2022-02-01, 18:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmesPojkar
Tvärtom, han har rätt längd om du frågar vittnet som körde ingenjören från sveavägen till Häggvik några minuter senare. Därtill stämmer det blonderade håret och dialekten. Taxichaffisen trodde att personen kunde komma ifrån Växjö och där är det spot-on. se detta protokoll. http://www.itdemokrati.nu/page36ap.html

Nu var det ju dock inte i taxin som Palme sköts utan i korsningen Tunnelgatan-Sveavägen
Att du helt bortser från vittnesmålen därifrån blir ju inte på något sätt trovärdigt för teorin
Det finns inga mordplatsvittnen som har en GM under 175cm
De flesta tippar på runt 180 eller högre
Citera
2022-02-01, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu var det ju dock inte i taxin som Palme sköts utan i korsningen Tunnelgatan-Sveavägen
Att du helt bortser från vittnesmålen därifrån blir ju inte på något sätt trovärdigt för teorin
Det finns inga mordplatsvittnen som har en GM under 175cm
De flesta tippar på runt 180 eller högre

Jag går bara till mig själv, jag själv har svårt att avgöra längd på andra men kommer mer i håg attribut som mönster, kläder, utseende etc. Om jag har svårt för det så lär det väl finnas fler som känner så. Att i stridens hetta kunna avgöra om GM är 170 eller 180 cm när man samtidigt försöker ta in vad som hänt, varför det ligger en man ned, åt vilket håll ska jag titta, måste jag skydda mig måste vara en prövning. Hade det varit en fråga om skillnad mellan 180 och 150 cm hade jag köpt det men inte på 10 cm diff.
Senast redigerad av PalmesPojkar 2022-02-01 kl. 18:43.
Citera
2022-02-01, 18:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Tvärtom, han har rätt längd om du frågar vittnet som körde ingenjören från sveavägen till Häggvik några minuter senare. Därtill stämmer det blonderade håret och dialekten. Taxichaffisen trodde att personen kunde komma ifrån Växjö och där är det spot-on. se detta protokoll. http://www.itdemokrati.nu/page36ap.html

Det är först i December som Martin Wesslen börjar ana att taxikunden hade växjödialekt.
I förhöret dagens efter MOP säger han ”Ingen Särpräglad dialekt. Går inte att härleda ursprung”
Citera
2022-02-01, 19:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag går bara till mig själv, jag själv har svårt att avgöra längd på andra men kommer mer i håg attribut som mönster, kläder, utseende etc. Om jag har svårt för det så lär det väl finnas fler som känner så. Att i stridens hetta kunna avgöra om GM är 170 eller 180 cm när man samtidigt försöker ta in vad som hänt, varför det ligger en man ned, åt vilket håll ska jag titta, måste jag skydda mig måste vara en prövning. Hade det varit en fråga om skillnad mellan 180 och 150 cm hade jag köpt det men inte på 10 cm diff.

Som sagt det diffar redan på mordplatsen.
Vi har även Jan A som säger mellan 180-190cm..
Men ingen under 175cm
Det är fakta. Uppgifterna från vittnena på mordplatsen.

Vi har inga uppgifter därifrån att han skulle ha talat småländska..
Det är när du utgår från din GM och plockar "körsbär" som det(dialekten) blir viktigt samtidigt som du måste påstå att alla mordplatsvittnen har fel. (Vilket dom självklart kan ha, men du får leva med den svagheten i din teori)

Vad skulle BJ till Häggvik att göra?
Åka norrut ?

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är först i December som Martin Wesslen börjar ana att taxikunden hade växjödialekt.
I förhöret dagens efter MOP säger han ”Ingen Särpräglad dialekt. Går inte att härleda ursprung”

Se där, en svaghet till i teorin..
Citera
2022-02-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Fullständigt medveten om att det är i andra förhöret han säger detta. I första så står det definitivt "ingen särpräglad dialekt" men det står samtidigt att Wesslen inte tror att personen är ifrån Stockholm vilket får mig att tro att han ändå fiskar upp en svag dialekt men kan inte naila den. Och man kanske ska ställa sig frågan om varför det är underligt med just Växjödialekt. Det finns mig veterligen ingen annan misstänkt vid denna stund där Växjö är inblandat?
Citera
2022-02-01, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Som sagt det diffar redan på mordplatsen.
Vi har även Jan A som säger mellan 180-190cm..
Men ingen under 175cm
Det är fakta. Uppgifterna från vittnena på mordplatsen.

Vi har inga uppgifter därifrån att han skulle ha talat småländska..
Det är när du utgår från din GM och plockar "körsbär" som det(dialekten) blir viktigt samtidigt som du måste påstå att alla mordplatsvittnen har fel. (Vilket dom självklart kan ha, men du får leva med den svagheten i din teori)

Vad skulle BJ till Häggvik att göra?
Åka norrut ?

Se där, en svaghet till i teorin..
Menar du på fullt allvar att allt måste utgå ifrån brottsplatsen? Om vi tar ett ex om att det är polisspåret som gäller så måste man hitta den som knäppte OP för att polisspåret ska kunna knytas till poliserna? det går inte att knyta annat vid sidan om? Och menar du att dialekt är cherrypicking?
Citera
2022-02-02, 07:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Menar du på fullt allvar att allt måste utgå ifrån brottsplatsen? Om vi tar ett ex om att det är polisspåret som gäller så måste man hitta den som knäppte OP för att polisspåret ska kunna knytas till poliserna? det går inte att knyta annat vid sidan om? Och menar du att dialekt är cherrypicking?

Klart jag är allvarlig! I detta fall talar du om signalement i form av längd som inte stämmer in på vad vittnena vid mordplatsen har beskrivit. De har sett den verklige mördaren utan tvivel.
Du förkastar alla deras uppgifter om längd i detta fall.

Wesslén har sett en person/kund i sin taxibil. Sveavägen - Rådmansgatan ca 23:50.
Där han senare verkar erinra sig att mannen hade Växjö-dialekt?

Angående knyta annat vid sidan om så var det just det jag frågade om. Vad skulle BJ till Häggvik att göra?
Du måste väga upp rejält med andra uppgifter när du går på nåt så svagt som "dialekt i en taxibil", och att du förkastar samtliga mordplatsvittnens uppfattning om längden på GM.
Det är väl inte svårt att förstå?
Citera
2022-02-02, 10:02
Medlem
Funderingar, fanns ingen hundpatrull i tjänst mordnatten? inte läst något om detta i rapporteringen.

Poliser sökte runt i portar, innegårdar, kyrkogårdar och områden i allmänhet runtom i närbelägna kvarter, men inte med hund mig veterligen!

I nutid kallas hundpatruller in akut för diverse brott för sök inte bara av människor utan även föremål i anknytning till brottsplats, ev flyktvägar.

Min minnesbild är bl a att flygvapnet sökte efter mordvapnet (långt senare) med instrument/kamera - aldrig förstått hur det skulle fungera, det utfördes enl media! Nån annan som kom ihåg dessa uppgifter?
Citera
2022-02-02, 11:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Funderingar, fanns ingen hundpatrull i tjänst mordnatten? inte läst något om detta i rapporteringen.

Poliser sökte runt i portar, innegårdar, kyrkogårdar och områden i allmänhet runtom i närbelägna kvarter, men inte med hund mig veterligen!

I nutid kallas hundpatruller in akut för diverse brott för sök inte bara av människor utan även föremål i anknytning till brottsplats, ev flyktvägar.

Min minnesbild är bl a att flygvapnet sökte efter mordvapnet (långt senare) med instrument/kamera - aldrig förstått hur det skulle fungera, det utfördes enl media! Nån annan som kom ihåg dessa uppgifter?

Karl-Erik Arnström och hans polishund var med i mördarjakten inom en halvtimma efter MOP. Omnämns här : http://politiskamord.com/p4imlistor.html
Citera
2022-02-02, 12:43
Medlem
Hundföraren Karl-Erik Arnström påstår att han först efter en timme fick veta att det var statsministern som var skjuten.
Han säger att om han fått veta det tidigare hade han försökt att spåra trots de dåliga förutsättningarna.

https://drive.google.com/file/d/1ygN...h0xO9ZLhm/view
A 14215 Arnström Rb 2550 860514
Citera
2022-02-02, 12:49
Medlem
Palmemordspodden med Dan Hörning

"Hans Holmér blir distraherad av ett spår han påstår är ganska nytt för honom efter att en full finne kommer in med ett tips. Är det möjligt att ett gäng kurder har mördat Sveriges statsminister? Ja, det är här PKK kommer in i handlingen på allvar."

Man berättar också lite grand om Miroslav Baresic.

https://www.radio-sveriges.se/podcasts/palmemordet
Citera
2022-02-02, 15:09
Ny video med Matte om ambulansernas tider https://www.youtube.com/watch?v=SDuqbtAvxwE
Ett vittne passerar mittemot mordplatsen 23.25 inte en kotte där https://sverigesradio.se/artikel/4376366
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in