2022-02-02, 10:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Ja, i vissa fall.

1. Om du vill besöka sjukhus eller ålderdomshem.

2. Om du återvänder till Danmark från utlandsresa.

3. Om du besöker ett privatägt etablissemang som kräver det.

Vad händer om man som dansk saknar vaccinpass vid återresa till sitt eget land? I Sverige iaf så släpps svenskar alltid in. Jag tvivlar på att Danskar inte blir insläppta, även om de är ovaccinerade.

De övriga restriktionerna är helt rimliga tycker jag.
Citera
2022-02-02, 13:10
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad händer om man som dansk saknar vaccinpass vid återresa till sitt eget land? I Sverige iaf så släpps svenskar alltid in. Jag tvivlar på att Danskar inte blir insläppta, även om de är ovaccinerade.

Enligt coronasmitte.dk verkar det vara en djungel av bestämmelser med väldigt många undantag. Om du inte omfattas av något av dessa undantag gäller 10 dagars karantän för att släppas in i landet.
Citera
2022-02-02, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinninghead
Nu kommer Skatteverket med. Och det låter ju som en bra grej att komma åt skattefusk etc etc, det tycker nog de flesta. Men om det börjar utnyttjas fel… Ett steg i taget.

https://www.dn.se/ekonomi/skatteverket-slopa-sekretessen-och-infor-biometrisk-id-kontroll/

suck! mer skit!
Citera
2022-02-02, 22:16
Bannlyst
Citat:

Danskarna använder inte samma sorts vaccinpass som vi gör. Vid resa mellan länder inom EU kan man dessutom använda sig av genomgången sjukdom eller negativa tester för att komma in i landet om man inte är vaccinerad.
Citera
2022-02-02, 22:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Danskarna använder inte samma sorts vaccinpass som vi gör. Vid resa mellan länder inom EU kan man dessutom använda sig av genomgången sjukdom eller negativa tester för att komma in i landet om man inte är vaccinerad.

Ok, jag förstår
Citera
2022-02-03, 06:01
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Man kunde aktivera ett vaccinbevis efter den andra dosen. Det var giltigt några månader. När tiden hade gått ut var det bara att aktivera igen. Man behövde inte vaccineras igen.

Fast då var det inget tal om en tredje dos, men om det är samma som förut så.
Vad är vitsen med att pass går ut och man ska behöva skaffa ett nytt trots att inget för kravet på vaccin är förändrat? Dett här är bara en testkörningsperiod för passen och fram till nästa passkrav så finns redan alla appar och rutiner på plats. Det kommer mera.
Citera
2022-02-03, 07:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Vad är vitsen med att pass går ut och man ska behöva skaffa ett nytt trots att inget för kravet på vaccin är förändrat? Dett här är bara en testkörningsperiod för passen och fram till nästa passkrav så finns redan alla appar och rutiner på plats. Det kommer mera.

Nej. Restriktioner och pass tas bort.
Citera
2022-04-13, 12:32
Medlem
Bios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Lite tyvärr så är inte lagen baserad på mänskliga rättigheter, även om de som skriver lagen påstår att den är det.

Lagen, stadgar, förordningar mm är skrivet för ”personer” och en hel del andra synonymer, trafikant, medborgare, individ, resident, patient, boende, motorist etc osv mm.

Människor däremot, är möjligen skrivet i väldigt gamla lagtexter.

Det man kan göra är att ställa personer mot väggen, som försöker administrera våra kroppar (som t.ex när någon vill vi ska minska syrenivån i kroppen genom att minska luftflödet) eller våra liv.

Verbal ansvarsnotis.

Identifiering

1. Vad heter du?

2. Får jag se din legitimation?

Sedan ställer du dessa fyra frågor

1. Hävdar du att jag är din egendom?

2. Kan du eller någon annan från det företag du arbetar administrera egendom utan rättighet?

3. Var finns obligationen [kontraktet] på att du eller annan man eller kvinna från det företag där du arbetar, har jurisdiktion över mig eller min egendom?

Fråga 4 är om det är polis inblandat.
4. Har ni ett verifierat hävdande från en annan man eller kvinna att jag orsakat fel eller skada?

Begär:

Vänligen besvara dessa frågor på dokument med handskriven signatur som kan verifieras.

Förfarandet ska vara på detta vis eftersom det då är hållbart juridiskt domstol. Helst inspelat, allra helst signerat. Ett företag kan nämligen INTE vittna i domstol. Vill herr eller fru Medimarkt inta vittnesbåset? Eller om det är ett statligt företag (ja statligt företag, kolla allabolag.se, vartenda statlig instans är registrerat företag, med f-skatt och momsregistrerat). Så lite samma om man anmäler/stämmer regeringen eller riksdagen, vill herr eller fru regering inta vittnesbåset?

Därför SKA varje lag vara undertecknat/signerad av den eller de som författat lagtexten, och/eller den/de som är ”mest” ansvariga för lagtexten. Helst då alla som röstat ja kanske?

Lagen är överhuvudtaget inte ens giltig om den inte är undertecknad. Sen ska ju alla som ska följa lagen OCKSÅ ingå avtal, och således signera. Detta för att regeringskansliet och riksdagsförvaltningen ÄR registrerade bolag med f-skatt och moms. Rätt ska vara rätt, håller staten och alla dess derivat företag efter en viss ”standard”, så gäller givetvis samma sak för dem.

Förvaltningsrätten har dessutom bedömt att regeringsformen kap 1 paragraf 2 inte är rättsligt bindande. Ingen enskild kan använda domstolar för att ingripa mot det allmänna, angående att brutit mot innehållet i rf kap 1 paragraf 2.

FNs deklaration är numera lag i Sverige. Artikel 6 säger att alla har rätt att erkänna sig som person överallt. Således gäller det omvända. Bara att erkänna sig som människa istället. Utan avtal eller att INTE vara en person gäller INTE en enda stadga (företag kan inte stifta lagar) för en människa. Inte efter att regering och riksdag registrerades som bolag iallafall. Eller de lagtexter som handlar om personer eller alla liknande formuleringar.
Citera
2022-04-13, 12:52
Medlem
Bios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Läste du inte resten av texten?

Jo? Som person kan man fortfarande vara ute. Finns ingen tvingande lag som hindrar någon från att vara ute.

Dessutom som jag nämnde i en annan kommentar:

Verbal ansvarsnotis.

Identifiering

1. Vad heter du?

2. Kan du eller någon annan från det företag du arbetar administrera egendom utan rättighet?

3. Var finns obligationen[kontraktet] på att du eller annan man eller kvinna från det företag där du arbetar, har jurisdiktion över mig eller min egendom?
Fråga 4 gäller om polis är inblandad.

4. Har ni ett verifierat hävdande från en annan man eller kvinna att jag orsakat fel eller skada?

Begär:

Vänligen besvara dessa frågor på dokument med handskriven signatur som kan verifieras.

Och givetvis nej. Ingen MÄNNISKA i nationen Sverige är någon annan man eller kvinnas egendom. Inte heller regeringen eller riksdagens eller någon annan statlig entitets egendom. Eller någon kommersiell entitets egendom. Utan muntligt eller skriftligt avtal kan ingen administrera vår kropp på något vis överhuvudtaget. Vare sig vi är sjuka, tvingas till munskydd, eller utestängas för man inte är vaxxad.

Lagarna är inte heller giltiga UTAN signatur från de som antagit lagen. Vid en eventuell rättstvist, ska man kalla herr eller fru regering till vittnesbåset? Eller herr eller fru riksdag?

Enligt Förvaltningsrätten kan inte någon enskild använda domstolarna för att ingripa mot NÅGOT statligt företag eller statligt derivat. Alla, inget undantag, statliga entiteter och derivat ÄR registrerade företag, med f-skatt och momsregistrerat.

Därför måste varenda lag vara signerad av ansvariga, dels för att vara överhuvudtaget giltiga, och för att man ska kunna hålla någon ansvarig.

Nej, detta har INGENTING med styrelseskicket parlamentarisk representativ demokrati att göra. Att alla människor i Sverige förbundit sig (nope, INGEN har förbundit sig till något. Visa ett avtal, annars finns INGEN relevans eller jurisdiktion. Annat än HELT frivillig.) eller är skyldiga för att (insätt valfri anledning).

Vi har medfödda och omistliga rättigheter. Som INGEN kan ändra på, oavsett anledning eller omständigheter. Dvs konflikt, krig, epidemi eller pandemi. Läs FNs deklaration om DU inte tror mig. Deklarationen ÄR lag i Sverige. Vilket förvisso är helt oväsentligt, våra medfödda och omistliga rättigheter beror INTE på FNs deklaration. Den kan vara bra för vissa som tror att regeringen eller riksdagens makt är absolut och ALLA måste underkasta sig statens auktoritet, annars blir vi tvingade och/eller straffade om vi inte lyder. Ja jag kan förstå att vissa tycker sådan makt är lämplig, skönt, tryggt och bekvämt. Nu fungerar det likväl INTE så.

Det finns 2 lagar för människor att följa (resten, uppdiktat av staten och dess derivat, är HELT frivilligt att följa. Igen, läs FNs deklaration över vad vi får och kan göra, utan att staten har MINSTA lilla att säga till om), skada/döda ingen annan människa, inkräkta (stjäl inte, förstör inte, begå inte bedrägeri) inte på en annan människas egendom.

Oerhört svårt för inbitna statister att tro på som sagt. Då dessa tycks tro att statens makt sträcker sig obefintligt, och ALLA, villkorslöst utan undantag MÅSTE lyda.

Vi får exempelvis resa hur vi vill, när vi vill, och vart vi vill. Så länge du inte bryter mot lag 1 och 2 kan och får ingen hindra dig. Bilda familj, ha en hemvist, och mycket mycket mer.
Citera
2022-04-13, 16:59
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bio
Lagen, stadgar, förordningar mm är skrivet för ”personer” och en hel del andra synonymer, trafikant, medborgare, individ, resident, patient, boende, motorist etc osv mm.

Människor däremot, är möjligen skrivet i väldigt gamla lagtexter.

Det man kan göra är att ställa personer mot väggen, som försöker administrera våra kroppar (som t.ex när någon vill vi ska minska syrenivån i kroppen genom att minska luftflödet) eller våra liv.

Verbal ansvarsnotis.

Identifiering

1. Vad heter du?

3. Var finns obligationen [kontraktet] på att du eller annan man eller kvinna från det företag där du arbetar, har jurisdiktion över mig eller min egendom?

Fråga 4 är om det är polis inblandat.

Begär:

Förfarandet ska vara på detta vis eftersom det då är hållbart juridiskt domstol.
Vi har fri bevisföring i Sverige, så allt (och inget) är "hållbart juridiskt", det är helt upp till domarna att bestämma vad de vill lyssna på eller ej. Och om en polis nu kommer för att häkta dig och du börjar ställa dumma frågor rörande huruvida du är poliskonstapelns egendom, så kommer du inte att få några svar. Om du ställer fler frågor kanske mobilen du spelar in på kommer att råka gå sönder under gripandet. I värsta fall kanske du snubblar i trappan, på bottenvåningen, och bryter bägge armarna på ett sätt man bara kan bryta dem om någon faktiskt bry-- jag menar, "administrerar" dem åt dig. Det har hänt förr och kommer att hända igen.
Citera
2022-04-27, 15:05
Medlem
Bios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du måste vara rätt dum i huvudet om du inte klarade av att läsa den lilla textmassan.

2a kapitlet paragraf 2:

Vidare kapitel 3:

Nu skrev du lite fel, du måste vara rätt dum i huvudet som inte klarar av att förstå att man INTE kan tvingas att isolera sig för att man har en samhällsfarlig/allmänfarlig sjukdom. Jag rullar runt på golvet och asgarvar så röven trillar av åt någon som är såå eljest och inte förstår.
Citera
2022-04-27, 15:19
Medlem
Bios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vi har fri bevisföring i Sverige, så allt (och inget) är "hållbart juridiskt", det är helt upp till domarna att bestämma vad de vill lyssna på eller ej. Och om en polis nu kommer för att häkta dig och du börjar ställa dumma frågor rörande huruvida du är poliskonstapelns egendom, så kommer du inte att få några svar. Om du ställer fler frågor kanske mobilen du spelar in på kommer att råka gå sönder under gripandet. I värsta fall kanske du snubblar i trappan, på bottenvåningen, och bryter bägge armarna på ett sätt man bara kan bryta dem om någon faktiskt bry-- jag menar, "administrerar" dem åt dig. Det har hänt förr och kommer att hända igen.

Just därför håller man sig till ”jag svarar inte på frågor”. FNs deklaration är lag i Sverige. Som sagt. Inte för det spelar någon som helst roll, för det är inte FN eller Sveriges grundlagar som gett oss några rättigheter. Rättigheterna är medfödda och omistlig. FN beskriver rättigheterna rätt bra däremot.

Ansvarsnotis till polisen (samt att man spelar in) räcker gott och väl sen när man stämmer polisen i privat kapacitet. Tjänstemannaansvaret avskaffades 1974 i Sverige. Året därpå blev Riksdagsförvaltningen ett registrerat bolag med f-skatt och moms. Det spelar inte heller någon roll, eftersom man alltid kan lämna in en väl underbyggd stämningsansökan när man fått sina rättigheter kränkta.

Utan ett vittne med förstahandsuppgifter (hörsägen är INTE godtagbart) att det finns en skadad part, dvs skadad människa, skadad egendom, eller att man inkräktat (stulit, förstört) någons egendom, eller kränkt en annan människas medfödda och omistliga rättigheter, så existerar inget brott.

Alltså ingen skadad part/egendom, inget brott. Staten kan man INTE skada. Statens byggnader/lokaler är INTE staten, det är byggnader. Staten existerar endast på ”papper”. Företag har INGA rättigheter, bara plikter och skyldigheter.

Mobilen går sönder under gripandet? Du tror inte man har inställningen att ha back-up LIVE :-) Dvs spelar ingen roll om dom förstör mobilen.

En polis blev dömd för dom ville prompt ha ID på en kille som satt i en bil. Det var Sthlm-förort, och killen ”liknande” en som var eftersökt. Det räckte INTE. Polisen tyckte körkort var på sin plats eftersom killen satt i en bil. Nope. Man får gärna sitta i en bil, likna en eftersökt, polisen har INTE rätt att vara sig undersöka dig eller bilen, tvinga dig att identifiera dig. Utan vittne om skadad part/egendom, inget brott. Vet man inte sina rättigheter så har man effektivt inga.

Ja, självklart VET jag att en hel del poliser INTE respekterar människors rättigheter.

Det här med övervåld från polisens sida när man är i deras ”förvar”, det är anledning till då att låta polisen totalt köra över ens rättigheter när dom känner för det? Jag tycker nog tvärtom. Det är ÄNNU viktigare att stå på sig och hävda sina rättigheter mot polisen. Egentligen är polisens uppgift att tjäna och serva oss, inte trakassera oss och köra över våra rättigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in