2022-02-02, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Så smidig att kunna välja när Kuban är trovärdig och inte. Men för mig kan vi gärna utgå från att Kuban är trovärdig. Men då är det det hen är, inte trovärdig när det passar dina syften.

Så då kan jag informera dig om att den trovärdig Kuban inte skrev övertala. Utan förklara. Vilket är två helt olika saker. Någon som övertalar gör det i syfte att få någon att göra som man vill i ett självisk syfte. Någon som förklarar gör det utifrån respekt för den andre, i syfte att skapa förståelse och insikt i syfte att individen skall göra ett eget val.
Du frågade jag svarade. Som jag minns det så var de överens om att Ebba behöll en uppsättning. Jag läste om det i något från rätten. Precis i början av processen.
Jag är läskunnig. Jag har oxå förmåga till kritisk tänkande och att vara källkritiskt. Förvånansvärt mycket av det ni Ebbotar serverar som sanningar är lögn. Eller iallafall en vinklad syn på sanningen, där information utelämnas eller förvanskas.

Ibland känns dina inlägg oxå väldigt mycket översatta med ett Google translate. Om det är så, är det möjligt att du tappar väldigt mycket nyanser i språket och där med missar mycket information.
Esbjörn gav Ebba tillåtelse att röja lite vid grinden?

Att det var ett flertal personer på plats den 20/8 när kontraktet skrevs har Esbjörn bekräftat. Hur han kom till huset dagen då kontraktet skulle skrivas, hur han såg människor med röjsågar och motorsågar, hur han talade med Ebbas pappa bland annat.

Esbjörn säger oxå att han blev störd över ljudet från motorsågar när kontraktet skrevs. Och att han bad att de skulle sluta. Samt att Ebba inte hörsammade honom utan försökte lura honom att tro att hon bad dem sluta.

Det är ett hus som är byggt som sommarresidens för Uppsala societeten runt 1900. Vi vet inte om det var en Bolin som byggde detta hus. Men det har ägts av Esbjörn föräldrar för att sedan gå i arv till Esbjörn och hans syskon. Med tanke om att vara kvar i släkten ännu en generation. Så det är ju ett hus som gått i släkten. Men att det inte är en gård som i ett lantbruk har du rätt i.
Exakt var uppgiften om motorsåg kommer ifrån vet ingen - för det nämns inte i inlagorna till rätten.
Det är troligen Binninge som dragit till med ännu en lögn och Brännström som sedan flitigt kolporterat ut den.

En gård är en fastighet med tillhörande mark. För att betraktas som gård ska areal var större än vad man normalt betraktar som TOMT. Det spelar ingen roll om du bygge rett slott på en kolonilott - det blir inte en gård för det.
Fastigheten i ärendet har aldrig varit en gård, det har sedan den byggdes varit ett sommarhus på en tomt. Det är inte ens en anmärkningsvärt stor tomt med tanke på var den ligger.
2022-02-02, 14:45
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf

Binninge var ju inte ens fysiskt närvarande vid det mötet.

Det som verkade skett var att Esbjörn hade med sig en "oanmäld" person till mötet.
När de skulle ta reda på vem det var så drog Esbjörn därifrån.
Frågan är varför.

Esb skulle ha med sig en person som han inte visste vem det var. Esb hade uppenbarligen inte träffat Binninge innan mötet och kände inte honom då vi kan utgå att alla information har gått via Majkgård eller MPL.
Har Katrin bekräftat att Binninge var med via telefon?

Citat:

Gällande Fru Lüllmaa så lutar jag mer åt att advokaterna insåg att det bevismaterial de fått ärva från Binninges kluddande var värdelöst och inget i storyn hängde ihop tidsmässigt mm
Hon är nog inte dummare än att hon insåg att det var läge att kliva undan eftersom en rättegång skulle kunna leda till att hennes syfte med inblandningen skulle bli högst ifrågasatt

När det gäller Majkgård misstänker jag att hon lider av "kulturell narcissism"
dvs Människor som kommer från "finare" familjer och är vana vid att det funkat att göra lite som man vill.

Känner inte till Majkgård och hennes bakgrund, är hon lite von oben?
2022-02-02, 14:54
Medlem
Citat:
Du frågade jag svarade. Som jag minns det så var de överens om att Ebba behöll en uppsättning. Jag läste om det i något från rätten. Precis i början av processen.
Det har dock framkommit funderingar på det här med nycklarna eftersom Esbjörn i förhöret angående röjningen antyder att han gav sina nycklar till Ebba och först senare fått tag i en annan uppsättning.

Dvs han stod en period utan tillgång till nycklar, och man kan tolka förhöret som att det var i relativ nutid han fick tag på de andra.

På grund av detta har det således ifrågasatts hur exempelvis Brännström och Esbjörn tog sig in i huset i november om det kan misstänkas att Esbjörn saknade nycklar

Citat:
Det är ett hus som är byggt som sommarresidens för Uppsala societeten runt 1900. Vi vet inte om det var en Bolin som byggde detta hus.

Ord-polis: inte FÖR utan AV. dvs societeten (Läkare, professorer, köpmän mm) byggde sommarvillor åt sig själva.

Jag har för mig att det framgått att Esbjörns pappa var läkare och jobbade i Uppsala under somrarna.
Huset köptes någon gång på 50-talet om jag inte minns helt fel.

Citat:
Så det är ju ett hus som gått i släkten. Men att det inte är en gård som i ett lantbruk har du rätt i.
Det finns en definition på "Släktgård". Det är alltså en gård, som i lantbruk, som har varit i samma släkt i flera hundra år. Sommarstugor, oavsett storlek, är inte släktgårdar hur mycket man än vänder och vrider på definitionen.
Även om man skulle använda din definition så skulle den inte heller då kunna kallats för det 2020. Det var ju bara 2 generationer som ägt den.
2022-02-02, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Esb skulle ha med sig en person som han inte visste vem det var. Esb hade uppenbarligen inte träffat Binninge innan mötet och kände inte honom då vi kan utgå att alla information har gått via Majkgård eller MPL.
Har Katrin bekräftat att Binninge var med via telefon?

Det är Pernroth Lüllmaa och Majkgård som har kontakterna med Binninge, det är inte Esbjörn Bolin som har valt honom. Uppgiften att Binninge var med på telefon kommer väl från kubun, det är inte bekräftat. Det låter som en efterhandskonstruktion för att få det att framstå som att Ebba Busch ombud orsakade att Esbjörn avvek, när det i själva verket var för att Binninge lurat dit honom i sällskap med vaktmästarens unga dotter som enda sällskap?

Majkgård har byggt ut sin kursgård med bastu och pool på kommunal mark utan tillstånd eller bygglov så hon är både oärlig och anser sig ha rättigheter som andra saknar. Så von oben är hon helt säkert. Att hon besökte en döende människa på sjukhus få underskrift på hans testamente till henne säger också en del.
2022-02-02, 15:02
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ebba tillfrågade Esbjörn om att få köpa. Han sa först nej men lät sig sedan övertalad. Detta vet vi dels genom Ebbas uttalande NEj Kanske Ja. Samt genom Esbjörn som säger att hon aldrig ger sig och att hon tjatade och tjatade, och genom vittnet som skulle vittna på rättegången). Men du kanske tänker att Ebba ljuger om att det var hon som frågade Esbjörn.

Det här med att Ebba skulle ha berättat att Esbjörn sa nej-kanske-ja har du påstår i minst ett dussintal inlägg men du har aldrig berättat varifrån du fått det. Ett tag verkade du tvivla på ditt eget minne angående det men nu är du igång igen och presenterar det som fakta.

Fram till den stunden du presenterar en källa till det uttalandet går det inte att göra annat än att utgå ifrån att du drömt det hela.
2022-02-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6

Jag har fått lite det intrycket, men jag kan ju ha fel..
2022-02-02, 15:52
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det här med att Ebba skulle ha berättat att Esbjörn sa nej-kanske-ja har du påstår i minst ett dussintal inlägg men du har aldrig berättat varifrån du fått det. Ett tag verkade du tvivla på ditt eget minne angående det men nu är du igång igen och presenterar det som fakta.

Fram till den stunden du presenterar en källa till det uttalandet går det inte att göra annat än att utgå ifrån att du drömt det hela.

Ebba sa det. Om det var sociala medier eller i en artikel låter jag vara osagt.

Men Esbjörn har nog aldrigt sagt så. Nej, kanske, ja. Så kommunicerar ingen, inte ens Esbjörn. Jag tror det är en kraftig förenkling av de förhandlingar och diskussioner som pågick.

Det där "kanske" dök nog upp när Ebba erbjöd 3.8 och "ja" är nog Esbjörns 3.9. De slängde nog nog inte siffror kring sig, utan blandade nog in en del ord också.

Det är väl som alla Hemnetmäklade affärer, där säljaren sitter och tittar på budgivningen. Första budet är nej och ett antal bud senare så är man uppe på ett kanske och slutligen blir det ett ja, för det här priset säljer jag.
2022-02-02, 16:00
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry

Jag har läst detta på EBs faceb men inget framgår hur detta gick till.

Det kan ju vara så att hon frågade om han ville sälja och till ett pris ex 3.5 miljoner och då säger han kanske nej.
Sen kanske hon frågat om du får ett pris du är nöjd med kan du tänka dig sälja då han kan ju svarat kanske.
sen när priset var rätt sa han ju ja, detta vet vi.
Dom två första är ju inte lika säkert, men ett helt normalt förfarande då priset förhandlades fram.
2022-02-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Ebba sa det. Om det var sociala medier eller i en artikel låter jag vara osagt.

Men Esbjörn har nog aldrigt sagt så. Nej, kanske, ja. Så kommunicerar ingen, inte ens Esbjörn. Jag tror det är en kraftig förenkling av de förhandlingar och diskussioner som pågick.

Det där "kanske" dök nog upp när Ebba erbjöd 3.8 och "ja" är nog Esbjörns 3.9. De slängde nog nog inte siffror kring sig, utan blandade nog in en del ord också.

Det är väl som alla Hemnetmäklade affärer, där säljaren sitter och tittar på budgivningen. Första budet är nej och ett antal bud senare så är man uppe på ett kanske och slutligen blir det ett ja, för det här priset säljer jag.
Och hemnet är som vi alla fått lära oss - det enda riktiga sättet att sälja en bostad. Har den inte legat där - minst ett par veckor - är det på gränsen till olagligt att gör affär. I alla fall enligt trådens experter.

Klart gubben ville sälja, och som för i princip alla var priset den springande punkten. Ebbas bud snuddade vid Esbjörns prisbild, han kom med ett motbud och det hela var... hur man nu ska uttrycka det... I hamn?
2022-02-02, 16:13
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Och hemnet är som vi alla fått lära oss - det enda riktiga sättet att sälja en bostad. Har den inte legat där - minst ett par veckor - är det på gränsen till olagligt att gör affär. I alla fall enligt trådens experter.

Klart gubben ville sälja, och som för i princip alla var priset den springande punkten. Ebbas bud snuddade vid Esbjörns prisbild, han kom med ett motbud och det hela var... hur man nu ska uttrycka det... I hamn?

Ja så är det ju och han skulle aldrig om nu han inte hade andra avsikter gått till henne, då hon ville köpa sommarhuset och inte ha en dejt.
2022-02-02, 16:25
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jag har fått lite det intrycket, men jag kan ju ha fel..

MPL och M-gård har känt varan i minst tolv år, finns ett ut klipp där dom samåker, MPL har haft nära sammarbete med Binninge och RO.
Hennes man och hennes son är mäklare, när detta blev på print här försvann Binninges värdering som flaggade i Expressen ganska snabbt(5,7 milj) och han fick fixa en annan.
någon mer än jag som förstår sambandet ?
2022-02-02, 16:44
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur kan man rösta på ett parti med en dömd brottsling till ledaere?

Jag fattar det inte.

Vad har det med den här tråden att göra?

Hon är för övrigt inte dömd om man ska vara petig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in