2022-01-22, 23:10
Medlem
Kluven över framtiden.

Har "äntligen" fått bekräftat att jag HAR psoriasis artrit (dvs en ännu mer aggressiv form av autoimmun smärtproblematik än "vanlig" ledgångsreumatism). Så det förklarar ju varför i helvete jag haft ONT redan från början av 20-årsåldern. Att jag ens började med opiater från första början (som 20, för 15 år sedan) var ju inte bara för att det tog bort min ångest... utan det tog ju även bort den där smärtan jag hade svårt att placera.

Och nu har jag alltså gått på LARO i 11 månader, och äter 26 mg Suboxone. Och visst... jag blir ju "frisk" och slipper smärta 23 av 24 timmar om dygnet. Men faktum kvarstår ju: reumatismen kommer inte bli mindre med åren, så jag kommer ju inte hitta en väg UT ur det här. Och samtidigt har jag den senaste månaden börjat fantisera om rökheroin igen. Borde jag överväga att byta över till Metadon då? Så jag håller morfinisten mätt och smärtpatienten tyst, samtidigt? Fram tills nyligen så var det precis det jag INTE ville, eftersom jag ville se en framtid utan underhållsbehandling.

Mvh, D
Citera
2022-01-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomp0jken
Kluven över framtiden.

Har "äntligen" fått bekräftat att jag HAR psoriasis artrit (dvs en ännu mer aggressiv form av autoimmun smärtproblematik än "vanlig" ledgångsreumatism). Så det förklarar ju varför i helvete jag haft ONT redan från början av 20-årsåldern. Att jag ens började med opiater från första början (som 20, för 15 år sedan) var ju inte bara för att det tog bort min ångest... utan det tog ju även bort den där smärtan jag hade svårt att placera.

Och nu har jag alltså gått på LARO i 11 månader, och äter 26 mg Suboxone. Och visst... jag blir ju "frisk" och slipper smärta 23 av 24 timmar om dygnet. Men faktum kvarstår ju: reumatismen kommer inte bli mindre med åren, så jag kommer ju inte hitta en väg UT ur det här. Och samtidigt har jag den senaste månaden börjat fantisera om rökheroin igen. Borde jag överväga att byta över till Metadon då? Så jag håller morfinisten mätt och smärtpatienten tyst, samtidigt? Fram tills nyligen så var det precis det jag INTE ville, eftersom jag ville se en framtid utan underhållsbehandling.

Mvh, D
Att gå över till en dos metadon du är smärtfri med låter som ett sunt val, som du säger så kommer inte dina smärtor bli bättre och tyvärr så blir dom förmodligen värre med åren.
Citera
2022-01-23, 15:39
Medlem
Mrlind92s avatar
Någon som har koll på ställe där man får laro på en gång ?? Som ligger i Göteborg eller närheten av laxå eler typ nära
Citera
2022-01-23, 16:39
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyui
Jag har buprenorphine, hade subuxone ett tag för flera år sedan men den va på riktigt inte bra. Det är nog lite både och att jag tycker jag borde slutat för längesen och att den inte hjälper mig längre.
Jag har pratat med mottagningen lite och frågat om det finns någon plan och om de vet vad som funkar bra, men då det inte är knappt nån som slutat så vet de inte. Alltså slutat och trappat ner på rätt sätt liksom. Tänkte det vore intressant att höra om det fanns någon som faktiskt slutat, de kanske visserligen inte hänger i denna tråden då, vad vet jag

Varför tyckte du att suboxone var dåligt?
Citera
2022-01-23, 17:53
Medlem
Citat:
Kluven över framtiden.

Mvh, D

Hej på dig!
Jag har själv svår variant av hEDS (alltså medfödd bindvävssjukdom som ger svåra smärtor i muskler och leder - bland mkt annat) och har även svåra koniska buksmärtor och nervsmärtor i buken pga extremt många operationer av olika skäl.
Jag är 27 år och övergick från morfin till sub för 3,5 år sen och från sub till metadon för omkring ett år sen och metadonet har helt klart räddat mitt liv.
Har långt ifrån högsta möjliga dos och kan där med höja när mina smärtor oundvikligt med åren kommer bli värre!
All lycka till och återkom om jag kan svara på något!
Citera
2022-01-23, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Varför tyckte du att suboxone var dåligt?

När jag gick från subutex till suboxone så kände jag att jag behövde starkare dos för att det skulle sitta i, jag blev lite småfrusen, rastlös och snorig varje morgon. Jag tog det senare för att inte va dålig över kväll och natt. Sen när jag bytte tillbaka kunde jag sänka dosen. Om man börjar med suboxone är det ju inga problem för då känner man ingen skillnad. Det var flera på mottagningen där jag går som fick höja dos eller byta tillbaka. Men de som började fick då suboxone direkt. Men ja det va så jag upplevde det iallafall.
Citera
2022-01-24, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrlind92
Någon som har koll på ställe där man får laro på en gång ?? Som ligger i Göteborg eller närheten av laxå eler typ nära

Hur menar du med "med en gång"?
Att du ska ha medicinen utskriven direkt eller att du letar efter något ställe där kön inte är lång efter att du blivit godkänd till programmet..?

Det är lågt ifrån en "med en gång"-grej annars. Ingen quickfix så att säga.
Det är tufft på många sätt.
Dagliga besök, stränga regler och sedan en ganska lång insättningsperiod
Citera
2022-01-28, 18:33
Medlem
Citat:
Kluven över framtiden.

Mvh, D

Tja

Det är bådr bu och bä när det kommer till metadon enligt min erfarenhet, har också gått från buprenorfin till metadon och jag har kraftig smärtproblematik (fem diskbråck). Smärtstillandet anser jag vara jämlikt men betydligt fler biverkningar på metadonet.

Bland annat går man upp i vikt kraftigt och sämre allmän energi och utseendet jag förändras till det mindre smickrande med blek och svettig ton i ansiktet. Däremot har jag fått kraftigt mindre drogsug på metadon som var i det närmaste konstant på suben.
Citera
2022-01-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeedGrower
Tja

Det är bådr bu och bä när det kommer till metadon enligt min erfarenhet, har också gått från buprenorfin till metadon och jag har kraftig smärtproblematik (fem diskbråck). Smärtstillandet anser jag vara jämlikt men betydligt fler biverkningar på metadonet.

Bland annat går man upp i vikt kraftigt och sämre allmän energi och utseendet jag förändras till det mindre smickrande med blek och svettig ton i ansiktet. Däremot har jag fått kraftigt mindre drogsug på metadon som var i det närmaste konstant på suben.

Oj. Tråkigt att du upplevt det så.
Självklart finns både bu och bä med alla dessa preparat.
Personligen har det inte påverkat min utsida alls. Jag har varit väldigt överviktig för och har tendens att lätt gå upp i vikt - därför är jag väldigt hård mot mig själv med vad jag äter och hur jag rör mig.
Jag har snarare blivit drabbad av illamående och minskad aptit - vilket ledde till viktnedgång i början.

Viktuppgång pga ökad aptit och minskad lust att röra sig är ju vanliga biverkningar - men även att samla på sig vatten är vanligt.
Har du koll på att det inte är vad du gör och om det är det: har du bett om vätskedrivande?

Man måste absolut vara medveten om biverkningarna och ha koll på dem och väga mot fördelarna.

Vad jag hört har de allra flesta bäst smärtlindring av metadon så har man ont på bup eller sub så kan det absolut vara värt att testa att byta men givetvis med försiktighet.

Hur kommer det sig att du inte går tillbaka om det bara gör sån skada ist för nytta på dig?
"Endast" för drogsugets skull?

Hoppas det löser sig!
Citera
2022-02-01, 08:46
Medlem
Charliework86s avatar
Om man tagit några blå, och sen torskar. Och det är första gången på 3år. Kan man bli utkastad då?
Citera
2022-02-02, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charliework86
Om man tagit några blå, och sen torskar. Och det är första gången på 3år. Kan man bli utkastad då?

Aldrig.
Citera
2022-02-02, 18:29
Medlem
Missbrukar metadon sedan två år tillbaka då jag gillade det mer än heroin. Inte hållbart att köpa flaskor för 700 varannandag, borde jag inte kunna få metadon via laro omgående istället för att behöva prova sub?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in