur det gick till innan skottet gick av, men har troligen minnesluckor pga alkoholen därav försök till olika förklaringar, vilket både fup och domstol påstår är lögner.
Det är inte längre så sällsynt att mord filmas, det finns ett fall i Göteborgstrakten (några år innan lagändringen) ett mycket utdraget tortyrmord, GM fick 12 år. Där kan man ju verkligen undra vad det var för förmildrande omständigheter........ det finns några fall till, kommer inte på dem nu bara.
Efter lagändringen, så kan man ju jämföra med Mordet på Elin i Höör, GM slår ihjäl henne med hammare, gräver ner henne, häller latrintunna över henne, ringer hennes vänner och frågar var hon är, "hjälper" Missing People att leta efter henne.......han fick 16 år........Jag tycker faktist att det var värre, så varför får han bara 16 år??
Det hade det kanske om HELA KVÄLLEN hade filmats.......denna film är 4 minuter av en kväll som kanske börjar kl 16.00........och dessutom sekretessbelagd till allra största delen........så vem ska kunna granska domstolen i ex framtiden, eller om Sverige hamnar i ett läge med korrumtion......
Det är mina åsikter!
Ja du har verkligen rätt i det du skriver.
Man kan verkligen undra över vad domstolen har sett som gör att de dömer till 18 år, för inte är det enligt de bevis som finns, det är omöjligt.
Och speciellt med tanke på hur andra, mer planerande, lömska och grymma mördare dömts mildare.
Sen kan man ju också undra över en annan sak som varit uppe i tråden tidigare. Det här med att människans hjärna stänger ner/stänger ute minnen som är hemska och traumatiska. Det i sin tur gör att personen inte kommer ihåg och försöker pussla ihop saker, vilket ofta blir helt skevt.
För om så är fallet, vilket jag tror är. Då faller åklagarens bit med att Lydia skulle ljuga, för hon kommer helt enkelt inte ihåg.
Och det med hjärnan hur den fungerar vid dramatiska händelser, det är ju inget nytt. Det finns tonvis med böcker om det i världen.