Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-02, 09:23
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Hur menar du att skattebetalare får del av vinst?

Du är medveten om att dom flesta storföretag ALDRIG deklarerar någon vinst i sverige?

Slå upp ett valfritt bokslut. Bolagsskatten är drygt 20 % och därefter tillkommer 30 % skatt på utdelningen när vinsten tas ut.

Det märks att du inte har en susning om vad du pratar om och jag tror inte alls att du har ”drivit flera företag”.

Edit:
Citat:
Du är medveten om att dom flesta storföretag ALDRIG deklarerar någon vinst i sverige?

Det måste innebära att alla bolag på OMX går med förlust?
Senast redigerad av backwardation 2022-02-02 kl. 09:36.
Citera
2022-02-02, 09:44
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
https://twitter.com/Marlin_Capital/status/1486404335558877189?t=TBXXkLMmJ3bzCA3fiuf5Hw&s=19 oerhört intressant bild. Småbolagen i Usa har alltzå inte varit så lågt värderade på 20 år.
Stämmer! Så vi har alltså det konstiga läget att vi har världens största bubbla i USA samtidigt som vi kan fynda det nya apple billigt. Människan klarar inte att ha två tankar samtidigt.

Samtidigt betyder detta att det bara kan bli en krasch om USA topp-10 dippar. Och det omvända, om det blir en krasch så är det topp-10 som tar den.
Citera
2022-02-02, 09:47
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Slå upp ett valfritt bokslut. Bolagsskatten är drygt 20 % och därefter tillkommer 30 % skatt på utdelningen när vinsten tas ut.

Det märks att du inte har en susning om vad du pratar om och jag tror inte alls att du har ”drivit flera företag”.

Edit:

Det måste innebära att alla bolag på OMX går med förlust?
Alla småbolagsägare/fåmansbolag som mitt använder regler för lägre skatt t.ex 3:12-reglerna. Jag kan just nu ta ut 5mkr från min firma och får 20% i skatt på det dvs behålla 4.2mkr efter skatt. Och jag har inga anställda, med anställda hade jag kunnat ta mycket mer.

Du verkar inte förstå skillnaden mellan "gå med vinst" och "betalar skatt". man betalar inte skatt på vinsten som företag. Man har experter som tar ner den skattemässiga vinsten. Apple har världens största vinster och betalar nästan ingen skatt, men har ändå enorma pengar att utdela till sina aktieägare. Företag har helt enkelt två helt olika vinster, en mot ägarna och en mot staten.
Citera
2022-02-02, 09:57
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Alla småbolagsägare/fåmansbolag som mitt använder regler för lägre skatt t.ex 3:12-reglerna. Jag kan just nu ta ut 5mkr från min firma och får 20% i skatt på det dvs behålla 4.2mkr efter skatt. Och jag har inga anställda, med anställda hade jag kunnat ta mycket mer.

Du verkar inte förstå skillnaden mellan "gå med vinst" och "betalar skatt". man betalar inte skatt på vinsten som företag. Man har experter som tar ner den skattemässiga vinsten. Apple har världens största vinster och betalar nästan ingen skatt, men har ändå enorma pengar att utdela till sina aktieägare. Företag har helt enkelt två helt olika vinster, en mot ägarna och en mot staten.

Det är fortfarande en del av vinsten oavsett vilka skatteregler eller experter du än anlitar.

Citat:
Företag har helt enkelt två helt olika vinster, en mot ägarna och en mot staten.

Du motsäger dig själv.
Citera
2022-02-02, 09:58
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Det är fortfarande en del av vinsten oavsett vilka skatteregler eller experter du än anlitar.

Du motsäger dig själv.
Så du vill ha NOLL skatt. Då vet jag. Det har man inte ens på skatteöar. 20% skatt i fåmansföretag är utmärkt och min fru sjuksköterskan betalat betydligt mer på lägre inkomst.

På vilket sätt motsäger jag mig själv?
Citera
2022-02-02, 10:03
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
https://twitter.com/Marlin_Capital/status/1486404335558877189?t=TBXXkLMmJ3bzCA3fiuf5Hw&s=19 oerhört intressant bild. Småbolagen i Usa har alltzå inte varit så lågt värderade på 20 år.

Va? Russel 2000 har ju tresiffrig TTM PE. Glöm inte att de största komponenterna är meme stocks som blöder.
Citera
2022-02-02, 10:05
Medlem
Å kraschen bara fortsätter,vilken jävla smäll asså😄
Citera
2022-02-02, 10:05
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Då beskattar man löneinkomster men den lön du får efter skatt bör tillhöra dig och inte beskatta samma pengar om och om igen.
Jo, men bolagsskatten är 20% och 3:12-skatten 20% så du får faktiskt ut 64% rent i fickan. Egentligen oerhört mycket mer eftersom avdragsmöjligheterna på firman är oändliga och din nettovinst sannolikt nertrollad till nästan ingenting. Jag brukar betala max 100k i bolagsskatt på 1mkr i vinst per år.
Citera
2022-02-02, 10:09
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Jo, men bolagsskatten är 20% och 3:12-skatten 20% så du får faktiskt ut 64% rent i fickan. Egentligen oerhört mycket mer eftersom avdragsmöjligheterna på firman är oändliga och din nettovinst sannolikt nertrollad till nästan ingenting. Jag brukar betala max 100k i bolagsskatt på 1mkr i vinst per år.

Du får inte ta ut all vinst från företaget på detta sätt. men sedan ska man betala kapitalskatter på de pengarna man får ut efter alla dessa skatter. Skatt på skatt på skatt, det tar aldrig slut förrän pengarna är slut.

Jag säger nej och lämnar landet nu så ni kan få höja skatterna hur mycket i vill, jag kommer ändå inte betala.
Citera
2022-02-02, 10:17
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Här har ni PE tal för de amerikanska indexen.

PE TTM (vanligt PE eller idiot PE som Trudeau gillar att kalla det)
Russel 2000 Index 412
Nasdaq 100 Index 34
SP500 Index 26

Forward PE
Russel 2000 Index 22
Nasdaq 100 Index 24
SP500 Index 20
Citera
2022-02-02, 11:12
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Du kan förstås inte använda något jag har skrivit som ett påstående för att han gör ett tankefel, förstår du verkligen inte det själv? Han är väl inte ansvarig för det jag skriver.

Om du har problem med något jag har skrivit kan du däremot fråga mig om det.

Nu verkar du mixa ihop vad han säger, vad jag säger och vad du tänker i en salig röra och sedan anklaga honom för det.

De är inte fråga om en samanblandning. Jag bytte fokus från hans bevekelsegrunder till dina.

Syftet är att de är viktigt att understryka att de faktum att ränte höjningar inte fölts av en kursnedgång (enligt grafen) inte betyder att räntehöjningar inte alltid har en dämpande inverkan på börsen.

De faktum att du hänvisar till garfen i relation till mitt inlägg. Får mej att tro att du tror att avsaknad av en nedgång på börsen efter räntehöjningar, Indikerar att dessa inte påverkar börsen negativt.

Den föreställningen bygger i sånna fall på en för snabb slutsats utifrån de de två graferna. Dvs man missar de faktum att räntan i allmänhet höjs när börsen befinner sej i en possitiv trend.
Senast redigerad av Flickpojken 2022-02-02 kl. 11:21.
Citera
2022-02-02, 11:22
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Nej inte alls. De fråga om en samanblandning. Jag bytte fokus från hans bevekelsegrunder till dina.

Syftet är att de är viktigt att understryka att de faktum att ränte höjningar inte fölts av en kursnedgång (enligt grafen) inte betyder att räntehöjningar inte alltid har en dämpande inverkan på börsen.

Du hävdade att han hade ett feltänk men något sådant fanns inte, inte ens om du skulle utgå från att det jag skrivit var uttalat av honom. Feltänket fanns endast i din hjärna.

Varken han eller jag har uttalat oss om varför räntehöjningar ofta följs at börsuppgångar utan bara konstaterat att så är fallet. Feltänket bidrog du med när du gjorde egna antaganden.

Citat:
En liten koll på vilka ämnen du startat på FB sedan 2014 visar att du i pytteliten skala driver ett företag där en liten dator värd 5000 kr är värd en tråd. Och att du sedan 2014 försökt smussla undan pyttelite pengar från svenska skattemyndigheter. Att du inte på 7 år lyckats komma ifrån Sverige visar att allt du skrivit i tråden idag är lögn. Just saying.

Varför tror du jag ville dra redan för 7 år sedan?

Allt har sin tid och nu har jag fått nog av woke, massinvandring och sossarnas offensiv om att inleda en lång rad skattehöjningar. Maggans förslag om ISK blev droppen som gjorde att jag bestämde mig definitivt för att dra. Spelar ingen roll att hon backade för det kommer tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in