2022-02-02, 15:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Spännande titel på denna pre-print.

SARS-CoV-2 invades cognitive centers of the brain and induces Alzheimer's-like neuropathology

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2022.01.31.478476v1
Citera
2022-02-02, 15:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Du tror på allvar att det är DE RIKA som förlorar pengar på restriktioner?

I så fall kan jag meddela att du har 180 grader fel.

Inte på QE stimulanserna nej, men nu är stater betydligt snålare med att hjälpa företag.
Där har du anledningen.
Citera
2022-02-02, 15:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så är det garanterat. Jag tror det är likadant i Sverige. Rekommendationen om att arbeta hemma kommer säkerligen snart försvinna. Arbetsgivare anser sig förlora för mycket kontroll av de anställda. Tror garanterat det finns sådana påtryckningar.
Jag tror vi kommer få uppleva en förnyad våg av smitta när den rekommendationen försvinner och det tror jag kan ske inom någon/några veckor beroende på vad FHM och regeringen kokar ihop.

Det tror jag definitivt.

Gå från 100 till 0 på en vecka när vi snittar 40000 smittade.. det låter lite väl och ingen logik.
Varför nu av alla tider?...
Näringslivet.
Citera
2022-02-02, 15:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Dom rika tar ju ut mer bonusar än nånsin så det stämmer ju inte.

Gör de det februari 2022.
Nej.
Du måste vara riktigt dum i huvudet om du tror att det inte är pga ekonomin.

Det är tomt på gatorna i storstäderna om kvällarna.
Citera
2022-02-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Låter som julafton för politiker och myndigheter att kunna normalisera tvång och dölja brister i vården. Vaccinpassen borde komma med tydliga varningar som på cigarettpaketen, med texter som "Varning, kan dölja strukturella brister i vården!" Varning, kan normalisera tvångsåtgärder!"

Överhuvudtaget verkar syftet med passen oklart. Ena stunden ska de minska smittspridningen, nästa skydda ovaccinerade trots att de får umgås fritt med vaccinerade i alla möjliga andra sammanhang, och till slut ska vaccinpassen pressa folk att vaccinera sig mot sin vilja genom att skapa ett motbjudande segregerat samhälle.
Det här med att använda vilseledande information är ju ett centralt tema i den här artikeln. Allt som de listar i den här tabellen känner man igen även som svensk, även om de flesta fortfarande inte förstår att det är/var vilseledande.
Table 2: Incomplete or misleading information by health authorities and the media

Vaccine efficacy
Communications have sometimes over-emphasized the efficacy of COVID-19 vaccines, both for preventing infection and transmission, and in preventing severe disease (e.g., Christie, 2022; Guardian 2021c; New York Times, 2021; Nordstrom et. al, 2021; ONS 2021a; VCP 2021a, b; Wong, 2021).

Vaccine incentives
Communications from official sources have often associated vaccination with freedom from restrictions and lockdowns (e.g., NSW Government 2021; Guardian 2021).

Risk
The media have often downplayed the age- and comorbidity-based risk of COVID-19 while promoting population-wide vaccination across all age-groups (National Public Radio, 2021; Guardian, 2021b; Wexler Medical Center; 2021). As vaccination programs have moved down the age spectrum, the media has followed suit by over-emphasizing the risks of COVID-19 for young adults and then children in turn (Broadfoot, 2022; Bekiempis, 2022, Project Halo 2021a).

Vaccine safety
Limited pharmacovigilance and data sharing in some settings, including the original clinical trials (Doshi et al. 2022; Tanveer et al., 2021). Early evidence of blood clotting complications were reported as “one in a million” events (BBC News 2021b; The Daily Mail 2021), but ultimately proved much higher (Hippisley-Cox et. al., 2021). More recent safety signals associated with myocarditis in young men (Mevorach et. al, 2021) and with the Moderna vaccine in particular (Patrone, et. al., 2021) have been downplayed and risks may not have been fully considered in the context of protection afforded by prior infection. Reports often state that the risk of myocarditis is greater from infection than vaccination, without fully disclosing age- or sex-stratified risk in a detailed fashion (Patone et. al., 2021; Pyle & Huang, 2022).

Vaccine coverage
Vaccination coverage is regularly reported on without breaking down coverage by age or risk group. By including children, and other low-risk groups, coverage for those at most risk is deflated (Bradley et al, 2021). The addition of boosters to vaccination programs leads to moving goalposts, whereby coverage rates can be regularly revised down.

Acquired immunity
The media and several governments have downplayed the importance of acquired immunity. Often the media has framed vaccination as the safest and only route to protection (see, e.g., ZOE, 2021a; NBC News, 2021; Forbes, 2021; New York Times, 2021b), but this lacks context for those with prior infection, who may have a higher risk of vaccine side effect (Gavi, 2021; ZOE, 2021b; Krammer et. al, 2021) and vaccine-specific risks in particular demographics (Patrone, et. al., 2021), as well as a lack of detailed age- and sex-stratified risk-benefit communication in light of the reduced severity of the Omicron variant.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4022798
Citera
2022-02-02, 16:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Gör de det februari 2022.
Nej.
Du måste vara riktigt dum i huvudet om du tror att det inte är pga ekonomin.

Det är tomt på gatorna i storstäderna om kvällarna.

Ekonomin går åt helvete Ja, dom rika klarar sig fint ändå det är inte samma sak.
Citera
2022-02-02, 16:24
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Så är det garanterat. Jag tror det är likadant i Sverige. Rekommendationen om att arbeta hemma kommer säkerligen snart försvinna. Arbetsgivare anser sig förlora för mycket kontroll av de anställda. Tror garanterat det finns sådana påtryckningar.
Jag tror vi kommer få uppleva en förnyad våg av smitta när den rekommendationen försvinner och det tror jag kan ske inom någon/några veckor beroende på vad FHM och regeringen kokar ihop.
Och om Ba.2 tar över så håller smittspridningen i sig hela Mars om vi har otur så att ta bort hemarbete nu är som att hälla bensin på elden. Återigen har FHM och regeringen för bottom med att vilja ta bort restriktioner. Problemet är att blir smittspridningen för omfattande så kan det leda till för många sjukskrivningar samtidigt.
Citera
2022-02-02, 16:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det tror jag definitivt.

Gå från 100 till 0 på en vecka när vi snittar 40000 smittade.. det låter lite väl och ingen logik.
Varför nu av alla tider?...
Näringslivet.

Jag tror det blev en enorm besvikelse hos många när Omikron kom och bröt igenom det mesta av tidigare immunitet från tidigare sjukdom och vaccination. Vare sig regeringen eller FHM ville egentligen återinföra restriktioner/rekommendationer. Näringslivet hatade det. Pressen är stor att dessa begränsningar ska vara kortvariga. Det är bland annat därför man nu kortat ned tiden för när tredje dosen kan ges till 3 månader (nya vaccinationsintervallet?). Den snabba smittspridningen av Omikron kommer troligen också att leda till flockimmunitet. Problemet med både infektion och vaccination är dock att immuniteten tycks vara allt annat än varaktig. Även om flockimmunitet skulle uppnås inom närmaste veckor. Vad är läget om 3 månader? Släpper man dessutom på det här med hemarbete tror jag vi kan få ytterligare en liten våg. Nästa riktigt stora våg lär väl däremot dröja till hösten. Då har immunitet från tidigare infektion eller vaccination definitivt lämnat våra kroppar. Hur det ska gå sen avgörs helt av vacciner skulle jag säga. Det gäller att det kommer uppdaterat och bra vaccin som helst håller mer än 3 månader.
Citera
2022-02-02, 16:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Ekonomin går åt helvete Ja, dom rika klarar sig fint ändå det är inte samma sak.

De rika klarar sig alltid fint, men det är deras plånböcker som drabbas när den stora hela inte spenderar.
Citera
2022-02-02, 16:41
Avstängd
Citat:
Jag tror det blev en enorm besvikelse hos många när Omikron kom och bröt igenom det mesta av tidigare immunitet från tidigare sjukdom och vaccination. Vare sig regeringen eller FHM ville egentligen återinföra restriktioner/rekommendationer. Näringslivet hatade det. Pressen är stor att dessa begränsningar ska vara kortvariga. Det är bland annat därför man nu kortat ned tiden för när tredje dosen kan ges till 3 månader (nya vaccinationsintervallet?). Den snabba smittspridningen av Omikron kommer troligen också att leda till flockimmunitet. Problemet med både infektion och vaccination är dock att immuniteten tycks vara allt annat än varaktig. Även om flockimmunitet skulle uppnås inom närmaste veckor. Vad är läget om 3 månader? Släpper man dessutom på det här med hemarbete tror jag vi kan få ytterligare en liten våg. Nästa riktigt stora våg lär väl däremot dröja till hösten. Då har immunitet från tidigare infektion eller vaccination definitivt lämnat våra kroppar. Hur det ska gå sen avgörs helt av vacciner skulle jag säga. Det gäller att det kommer uppdaterat och bra vaccin som helst håller mer än 3 månader.

Det rent logiska är att man minskar restriktionerna i samhället men har kvar hemarbete om möjligt, det är absolut inga problem med det.

Men nu är ju dessa chefer inte logiska och rent av efterblivna.

Hur man som smittskyddschefer kan prata om att avskaffa restriktioner när artiklarna är som detta idag är bara

"Virushalterna är på fortsatt höga nivåer i storstädernas avloppsvatten och toppen är ännu inte nådd, rapporterar Aftonbladet.

– Det finns inga tecken på inbromsning i Stockholm, Uppsala och Kalmar till exempel, säger Maja Malmberg, virusforskare på SLU."

De kan inte vänta 4 veckor till?.....
Citera
2022-02-02, 16:45
Medlem
https://www.theguardian.com/world/2022/feb/02/i-dont-want-to-die-the-shielders-who-fear-the-end-of-covid-restrictions

"‘I don’t want to die’: the shielders who fear the end of Covid restrictions"

Ett ansikte på hysterikerna i tråden som fortfarande skriker om lockdown och tvångsmedicinering av barn månntro?
Citera
2022-02-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
https://www.theguardian.com/world/2022/feb/02/i-dont-want-to-die-the-shielders-who-fear-the-end-of-covid-restrictions

"‘I don’t want to die’: the shielders who fear the end of Covid restrictions"

Ett ansikte på hysterikerna i tråden som fortfarande skriker om lockdown och tvångsmedicinering av barn månntro?

Covid är här för att stanna. Är syftet med artikeln att det ska finnas restriktioner tills det inte finns en enda covid-smittad i hela landet eller vad är det dem beklagar sig över?

Restriktioner gör mer skada än vad omikron gör. Man kan inte ha restriktioner längre.
Senast redigerad av inteeviktigt 2022-02-02 kl. 16:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in