Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Tja, det går att ta båten. Där behöver barnen inte sitta fastspända. Och nu har jag inte kollat om det går passagerarfartyg direkt från Sverige till Kanada - det kanske det inte gör. Men med en kombination av fartyg och tåg så går det helt säkert att ta sig från punkt A till punkt B utan flyg. Dessutom bör man inte flyga av miljö- och klimatskäl.
Mina föräldrar flyttade till södra Sydamerika (i jobbsyfte) när jag var småbarn. Ska du ta en båt dit så får du åka fraktfartyg, det går inga passagerarlinjer. Under förutsättning att en familj ens av någon anledning skulle få tillåtelse att åka med ett fraktfartyg och få ta del av besättningens mat och vatten (vilket såklart inte kommer ske) så tar det ca. 20-30 dagar med båt. Vad verkar då bäst för barnen – 12 timmar flyg eller åtmistone 480 timmar med båt?
Håller dock med om att det inte är lämpligt att ta med barn på flyg förrän 1) det någorlunda enkelt går att kommunicera med dem för att förstå vad de eventuellt tycker är jobbigt och 2) de kan bilda minnen själva. Minimiålder bör således vara runt 2-4 beroende på mognad hos barnet.
Men visst, måste man resa med småbarn så måste man (nu syftar jag främst på flytt / besök av släktingar, inte rena nöjesresor). Då borde det ju emellerid finnas barnavdelningar på flyget såsom föreslagits.
P.S. - notera att jag själv är förälder men ändå tycker enl. ovan.