2022-02-02, 09:54
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Älskar svennebananer som inte har något av värde i sitt liv förutom sin bostad.

När otryggheten breder ut sig så värdesätter folk förstås en bostad i ett mer tryggt område högt, detta är inte konstigt. Man söker sig till säkrare områden tills dess att man fått nog och som jag säljer för att lämna landet helt.
2022-02-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
När otryggheten breder ut sig så värdesätter folk förstås en bostad i ett mer tryggt område högt, detta är inte konstigt. Man söker sig till säkrare områden tills dess att man fått nog och som jag säljer för att lämna landet helt.

Det är det pumparna i tråden inte förstått, antagligen för att det enda de har är sina bostäder.

De har ingen vidare inkomst eller karriär och har på sådant sätt inte kunnat göra sig ekonomiskt oberoende att de kan flytta från landet.

En bra bostad har sitt värde ja, men det är ingen framtid i varken storstaden eller övriga Sverige med den ökade kriminaliteten.

Det förstår självklart inte vissa idioter här, antagligen för att de bor under en sten, mitt ute i ingenstans, och har gjort en vinst på 500 tkr vilket de tycker är enormt.
Men vi som bott i storstäder förstår att det spelar ingen roll om en bostad är oftast en bra långsiktig investering om man inte ens kan gå utanför bostaden utan att bli rånad.
Mycket har skett på 10 år.

Jävligt trist att man inte ens kan ha en objektiv diskussion i den här tråden utan att pumparna ska komma och klanka ner att man bor i HR bara för att man är kritisk till värdena och skuldsättningen på svensk bostadsmarknad.

Det påminner väldigt mycket om den här grafen: https://www.google.com/search?q=psychological+chart+investing&tbm=isch&ve d=2ahUKEwixppzV1eD1AhWngv0HHffSBwcQ2-cCegQIABAA&oq=psychological+chart+investing&gs_lcp =CgNpbWcQAzoECAAQEzoGCAAQHhATOggIABAFEB4QEzoICAAQC BAeEBNQAFi-BmDcB2gAcAB4AIABsgGIAbYKkgEDMy43m AEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=70n6 YfHyD6eF9u8P96WfOA&bih=860&biw=1800&rlz=1C5CHFA_en SE931SE931#imgrc=4SAmZ-iUm9G1AM
Senast redigerad av kajusi 2022-02-02 kl. 10:09.
2022-02-02, 11:41
Medlem
Hmmm. Barnfamiljer som politiska flyktingar på Åland.

Från omni.se

Det har blivit vanligare att svenska familjer flyttar till Åland för att komma runt den svenska skolplikten, rapporterar Sydsvenskan. Som exempel skriver tidningen om ett föräldrapar i Malmö som bötfällts för att ha hållit sina barn hemma under pandemin och därefter folkbortfört dem på Åland.

Har också hört om folk runt 50 som emigrerat till andra länder pga dålig svensk sjukvård. Blev paff då de har varit så patriotiska tidigare. Pandemihanteringen har fått dem att tänka om. De driver eget som de kan göra överallt i världen.

Dessa är skattebetalare som tar sin Mats ur den svenska skolan. Och som har råd att bo i Sverige. De ersätts av horder som inte har råd att skaffa sig bostad här. Det kommer att innebära att vi bygger en massa baracker av dålig kvalitet som sedan betalas via olika bidrag.
2022-02-02, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hmmm. Barnfamiljer som politiska flyktingar på Åland.

Från omni.se

Det har blivit vanligare att svenska familjer flyttar till Åland för att komma runt den svenska skolplikten, rapporterar Sydsvenskan. Som exempel skriver tidningen om ett föräldrapar i Malmö som bötfällts för att ha hållit sina barn hemma under pandemin och därefter folkbortfört dem på Åland.

Har också hört om folk runt 50 som emigrerat till andra länder pga dålig svensk sjukvård. Blev paff då de har varit så patriotiska tidigare. Pandemihanteringen har fått dem att tänka om. De driver eget som de kan göra överallt i världen.

Dessa är skattebetalare som tar sin Mats ur den svenska skolan. Och som har råd att bo i Sverige. De ersätts av horder som inte har råd att skaffa sig bostad här. Det kommer att innebära att vi bygger en massa baracker av dålig kvalitet som sedan betalas via olika bidrag.
Att var och varannan offentlig person i Sverige beter sig som Bagdad Bob - en stor del av skattepengar går till att hitta på massa marknadsföring för att stärka "sverigebilden" - är den absolut största negativa markören. Det brukar markera slutskedet; det sista man fortfarande kan göra är att marknadsföra. Om ni tror att detta inte händer, eller att det inte är extremt, har ni befunnit er i en sluten bubbla.

Ett bra sätt att bryta bubblan är att kika på hur dialogen går i media som Twitter. Framförallt intressant att jämföra närliggande länder, då många är motsatsen. Titta tex på hur dansk eller finsk stat och myndighet hanterar information kring corona. Det ni framförallt ska titta på är dock hur svenskarna beter sig. Vid i princip varje informativt inlägg av en finsk, norsk eller dansk, kommer du se minst en svensk - ofta flera - som besvarat i långa inlägg, vilka vidare delats in absurdum. Inte i samma kontext, d.v.s. det görs off topic, d.v.s. inget om det informativa inlägget - svensken har istället passat på att driva ett marknadsföringsinlägg för att stärka Sverigebilden.

Det är, på riktigt, svårt att skilja på svenska offentliga personer och Twitter-botar som spammar falsk marknadsföring.

Om ni har rört i krypto med tång vet ni precis vad ni ska titta efter. Om ni skriver om Bitcoin kommer det flyga in folk som skriver "köp blahblahblah" utan att beröra inlägget om Bitcoin. Så hanterar Sverige att andra länder informerar om corona.

Om man tänker att bostadsvärderingarna korrelerar med landets nuvarande trajectory skulle det alltså vara mörkt i den här tråden.

Men som jag återkommer till hela tiden: Svensk stat äger svensk marknad, på ett sätt som inte går att jämföra med någon annan demokrati i världen. Svensk stat har hittat bostadsmarknaden som sin största källa till att via korruption driva kapital från er till individuella makthavares plånböcker. Incitamenten här är enorma.

Det är inte billigt med bostäder i Moskva heller.

Det betyder inte att det inte kan krascha någon gång, men det betyder att Sverige kan gå så långt att det är fattigt utan att bostadspriserna rör sig en tum nedåt.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-02-02 kl. 12:31.
2022-02-02, 13:00
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Det är det pumparna i tråden inte förstått, antagligen för att det enda de har är sina bostäder.

De har ingen vidare inkomst eller karriär och har på sådant sätt inte kunnat göra sig ekonomiskt oberoende att de kan flytta från landet.

En bra bostad har sitt värde ja, men det är ingen framtid i varken storstaden eller övriga Sverige med den ökade kriminaliteten.

Det förstår självklart inte vissa idioter här, antagligen för att de bor under en sten, mitt ute i ingenstans, och har gjort en vinst på 500 tkr vilket de tycker är enormt.
Men vi som bott i storstäder förstår att det spelar ingen roll om en bostad är oftast en bra långsiktig investering om man inte ens kan gå utanför bostaden utan att bli rånad.
Mycket har skett på 10 år.

Jävligt trist att man inte ens kan ha en objektiv diskussion i den här tråden utan att pumparna ska komma och klanka ner att man bor i HR bara för att man är kritisk till värdena och skuldsättningen på svensk bostadsmarknad.

Det påminner väldigt mycket om den här grafen: https://www.google.com/search?q=psychological+chart+investing&tbm=isch&ve d=2ahUKEwixppzV1eD1AhWngv0HHffSBwcQ2-cCegQIABAA&oq=psychological+chart+investing&gs_lcp =CgNpbWcQAzoECAAQEzoGCAAQHhATOggIABAFEB4QEzoICAAQC BAeEBNQAFi-BmDcB2gAcAB4AIABsgGIAbYKkgEDMy43m AEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=70n6 YfHyD6eF9u8P96WfOA&bih=860&biw=1800&rlz=1C5CHFA_en SE931SE931#imgrc=4SAmZ-iUm9G1AM

Jag tycker att både bubbelbabblarna och pumparna missar detta.

Otryggheten skapar en ökad efterfrågan av bostäder i bättre områden och driver upp priserna, tryggheten för sig och sin familj betalar man för när det krävs. Räkna med att många kommer bli beredda att betala en betydligt högre andel av inkomsten för att få en bra bostad i ett mindre otryggt område.

En del kommer förstås också få nog till slut och tycka det innebär hög risk att äga en bostad när allt fler bostäder sprängs i luften, misstänker att köptrycket minskar då.
2022-02-02, 13:22
Medlem
Citat:
Jag tycker att både bubbelbabblarna och pumparna missar detta.

Otryggheten skapar en ökad efterfrågan av bostäder i bättre områden och driver upp priserna, tryggheten för sig och sin familj betalar man för när det krävs. Räkna med att många kommer bli beredda att betala en betydligt högre andel av inkomsten för att få en bra bostad i ett mindre otryggt område.

En del kommer förstås också få nog till slut och tycka det innebär hög risk att äga en bostad när allt fler bostäder sprängs i luften, misstänker att köptrycket minskar då.

Bättre områden är inte skyddade på något sätt, tvärtom är de ett mål med nuvarande digitala transparens.

Ökad efterfrågan, ja, men det enda man gör sig till är ett ännu attraktivare mål för kriminella.
Bor du i orten kan du spela fattig, bor du på Östermalm i en lgh på 10 mkr som vem som helst kan kolla upp, inte så mycket.
2022-02-02, 15:16
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebbabuschthor123
Spännande tråd, nu när kriminalitet är på tal så måste jag komma med mina inspel.

Bor för tillfället i Täby i norra Stockholm, fin kommun och har länge varit lugnt och tyst. Svärföräldrarna bor några hundra meter bort i en stor villa. När jag senast var där och träffade dem så var den stora snackisen på gatan att det nu flyttat in invandrare på samma gata. De hade pratat med grannarna och detta var verkligen inte bra, man såg sänkta priser och högljudda kebabfester framför sig framåt sommaren. Även i vår trappuppgång har det flyttat in en massa slödder, vi har till och med en neger i trapphuset nu och när jag berättade det för svärfar höll han på att smälla av för några såna vill vi inte ha i Täby.

Snart är det väl bara Danderyd kvar att bo i om man vill bo i Stockholm för detta är ju hur utvecklingen kommer se ut, snart bor det kamelryttare på varenda gata även i fina förorter och om ni inte tror att det påverkar intresse och priser så är ni naiva. Svenskar vill bara bo med invandrare när man pratar om det runt lunchbordet på jobbet, ingen vill bo med blattar när det väl kommer till kritan. Till exempel får ju jag nu ta samtliga kvällspromenader med hunden eftersom frugan inte vill gå ut när det bor en neger i trapphuset och jag förstår henne.

Det kommer inte bli bättre..

Dummaste trollinlägg jag sett denna vecka. Det är inte utlänningar man är rädd för, utan just precis slödder, skräniga, lågutbildade slödder, oavsett hudfärg.

Dåligt försök som första och enda inlägg med ditt nya användarnamn.
Senast redigerad av Pershagen76 2022-02-02 kl. 15:22.
2022-02-02, 17:34
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Dummaste trollinlägg jag sett denna vecka. Det är inte utlänningar man är rädd för, utan just precis slödder, skräniga, lågutbildade slödder, oavsett hudfärg.

Ja, skribenten ebbabuschthor123 har iaf ingen verklighetskontakt.

För egen del har det bott utrikesfödda på samma gata jag bott på i minst 30 år. Och det har aldrig varit något prat om det. Vara sig åt ena eller andra hållet.

Håller med om att det är idioter man vill slippa. Inte utrikesfödda.
I arbetet har jag numera utrikesfödda att göra med i majoritet. Går alldeles utmärkt. Inga personer som jag skulle ha något emot att ha som grannar.
De besvärliga grannar jag haft har samtliga varit ursvenskar. Med låg utbildning.
2022-02-02, 17:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Det där är lite intressant för jag hamnade en gång i en diskussion med folk som lämnat landet. Då kryper det fram att dom inte skriver ut sig. Och skälet är att när dom blir sjuka vill dom komma hemfarande och få svenska sjukvård.

Jag kan vara ganska negativ till offentlig sektor. Men sjukvården bestäms ganska mycket av den utrustning och läkemedel som kan köpas in. Och den köps från privat sektor.
Dvs det som har mest betydelse är BNP/Capita i landet. Det bestämmer vad sjukvården har råd att köpa. Och i de flesta länder är det mindre än i Sverige.

Vidare så ser jag ju inte riktigt att bostadspriserna sjunker.

Du och andra som konstruerar scenarion där bostadspriserna faller och ibland gjort så i 20 år, borde väl någon gång undra varför era "observationer" inte stämmer med verkligheten.
Om jag får fel någon gång så tar jag iaf och tar reda på varför det inte stämde så att jag inte skall göra om det misstaget.
2022-02-02, 17:54
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Bättre områden är inte skyddade på något sätt, tvärtom är de ett mål med nuvarande digitala transparens.

Ökad efterfrågan, ja, men det enda man gör sig till är ett ännu attraktivare mål för kriminella.
Bor du i orten kan du spela fattig, bor du på Östermalm i en lgh på 10 mkr som vem som helst kan kolla upp, inte så mycket.

Jag skrev inget om vilka områden som är bättre men det är klart olika områden har olika risker och de med lägst risk är bättre i just det avseendet.
2022-02-02, 17:57
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76

Fel, respekten för människoliv skiljer sig avsevärt mellan människor från olika länder. Jag skulle definitivt bedöma risken att bli knivskuren till döds som högre av en somalier än av svenskt slödder.
2022-02-02, 18:02
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Fel, respekten för människoliv skiljer sig avsevärt mellan människor från olika länder. Jag skulle definitivt bedöma risken att bli knivskuren till döds som högre av en somalier än av svenskt slödder.

Det är inga somalier du behöver frukta som köper en 10-15 miljoners villa i Täby.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in