Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag tror det blev en enorm besvikelse hos många när Omikron kom och bröt igenom det mesta av tidigare immunitet från tidigare sjukdom och vaccination. Vare sig regeringen eller FHM ville egentligen återinföra restriktioner/rekommendationer. Näringslivet hatade det. Pressen är stor att dessa begränsningar ska vara kortvariga. Det är bland annat därför man nu kortat ned tiden för när tredje dosen kan ges till 3 månader (nya vaccinationsintervallet?). Den snabba smittspridningen av Omikron kommer troligen också att leda till flockimmunitet. Problemet med både infektion och vaccination är dock att immuniteten tycks vara allt annat än varaktig. Även om flockimmunitet skulle uppnås inom närmaste veckor. Vad är läget om 3 månader? Släpper man dessutom på det här med hemarbete tror jag vi kan få ytterligare en liten våg. Nästa riktigt stora våg lär väl däremot dröja till hösten. Då har immunitet från tidigare infektion eller vaccination definitivt lämnat våra kroppar. Hur det ska gå sen avgörs helt av vacciner skulle jag säga. Det gäller att det kommer uppdaterat och bra vaccin som helst håller mer än 3 månader.
Det rent logiska är att man minskar restriktionerna i samhället men har kvar hemarbete om möjligt, det är absolut inga problem med det.
Men nu är ju dessa chefer inte logiska och rent av efterblivna.
Hur man som smittskyddschefer kan prata om att avskaffa restriktioner när artiklarna är som detta idag är bara
"Virushalterna är på fortsatt höga nivåer i storstädernas avloppsvatten och toppen är ännu inte nådd, rapporterar Aftonbladet.
– Det finns inga tecken på inbromsning i Stockholm, Uppsala och Kalmar till exempel, säger Maja Malmberg, virusforskare på SLU."
De kan inte vänta 4 veckor till?.....