2022-02-02, 09:48
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ja, det finns ju mycket kring CP som är vad man brukar kalla "besvärande":

Utpekad av LP
Eldade upp sin jacka dagen efter mordet
Var vid tidpunkten för mordet i närheten
Hade inga problem med att mörda, hade gjort det förr
Vid bajonettmordet användes samma flyktväg som Palmemordet

Ja, ovanstående är möjligen "besvärande", även om utpekandet hade grova brister och det inte gått att fastställa huruvida kläderna eldades upp före eller efter mordet.

Citat:
Erkände för Fylking
Erkände för kvinnan han hade ett umgänge med
Erkände för flera polare

Men ett proxy-erkännande är värt NADA. Jag kan ju till exempel säga att min polare har erkänt mordet för mig, vad har det för bäring i en rättegång?
Citera
2022-02-02, 11:21
Medlem
Hur var det egentligen med den uppeldade jackan? Är det bekräftat eller rykten?
Citera
2022-02-02, 11:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Hur var det egentligen med den uppeldade jackan? Är det bekräftat eller rykten?

Se längst ned på sid 6 här så berättar CP själv om händelsen.
https://drive.google.com/file/d/1bDXMFaMhKrV_usVAI5xMHuS82I1ghq2O/view

Mig veterligen finns inga bevis för att han eldade upp tvätten, men förklaringen till varför den fattade eld är samtidigt märklig.
En person som CP hade säkert många andra anledningar till att försöka sopa igen spår än att det skulle ha med mordet att göra.

Vidare så tror jag mig även minnas en granne som ville mena att denna händelse med branden inträffade en vecka innan mordet. (Men jag kanske missminner mig)
Citera
2022-02-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Se längst ned på sid 6 här så berättar CP själv om händelsen.
https://drive.google.com/file/d/1bDXMFaMhKrV_usVAI5xMHuS82I1ghq2O/view

Mig veterligen finns inga bevis för att han eldade upp tvätten, men förklaringen till varför den fattade eld är samtidigt märklig.
En person som CP hade säkert många andra anledningar till att försöka sopa igen spår än att det skulle ha med mordet att göra.

Vidare så tror jag mig även minnas en granne som ville mena att denna händelse med branden inträffade en vecka innan mordet. (Men jag kanske missminner mig)

Folk får säga vad de vill om osannolikhet, märkliga förhör och felaktiga utpekanden. För mig är denne man en potentiell mördare av Sveriges statsminister.
Citera
2022-02-02, 12:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Folk får säga vad de vill om osannolikhet, märkliga förhör och felaktiga utpekanden. För mig är denne man en potentiell mördare av Sveriges statsminister.

Jaha?!
Du frågade om jackan.
Citera
2022-02-02, 16:08
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Ja, ovanstående är möjligen "besvärande", även om utpekandet hade grova brister och det inte gått att fastställa huruvida kläderna eldades upp före eller efter mordet.

Men ett proxy-erkännande är värt NADA. Jag kan ju till exempel säga att min polare har erkänt mordet för mig, vad har det för bäring i en rättegång?

Visst, det är ju tunt, men det gäller ju allt i detta mordfall eftersom det inte finns någon teknisk bevisning.
Citera
2022-02-02, 16:11
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Var gjorde han (CP) sig av med vapnet?

Heh, ja den som visste det..
Finns ju några möjligheter:

Hemma hos cedergren, där han hämtade det

Eller CP tog med det hem till sig. Sedan dumpat var som helst i Sthlm.
Citera
2022-02-02, 16:17
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Heh, ja den som visste det..
Finns ju några möjligheter:

Hemma hos cedergren, där han hämtade det

Eller CP tog med det hem till sig. Sedan dumpat var som helst i Sthlm.

Men om han lämnade den hos Cedergren borde den ju funnits där, om inte Cedergren dumpade den?
Hävdade inte Cedergren att han blivit bestulen på en SW-revolver? Eller att han lånat ut den till CP?
Citera
2022-02-02, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Humm, hur såg TR domen mot honom egentl. ut? Någon som kan länka?
Här bumpar jag in, med den tidigare ställda frågan.
Kan någon hjälpa till med Tingsrättsdomen mot CP, från 1989??
Citera
2022-02-04, 22:42
Medlem
Generalanderssons avatar
Vad tillsäger att CP visste att herr o fru Palme var på bio den kvällen, och hur skulle han kunna veta vilken väg Palme väljer att ta på väg hem från bion?
Citera
2022-02-05, 12:50
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Vad tillsäger att CP visste att herr o fru Palme var på bio den kvällen, och hur skulle han kunna veta vilken väg Palme väljer att ta på väg hem från bion?

En teori är att han ser dem vid Grand vid ca 21, har koll på när bion slutar o följer efter från Grand till mordplatsen o tar hämnd för vännen Tingström. Den mer "exotiska" teorin är att han är ute efter Cedergren, antingen för att få mer amfetamin lr för att fimpa honom, o inväntar då Cedergren i Dekorima hörnet eftersom Cedergren ofta passerar där på väg mellan Oxen o hemmet på Tegnergatan.

I detta fall så är han alltså redan beväpnad o påstås ha kunnat missta OP för Cedegren eftersom de var klädda likadant. Var han ute efter amfetamin så borde han normalt kanske inte vara beväpnad med skjutvapen, men uppgifter om motsatsen finns. Då skulle det vara slump att han upptäcker OP där o tar tillfället i akt att utföra Tingströms hämnd.

Den först nämnda teorin är nog den minst osannolika
Citera
2022-02-05, 19:34
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
En teori är att han ser dem vid Grand vid ca 21, har koll på när bion slutar o följer efter från Grand till mordplatsen o tar hämnd för vännen Tingström. Den mer "exotiska" teorin är att han är ute efter Cedergren, antingen för att få mer amfetamin lr för att fimpa honom, o inväntar då Cedergren i Dekorima hörnet eftersom Cedergren ofta passerar där på väg mellan Oxen o hemmet på Tegnergatan.

I detta fall så är han alltså redan beväpnad o påstås ha kunnat missta OP för Cedegren eftersom de var klädda likadant. Var han ute efter amfetamin så borde han normalt kanske inte vara beväpnad med skjutvapen, men uppgifter om motsatsen finns. Då skulle det vara slump att han upptäcker OP där o tar tillfället i akt att utföra Tingströms hämnd.

Den först nämnda teorin är nog den minst osannolika
Intressant. Tycker dock att samtliga av dessa teorier låter osannolika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in