Nä, jag litar inte på Ebba, och återigen bevisar hon att hon gör skäl för min misstro mot hur hon har skött affären.
I DN berättar Ebba i en intervju i maj- 21 om sitt husköp:
(Observera att detta är en transkription av vad Ebba själv säger)
" Ja, det är ett enkelt husköp. Ett litet hus som är fallfärdigt, inget rinnande vatten, el eller nånting. Men det är ett hus som jag tror skulle kunna bli ett tryggt hem för mina barn och mig själv. Jag har köpt det av en man som jag har lärt känna under sommaren och som velat sälja till mig.
Jag har köpt det enligt konstens alla regler. Jag ser ingen anledning till att backa från det husköpet bara för att personer har hotat mig med att smutskasta mig i media. Det tycker jag inte är rätt och riktigt. Även om man är beslutsfattare och makthavare så ska man inte vara rättslös. Alla måste vara lika inför lagen."
https://www.dn.se/sverige/partiets-vadjan-till-ebba-busch-ga-inte-vidare-till-domstol/
Det är ju helt enkelt inte sant att det inte finns vare sig el eller vatten i huset.
Varför kan inte Ebba hålla sig till sanningen här.
Huset är visserligen nedgånget, men varken el eller vatten saknas, det kan läsas i mäklarnas objektbeskrivning och även i Anticimex.
Jag vet inte ens om man kan säga att huset är fallfärdigt med rätta, även om jag själv har definiterat det som ett ruckel. Men husets stomme är timmer, och jag skulle tro att om huset verkligen var fallfärdigt, dvs att allt timmer var kört, då handlar det inte längre om ett hus som kan renoveras. Visst, man kan väl tolka Ebbas beskrivning av huset som lite målande, men sammataget beskriver hon huset i (ännu) sämre skick än det är.
Det som är sant är att huset behöver renoveras rejält, och man behöver naturligvis dra in ny el överallt och även vatten/avlopp är med säkerhet i sådant skick att man behöver åtgärda detta. Stora summor måste till för att huset ska bli ett beboeligt åretrunt hus för en barnfamilj med moderna krav.
Ingen tycker väl och har väl inte heller sagt att det är rätt att Ebba ska ge upp husköpet för hot om smutskastning i media. Det är ett typiskt retoriskt grepp som vänder ljuset från den riktiga frågan om Ebba har justa agerat just och moraliskt. Även om vissa media gör rubriker av ingenting, så finns det i den här frågan frågetecken, och som partiledare får du accptera att bli granskad. Det är något som Ebba vet, och hon har satt sitt eget rykte på jepardy genom att stövla fram.
Istället handlar det om synpunkter som har kommit fram om Ebbas husköp har väckts om just Ebbas agerande i husköpet och Esbjörns ånger som har fått en del att undra om Ebba inte har funderat på att backa, köpa ett annat hus. Inte att hon ska back för hot om smutskastning i media.
Det har i dagarna varit flera artiklar om KD och Ebba. I DN har Ebba hävdat att KD en gång bildades för att motverka nazism, vilket inte är sant.
I Expressen skriver Anna Hellgren, redaktör och kritiker på Expressens kultursida om Ebbas uttalande:
"Ebba Busch låter dock inte något så futtigt som sanningen stå i vägen."
På KDs hemsida har man dock nu tagit bort uttalandet och kallar detta en "uppdatering".
"
”Vi uppdaterar hemsidan löpande”, hälsar partiet. "
https://www.expressen.se/kultur/anna-hellgren/varfor-ljuger-busch-om-kds-forflutna/
Nä, det är precis sådant här som gör att jag inte litar på Ebba. Jag håller med Expressens journalist:
"
Ebba Busch låter dock inte något så futtigt som sanningen stå i vägen."