2022-02-03, 08:23
Medlem
Använd brusreducerande hörlurar. Det vill man ju ha ändå, med tanke på hur själva planet låter - ett oändligt mycket större problem än skrikande barn.

Angående barnens väl och ve så tar de obetydlig skada av längre flygresor någon gång om året, och det vägs upp av att barnen har jätteroligt när man kommer fram till sol- och badsemestern. Dessutom är de flesta barn faktiskt ganska anpassningsbara och skriker inte för full hals i nio timmar, som många här verkar tro.
Citera
2022-02-03, 08:24
Medlem
Liberationfronts avatar
För att föräldrarna har råd.
Citera
2022-02-03, 08:26
Medlem
Stercoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tja, det går att ta båten. Där behöver barnen inte sitta fastspända. Och nu har jag inte kollat om det går passagerarfartyg direkt från Sverige till Kanada - det kanske det inte gör. Men med en kombination av fartyg och tåg så går det helt säkert att ta sig från punkt A till punkt B utan flyg. Dessutom bör man inte flyga av miljö- och klimatskäl.

Mina föräldrar flyttade till södra Sydamerika (i jobbsyfte) när jag var småbarn. Ska du ta en båt dit så får du åka fraktfartyg, det går inga passagerarlinjer. Under förutsättning att en familj ens av någon anledning skulle få tillåtelse att åka med ett fraktfartyg och få ta del av besättningens mat och vatten (vilket såklart inte kommer ske) så tar det ca. 20-30 dagar med båt. Vad verkar då bäst för barnen – 12 timmar flyg eller åtmistone 480 timmar med båt?

Håller dock med om att det inte är lämpligt att ta med barn på flyg förrän 1) det någorlunda enkelt går att kommunicera med dem för att förstå vad de eventuellt tycker är jobbigt och 2) de kan bilda minnen själva. Minimiålder bör således vara runt 2-4 beroende på mognad hos barnet.

Men visst, måste man resa med småbarn så måste man (nu syftar jag främst på flytt / besök av släktingar, inte rena nöjesresor). Då borde det ju emellerid finnas barnavdelningar på flyget såsom föreslagits.

P.S. - notera att jag själv är förälder men ändå tycker enl. ovan.
Citera
2022-02-03, 08:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stercorius
Mina föräldrar flyttade till södra Sydamerika (i jobbsyfte) när jag var småbarn. Ska du ta en båt dit så får du åka fraktfartyg, det går inga passagerarlinjer. Under förutsättning att en familj ens av någon anledning skulle få tillåtelse att åka med ett fraktfartyg och få ta del av besättningens mat och vatten (vilket såklart inte kommer ske) så tar det ca. 20-30 dagar med båt. Vad verkar då bäst för barnen – 12 timmar flyg eller åtmistone 480 timmar med båt?

Håller dock med om att det inte är lämpligt att ta med barn på flyg förrän 1) det någorlunda enkelt går att kommunicera med dem för att förstå vad de eventuellt tycker är jobbigt och 2) de kan bilda minnen själva. Minimiålder bör således vara runt 2-4 beroende på mognad hos barnet.

Men visst, måste man resa med småbarn så måste man (nu syftar jag främst på flytt / besök av släktingar, inte rena nöjesresor). Då borde det ju emellerid finnas barnavdelningar på flyget såsom föreslagits.

P.S. - notera att jag själv är förälder men ändå tycker enl. ovan.

Då får man väl ta resan i etapper, och vila några dagar emellan på ett barnvänligt hotell.
Citera
2022-02-03, 08:31
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ja, där kan de springa fritt på däcket i den friska luften. I stället för att sitta fastspända. Det är väldigt jobbigt för barn som har bena fulla med spring!

Kan du ge några bra tips på linjetrafik eftersom du nu tipsar om det?
Citera
2022-02-03, 08:32
Medlem
Bajslukts avatar
Med tanke på TS omogna svar och resonemang, så misstänker jag att han är 19 år och flög ensam för första gången i sitt liv. På flygplanet fanns ett skrikande barn.

Det suger att sitta och lyssna på småbarn som skriker i flera timmar.

Och jag förstår inte de människor som åker med späd- eller småbarn till semesterorter, typ Thailand.

Men kan man inte tänka sig att det finns andra anledningar för att en familj måste åka flygplan, så är man uppenbarligen dum i huvudet.
Citera
2022-02-03, 08:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Kan du ge några bra tips på linjetrafik eftersom du nu tipsar om det?

Queen Mary (I och II) går väl fortfarande från Southampton till New York? Då är man en bit på väg i alla fall.
Citera
2022-02-03, 08:37
Medlem
Jag har rest relativt mycket med flyg genom åren och varje gång bävar jag för vilka passagerare jag skall få runt omkring mig i kabinen. Att flyga med vanligt flyg och släpa med sig småbarn är inget annat än ett tecken på egoism och nonchalans mot sina medmänniskor. Hur många gånger har man inte tvingats lyssna på gapande ungar i timmar eller haft nån snorunge som sparkar en i ryggen genom halva resan. Jag har provat att säga till föräldrarna några ggr men insett att det är verkningslöst. Har man inte förstånd att hålla ungarna borta från planen har man inte heller förmågan att förstå de olägenheter de ställer till med för andra.

Ser att några i tråden tycker att man skall stå ut med situationen och betala dyrare för att slippa ungar på planet. Det borde ju vara precis tvärt om. Skall man ha med sig småungar skall man hänvisas till speciella flighter till dubbla priser.
Senast redigerad av kaReri182 2022-02-03 kl. 08:40.
Citera
2022-02-03, 08:37
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Queen Mary (I och II) går väl fortfarande från Southampton till New York? Då är man en bit på väg i alla fall.

Mm, det är lyxskepp där resan tar en vecka. Inget en normal barnfamilj åker med på. Hur ska man ta sig till southampton?
Citera
2022-02-03, 08:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Nyss hemkommen från en resa konstaterar jag till min förvåning att det förekommer att föräldrar tycker det är en jättebra idé att ta med småbarn på långa flygresor.

Finns det någon förklaring till detta beteende annat än att det rör sig om fullständig egoism från föräldrarnas sida när dom istället borde ägna sig helhjärtat åt barnen och deras behov?

Varför utsätter man dom stackars barnen för detta? Och varför utsätter man övriga passagerare för detta?

Tänk att det förekommer föräldrar som inte tycker det är en bra idé att ta med småbarn på flygresor.

Vad är det för fel på dem egentligen? Olämpliga är bara förnamnet.

Tror du de skriker mindre när de åker bil, tåg eller buss? Det är barn, de skriker ibland. Du hade gnällt lika mycket om du reste med tåg eller buss.

Självklart ska barnen få vara med, redan i tidig ålder. Lära sig sitta still nån timme gör dem bara gott.

Har man problem med lite ljud så får man stanna hemma och låta bli att resa med offentliga transporter.
Citera
2022-02-03, 08:39
Medlem
Riktigt små barn har ju ingen som helst behov av utlandsvistelse, flygresor och hotell. Så där håller jag med. Det är ju föräldrarna som vill resa, inte det lilla barnet.

Men om vi pratar om en barnfamilj med barn i blandade åldrar, så vill man väl ha med hela familjen. Då kommer minstingen med på köpet.

Så, jag tänker att man inte behöver lägga sig i detta. Alla har sina skäl för utlandsresa med småbarn. Man får ha öronpropparna med sig.
Senast redigerad av Tissetiss 2022-02-03 kl. 08:42.
Citera
2022-02-03, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Tänk att det förekommer föräldrar som inte tycker det är en bra idé att ta med småbarn på flygresor.

Vad är det för fel på dem egentligen? Olämpliga är bara förnamnet.

Tror du de skriker mindre när de åker bil, tåg eller buss? Det är barn, de skriker ibland. Du hade gnällt lika mycket om du reste med tåg eller buss.

Självklart ska barnen få vara med, redan i tidig ålder. Lära sig sitta still nån timme gör dem bara gott.

Har man problem med lite ljud så får man stanna hemma och låta bli att resa med offentliga transporter.

Sitta still nån timme......de flesta flygresor är längre än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in