2022-02-01, 17:38
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Hade inte ens konto här för 10 år sedan men visst

Man ser att ni är fortfarande kvar här och försöker pumpa upp marknaden med FOMO..

Själv är man stenrik och har flytt landet.

Hur går det med alla home invasions? Värt pengarna?

Själv har man tripplat de på börsen senaste åren. Och du vet, utan att staten tar 30% i skatt som de kommer göra på era bostadsvinster.

De som är högljuddast brukar oftast ha det sämst.
2022-02-01, 19:27
Avslutad
Citat:
Mer än någonsin?

Att lägenheter går 30% över utgångspris säger absolut ingenting när vi har lockpriser på den svenska bostadsmarknaden.

Lägenheter har alltid gått 20-30% över list i Stockholm.

"smockat på visningarna", man undrar om du har ett liv, är du på varje visning?

Hjälper en vän med bostad just nu så går på en del. Ser köerna utanför hus med visningar.

Innan pandemin gick massor av lägenheter i Sthlm till utgångspris eller tom under. Det har inte alltid gått 20-30% över.

Var på en lgh I Vasastan. Längst ner i huset. 2 rok 57 kvm. 1930 tal. Fin men inte toppklass på något sätt. Högt belånad förening, hög avgift, tomträtt. Utgånspris 6.3. Slutpris 8 msek innan andra visningen ens varit. 140 per kvm.

Men kom gärna med lite fler roliga uttalanden om hur det snart kraschar. Du är ju mer underhållande än Bagdad Bob
Senast redigerad av flanders 2022-02-01 kl. 19:32.
2022-02-01, 22:00
Medlem
Citat:
Hade inte ens konto här för 10 år sedan men visst

Man ser att ni är fortfarande kvar här och försöker pumpa upp marknaden med FOMO..

Själv är man stenrik och har flytt landet.

Hur går det med alla home invasions? Värt pengarna?

Själv har man tripplat de på börsen senaste åren. Och du vet, utan att staten tar 30% i skatt som de kommer göra på era bostadsvinster.

Det är 22% din jäkla sopa…. Sluta trolla att du vet nåt. Det du äger och har ryms i en systemkasse å
2022-02-02, 07:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hjälper en vän med bostad just nu så går på en del. Ser köerna utanför hus med visningar.

Innan pandemin gick massor av lägenheter i Sthlm till utgångspris eller tom under. Det har inte alltid gått 20-30% över.

Var på en lgh I Vasastan. Längst ner i huset. 2 rok 57 kvm. 1930 tal. Fin men inte toppklass på något sätt. Högt belånad förening, hög avgift, tomträtt. Utgånspris 6.3. Slutpris 8 msek innan andra visningen ens varit. 140 per kvm.

Men kom gärna med lite fler roliga uttalanden om hur det snart kraschar. Du är ju mer underhållande än Bagdad Bob

Fast denna typ av anekdoter (vilket förvisso verkar vara en frekvent förekommande situation i Vasastan när jag kollar slutpriser) ger snarare stöd för bubbelpratet än något annat. Folk som hetsigt köper vad som helst (bara det är rätt område) till priser som är markant högre än tidigare utan att någon fundamenta förändrats (till det bättre) gör i alla fall att jag tycker mig ana bubbeltendenser.

8 mille för 55-60 kvm one bedroom i Vasastan är på senaste tiden inget ovanligt. Det brukar annars vara lägenheter (yta vs sovrum) som inte går för topp-priser.
2022-02-02, 08:31
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Fast denna typ av anekdoter (vilket förvisso verkar vara en frekvent förekommande situation i Vasastan när jag kollar slutpriser) ger snarare stöd för bubbelpratet än något annat. Folk som hetsigt köper vad som helst (bara det är rätt område) till priser som är markant högre än tidigare utan att någon fundamenta förändrats (till det bättre) gör i alla fall att jag tycker mig ana bubbeltendenser.

8 mille för 55-60 kvm one bedroom i Vasastan är på senaste tiden inget ovanligt. Det brukar annars vara lägenheter (yta vs sovrum) som inte går för topp-priser.

Eller så har efterfrågan och köpstarka spekulanter ökat.

Och hur menar du med att inget fundamenta har förändrats? Det finns 122,000st miljonärer på bara Avanza. Förra året gick börsen upp med 40%, om du investerat i tech är den siffran garanterat högre. Du tror inte att det påverkar köpkraften på något sätt?

"Vem är den typiske avanzamiljonären under 40? En 33-årig man boendes i Stockholm.", tror du dessa bor i fruängen?
2022-02-02, 08:59
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-

Och hur menar du med att inget fundamenta har förändrats? Det finns 122,000st miljonärer på bara Avanza. Förra året gick börsen upp med 40%, om du investerat i tech är den siffran garanterat högre. Du tror inte att det påverkar köpkraften på något sätt?

"Vem är den typiske avanzamiljonären under 40? En 33-årig man boendes i Stockholm.", tror du dessa bor i fruängen?

Nu är det 7,2% av alla hos Avanza som har minst 1 miljon och 0,22% har mer än 10 miljoner (hos enbart Avanza och många av dem har säkert pengarna hos flera aktörer), det är väl knappt 4000 st.
2022-02-02, 09:00
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Vilken demografisk förändring har skett som lett till att antalet spekulanter har ökat?

Börsen har gått starkt men det är ju ett nollsummespel såvida man inte belånar sin portfölj för att köpa en bostad, vilket jag tror få gör. Eller hustlar Avanzas småsparare instituten på börsvinster numera?

Edit: Känns för övrigt lite 80-tal att prata om SEK-miljonärer som någon resursstark grupp numera.
Senast redigerad av DViking 2022-02-02 kl. 09:03. Anledning: Tillägg
2022-02-02, 09:07
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Som väntat. Fast det skiljer sig mycket mellan regionerna. "Kraftigt stigande bostadspriser i inledningen av det nya året" https://via.tt.se/pressmeddelande/kraftigt-stigande-bostadspriser-i-inledningen-av-det-nya-aret?publisherId=3236046&releaseId=3315390

Citat:
Lägenhetspriserna steg i fem av sex regioner i januari. Mest steg de i Norra Sverige (4,2 procent) följt av Stormalmö (3,2 procent). I Södra Sverige föll lägenhetspriserna svagt (-0,5 procent).

Huspriserna steg i samtliga regioner i januari. I Norra- och Mellersta Sverige steg de med hela 7,6 respektive 6,0 procent. Även i Södra Sverige steg priserna kraftigt (4,1 procent). Storstockholm och Storgöteborg uppvisade också en relativt hög ökningstakt (2,9 procent vardera) medan Stormalmö hade en mer måttlig ökning (0,7 procent).
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-02-02 kl. 09:09.
2022-02-02, 09:08
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Vilken demografisk förändring har skett som lett till att antalet spekulanter har ökat?

Börsen har gått starkt men det är ju ett nollsummespel såvida man inte belånar sin portfölj för att köpa en bostad, vilket jag tror få gör. Eller hustlar Avanzas småsparare instituten på börsvinster numera?

Edit: Känns för övrigt lite 80-tal att prata om SEK-miljonärer som någon resursstark grupp numera.

Jag köpte min bostad kontant men gjorde det senare när jag kunde få ett så billigt bolån baserat på min portfölj, varför skulle detta vara ovanligt? Jag fick t.o.m. högre ränta hos en nischbank än vad min bolåneränta låg på så det vore att inte ta emot gratis pengar att inte ha ett bolån då.

Nu har jag sålt och löst bolånet dock.
2022-02-02, 09:19
Medlem
vnc-s avatar
Citat:

Det behöver inte ske någon demografisk förändring, det räcker med ändrade preferenser. Annars får du gärna förklara vilken demografiska förändringar som har gjort att prisförhållandena mellan olika delar i innerstan har ändrats så drastiskt? Om det nu inte skulle handla om preferenser.

Resursstark grupper är självklart relativt. Nu pratade om vi 1-2rok som säljs för 8msek. Ett par med ok löner i Stockholm får köpa för ca 6msek utan kapital. Med tanke på hur många SEK-miljonärer det finns så är det inte orimligt alls att dom konkurrerar ut personerna utan kapital och att 1-2rok säljs för 8msek på bästa adress.
2022-02-02, 09:31
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Det behöver inte ske någon demografisk förändring, det räcker med ändrade preferenser. Annars får du gärna förklara vilken demografiska förändringar som har gjort att prisförhållandena mellan olika delar i innerstan har ändrats så drastiskt? Om det nu inte skulle handla om preferenser.

Resursstark grupper är självklart relativt. Nu pratade om vi 1-2rok som säljs för 8msek. Ett par med ok löner i Stockholm får köpa för ca 6msek utan kapital. Med tanke på hur många SEK-miljonärer det finns så är det inte orimligt alls att dom konkurrerar ut personerna utan kapital och att 1-2rok säljs för 8msek på bästa adress.

Ja, Vasastan har ju uppenbart blivit trendigt och det flockas folk med mer lånade pengar än vett dit. Vad händer när trenden svänger? Trender är flyktiga, fundamenta är mer långsiktigt. Köpa bostad till kraftigt uppspeckade priser i en lågräntemiljö med lånade pengar låter bubbligt för mig.
2022-02-02, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Det är 22% din jäkla sopa…. Sluta trolla att du vet nåt. Det du äger och har ryms i en systemkasse å

Om du har sålt en bostad för privat bruk behöver du dock inte betala full skatt, utan skattar bara för 22/30 av vinsten. Skatten du betalar på den återstående delen är sedan 30 %. Med andra ord, om du köper en lägenhet för 500 000 kronor och säljer den för 600 000 kronor, har du gjort en vinst på 100 000 kronor. Vinsten kvoteras till 22/30, vilket blir 73 333 kronor. Av det betalar du sedan 30 % i skatt, alltså 22 000 kronor.

Jag förstår att ni inte kan räkna här.
Vilket är varför du attackerar 30% och inte det faktum att någon kunde investerat insatsen och tjänar mer.
Gråt på
Nolla.

Älskar svennebananer som inte har något av värde i sitt liv förutom sin bostad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in