Citat:
Ursprungligen postat av
rskworpb
Skillnaden mellan dig och mig är att jag inte tillskriver andra tankar som jag själv har skapat. Jag utgår istället från vad han faktiskt säger och inget annat.
Dessutom råkar jag känna till honom rätt väl och har fört flera samtal med honom och har bättre koll på hur han resonerar än vad du har. Du skapade en halmgubbe i din hjärna och det har inget med någon annat att göra.
Han är säkert en trevlig person. Hur som helst om du menar att de enda han gör i klippet är att vissa på:
Citat:
Ursprungligen postat av
rskworpb
Han visade på hur börsen har utvecklats efter räntehöjningar.
Så kan ja förstå att du inte ser att han gör ett tankefel.
Mer relevant är ju i alla fall att du använde grafer som visar:
Citat:
Ursprungligen postat av
rskworpb
För att bemöta detta inlägget från mej:
Citat:
Ursprungligen postat av
Flickpojken
Men för närvarande vågar inte bankerna höja räntan eftersom man vet att de kommer minska investerings viljan i aktier ytterligare.
Du säger alltså förjande:
Citat:
Ursprungligen postat av
rskworpb
Folk säger så mycket strunt utan att ha någon som helst koll på hur det egentligen är. Inarbetade "sanningar" kan vara vansinnigt fel i verkligheten.
Rekommenderar en historisk koll på hur det varit i verkligheten:
https://youtu.be/6z96--pqf-8?t=244
Jag fomodar din poäng är att mitt resonemag om att en räntehöjning kommer sänka börsen är felaktikt eftersom grafen som visar som
Citat:
Ursprungligen postat av
rskworpb
Inte skulle vissa på ett historiskt samband med börsfall i samband med räntehöjningar? Om man drar den slutsasen menar jag att man gör ett tanke fel. Av anledningar jag nämn flera gånger.
Om jag misstolkar dej så ber jag ödmjukas om ursäkt för mina förhastade slutsatser. Men jag har svårt att tolka ditt inlägg och din hänvisning till din bekants klipp på något annat sätt.