2022-02-02, 11:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Nej det signalerar att man är en lydig och undergiven liten fjant som ägnar sig åt bisarra religiösa ritualer för att sektledarna har sagt att man ska göra det.

Och tror man på allvar att det har någon effekt är man korkad också.

Men det är klart, för mindre estetiskt begåvade är det ju julafton. Plötsligt är det inte bara socialt accepterat utan t om önskvärt att dölja sitt ansikte offentligt.

Hela sjukvården vet att andningsskydd fungerar, det är nog bara du som tror annorlunda. Det är nog ingen som vill använda mask i onödan om man slipper.
Citera
2022-02-02, 11:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det kan det absolut göra. 24 timmar senare kan resultatet vara ett annat.

Det kan räcka med bara ett par timmar mellan testerna.
Citera
2022-02-02, 11:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan räcka med bara ett par timmar mellan testerna.

Ja, det går snabbt. Det här viruset är enormt smittsamt och det verkar gå väldigt snabbt att både bli sjuk och att bli frisk.
Citera
2022-02-02, 12:22
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Nej det signalerar att man är en lydig och undergiven liten fjant som ägnar sig åt bisarra religiösa ritualer för att sektledarna har sagt att man ska göra det.
Du vet att hela världen (nästan) använder detta?!
Så din tes är att svenskarna är minst benägna att vara lydiga av alla? När all statistik och erfarnhet säger tvärtom. Vi har störst tilltro till auktoriteter av i princip alla.
Hade FHM & regering, från början, sagt att masker är viktigt och bra så hade vi nog varit världsledande i maskanvändning.

Citat:
Och tror man på allvar att det har någon effekt är man korkad också.
Självklart hjälper det. Det är bevisat.
Sedan kan man argumentera om hur lite/mycket det påverkar och om det är värt "besväret".
Men att säga att det inte har någon effekt - DÅ är man faktiskt rätt korkad.
Citera
2022-02-02, 12:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Står att virushalterna fortsätter öka i avloppsvattnet. Kanske börjar gå ned om några veckor? Otroligt många som blir smittade nu.
Citera
2022-02-02, 12:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det låter ju helt bisarrt att man ska visa vaccinpass från Danmark till Sverige...

Studien är i alla fall väldigt läsvärd. Den tar upp mycket tänkvärda saker (som förvisso inte är nyheter för den som är insatt). Som att det slår mot socioekonomiskt svaga grupper, att politiker använder vaccinmandat för att dölja strukturella fel i sjukvården, att vaccinpasset främst ökar vaccinationsviljan hos unga människor med låg risk, misleading information göder vaccinationsmotstånd och konspirationsteorier på nätet (som då ofta har ett korn av sanning), ger bränsle åt politiska partier på ytterkanten, urholkar rättigheter och normaliserar tvångsåtgärder som ett verktyg för framtidens public health. Osv.
Låter som julafton för politiker och myndigheter att kunna normalisera tvång och dölja brister i vården. Vaccinpassen borde komma med tydliga varningar som på cigarettpaketen, med texter som "Varning, kan dölja strukturella brister i vården!" Varning, kan normalisera tvångsåtgärder!"

Överhuvudtaget verkar syftet med passen oklart. Ena stunden ska de minska smittspridningen, nästa skydda ovaccinerade trots att de får umgås fritt med vaccinerade i alla möjliga andra sammanhang, och till slut ska vaccinpassen pressa folk att vaccinera sig mot sin vilja genom att skapa ett motbjudande segregerat samhälle.
Citera
2022-02-02, 12:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Står att virushalterna fortsätter öka i avloppsvattnet. Kanske börjar gå ned om några veckor? Otroligt många som blir smittade nu.
Dvs otroligt många blir immuna nu.
Citera
2022-02-02, 12:48
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
45% av alla som läggs in med covid i Skåne, läggs in av helt andra anledningar.
Alltså, hade de inte lagts in av annan anledning hade de inte dykt upp i statistiken.

Källa: Regionens PK

Endast Gävleborg, Sörmland, Halland, Örebro rapporterar antal FÖR Covid så du kan nog lätt ta bort hälften av antalet. Örebro sjönk från 47 till 23 när dom ändrade te.x.
Citera
2022-02-02, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hela sjukvården vet att andningsskydd fungerar, det är nog bara du som tror annorlunda. Det är nog ingen som vill använda mask i onödan om man slipper.
Använder de kirurgmask eller ffp-mask i vården? För det är bara ffp som har effekt, även om effekten är mycket liten.

Jag är av uppfattningen att det är kirurgmask de använder i vården, det är ju det man använt förr, men jag har inte varit på plats och kollat.
Citera
2022-02-02, 12:52
Medlem
Citat:
Jag tror jag ev kanske haft sjukdomen. Hade väldigt milda symtom för cirka 10 dagar sedan. Lite feberkänsla och trötthet. Har tagit både antigentest och PCR test som visat negativt. Alla som jag umgåtts med har däremot testat positivt. Vissa på antigen och vissa på PCR. Jag misstänker att det kan vara så att jag matchat in tredje dosen optimalt inför denna smittvåg. Jag kan vara en av de 30% som har skydd mot Omikron efter tredje dosen. Immuniteten tycks däremot vara väldigt kortvarig efter tredje dosen, så fick man sprutan redan under senhösten har man sannolikt inte så mycket skydd nu. Fick man sprutan för en vecka sedan har man heller inget direkt skydd. Optimalt är att ha fått sprutan för 2-4 veckor sedan. Då kan man vara skyddad just precis nu, vilket jag verkar vara. Har antagligen fått så milda virusnivåer att det inte detekteras på testen. Sedan är ju frågan vad man har för skydd om en månad. Kanske inte så jättebra.

Eftersom PCR är så känslig så har du sannolikt inte blivit infekterad. Du kan på sin höjd blivit kontaminerad i luftvägarna om både antigentest och PCR är negativa vid symtom. Känner en del som haft förkylning eller influensa och några veckor senare också fått nya symtom med bekräftad covid.
Citera
2022-02-02, 13:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Använder de kirurgmask eller ffp-mask i vården? För det är bara ffp som har effekt, även om effekten är mycket liten.

Jag är av uppfattningen att det är kirurgmask de använder i vården, det är ju det man använt förr, men jag har inte varit på plats och kollat.

Jag har inte heller kollat, men när jag vaccinerade mig hade alla kirurgmask utom jag som hade FFP2. Kirurgmask fungerade till viss del innan omikron om alla bar det.
Citera
2022-02-02, 13:17
Medlem
GeleZachas avatar
Nu när det verkar som att restriktionerna kommer försvinna 9 februari, tror ni att vaccinpasset försvinner också? Jag är tyvärr tveksam, även om passen är helt meningslöst och redan försvunnit i Danmark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in