2022-02-02, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Nu har det gått över 2 år sedan pandemin började. Och jag har, vad jag vet, inte haft covid än. Det är riktigt häftigt faktiskt. Nu var jag på en tillställning i helgen där 3 personer blivit positiva i covid. Men jag visade negativt igår.

Då kommer frågan, kan man ta något test och se om man är helt immun mot covid-19?

Det du kan göra är att ta ett antikroppstest (jag antar att du inte är vaccinerad).

https://www.apoteket.se/produkt/biosynex-covid-19-antikroppstest-1-st-1536990/

Om det är antigen snabbtester du gör så kommer du inte testa positivt om du inte har symtom.
Citera
2022-02-02, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Eller använda antigentest men själv gör.

Fast det hamnar inte i statistiken.
Citera
2022-02-02, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Fast det hamnar inte i statistiken.

Ja - det var meningen med mitt inlägg (som handlade om att smittspridningen kanske inte alls gått ner som man kan tro om man bara kollar på antal positiva PCR-test).
Citera
2022-02-02, 09:48
Medlem
Det här förtjänar kanske egentligen en egen tråd (om någon känner sig manad). Igår släppte forskare vid Oxford, John Hopkins m.m. en otroligt bra forskningsartikel om negativa effekter av vaccinpass:

The Unintended Consequences of COVID-19 Vaccine Policy: Why Mandates, Passports, and Segregated Lockdowns May Cause more Harm than Good

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4022798

Det är som en crash course i allt som hänt det senaste året, och en uttömmande förklaring varför riktade åtgärder mot ovaccinerade är värdelöst.
Senast redigerad av aw 2022-02-02 kl. 09:51.
Citera
2022-02-02, 09:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja - det var meningen med mitt inlägg (som handlade om att smittspridningen kanske inte alls gått ner som man kan tro om man bara kollar på antal positiva PCR-test).

Ett syfte är ju att få folk att tro att smittan är på väg ner lite tidigare så vi kan släppa restriktioner....

Bra om vi lyckas nå fler med omikron för att förbättra immuniteten o då behöver folk slappna av
Citera
2022-02-02, 09:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här förtjänar kanske egentligen en egen tråd (om någon känner sig manad). Igår släppte forskare vid Oxford, John Hopkins m.m. en otroligt bra forskningsartikel om negativa effekter av vaccinpass:

The Unintended Consequences of COVID-19 Vaccine Policy: Why Mandates, Passports, and Segregated Lockdowns May Cause more Harm than Good

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4022798

Det är som en crash course i allt som hänt det senaste året, och en uttömmande förklaring varför riktade åtgärder mot ovaccinerade är värdelöst.

behövs inga papers för att förstå att tvångsåtgärder o polarisering är dåligt... jäkla trams när man får köa in till sverige över bron pga att polisen ska kolla vaccinpass.
Citera
2022-02-02, 10:05
Medlem
45% av alla som läggs in med covid i Skåne, läggs in av helt andra anledningar.
Alltså, hade de inte lagts in av annan anledning hade de inte dykt upp i statistiken.

Källa: Regionens PK
Citera
2022-02-02, 10:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Det bästa hade väl varit om vi hade inkluderat även negativa tester, som kanske är det säkraste måttet av alla. På det viset hade vi också varit harmoniserade med covidpassen som nu ska gälla vid resa mellan alla EU-länder.

Ett negativt test säger ju bara om du är infekterad och genererar virus vid provtagningstillfället, det kan förändra sig snabbt.
Citera
2022-02-02, 11:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ett syfte är ju att få folk att tro att smittan är på väg ner lite tidigare så vi kan släppa restriktioner....

Bra om vi lyckas nå fler med omikron för att förbättra immuniteten o då behöver folk slappna av

Jag tror jag ev kanske haft sjukdomen. Hade väldigt milda symtom för cirka 10 dagar sedan. Lite feberkänsla och trötthet. Har tagit både antigentest och PCR test som visat negativt. Alla som jag umgåtts med har däremot testat positivt. Vissa på antigen och vissa på PCR. Jag misstänker att det kan vara så att jag matchat in tredje dosen optimalt inför denna smittvåg. Jag kan vara en av de 30% som har skydd mot Omikron efter tredje dosen. Immuniteten tycks däremot vara väldigt kortvarig efter tredje dosen, så fick man sprutan redan under senhösten har man sannolikt inte så mycket skydd nu. Fick man sprutan för en vecka sedan har man heller inget direkt skydd. Optimalt är att ha fått sprutan för 2-4 veckor sedan. Då kan man vara skyddad just precis nu, vilket jag verkar vara. Har antagligen fått så milda virusnivåer att det inte detekteras på testen. Sedan är ju frågan vad man har för skydd om en månad. Kanske inte så jättebra.
Citera
2022-02-02, 11:29
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej en mask signalerar att man skyddar sig, det är Tegnell som förvridit folks syn på mask, det erkänner han ju själv.

Nej det signalerar att man är en lydig och undergiven liten fjant som ägnar sig åt bisarra religiösa ritualer för att sektledarna har sagt att man ska göra det.

Och tror man på allvar att det har någon effekt är man korkad också.

Men det är klart, för mindre estetiskt begåvade är det ju julafton. Plötsligt är det inte bara socialt accepterat utan t om önskvärt att dölja sitt ansikte offentligt.
Citera
2022-02-02, 11:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ett negativt test säger ju bara om du är infekterad och genererar virus vid provtagningstillfället, det kan förändra sig snabbt.

Det kan det absolut göra. 24 timmar senare kan resultatet vara ett annat.
Citera
2022-02-02, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
behövs inga papers för att förstå att tvångsåtgärder o polarisering är dåligt... jäkla trams när man får köa in till sverige över bron pga att polisen ska kolla vaccinpass.
Det låter ju helt bisarrt att man ska visa vaccinpass från Danmark till Sverige...

Studien är i alla fall väldigt läsvärd. Den tar upp mycket tänkvärda saker (som förvisso inte är nyheter för den som är insatt). Som att det slår mot socioekonomiskt svaga grupper, att politiker använder vaccinmandat för att dölja strukturella fel i sjukvården, att vaccinpasset främst ökar vaccinationsviljan hos unga människor med låg risk, misleading information göder vaccinationsmotstånd och konspirationsteorier på nätet (som då ofta har ett korn av sanning), ger bränsle åt politiska partier på ytterkanten, urholkar rättigheter och normaliserar tvångsåtgärder som ett verktyg för framtidens public health. Osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in