Citat:
Ursprungligen postat av
WeedGrower
Tja
Det är bådr bu och bä när det kommer till metadon enligt min erfarenhet, har också gått från buprenorfin till metadon och jag har kraftig smärtproblematik (fem diskbråck). Smärtstillandet anser jag vara jämlikt men betydligt fler biverkningar på metadonet.
Bland annat går man upp i vikt kraftigt och sämre allmän energi och utseendet jag förändras till det mindre smickrande med blek och svettig ton i ansiktet. Däremot har jag fått kraftigt mindre drogsug på metadon som var i det närmaste konstant på suben.
Oj. Tråkigt att du upplevt det så.
Självklart finns både bu och bä med alla dessa preparat.
Personligen har det inte påverkat min utsida alls. Jag har varit väldigt överviktig för och har tendens att lätt gå upp i vikt - därför är jag väldigt hård mot mig själv med vad jag äter och hur jag rör mig.
Jag har snarare blivit drabbad av illamående och minskad aptit - vilket ledde till viktnedgång i början.
Viktuppgång pga ökad aptit och minskad lust att röra sig är ju vanliga biverkningar - men även att samla på sig vatten är vanligt.
Har du koll på att det inte är vad du gör och om det är det: har du bett om vätskedrivande?
Man måste absolut vara medveten om biverkningarna och ha koll på dem och väga mot fördelarna.
Vad jag hört har de allra flesta bäst smärtlindring av metadon så har man ont på bup eller sub så kan det absolut vara värt att testa att byta men givetvis med försiktighet.
Hur kommer det sig att du inte går tillbaka om det bara gör sån skada ist för nytta på dig?
"Endast" för drogsugets skull?
Hoppas det löser sig!