2022-02-03, 09:19
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur hittade Esbjörn någon av sina ombud?

Svaret är nog att någon annan fixade dessa åt honom.

Fanns väl lite kopplingar mellan Esbjörns vänner och de utvalda ombuden.
Ligger lite info någonstans i tråden.
2022-02-03, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Dock hammare man ut ett 50 tal inlägg under natten för att gömma mitt inlägg i massorna.
Du överskattar din betydelse en aning, du är faktiskt inte så viktig för tråden. Anledningen till att ingen kommenterade ditt inlägg var för att det inte innehöll något av värde. Det var bara ett till uttryck för ditt näthat och trollande.
2022-02-03, 09:32
Medlem
Lejon-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Har jag inte alls det. Det är andra här som förvrängt det så. Binninge sa till mig att han hade så svårt att förstå innebörden och att han ville försäkra sig om att Esbjörn verkligen förstod allt. Jag tror det var två timmar han sa det hela tog och det var ju väldigt omtänksamt att ta det så varsamt. Det var nog första gången Esbjörn konfronterades med en sådan handling, så köra över honom med motivering att man ju bara tog tillvara på hans intresse för hans bästa och vinna tid ville han inte.

Så fräckt av er att förvränga en så omtänksam handling till något avskyvärt.
I mina öron låter det som juristen Binninge fick tjata, tjata och tjata på Esbjörn. Kanske Monica och Margareta var med och tjatade. Kanske de i slutet var tvungna att framföra några "milda" hot för att få honom att skriva under generalfullmakten, som i princip tog över hans fortsatta liv.

Vi ska heller inte sticka under stolen med att Juristen Binninge har ett stort ekonomiskt intresse. Tiden han lägger på fallet, fakturerar han för!
2022-02-03, 09:40
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mzs
Ja jösses.

Vid tidpunkten för förhöret visste Esbjörn att en polisanmälan gjorts, påstår du.

Ja, det är klart att han visste det. Vad trodde du, att han skulle sitta och bli förhörd i ett polisförhör om en anmälan, utan att veta att anmälan gjorts? Jag slår vad om att du inte vet vad en paradox är, du får väl slå upp det.

Och du kallar mig för jubelidiot
Ja visst har du varit att klassa som en jubelidiot men nu har du klivit upp ytterligare några nivåer på idiotskalan när du kommer med denna plattityd om att Esbjörn visste om att han blev förhörd om röjningen och fällningen av träd på hans tomt Dock sätter jag det inte som otroligt utan snarare sannolikt att han vid det här laget glömt att han blivit förhörd i denna sak å du och alla vet varför.

Vad som var väsentligt i frågan vi diskuterade var om han visste om anmälan innan polisen ringde upp honom. Det försöktes ju göra gällande att han inte kände till det och som jag då vederlade i några inlägg innan till slut dina Ebba-parvlar lade ned sina försök.

Så en gång till då och kanske är du ensam kvar som ännu inte fattat - alternativt gjort ett sista krampaktigt försök att förleda någon Att Esbjörn visste om anmälan och INTE blev överraskad av polisens telefonuppringning visas av att han upplyste förhörsledaren om att det var, som han uttryckte det, någon firma i Örebro som lämnat in anmälan. Förövrigt gjord på Esbjörns uppmaning, enligt hans dåvarande ombud.

Ser du krystat fram en signatur om att du är den nakna sanningen jo jo så signifikant för en lögnare att behöva framhålla att han minsann är sann - ett praktexempel på något paradoxalt. Det behöver inte en sann person framhålla utan det framstår av sig självt.

Naken det är du. Det har du rätt i, men det beror enkom på att du blivit så avklädd i diskussioner här i tråden
2022-02-03, 09:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag är inte specielt imponerad av fulelen som finns i huset, hur vet vi att det finns el? den lilla lampa som fans kunde lika gärna drivas av något batteri med omformare för att göra intervjun gemytlig.
Vattnet har inte funnits där sen Esb var i färd med detta för ca 12 år sen dom brukade hämta vatten på stationen sa MZ om ja inte mins fel.
Vattnet som har funnits är draget från sjön i en luftledning så detta kanske fanns på 1900 talet som bevattning och ev gråvatten. i dag är det inte tillåtet eller troligen inte funktionellt heller.
du vet vatten fryser och med den rören mm.
med tanke på hur väl Esb skötte huset tvivlar jag på att han har tömt det inför vintern. eller tror du han har värmt huset i alla år?
Huset har dessutom läckt in vatten i taket och syllen är rutten om du kollar på Anticimex besiktning

Ja, det var också vad jag skrev, eller hur:

De flesta som har sommarhus brukar ha elementen på på någon grad, typ 5, annars är det ju stor risk att vattnet fryser inomhus också, vilket innebär risk att ledningarna spricker.

Min poäng var att att Ebba inte är försiktig med hur hon uttalar sig om huset utan rots att hon i det här läget är under lupp, säger något som riskerar återigen hennes trovärdighet.

Det är tydligt att hon vill visa att huset är litet och sketet, det finns inget där att hämta:

- det är fallfärdigt
- det är litet
- det fins ingen el
- det finns inget vatten

Det är väldigt risky att i den känsliga situation hon är i att göra minsta överdrift för att vinna sympatier, ändå gör hon det.

Ebba kunde lika lätt ha sagt att det är ett hus som är i ett stort behov av renovering.

Jag tror att även flera av er ser att det här är ett retoriskt knep som Ebba kör. Hon använder sig inte sällan av emotionella och etiska argument för att vädja till lyssnarnas medkänsla.

Exakt det som är hennes styrka.
Exakt det som gör att man kan känna att denna skicklighet är det som fick Esbjörn på fall.

Och att Ebba är en risktagare, det har jag genom det här fallet blivit alltmer varse om. Genom mitt delatagnde i tråden har jag läst artiklar som just denna från DN som jag länkade till, vilket jag inte läst då det var aktuellt.

Ett till litet till citat från den artikeln :
"Flera kristdemokrater som DN pratat med uttrycker frustration över att politiska motståndare använder partiledarens privatliv för att kritisera partiet.

– De säger att hon ”hon ljuger” och ”hon är hård”. Jag tycker Ebba har kommit in i vårt parti med ny energi, självförtroende och glädje. Sen att saker händer i ens privata liv, det är media också intresserade av. Det får hon själv dra slutsatserna av, säger Birgitta Sacrédeus som är regionråd i Dalarna och ersättare i partistyrelsen.
"
https://www.dn.se/sverige/partiets-vadjan-till-ebba-busch-ga-inte-vidare-till-domstol/

Ok, det var något nytt för mig att det sägs att Ebba ljuger.
Men ja, det är ju den känslan jag fått allteftersom.

Jag tror inte Ebba är ärlig i den här situationen, varken med Esbjörn eller på annat sätt heller.
Vad har hon invaggat i gubben?
2022-02-03, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det var också vad jag skrev, eller hur:

De flesta som har sommarhus brukar ha elementen på på någon grad, typ 5, annars är det ju stor risk att vattnet fryser inomhus också, vilket innebär risk att ledningarna spricker.

Min poäng var att att Ebba inte är försiktig med hur hon uttalar sig om huset utan rots att hon i det här läget är under lupp, säger något som riskerar återigen hennes trovärdighet.

Det är tydligt att hon vill visa att huset är litet och sketet, det finns inget där att hämta:

- det är fallfärdigt
- det är litet
- det fins ingen el
- det finns inget vatten

Om du har rätt i att huset har både vatten och värme så har Ebba Busch säkert blivit lurad av Esbjörn Bolin, han säger att det saknas vatten, avlopp och värme i huset så han har fått hämta vatten från stationshuset. Det verkar lite opraktiskt.

https://www.docdroid.net/qesaUhB/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-25-svaromal-pdf#page=2
2022-02-03, 10:05
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det fanns förmodligen flera som såg en ekonomisk uppsida i att inleda en utdragen tvist om huset. Binninges mamma fick in en ny styrelseledamot i Juridikkonsulterna, en finansiär som skulle täcka kostnaderna tills Esbjörns slantar började strömma in. Hon och sonen Johann hade en plan som lyckligtvis havererade tack vare hans lik i garderoben.

Mycket märkligt att denna Qviberg har gått in som en finansiär i Juridikkonsulterna, finns det inget roligare att bränna pengar på?
2022-02-03, 10:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Enligt Esbjörn Bolin saknar huset vatten, värme och avlopp. Ljuger han också? När ska du ledsna på hans lögner och sluta lita på allt han säger?

https://www.docdroid.net/qesaUhB/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-25-svaromal-pdf#page=2

Ja, av säkerhetsskäl kan man ju säga att det kan vara direkt farligt att bo i huset med barn; brandsäkerhet, inga petskydd mm. Vattnet är inte drickbart som det verkar.

Nu har jag redan skrivit det; poängen är att Ebba använder sig av retoriska grepp som är välkända, men som inte bidrar till ökad tilltro till hennes sätt att agera i husaffären, tvärtom. Dessutom tar hon en stor risk genom att husaffären är så uppmärksammand i det läget, att det kan komma fram annat som media kan dra upp mot henne.

Och för mig är det givet, att det är sådana knep hon använt mot Esbjörn.
Hon säger själv i reportaget:

"Jag har köpt det av en man som jag lärt känna under sommaren och som har velat sälja till mig."

Ja, just det.
En man som hon har lärt känna under sommaren. Och vad sa Esbjörn. Hon bjöd på fika. Och tjatade och tjatade.
Och nu ser jag också hur Ebba får det nästan att låta som att det är Esbjörn som kommit till henne för att sälja, genom att hon vänder på steken.

Istället som hon ofta annars sagt, att det var hon som frågade, väljer hon här utgångsläget som att; de lärde känna varandra under sommaren, han ville sälja, och det huset det var ett ruckel.

Om man inte visste ett skit om historien skulle man mycket väl kunna tro att det var så det låg till, att det var Esbjörn som uppvaktade henne med avsikten att sälja huset.
2022-02-03, 10:21
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
I mina öron låter det som juristen Binninge fick tjata, tjata och tjata på Esbjörn. Kanske Monica och Margareta var med och tjatade. Kanske de i slutet var tvungna att framföra några "milda" hot för att få honom att skriva under generalfullmakten, som i princip tog över hans fortsatta liv.

Vi ska heller inte sticka under stolen med att Juristen Binninge har ett stort ekonomiskt intresse. Tiden han lägger på fallet, fakturerar han för!
Om man jämför Esb ord: jag blev tvingad mot att hon tjatade, så är det uppenbart vad skillnaden är.
Att bli tvingad likt hans utsaga i förlikningen mot att han av fri vilja sålde till EB då hon i hans ord tjatade.
Detta gör att han faktist inte var emot försäljningen men däremot inte med på noterna vid förlikningen.
Däremot så är det många som måste välja ett av två dåliga alternativ som Esb i detta fall.
Att snyltaren binninge förhalade vet vi och att han inte vill betala för sig detta är helt klart.
Detta tillika dom två som styr Esb med järnhand. Dom vill inte att deras mjölkko ska vika undan.
Så dom inte tjatade utan övertalar i mina öron.
2022-02-03, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, av säkerhetsskäl kan man ju säga att det kan vara direkt farligt att bo i huset med barn; brandsäkerhet, inga petskydd mm. Vattnet är inte drickbart som det verkar.

Nu har jag redan skrivit det; poängen är att Ebba använder sig av retoriska grepp som är välkända, men som inte bidrar till ökad tilltro till hennes sätt att agera i husaffären, tvärtom. Dessutom tar hon en stor risk genom att husaffären är så uppmärksammand i det läget, att det kan komma fram annat som media kan dra upp mot henne.

Och för mig är det givet, att det är sådana knep hon använt mot Esbjörn.
Hon säger själv i reportaget:

"Jag har köpt det av en man som jag lärt känna under sommaren och som har velat sälja till mig."

Ja, just det.
En man som hon har lärt känna under sommaren. Och vad sa Esbjörn. Hon bjöd på fika. Och tjatade och tjatade.
Och nu ser jag också hur Ebba får det nästan att låta som att det är Esbjörn som kommit till henne för att sälja, genom att hon vänder på steken.

Istället som hon ofta annars sagt, att det var hon som frågade, väljer hon här utgångsläget som att; de lärde känna varandra under sommaren, han ville sälja, och det huset det var ett ruckel.

Om man inte visste ett skit om historien skulle man mycket väl kunna tro att det var så det låg till, att det var Esbjörn som uppvaktade henne med avsikten att sälja huset.
På vilket sätt är det ett ”retoriskt knep” att säga att ett hus som saknar vatten faktiskt saknar vatten. Är det sanningshalten som du tycker är ett ’knep”? Givetvis ville Esbjörn sälja huset, det har han redan skrivit under på minst två gånger.

De lärde känna varandra efter att hon bett en gemensam bekant fråga om han ville sälja. Att det fanns en öppning är ganska uppenbart eftersom de till slut kom överens om både pris och tillträdesdag. Ebba Busch fick låna nycklarna och tillstånd att börja röja upp på tomten.

Den som sysslar med retoriska knep är du.
2022-02-03, 10:29
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x

När man fakturerar 2000kr i timmen och inte har så många andra kunder så tjatar man nog gärna lite extra, åtminstone om man heter Binninge.

Undrar hur mycket Majkgård tog betalt för sitt tjatande? Hon verkar ju vara en girig kvinna.
2022-02-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Mycket märkligt att denna Qviberg har gått in som en finansiär i Juridikkonsulterna, finns det inget roligare att bränna pengar på?
Qviberg trodde säkert att han skulle få utdelning på sin investering, men sen hoppade Binninge av uppdraget eftersom hans bakgrund blev avslöjad. Efter det har intäkterna i bolaget sinat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in